  • 1. Data: 2012-01-24 11:18:20
    Temat: 4x4 fakty i mity
    Od: lux <b...@b...de>

    Witam,
    na początek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

    i mała historyjka:
    podczas zimowego weekendu na stoku narciarskim mogłem obserwować jak
    samochody 4x4 podjeżdżają pod pewną góreczkę i jak wygląda strach w
    oczach kierowcy.

    Otóż niejaki Lexus RX300 nie wyjechał po śniegu pod góreczkę. Staczał
    się tyłem na zablokowanych kołach i cudem przed spadnięciem ze skarpy
    się zatrzymał.
    Za nim stało Audi Q7, którego kierowca z uśmieszkiem politowania
    postanowił pokazać Lexusowi jak to się robi. Także został ściągnięty na
    dół z połowy górki.

    Co ciekawe wszystkie auta podczas podjazdu mieliły kołami ale z różnym
    prędkościami, czasem nawet jedno z kół stawało. W każdym razie nie było
    takiej sytuacji, że wszystkie 4 ciągnęły równo.

    Rozczytując temat stwierdzam, ze to quattro to jest ściema bo przy
    małych prędkościach mamy normalny napęd na 2 koła i co najwyżej blokuje
    się centralny dyfer (ale muszą być obroty), do tego elektroniczna
    blokada przedniego i tylnego co najmniej się nie sprawdza.

    Nieopodal w zaspach stały też Hummer H2 (mielił bezradnie jednym kołem
    na osi) oraz Merc G i tu ładnie się sprawował, bo równo cztery koła się
    obracały od najmniejszych prędkości.(ale tu wiadomo pełne blokady
    przyciskami na desce można załączyć)

    Mam pytanie czy BMW xDrive, albo napęd Subaru też jest taki bezwładny
    jak quattro?
    Z filmików na YT widzę, że królem jest SHAWD Hondy.

  • 2. Data: 2012-01-24 12:01:43
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 24 Jan 2012 11:18:20 +0100, lux napisał(a):

    (...)

    Moze na poczatek odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz miec naped na
    wszytskie kola do jazdy w terenie, czy do jazdy po szosie. IMHO kazdy
    samochod bez (nawet czesciowej) blokady mechanizmu roznicowego przynajmniej
    jednej osi bedzie sie nadawal raczej do tego drugiego celu.

    A jak sie jakis Lexus czy insze audi zsuwalo po sniegu, to pewnie pzez
    opony.

    --
    Maciek

  • 3. Data: 2012-01-24 12:02:34
    Od: spaceman <s...@o...pixelspace.info>

    On 2012-01-24, lux <b...@b...de> wrote:
    > Mam pytanie czy BMW xDrive, albo napęd Subaru też jest taki bezwładny
    > jak quattro?
    > Z filmików na YT widzę, że królem jest SHAWD Hondy.

    Nie wiem jak Subaru, ale BMW sprawuje sie tak jak pisales.
    Co do prawdziwego 4x4 to polecam tylko i wylacznie Toyote Land Cruiser
    albo Nissana Patrola (mieszkam w Dubaju, na pustyni nic innego sie
    spotka). Te auta daja sobie rade w kazdym terenie.

  • 4. Data: 2012-01-24 12:19:39
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "lux" <b...@b...de> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Otóż niejaki Lexus RX300 nie wyjechał po śniegu pod góreczkę. Staczał się
    > tyłem na zablokowanych kołach i cudem przed spadnięciem ze skarpy się

    Jeśli się staczał na zablokowanych kołach, to raczej opony miały za słabą
    przyczepność. Napęd nie miał tu znaczenia.

> [...]
    > prędkościami, czasem nawet jedno z kół stawało. W każdym razie nie było
    > takiej sytuacji, że wszystkie 4 ciągnęły równo.

    4 koła równo ciągnące to rzadkość. Nawet w samochodach terenowych często nie
    ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizmów różnicowych.

> [...]
    > przedniego i tylnego co najmniej się nie sprawdza.
    >
    > Nieopodal w zaspach stały też Hummer H2 (mielił bezradnie jednym kołem na

    Czy H2 ma blokady mechanizmów różnicowych?

    > oraz Merc G i tu ładnie się sprawował, bo równo cztery koła się obracały
    > od najmniejszych prędkości.(ale tu wiadomo pełne blokady przyciskami na
    > desce można załączyć)

    Sam sobie odpowiedziałeś. Samochód musi być przystosowany na ekstremalne
    warunki, żeby je pokonać.

    > Mam pytanie czy BMW xDrive, albo napęd Subaru też jest taki bezwładny jak
    > quattro?
    > Z filmików na YT widzę, że królem jest SHAWD Hondy.

    Na YT jest film z BMW x5 jak wszystkie koła równo ciągną, ale opony szosowe
    na trawie nie dają rady i efekt jest podobny do opisanego przez Ciebie
    Lexusa.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2012-01-24 12:43:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 24.01.2012 12:19, yabba pisze:

    > Czy H2 ma blokady mechanizmów różnicowych?

    Oj, przecież H2 to tak na prawdę Chevrolet Silverado - taka z niego
    terenówka jak hipopotama pies obronny ;)

  • 6. Data: 2012-01-24 12:57:34
    Od: lux <b...@b...de>

    W dniu 2012-01-24 12:01, Maciek pisze:
> [...]
    > jednej osi bedzie sie nadawal raczej do tego drugiego celu.
    >
    > A jak sie jakis Lexus czy insze audi zsuwalo po sniegu, to pewnie pzez

    ===
    ok, ale samochód do jazdy po szosie w zasadzie powinien sprawdzać się na
    śniegu, bo to 90% kierowców tak jeździ np na narty. Kupując limuzynę 4x4
    to chce się mieć tę pewność, że na śniegu napęd idzie na koła z
    przyczepnością.
    Może opony to mieli słabe, ale jak daję gazu to chciałbym aby
    przynajmniej wszystkie 4 kręciły się, choćby auto stało w miejscu.

  • 7. Data: 2012-01-24 13:08:21
    Od: lux <b...@b...de>

    W dniu 2012-01-24 12:19, yabba pisze:

    > Jeśli się staczał na zablokowanych kołach, to raczej opony miały za
    > słabą przyczepność. Napęd nie miał tu znaczenia.
    ===
    opony pomijam, chodzi o to, że wszystkie koła się nie kręciły

    > 4 koła równo ciągnące to rzadkość. Nawet w samochodach terenowych często
    > nie ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizmów różnicowych.
    ===
    no właśnie, potem są takie szopki jak audi stoi z jednym kołem na lodzie
    i nie ruszy z miejsca. Te wszystkie Audi i tak w teren nie jeżdżą i
    quatrro ma pomagać w typowo miejskich warunkach.
    Chyba jednak era quattro powoli mija na rzecz takich systemów jak xDrive
    czy Hondy.

  • 8. Data: 2012-01-24 13:10:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lux" napisał w wiadomości grup
> [...]

    Nawet tam masz cala mase tych napedow.
    Ja po paru przemysleniach dochodze do wniosku ze tego sie nie da
    dobrze zrobic - trzeba poczekac na elektryczne samochody :-)

> [...]

    >Otóż niejaki Lexus RX300 nie wyjechał po śniegu pod góreczkę. Staczał
    >się tyłem na zablokowanych kołach i cudem przed spadnięciem ze skarpy

    Jesli cie dobrze rozumiem - to i bez napedu po wcisnieciu hamulcow sie
    zsuwal.
    No coz - pretensje do gospodarza terenu, albo do producenta opon.
    Bo to ten przypadek co na "ale urwal" - skoro nie moze sie utrzymac,
    to i nie ma szans podjechac, chyba ze rozpedem. I zaden naped tu nie
    pomoze.

    >Co ciekawe wszystkie auta podczas podjazdu mieliły kołami ale z
    >różnym prędkościami, czasem nawet jedno z kół stawało. W każdym razie
    >nie było takiej sytuacji, że wszystkie 4 ciągnęły równo.

    Ze stawalo, to nie znaczy ze nie ciagnelo.
    Problem jest raczej taki ze jedno kolo na lodzie lub w powietrzu
    potrafi sie krecic i przy okazji "zdejmuje" naped z pozostalych kol. Z
    tym sie walczy roznymi dyframi LSD lub systemami TCS/ASR - same
    otwarte dyfry nei wystarcza.

> [...]
    >blokuje się centralny dyfer (ale muszą być obroty), do tego
    >elektroniczna blokada przedniego i tylnego co najmniej się nie

    Mysle ze sie troche mylisz - po prostu warunki byly ekstremalne. Przy
    nieco lzejszych quatro by przejechalo, a wszelkie inne jednooski nie.
    Ale .. ja, stary narciarz, to znaczy pod rozne strome i oblodzone gory
    sie podjezdzalo, a lancuchy uzylem raz, w praktyce oska wystarczy :-)

    >Nieopodal w zaspach stały też Hummer H2 (mielił bezradnie jednym
    >kołem

    H2 to chyba "miejska terenowka" ? Z otwartymi dyframi ?
    Tym niemniej wydajnosc torsena jest ograniczona.

    >na osi) oraz Merc G i tu ładnie się sprawował, bo równo cztery koła
    >się obracały od najmniejszych prędkości.(ale tu wiadomo pełne blokady
    >przyciskami na desce można załączyć)

    Ale podjechal ten merc czy tez nie ?

    >Mam pytanie czy BMW xDrive, albo napęd Subaru też jest taki bezwładny
    >jak quattro?
    > Z filmików na YT widzę, że królem jest SHAWD Hondy.

    Tu masz pewne porownanie
    http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw

    Ale wydaje mi sie ze kiedys widzialem lepszy film z tego samego
    stanowiska.

    http://www.youtube.com/watch?v=kRniF4JQN2U

    J.

  • 9. Data: 2012-01-24 13:28:54
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 24-01-2012 11:18, lux pisze:
> [...]
    > na osi) oraz Merc G i tu ładnie się sprawował, bo równo cztery koła się
    > obracały od najmniejszych prędkości.(ale tu wiadomo pełne blokady

    Na PMS dowiedziałem się że w takich przypadkach najważniejsza jest
    wkładka pomiędzy kierownicą a pedałami. Gdyby tam był ktoś z PMSu to by
    pokazał tym sierotom jak się wjeżdża i to RWD.

    --
    Paweł

  • 10. Data: 2012-01-24 13:32:49
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > ===
    > opony pomijam, chodzi o to, że wszystkie koła się nie kręciły

    Nie rozumiem. Czy koła były zablokowane hamulcem?

> [...]
    > ma pomagać w typowo miejskich warunkach.
    > Chyba jednak era quattro powoli mija na rzecz takich systemów jak xDrive

    Albo tanie albo dobre.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba