  • 70. Data: 2018-05-17 20:18:36
    Temat: Re: A teraz z innej beczki... bazy danych
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Tak przy okazji od iluś lat zastanawia mnie coś takiego.
    > Przypuszczam, że niejeden z moich znajomych ma kopię swoich kontaktów w
    > telefonie w jakiejś chmurze.
    > W tych kontaktach mogę być ja z tymi danymi jakie sobie zapisał (kiedyś
    > to był tylko nr telefonu, ale teraz to telefony pozwalają wpisać całą
    > wizytówkę.
    > Nikt z moich znajomych nigdy mnie nie pytał, czy zgadzam się na to aby
    > moje dane udostępnił jakiejś chmurze.

    Był przypadek, że złapali jakiegoś gangstera (ogólnie) w wyniku donosu
    jego przyjaciół. Donosu na księdze twarzy oczywiście. Ci kretyni nawet
    nie załapali, że ich ekshibicjonizm sieciowy komuś zaszkodził.
    Nie oceniam czy to dobrze że złapali, tylko metodę która do tego
    doprowadziła. Tak więc nawet jak Ty się starasz nie uczestniczyć w
    sieci, to Twoi znajomi robią to za Ciebie. Taka moda.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 72. Data: 2018-05-17 20:21:19
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Jeśli dyski są szyfrowane właściciel może poznać treści jedynie poprzez
    > dokonanie włamu na serwer działajacy online. Teraz zastanów się po co
    > właściciel miałby taka partyzantkę robić swojemu klientowi.

    Czyli sam przyznajesz, że całe bezpieczeństwo klienta oparte jest o
    przyzwoitość właściciela. Nieźle, naprawdę nieźle.
    Podaj mi dostęp do swojego banku, obiecuję że jestem przyzwoitym
    człowiekiem i nie będę zaglądał :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 73. Data: 2018-05-17 20:25:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Zaraz. Takie ksiegowanie powinno trwac "krotka chwile" i za moment
    > blokada powinna byc zdjeta.
    > Babki naciskaly ostatni enter i wylaczaly komputer, bo to 14:59 i czas
    > do domu ?

    Nawet Clipper miał bufor. Mogę się mylić, ale chyba commit robiło
    czystkę w buforach. Dawne dzieje...

    Do tego smartdisk czy jak się dosowy cache dyskowy nazywał i problemy
    gotowe :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 74. Data: 2018-05-17 20:35:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 May 2018 17:49:38 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > zdań). A jak serwer ma dostęp to znaczy, że już nie tylko my znamy
    > nasze
    > dane. Koniec, kropka.

    To jest tylko teoretyzowanie nie mające praktycznego zastosowania,
    kiedy *trzeba* użyć centrum hostingowe (dowolne). Wg tego rozumowania
    i tak każdy serwer w sieci ma dostęp.. Jednak okazuje się, że
    szyfrowany jest jednak bezpieczniejszy.
    "Prywatny" serwer niepodłączony do zewnętrznej sieci (bo jak rozumiem
    to argumentujesz) to jest tylko jedna zaleta (bezpieczeństwo, choć
    może się okazać złudne) wobec reszty samych wad takiego rozwiązania.
    Odwracając sytuację mamy jedynie troszkę gorsze bezpieczeństwo
    teoretyczne (a praktyczne na poziomie akceptowalnym dla tych, którzy
    wiedzą co robia) i mnóstwo zalet "chmury".

    --
    Marek

  • 75. Data: 2018-05-17 22:21:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2018 20:21:19 +0200, Irek.N. napisał(a):
> [...]

    Chyba, ze oferuje narzedzia, ktore ten serwer zorganizuja i tylko im
    haslo ustaw.
    Swoja droga - ciekawe czy to by bylo wlamanie z formalnego punktu
    widzenie (Kto przelamujac zabezpieczenia ...)

> [...]
    > przyzwoitość właściciela. Nieźle, naprawdę nieźle.
    > Podaj mi dostęp do swojego banku, obiecuję że jestem przyzwoitym

    Jest taka aplikacja - Kontomierz. Ty jej dajesz haslo do banku, ona ci
    statystyki z konta.
    Skoro jest, to widac i chetni sa.

    Niemcy mieli jakies szybkie platnosci, ktore tez wymagaly podania
    hasla do konta. i byly w masowym uzyciu.

    J.

  • 76. Data: 2018-05-17 22:29:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 May 2018 20:21:19 +0200, "Irek.N."
    <t...@j...taki.jest.pl> wrote:
    > Czyli sam przyznajesz, że całe bezpieczeństwo klienta opar
    > te jest o
    > przyzwoitość właściciela. Nieźle, naprawdę
    > nieźle.

    Zbyt daleko idący wniosek. Żaden dostawca usług by czegoś takiego nie
    zrobił i to z wielu powodów. Odpowiednie zabezpieczenie serwera
    minimalizuje ów problem do *praktycznego* zera.

    --
    Marek

  • 77. Data: 2018-05-18 00:05:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2018 22:29:08 +0200, Marek napisał(a):

    > Zbyt daleko idący wniosek. Żaden dostawca usług by czegoś takiego nie
    > zrobił i to z wielu powodów.

    Niestety - z wielu powodow by to zrobil.
    A moze i robi.

    > Odpowiednie zabezpieczenie serwera
    > minimalizuje ów problem do *praktycznego* zera.

    Tylko jak zabezpieczyc ?
    Wirtualny serwer, udostepniony przez, a przynajmniej znany dostawcy

    J.

  • 78. Data: 2018-05-18 03:28:25
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > No to (w swojej ograniczoności) nie widzę możliwości aby korzystać z
    > takiej bazy w chmurze tak, aby właściciel nie znał treści.

    Wystarczy, że Irek zaszyłby klucz szyfrujący/deszyfrujący w swojej
    aplikacji. Dane byłyby szyfrowane w kompie Irka a do bazy szły już same
    hashe. Przy odczycie ta sama historia. Cierpi jednak na tym wydajność
    (zrobienie sortowania np. kontrahentów po nazwie może trzeba robić
    lokalnie czyli zassać całą tabelę do jednorazowej czynności).

  • 79. Data: 2018-05-18 09:00:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-17 o 10:28, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup

    > umiarkowane
    Już Ci Adam napisał, ja dodam że były programy że się zakleszczały na bazie
    i całkiem blokowały, trzeba było resetować stację i to na novelu zwykłym.
    Więc były problemy i to poważne.

    > Nadal by mozna po staremu - trzymac w chmurze zaszyfrowane pliki, czytac
    > fragmenty, odszyfrowywac lokalnie, obrabiac, w razie potrzeby
    > zaszyfrowac sektor i zapisac ...
    > tylko ile by to trwalo, jesli ping trwa 40ms.
    Mozna ale to bez sensu, z kolei jak sql ma działać na bazie w chmurze
    nie nie może być szyfrowana.

    > No ... w sumie to odczyt z dysku tez nie jest natychmiastowy, chyba ze
    > SSD :-)
    >
    > A ile by trwalo przy braku dobrego indeksu i koniecznosci odczytu
    > calosci tabeli ...
    Dlatego nalepiej będzie Irkowi postawić serwer i bazę lokalnie a na fajrant
    robić backup szyfrowany do chmury, każdy ze swoją datą dzięki czemu
    mozna wrócić
    do dowolnej daty wstecz, a jak się zapełni miejsce to najstarsze kasować,
    to ma też zaletę że ostatni backup się nie nadpisze nowym z np:
    uszkodzonymi bazami jak to było na niebezpieczniku opisane w jednej z firm.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 80. Data: 2018-05-18 12:19:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >Czyli sam przyznajesz, że całe bezpieczeństwo klienta oparte jest o
    >przyzwoitość właściciela. Nieźle, naprawdę nieźle.

    Ale Irku - robisz cos na Windowsie, i glownie przyzwoitosc MS
    gwarantuje Ci, ze inni nie maja do tego dostepu.
    Troche lepiej z Linuxem ... o ile sam skompilujesz i sprawdzisz :-)

    Takie czasy :-(

    J.