  • 1. Data: 2010-06-11 15:05:39
    Temat: ATmega8 - co teraz zamiast niej?
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Jak wiadomo, ATmega8 już wyginęła - nie ma w handlu i być może już nie
    będzie. Zatem pytanie do Was - na czym warto teraz projektować
    urządzenia do których dotychczas używało się z powodzeniem Atmeg 8 i
    16?

    Wymagania podobne jak jak dla ATmega8:
    - 1 UART
    - 3 liczniki (oczywiście więcej nie zaszkodzi), PWM
    - wygodny ISP
    - obudowa TQFP
    - nie droższy niż 8-10zł
    - min. 8KB FLASH
    - min. 1KB RAM
    - ze 20-30 linii I/O
    - zasilanie i współpraca z układami 5V jak i 3,3V (mogą to być
    oddzielne wersje uC, tak jak przy ATmega8).
    - jakieś przeciętne ADC (podobnie jak w A-8)
    - fajnie gdyby było SPI, I2C itp.
    - łatwo dostępne/darmowe narzędzia
    - BEZPROBLEMOWO KUPOWALNY W POLSCE

    Coś z AVRów, czy może warto się zainteresować czymś nowym, układami
    jakiegoś innego producenta?

    Czyżby ATmegi8 padły ofiarą własnej popularności? Ukręcili im łeb żeby
    nie hamowały sprzedaży innych produktów? Dziwne to, ale widocznie nie
    do końca rozumiem kapitalizm...

  • 2. Data: 2010-06-11 15:13:18
    Temat: Re: ATmega8 - co teraz zamiast niej?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    __Maciek pisze:
> [...]
    > oddzielne wersje uC, tak jak przy ATmega8).
    > - jakieś przeciętne ADC (podobnie jak w A-8)

    Są problemy zdostępnością układów Atmela. I będą jeszcze przez jakiś
    czas. Wiele procków może "wrócić" :).
    Zamiast ATmega8 polecam jednak ATmega88. Są też wersje 48, 168 i 328
    ;)... To są bardzo fajne "małe" procki, z tym, że występują już w
    nowszych wersjach (m.in. od 1,8V itp). A przejść z ATMEGA8 na 88 jest
    dosyć łatwo ;)...
    Poza tym masz 162, 169 itp itd ;)... jest tego trochę ;)... Do wyboru do
    koloru ;)... nie wiem, do czego tego potrzebujesz... do komercyjnych
    projektów i do seryjnej produkcji, czy do hobbystycznej "dłubaniny"? ;>

    Konop

  • 3. Data: 2010-06-11 18:44:33
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 11 Jun 2010 17:13:18 +0200 Konop <k...@g...pl> napisał:

    >koloru ;)... nie wiem, do czego tego potrzebujesz... do komercyjnych
    >projektów i do seryjnej produkcji, czy do hobbystycznej "dłubaniny"? ;>

    Powiedzmy że coś na styku tych dwóch ;-)
    Dzięki za porady.

  • 4. Data: 2010-06-12 01:07:45
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

    > Czyżby ATmegi8 padły ofiarą własnej popularności?
    Braki dotycza wszytskich produtow z tej rodziny a nie tylko wybranych modeli
    >Ukręcili im łeb żeby
    > nie hamowały sprzedaży innych produktów? Dziwne to, ale widocznie nie
    > do końca rozumiem kapitalizm...

    Wyobraz sobie ze produkujesz cos takiego z takim czyms.
    Wyobraz sobie ze to cos produkujesz w duzych ilosciach - jak na swoja
    firme - np 200 szt miesziecznie
    Wyobraz sobie ze aby sprostac tej produkcji zatrudniasz 2 osoby i kilku
    kooperantow.
    Wyobraz sobie ze w tym czyms stosujesz inne takie cos co aby dostac musisz
    zamowic 2 miesiace wczesniej
    Wyobraz sobie ze to takie inne cos nie ma zamiennika i jest drogie
    Wyobraz sobie ze tego innego cos masz na ogol zapas na 3 miesiace

    Teraz
    Wyobraz sobie ze przyszedl kryzys, ze wszyscy sie go boja i wszyscy nim
    strasza i ze mowia ze bedzie trwal rok albo dwa.
    Wyobraz sobie ze minely 4 miesiace - sprzedajesz po 20 gora 30 tego czegos
    Wyobraz sobie ze zwolniles jednego z pracownikow a jeden z kooperantow
    zmienil branze i juz nie bedzie dla Ciebie pracowal
    Wyobraz sobie ze tego czegos do tego czegos nie zamowiles i zostalo ci
    100szt

    A teraz

    Wyobraz sobie ze wszyscy sie polapali ze ten kryzys to wcale nie jest taki
    straszny i uwazaj - zamowili u Ciebie w ciagu 3 tygodni 800 szt !!!!!!

    Nie masz tego czegos do tego czegos co produkujesz i dostaniesz dopiero za 2
    miesiace, zostal ci jeden pracownik a przeciez jak produkowales
    200szt to i tak sie ledwo wyrabialiscie, nie masz kasy zeby kupic 800 tych
    cosiow do tego czegos na co muszisz czekac 2 miesiace wiec zamawiasz
    teraz 200 i za 4 miesiace nastepne 600. Na dokladke sie dowiedziales ze toto
    jest teraz 2 razy drozsze.

    Choc bys sie skichal - nie zrobisz zamowien predzej jak za 4-5 miesiecy - a
    nowe naplywaja bo masz w przeciwienstwie do innych zaje szczescie bo to
    twoje cos tylko Ty potrafisz zrobic wiec beda plakac i czekac. Tyle ze
    uwazaj - pomimo ze beda czekac i plakac to i tak placic beda z terminami
    60 dniowymi bo w Twojej branzy sa takie zasady co komplikuje ci cala
    logistyke.

    A teraz sobie wyobraz ze nie chodzi o 200 szt miesiecznie a o 20 000szt W
    skali makro Twoje drobne problemy urastaja do horroru bo nawet zamowienie 80
    000 srob ktorymi przykrecasz to cos do tego czegos to logistyczny problem.

    Czy to naprawde tak trudno zrozumiec i trzeba dorabiac jakies smieszne
    teorie spiskowe ?
    Uzywam atmege16 w DILu a wiec nie naleza do najpopularniejszych - mimo to
    tme jeszcze zanim sie zaczely schody zamowoilo ich 7 tysiecy jesli dobrze
    pamietam a przeciez takich firm jak tme na swiecie jest jak mrowek.
    Scalakow nie produkuje sie na laski jak sie niektorym zdaje tylko na tiry a
    czasami nawet na cale sklady kolejowe. Tak olbrzymiej produkcji
    nie da sie prowadzic inaczej niz planujac ja w perspektywie wielu miesiecy
    na podstawie prognoz ktore robi sie na podstawie poprzednich zamowien.
    Najmniejsza nawet pomylka w planach powoduje albo przeogromne straty
    finansowe jak sie zrobi za duzo (magazynowanie wielu tirow scalakow, odsetki
    od zainwestowanego kapitalu, blokada sil i srodkow ktore mogly byc alokowane
    do innych zadan) albo zatory jak sie zaplanuje za malo.

    Trzeba poprostu przeczekac - spece od zaopatrzenia odbiorcow masowych mowia
    ze sytuacja sie unormuje w ciagu 2-5 miesiecy.

    wojtek
    www.neuron.com.pl
    Golem OEE
    CMMS Maszyna
    Hall2007

  • 5. Data: 2010-06-14 18:38:37
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "neuron" <n...@n...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    miesiecy
    > na podstawie prognoz ktore robi sie na podstawie poprzednich zamowien.

    heh, teraz producenci się wysprytnili - próbują lansować produkcję na
    zapisy, żeby się w ogóle odciążyć od prognozowania a JIT management
    spowodował, że magazynów w zasadzie nie ma więc wszystko jest płyciutkie
    jak cholera - małe zaburzenie i się maszyna zacina. Dodaj do tego jeszcze
    świnski cykl i mamy to co mamy.

    e.

  • 6. Data: 2010-06-17 20:46:56
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    Konop wrote:
> [...]
    > ;)... To są bardzo fajne "małe" procki, z tym, że występują już w
    > nowszych wersjach (m.in. od 1,8V itp). A przejść z ATMEGA8 na 88 jest

    Ale czasem boleśnie. Ten sam program się robi dłuższy i wymaga więcej
    rejestrów, bo mało zostało i/o w niskiej części i coś co kiedyś robiło
    się zwykłym sbi teraz wymaga lds+or+sts i rejestru tymczasowego. To samo
    z sbic i pokrewnymi.
    Elektrycznie też jest trochę inaczej - tam gdzie na mega8 wystarczały
    pull-upy, to tu musiałem dokładać zewnętrzne, bo pojemności pasożytnicze
    w układzie nie nadążały mi się przeładowywać.
    Ja przeszedłem na mega88 z trzech powodów: 3 niezależne timery z pwm,
    przy zasilaniu 3.3V można ją taktować 'legalnie' do ponad 11MHz i jakby
    mi się skończył flash, to łatwo przejść na 168 czy nawet 328.

    pozdrawiam

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 7. Data: 2010-06-18 06:49:30
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    Marek Wodzinski <m...@o...mamy.to> wrote:

> [...]
    > rejestrów, bo mało zostało i/o w niskiej części i coś co kiedyś robiło
    > się zwykłym sbi teraz wymaga lds+or+sts i rejestru tymczasowego. To samo

    Do tego dochodzi czasem zmoana nazw rejestrów i wtedy już szukaj
    wiatru w polu, czemu program nie działa.
    Nic tylko zjeść rosół z truskawkami, wydruikować listing i czytać
    siedząc na kiblu :)

    Jakiś czas temu wkurzyłem się i zacząłem pisać program główny
    WYŁĄCZNIE w czystym C, bez uciekania się do żadnych rozkazów czy funkcji
    specyficznych dla mikrokontrolera.
    Cała reszta jest w osobnym pliku hardware.c, gdzie są głównie inline i małe
    funkcje.
    Dzięki temu przesiadka z PICa na AVRa trwała pół godziny.
    Oczywiście był to mały projekt, gdzie za dużo nie trzeba było przerobić, ot
    timer i ADC, ale da się.
    --
    Patryk