  • 11. Data: 2019-12-12 06:29:12
    Temat: Re: Adam Słodowy nie żyje...
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-12, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > Dzisiaj Adam Słodowy może wydawać się anachroniczny. Każdy człowiek
    > dysponuje dostępem do praktycznie całej wiedzy opublikowanej przez
    > ludzkość, do narzędzi wyszukiwania w tej wiedzy tego co potrzebne, do
    > materiałów i narzędzi które Słodowemu się nie śniły, można tak długo
    > wyliczać.

    MZ nie jest anachroniczny. Nie dalej jak w zeszłym tygodniu zrobiłem
    sobie mini-komorę próżniową do badania efektów cieplnych przy zgrzewaniu
    laserem, wykorzystując cześci z łożyska kulkowego (zostało mi z
    jakiegoś wczesniejszego projektu). To jest dokładnie to czego uczył
    Słodowy - zastanów sie, jak można zrobić coś w oparciu o materiały,
    które masz dostępne.

    > Ja myślę że jego największa zasługa to nauczenie wielu ludzi wiary we
    > własne możliwości. Zrób to sam, dasz radę. Trzeba coś zaprogramować,
    > to się naucz, w jedną noc opajujesz pythona. Trzeba coś narysować albo
    > zamodelować w skomplikowanym programie to obejrzyj kilka tutoriali, w
    > parę godzin ogarniesz. Wystarczy zrozumieć prosty przekaz Słodowego i
    > okazuje się że wszystko się da zrobić.

    Na pewno też, choć chyba do takiego przekazu trochę trzeba dojrzeć i samemu
    popracować.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2019-12-12 10:35:40
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > *) wszystko poszło w moduły i nawet osoba w miarę chętna i w miarę
    > technicznie obyta (tak na poziomie peerlu) tego w tej chwili nie ruszy.

    Ruszy, ruszy. Własnie dzięki wpływowi takich ludzi, jak ś.p. Adam
    Słodowy. Szczególnie w Polsce. U nas ciągle zarabia się na tyle mało, że
    więcej się zaoszczędzi naprawiając, niz zarobi w tym czasie. Zepsuła mi
    się zmywarka. Nierozbieralny moduł pompa + grzałka. Nierozbieralny...
    poważnie?;-) No i poprawiłem fabrykę, przynajmniej z pompą mam spokój do
    końca życia. Dostępne tylko w ASO modyfikacje oprogramowania Volvo. Na
    prawdę tylko w ASO?;-) Różne moduły co to wymiana kosztuje pół
    samochodu - też ktoś rozszyfrował, pokombinował i całą polityka
    wyłudzania kasy przez firmę idzie w p'u.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 13. Data: 2019-12-12 11:07:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 12 Dec 2019 10:35:40 +0100, "Pawel \"O'Pajak\""
    <o...@g...pl> wrote:
    > poważnie?;-) No i poprawiłem fabrykę, przynajmniej z pompą mam
    > spokój do
    > końca życia.

    To się zdarza coraz rzadziej. Rozbieranie rzeczy z założenia
    projektowego nierozbieralnych bardzo często powoduje ich uszkodzenie
    lub zmianę właściwości.

> [...]
    > samochodu - też ktoś rozszyfrował, pokombinował i całą polityka
    > wyłudzania kasy przez firmę idzie w p'u.

    A później wchodzi efekt motyla i okazuje się, że ta zmiana ma wpływ
    na coś co nie dało się przewidziec ani nie brało się pod uwagę przy
    wprowadzaniu tej zmiany.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2019-12-12 11:13:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    (...)

    > Nie dopatrywałbym się akurat przy zrób to sam spisku

    Są tacy co widzą co się dzieje i nawet podają do sądu firmy blokujące
    programowo działanie urządzenia po okresie gwarancji.

    Mam od lat drukarkę laserową, z której rzadko korzystam, ale wydruki są
    dobre.
    Niestety ciągle pojawia się podczas drukowania napis bym wymienił toner,
    bo dotychczasowy jest zużyty.
    Napis to pół biedy, gorzej bo blokuje kolejkę wydruku i muszę nieźle się
    natrudzić by ją odblokować.

    https://www.dobreprogramy.pl/Aktualizacja-drukarek-E
    psona-zablokowala-tusze-innych-producentow-a-miala-l
    atac-luki,News,91561.html

    Cory Doctorow, pisarz i aktywista EFF (Electronic Frontier Foundation),
    tak określił działanie rynku drukarek atramentowych:

    "Drukarki atramentowe to pionierzy okropnych modeli biznesowych, pacjent
    zero w epidemii zmuszania nas do organizowania sobie życia wokół zysków
    korporacji, których udziałowcy zarabiają naszym kosztem."

    WM

  • 15. Data: 2019-12-12 15:07:08
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-12-12 o 11:07, Marek pisze:
    > A później wchodzi efekt motyla i okazuje się, że ta zmiana ma wpływ na
    > coś co nie dało się przewidziec ani nie brało się pod uwagę przy
    > wprowadzaniu tej zmiany.

    Nie mówię o nowych mapach silnika (choć to też opanowane), ale o np.
    zmianie języka, doprogramowaniu foteli elektrycznych itp.
    Np. Janusze inżynierii z Volvo wymyśliły, że w syrence alarmowej trzeba
    umieścić backup battery tuż przy elektronice, która jest dosyć
    niebanalna. Oczywiście takie akumulatorki po paru latach mają upławy i
    to żrące. Możesz kupić za 1400zł nową, albo za 70 zregenerowaną na nowej
    PCB.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2019-12-12 18:36:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/12/2019 23:47, WM wrote:
    > Do takiego majsterkowania trzeba mieć jakąś wiedzę na temat
    > programowania

    Minimalną.

    > i elektroniki

    Praktycznie zerową.

    >, czego nie wszyscy mają.

    Dużo ma na pozimie kręcenia serwo czy podpięcia diody rgb bez śladu
    rozumienia koncepcji, jest biliard tutoriali na youtubie, masę ksiązek
    omijających terorie obwodów i skupiajających się na tym jak sterować
    jasnością LEDa. Nie, wiedza jest zbędna do podstawowej i całkiem fajnej
    zabawy.

    > Kiedyś wystarczyło mieć trochę sprytu i to wystarczyło.

    Bo technologia dostępna hobbyście kończyła się na żarówkach i płaskich
    bateryjkach. Co bardziej sprytni potrafili poskładać nadajnik KF i to
    mniej więcej tyle jeśli chodzi o masowe hobby. Radioelektronik, wbrew
    pozorom, wymagał wyższego poziomu pojmowania do zbudowania radia niż
    obecnie poskładanie na R-PI analizy AI twarzy, podpiętego pod serwa
    wykonawcze na drugim końcu świata.

    Nie, obecnie nie dośc że hobby inzynierskie jest łatwiejsze w dostępie
    to jeszcze ma zdecydowanie więcej do zaoferowania. I ludzie korzystają.
    Garściami. Jest inna sprawa że procent inżynierów hobbystów jest tak
    samo niski jak kiedyś a w internecie dominują jednak głównie tumaniści.
    Takie czasy.

  • 17. Data: 2019-12-13 01:13:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-12, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:

> [...]
    > się zmywarka. Nierozbieralny moduł pompa + grzałka. Nierozbieralny...
    > poważnie?;-) No i poprawiłem fabrykę, przynajmniej z pompą mam spokój do

    Takie rzeczy jak moduł pompa+grzałka to nawet chyba bym nie rozpatrywał
    jako moduł. Coś takiego to się normalnie przynajmniej próbuje naprawić
    zanim zamówi nowe. Ale juz jakaś PCB z elementami montowanymi
    powierzchniowo to ja już za cieńki do tego jestem.

> [...]
    > samochodu - też ktoś rozszyfrował, pokombinował i całą polityka
    > wyłudzania kasy przez firmę idzie w p'u.

    Kiedyś byś doszedł sam, nie? Teraz się to wszystko tak pokomplikowało,
    że gdyby nie Internet to by była dupa.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2019-12-13 01:25:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-12, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Bo technologia dostępna hobbyście kończyła się na żarówkach i płaskich
    > bateryjkach. Co bardziej sprytni potrafili poskładać nadajnik KF i to

    Nie do końca. Siedziała w tym tez np. chemia czy ogólne materiałoznastwo
    i nawet z tą ograniczoną ilością towarów trzeba było wiedzieć co skąd i
    gdzie. Potrafiłbyś np. teraz powiedziec gdzie w czasach PRLu można było
    najzupełnie legalnie zdobyć pewne ilości związków promieniotwórczych
    opierając się nadostępnych przedmiotqach użytkowych?

    > Nie, obecnie nie dośc że hobby inzynierskie jest łatwiejsze w dostępie
    > to jeszcze ma zdecydowanie więcej do zaoferowania. I ludzie korzystają.

    To wiedza wąska i domenowa. Brakuje często podstaw i zrozumienia co się
    tam dzieje. Głównie odtwórcze działania. To czego kiedyś człowiek się
    nauczył majsterkując dawało bardziej uniwersalne podstawy. Najlepszy
    dowód, że ludzie technicznie wychowani w tamtych czasach, nadal, mimo
    niesamowitego skomplikowania całego świata użytkowego, zwykle biją na
    głowę techniczną zaradnością bardziej współczesne pokolenia.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2019-12-13 11:12:20
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Sięgając po stare książki z chemii - w byle drogerii można było kupić
    > kwasy, zasady, odczynniki, sole - w zasadzie "wszystko". Teraz
    > drogeriami niesłusznie nazywa się sklepy kosmetyczne.

    Teraz jest Allegro. Nie raz serce boli, jak potrzebuję pierdoły za 1 zł
    a wysyłka kosztuje 9 zł... dlatego od razu kupuję od sprzedającego więcej
    i zamiast 1 zł finalnie płacę 30 zł.

  • 20. Data: 2019-12-13 21:50:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/12/2019 01:25, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > najzupełnie legalnie zdobyć pewne ilości związków promieniotwórczych
    > opierając się nadostępnych przedmiotqach użytkowych?

    W czujkach dymu? Rozbierałem jedną taką chyba koło 95 roku, możliwe że
    jeszcze się łapała produkcją na PRL ale nie byłem wtedy w temacie.

    Tylko że chwila, moment. Twierdzisz że znajomośc programowania to za
    wysokie progi. A zbieranie czujek dla pozyskania związków
    promieniotwórczych to nie za wysokie progi? Serio robił to Henio po
    robocie w garażu i było to powszechne hobby w PRL?

    > To wiedza wąska i domenowa. Brakuje często podstaw i zrozumienia co się
    > tam dzieje.

    Okazało się że nie są one konieczne. Na przykład aby zrobić sterownik
    robota nie trzeba wiedzieć nic o liczbach zespolonych w obwodach prądu
    przemiennego. Podobnie jak dawniej zrobienie taśmociągu ze szpulek do
    nici nie wymagało wiedzy o interakcjach atomowych w celulozie.

    > Głównie odtwórcze działania.

    Odwrotnie, wiele rzeczy jakie zobaczysz na hackaday to są bardzo, bardzo
    innowacyjne rozwiązania. Problem z tymi innowacjami jest tylko taki że
    rozumie je wąska grupa ludzi.

    > To czego kiedyś człowiek się
    > nauczył majsterkując dawało bardziej uniwersalne podstawy.

    W sensie że trzymanie pilnika daje bardziej uniwersalne podstawy niż
    napisanie kawałka kodu w Arduino? Chyba przegapiłeś jakąś zmianę. Oba są
    potrzebne aby dzisiaj majsterkować w szerokim pojęciu majsterkowania
    inżynierskiego.

> [...]
    > niesamowitego skomplikowania całego świata użytkowego, zwykle biją na
    > głowę techniczną zaradnością bardziej współczesne pokolenia.

    Zgadza się. Wygląda to w dużym uproszczeniu tak jak mój hydraulik.
    Potrafił zgrzewać rurki w dowolnej pozycji, z prędkoscią światła i
    stosując przy tym sztuczki który nie znałem. Ale jak trzeba było wykazać
    się sprytem i ocenić w którą stronę popłynie woda w rurze jak są dwie
    pompy to już wymagało "moich podstaw" z zakresu elektrotechniki. Jestem
    przekonany że tenże misiaczek nie jeden raz na spotkaniu ze szwagrem
    narzekał na moje pokolenie że nijak rurek zgrzewać nie potrafi. Bidulek
    nie zauważył że obecnie można się wykazać sprytem w zupełnie innych i
    dalej technicznych dziedzinach. Tak że tego ... ostrożnie z tymi
    pokoleniami.