  • 21. Data: 2019-12-15 02:49:22
    Temat: Re: Adam Słodowy nie żyje...
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-13, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > W czujkach dymu? Rozbierałem jedną taką chyba koło 95 roku, możliwe że
    > jeszcze się łapała produkcją na PRL ale nie byłem wtedy w temacie.

    No ja też nie jestem, ale czujki dymu to chyba raczej nie bajka z
    klasycznego prlu?
    Koszulki lamp gazowych w tym takich na biwak.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Koszulka_Auera

    > Okazało się że nie są one konieczne. Na przykład aby zrobić sterownik
    > robota nie trzeba wiedzieć nic o liczbach zespolonych w obwodach prądu
    > przemiennego. Podobnie jak dawniej zrobienie taśmociągu ze szpulek do
    > nici nie wymagało wiedzy o interakcjach atomowych w celulozie.

    No na pewno nie są konieczne aby zrobić sterownik robota. Tylko że
    jednak nadal nie żyjemy w świecie takich sterowników a dużo bardziej
    taśmociągów ze szpulek. Poza tym Twój optymizm, że chodzi tu o poziom
    interakcji atomowych i liczby zespolone (?) w obwodach prądu jest mega
    optymizmem i zacząłbym od skromych pytań co to jest w ogóle ten prąd.

    > Odwrotnie, wiele rzeczy jakie zobaczysz na hackaday to są bardzo, bardzo
    > innowacyjne rozwiązania. Problem z tymi innowacjami jest tylko taki że
    > rozumie je wąska grupa ludzi.

    Skoro jest ich garstka to nie specjalnie rozumiem przykład. 15 osób coś
    robi co ma być apoteozą dzisiejszego zrób to sam i to jest ta cała
    transformacja w lepszy dla majsterkowiczów świat?

    > W sensie że trzymanie pilnika daje bardziej uniwersalne podstawy niż
    > napisanie kawałka kodu w Arduino? Chyba przegapiłeś jakąś zmianę. Oba są

    Trzymanie pilnika nie daje bardziej uniwersalnych podstaw?

    > potrzebne aby dzisiaj majsterkować w szerokim pojęciu majsterkowania
    > inżynierskiego.

    No właśnie, oba są potrzebne. Dodajmy, na raz.

> [...]
    > Potrafił zgrzewać rurki w dowolnej pozycji, z prędkoscią światła i
    > stosując przy tym sztuczki który nie znałem. Ale jak trzeba było wykazać
    > się sprytem i ocenić w którą stronę popłynie woda w rurze jak są dwie
    > pompy to już wymagało "moich podstaw" z zakresu elektrotechniki. Jestem
    > przekonany że tenże misiaczek nie jeden raz na spotkaniu ze szwagrem
    > narzekał na moje pokolenie że nijak rurek zgrzewać nie potrafi. Bidulek
    > nie zauważył że obecnie można się wykazać sprytem w zupełnie innych i
    > dalej technicznych dziedzinach. Tak że tego ... ostrożnie z tymi > \
    pokoleniami.

    Ale to nie o to chodzi, że z wiedzą elektrotechniczną jesteś mądrzejszy
    od hydraulika :) To jest dość oczywiste. Tak było kiedyś i będzie
    zawsze. W Polsce w ogóle mam wrażenie jest nadal z zaradnością
    techniczną dużo lepiej niż w innych krajach rozwiniętych. A co powiesz
    np. o społeczeństwie gdzie pewnie jakieś >99% osobników nie jest w
    stanie samodzielnie zawiesić prostego żyrandola i muszą za to płacić
    odpowiednik 100zł? Takie społeczeństwa jak najbardziej już istnieją. A
    poziom profesjonalistów wygląda np. tak: znajomy miał jakąś powazną
    przebudowę kuchni najął więc stolarza. Na którymś etapie stolarz
    oświadczył, że musi wymienić jakiś złożony kawał czegoś bo tam jest taka
    deska, gdzie potrzebna jest większa dziura, a tam już jest dziura i on
    nie da rady nawiercić większej. Rozumiesz, nie ma w co wbić
    napowadzającego środka :). I te >99% by to łyknęło, ale znajomy to były
    mechnik samolotowy.

    I to jest społeczeństwo w którym majsterkowicze umieją zaprogramować
    wyłącznie sterownik, a co to jest pilnik to pewnie nawet nie słyszeli.
    "File" to przecież "plik".

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2019-12-15 10:01:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 grudnia 2019 14:29:13 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > MZ nie jest anachroniczny. Nie dalej jak w zeszłym tygodniu zrobiłem
    > sobie mini-komorę próżniową do badania efektów cieplnych przy zgrzewaniu
    > laserem, wykorzystując cześci z łożyska kulkowego (zostało mi z
    > jakiegoś wczesniejszego projektu). To jest dokładnie to czego uczył
    > Słodowy - zastanów sie, jak można zrobić coś w oparciu o materiały,
    > które masz dostępne.

    Zgadzasz się, ale krzyczysz AWCALEBONIE :-)
    Materiałowo ani technologicznie nie osiągnąłeś niczego imponującego. Na opracowanie
    do jakiegoś żurnalu naukowego słabe, nawet na artykuł do Science się nie nadaje.
    Anachronizm. A że rozwiązałeś realny problem bez mikromechaniki, fizyki cząstek
    elementarnych, superkomputera czy choćby manipulacj genetycznych- to właśnie
    spuścizna Słodowego.

    > Na pewno też, choć chyba do takiego przekazu trochę trzeba dojrzeć i samemu
    > popracować.

    A nie wiesz czemu w dzisiejszym youtubie doskonała większość tych Słodowych to
    Rosjanie?

  • 23. Data: 2019-12-15 11:32:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/12/2019 02:49, Marcin Debowski wrote:
    > No na pewno nie są konieczne aby zrobić sterownik robota. Tylko że
    > jednak nadal nie żyjemy w świecie takich sterowników a dużo bardziej
    > taśmociągów ze szpulek.

    Coś przespałeś. Kupno sterownika silnika krokowego, enkodera, czy
    wydrukowanie mechaniki jest dużo łatwiejsze niż kupno drewnianej
    szpulki. Serio, sprawdziłem.

    > Poza tym Twój optymizm, że chodzi tu o poziom
    > interakcji atomowych i liczby zespolone (?) w obwodach prądu jest mega
    > optymizmem i zacząłbym od skromych pytań co to jest w ogóle ten prąd.

    Nikogo to nie obchodzi. Poczynając od elektryków z 40 letnim stażem po
    hobbystów klecących coś na Arduino czy r-pi. Serio. Nikogo to nie
    obchodzi i co im zrobisz?

    Zaryzykuje nawet że wielu ludzie z kierunkowym wyższym inżynierskim
    wykształceniem dalej nie wie. Bo im ta wiedza jest zbędna, jak to
    działa, na poziomie atomowym czy kwantowym. Ważne że próbnik świeci,
    stycznik styka, bezpiecznik pali się. Ot, wsjo.

    > Skoro jest ich garstka to nie specjalnie rozumiem przykład.

    Ich zawsze była garstka. To tylko obniżenie progu kosztu publikacji
    wygenerowało zalew nietechnicznych czy miernych gazet, internetów o
    gotowaniu soczewicy, kursów układania wieszaków itd itp. Wzrosło tło
    wiec S/N masz gorsze i stąd to wrażenie. Ilośc inzynierów nie mieniła
    się bo to raczej genetyka.

    > 15 osób coś
    > robi co ma być apoteozą dzisiejszego zrób to sam i to jest ta cała
    > transformacja w lepszy dla majsterkowiczów świat?

    Obecnie: lepszy. W latach 80 dostanie czegokolwiek do majsterkowania z
    wyższej póki takego jak sprzęt pomiarowy albo mikroprocesory był mocno
    utrudniony. Dlatego miałeś więcej przykładów dziubdziania półek z drewan
    w Młodym Techniku niż opisów zrobia własnego komputera. Dostęp do
    materiałów warunkował hobby. Bariera pękła.

    > Trzymanie pilnika nie daje bardziej uniwersalnych podstaw?

    Nie. Oba są uniwersalne. W majsterkowaniu musisz umieć coś upiłować i
    zaprogramować. Oczywiście można udawać że postęp nie nastapił i dalej
    piłowanie jest ważniejsze niż programowanie, ale nie, przykro mi.
    Dzisiaj bez znajmości informatyki, programowania, elektroniki,
    inżyniwerii druku 3D można co najwyżej robić półki. Pewnie znakomite,
    ale to dalej półki. Z punktu widzenia nastolatka zrobienie robota wydaj
    sie być dość interesującą alternatywą względem półki. I w dodatku
    zrobienie robota będzie wymagało też machania pilnikiem. Bo, rozumiesz,
    machanie pilnikiem to ogólnie jest trywializm. W zasadzie w machaniu
    pilnikiem chodzi tylko o perfekcje a nie o wiedzę.

    > No właśnie, oba są potrzebne. Dodajmy, na raz.

    Więc po co to narzekanie że programowanie to za wysoki próg? Dla
    tumanisty każda nauka ścisła jest ponad możliwości. Dla inzyniera, ale
    nie od siedmiu boleści, to tylko nastepne narzedzie w warsztacie.

    > pokoleniami.
    > Ale to nie o to chodzi, że z wiedzą elektrotechniczną jesteś mądrzejszy
    > od hydraulika :)

    Chodzi o to że on przegapil hobby o nazwie elektronika. Skupił się na
    pilniku. W efekcie jego wiedza i umiejętności przestały pasować do
    obecnego świata gdzie trafiają na sytuacje że są aż dwie pompy w
    obwodzie. Pozwole sobie zacytować tego "hobbystę": Woda płynie tam gdzie
    ma bliży. No i ch...

> [...]
    > np. o społeczeństwie gdzie pewnie jakieś >99% osobników nie jest w
    > stanie samodzielnie zawiesić prostego żyrandola i muszą za to płacić

    Nie ma takiego społeczeństwa. Ilośc inżynierów jest stała, bo ludzie
    rodzą się z takimi parametrami genetycznymi. Wcześniej na miernotach
    wymuszała to sytuacja PRL, wieszali te zyrandole, często zagrażające
    życiu z fazą na obudowie czy innymi kfiatkami. Obecnie wole aby
    zapłacili, choć w zderzeniu z "fachowcami" obecnie miałbym wątpliwość.

    > Takie społeczeństwa jak najbardziej już istnieją.

    Pokaż społeczeństwo które nie ma więcej jak 1% ludzi zaradnych. Może
    masz na mysli grupę społeczną, to wtedy tak, trafienie na inteligentnego
    technicznie prawnika jest faktycznie niemożliwe. Ale społeczeństwo? Nie,
    nie wierzę.

    > I to jest społeczeństwo w którym majsterkowicze umieją zaprogramować
    > wyłącznie sterownik, a co to jest pilnik to pewnie nawet nie słyszeli.
    > "File" to przecież "plik".

    Wręcz odwrotnie, znowu wypaczasz rzeczywistość. Obejrzyć jak sobie radzą
    ludzie z hackaday aby dalej dyskutować czego nie potrafią. Tak potrafią
    zaprogramować sterownik ale też potrafią zaprojektować i pospawać
    kratownicę do paneli słonecznych z machniką śledzenia słońca. Typowy
    hobbysta z PRLu potrafił by tylko ceowniki pospawać, nad resztą nie
    zapanuje. Choć przyznam, że potrafił by je pospawać szybciej i
    dokładniej. Tylko co z tego. Hobby inzynierskie jest obecnie
    multidyscyplinarne. I, jak mówie, robienie półek jest dalej jak
    najbardziej możliwe. Ale to tylko półki.

  • 24. Data: 2019-12-15 11:58:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 grudnia 2019 23:07:19 UTC+9 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:

    > Nie mówię o nowych mapach silnika (choć to też opanowane), ale o np.
    > zmianie języka, doprogramowaniu foteli elektrycznych itp.
    > Np. Janusze inżynierii z Volvo wymyśliły, że w syrence alarmowej trzeba
    > umieścić backup battery tuż przy elektronice, która jest dosyć
    > niebanalna. Oczywiście takie akumulatorki po paru latach mają upławy i
    > to żrące. Możesz kupić za 1400zł nową, albo za 70 zregenerowaną na nowej
    > PCB.

    A to jest numer stary jak świat. Pierwsze ECU które mi zalały kondziory było w Mitsu
    z 1981. Wcześniej nie miałem samochodu w którym mogłoby się to wydarzyć, ale domyślam
    się takie samoniszczące się moduły wynaleziono znacznie wcześniej. Nie ma dowodów,
    ale mogę się założyć że to zawsze było działanie zamierzone.

  • 25. Data: 2019-12-15 13:27:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-12-15 o 10:01, Konrad Anikiel pisze:

    > A nie wiesz czemu w dzisiejszym youtubie doskonała większość tych Słodowych to
    Rosjanie?

    *Braki* w zaopatrzeniu / cena z kosmosu / tradycja. Przykład - łączenie
    przewodów elektrycznych w ścianach. W tzw. cywilizowanym świecie używa
    się wszelakiej maści złączek np. Wago. Na wschodzie zamiast tego skręca
    się gołe przewody a na końcu łukiem elektrycznym ( stary akumulator +
    szczotka węglowa ) stapia się miedź w kulkę. Na to izolacja i mamy
    technologicznie upierdliwe, czasochłonne, za to tanie i *megapewne*
    połączenie. Na YT jest stosowny filmik, znaleźć w tej chwili nie mogę.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2019-12-15 13:56:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 21:27:33 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

    Rosjanie?

    > *Braki* w zaopatrzeniu / cena z kosmosu / tradycja.

    No właśnie: potrzeba matką wynalazków.
    Idziemy dalej: czy Polska za PRLu miała większą potrzebę tych wynalazków niż Rosja za
    Putina?* Bo jak sobie przypominam jakie syfy robiliśmy w szkole na zetpetunkach, to
    żal mi tamtego czasu. Polska wtedy naprawdę poza tym Słodowym nie miała zacięcia do
    DIY. Ja jestem z małego, prowincjonalnego miasteczka gdzie nawet te legendarne paski
    blachy nie walały się na każdym podwórku. To były czasy jak z filmów Barei, w starych
    blokach z tamtych czasów do dzisiaj rury idą w poprzek ściany a kable pod tynkiem po
    przekątnej- i to naprawia dopiero ekipa remontowa nowego właściciela mieszkania, bo
    poprzedniemu całe życie było z tym dobrze.

    O, w Korei potrzebowałem kupić ekran do domowego projektora, większy niż to co idzie
    kupić w sklepach. Spoko, cztery duże panele styropianu, kubeł zaprawy gipsowej,
    puszka farby, trochę szlifowania- gotowe. Kumple patrzyli na mnie jak na wariata. A
    nie mogłeś pomniejszyć obrazu tak żeby się zmniejszył na kupnym ekranie? A ja nie
    potrzebowałem małego ekranu, tylko duży! Matka wynalazków...

    * Ceny w Ali przy wysyłce z Rosji do Rosji często są nawet o połowę niższe niż jak
    wysyłka jest z Chin do Korei.

  • 27. Data: 2019-12-15 15:06:30
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Teraz się to wszystko tak pokomplikowało,
    > że gdyby nie Internet to by była dupa.

    Internet daje wiele ciekawych możliwości nauki majsterkowania.

    Są dostępne archiwalne roczniki Popular Mechanics
    https://books.google.pl/books?id=S98DAAAAMBAJ&source
    =gbs_navlinks_s&redir_esc=y
    Przeglądanie takich starych pism i poradników dla majsterkowiczów jest
    inspirujące.
    W Ameryce np. Forda T amatorsko przerabiano na rozmaite maszyny w
    gospodarstwach rolnych.

    WM

  • 28. Data: 2019-12-16 00:21:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-15, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    Rosjanie?

    > No właśnie: potrzeba matką wynalazków.

    Konieczność. Potrzeba nie wystarczy. W przypadku Rosji pewnie też sporo
    pokoleniowej inercji. Zastanawiam się tez ile w tym wszystkim jest różnych
    nabytych fobii dotyczących bezpieczeństwa, i prawa.

> [...]
    > robiliśmy w szkole na zetpetunkach, to żal mi tamtego czasu. Polska
    > wtedy naprawdę poza tym Słodowym nie miała zacięcia do DIY. Ja jestem

    Na ZPT to w ogóle nie pamiętam co tam robiliśmy. Pomiszczenia, a nawet
    stoły, owszem, pamiętam, ale co, za diabła nie mogę sobie jednej rzeczy
    przypomnieć.
    Dlaczego uważasz, że nie było zacięcia? W sensie publicznej zachety?

> [...]
    > poprzek ściany a kable pod tynkiem po przekątnej- i to naprawia
    > dopiero ekipa remontowa nowego właściciela mieszkania, bo poprzedniemu

    I nikt nie wywalał na smietnik popsutych lodówek i innych takich?

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2019-12-16 02:12:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2019 08:21:09 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski
    napisał:

> [...]
    > pokoleniowej inercji. Zastanawiam się tez ile w tym wszystkim jest różnych
    > nabytych fobii dotyczących bezpieczeństwa, i prawa.

    Prawa, to też ciekawy aspekt. W Korei nie wolno samemu niczego zrobić przy
    samochodzie, nawet zmienić kół. Wyłącznie w warsztacie. No więc ludzie bladego
    pojęcia nie mają z czego ten samochód jest zrobiony.

> [...]
    > przypomnieć.
    > Dlaczego uważasz, że nie było zacięcia? W sensie publicznej zachety?

    To był kraj w którym nikomu nic się nie chciało, wszystko było na odpierdol. Wyjątki
    były traktowane przez społeczeństwo jak świry. A jak dany świr robił kasę, to już był
    wróg.

    > I nikt nie wywalał na smietnik popsutych lodówek i innych takich?

    Jak nie było skąd wziąć nowej lodówki to się reanimowało trupa w nieskończoność. A
    potem tego trupa trzymało po piwnicach czy garażach.

    Ja w ramach nadmiaru czasu robiłem różne ładne rzeczy pilnikami iglakami z mosiężnych
    pięciozłotówek. Ale każda seria miała inny skład, po jakimś czasie każdy ten mosiądz
    inaczej wyglądał.

  • 30. Data: 2019-12-18 13:30:08
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-12-11 o 13:23, Adam pisze:

    > Teraz życie jest nudniejsze :(

    E tam. Ja się nie nudzę, tak jak wtedy się nie nudziłem.