  • 1. Data: 2020-05-06 20:21:38
    Temat: Adapter PATA-SATA CDVD-HDD 12 mm
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Przepisuję z białkowej pamięci nieulotnej,
    ale chyba bez znaczących błędów rzeczowych:

    - automagia BIOSu daje tylko UDMA2, ale ręcznie
    można pomerdać tak, by wymusić UDMA5; więcej
    mój laptop nie daje (może pomógłby apgrejd)
    UDMA5 to transfer do 100 MB/s
    - ponoć adapter daje UDMA6 (do 133 MB/s)
    - szybkość czytania w UDMA5:
    - 70 MB/s w HDTune
    - 83 MB/s w HDDScan
    - opóźnienia:
    - 6,2 ms w MenadżerzeZadań
    - pomiędzy 5 ms i 10 ms w HDDScan
    - po włożeniu adaptera, laptop nie chce
    startować z normalnego dysku (via F12
    też odpada)
    - wymiarami pasuje doskonale
    (mocowanie, gwinty, gabaryty, kształt, dziury do mocowania
    plastykowej nakładki -- której jednak nie przełożyłem z napędu...)
    - mocowanie dysku do adaptera IMO niezbyt fortunne, choć solidne
    - wykonanie na oko bardzo staranne
    - zapłaciłem 34,57 pln wraz z przesyłką
    (teraz jest droższy)

    https://pl.aliexpress.com/item/829743981.html?spm=a2
    g0s.9042311.0.0.72995c0f7fJynR
    36,56 pln + 7,15 pln za przesyłkę do Polski

    -=-

    Niby można założyć BCD na partycji adaptowanego dysku i stamtąd
    przechodzić na normalny dysk -- tak teraz tam jest, ale co wówczas,
    gdy ten adapter ma służyć okazjonalnie do wkładania tam różnych
    (także pustych) dysków? Trzeba by najpierw podłączyć taki dysk
    via USB i tam założyć BCD... Trochę to niewygodne. Albo wpiąć
    adapter podczas pracy lapka -- trochę niebezpieczne.

    Na stałe szkoda dać tam szybki dysk -- testy wykonałem na Seagate
    500 GB 7200 rpm dającym normalnie (via SATA) na początku ponad
    100 MB/s wg HDDScan. (czyli adapter sporo ucina z wydajności)

    -=-

    W automagii nie było możliwości ustawienia UDMA5 -- tylko UDMA2,
    dające w efekcie 30 MB/s i spore (chyba pomiędzy 10 ms i 20 ms)
    opóźnienia na początku dysku.

    W takich okolicznościach (niemożliwość bootowania z normalnego dysku
    i mała szybkość) zakup wydał się stratą pieniędzy -- sporych jak na
    laptop z połowy 2008 r.

    - brak bootowania z normalnego dysku to trudność w sporadycznym
    wykorzystywaniu adaptera
    - mała szybkość transmisji to beznadzieja w trwałym
    wykorzystywaniu adaptera

    -=-

    Próbowałem założyć BCD na karcie pamięci SD stale wpiętej do laptopa,
    by z niej bootować, ale efekty nie są dobre. Niemal na pewno można
    zacząć bootowanie z zewnętrznego HDD podpiętego via USB, ale szkoda
    jakiś dysk poświęcić temu celowi i szkoda czasu na uzupełnianie BCD
    na wielu dyskach siedzących w kieszeniach...

    -=-

    Laptop ma jeszcze mSATA -- przeznaczone modemowi 3G, ale być może
    dałoby się obsadzić dyskiem mSATA. Być może z takiego dysku dałoby
    się bootować, lub choćby z niego zaczynać bootowanie...

    Szkoda forsy na ewentualną wpadkę -- gdyby ktoś pożyczył dysk mSATA
    do chwilowego testu a dysk nie byłby zbyt drogi, być może bym spróbował
    szczęścia... 64W10 po odchudzeniu mógłby zamknąć się na niespełna 30 GB
    a 32WXP zadowoliłby się kilkoma GB, więc dysk pojemności 32 GB raczej
    by był za mały na te dwa systemy, ale mógłbym tam umieścić choćby
    newralgiczne pliki wraz z BCD, by było możliwe bootowanie laptopa
    z różnymi (także z pustymi) dyskami wpiętymi w ten adapter...

    -=-

    Może są jakieś dyski na ExpressCard?

    Może być taki dysk SSD ze śmietnika, oby sprawny i tani, który
    by jeszcze trochę pociągnął niezbyt intensywnej eksploatacji.

    -=-

    Jako normalny dysk w F-S jest Stary Trawel 500 GB kupiony niedawno
    za 45 pln brutto. (taniej niż adapter IDE-SATA, o którym tu piszę)

    -=-

    Teraz najlepsze -- na luzie 64W10 na Fujitsu-Siemensie niemal
    niczego nie pisze na systemowym dysku! [plączę się?... -- na
    luzie czy na Fujitsu-Siemensie?...]

    Chciałem napisać '64W10 zainstalowany na Fujitsu-Siemensie',
    ale nigdy tam nie instalowałem 64W10 -- skopiowałem z Acera,
    dociągnąłem sterowniki, podczyściłem, wielokrotnie sklonowałem...

    64W10 na F-S jest zaktualizowany do końca -- pomijając
    kilka ostatnich godzin...

    -=-

    F-S z adapterem hibernuje się na oko 10 minut, ale wybudza się
    z tej hibernacji w minutę -- start od zera trwa niewiele dłużej.
    Po wybudzeniu zazwyczaj karta WiFi nie łączy się samoistnie
    z APkiem -- trzeba popchnąć palcem... (1 raz łączy się
    a 15 razy nie łączy się...)

    -=-

    Są oldsmobile -- dlaczego z lapkami tak nie można? ;)

    -=-

    Wszelkie komentarze [także głupie? -- zwłaszcza głupie?]
    (zwłaszcza mądre) są mile widziane.

    Mogę pomyśleć o nowym akumulatorze i nowej
    klawiaturze, ale nie chcę wywalać zbyt dużej kasy...

    Chyba nasmaruję to i owo pastą ciepłoprzewodzącą.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 2. Data: 2020-05-07 23:57:22
    Temat: Re: Adapter PATA-SATA CDVD-HDD 12 mm
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb30046$0$556$6...@n...neostrada.pl

    > 64W10 po odchudzeniu mógłby zamknąć się na niespełna 30 GB

    Zszedłem poniżej 20 GB -- mogę jeszcze to i owo wywalić.
    [ale i co z tego -- 64W10 zaraz dorzuci swoje śmieci!]

    > -=-

    > Może są jakieś dyski na ExpressCard?

    Nie muszą być szybkie czy pojemne -- oby niezbyt energochłonne SSD...
    Może warto wstawić do ExpressCard czytnik mikroSD i wrzucić szybką
    (A1, A2) kartę?... Oby to zabootowało! Ciekawe, jak długo by taka
    SD pociągnęła?

    A1 to 1500 RpS i 500 WpS
    A2 to 4000 RpS i 2000 WpS

    https://www.mymemory.co.uk/blog/wp-content/uploads/2
    018/09/Untitled-1.jpg

    Jedną luźną A1 mam -- ze zdechłego Asusa Maxa.

    > -=-

    > Teraz najlepsze -- na luzie 64W10 na Fujitsu-Siemensie niemal
    > niczego nie pisze na systemowym dysku! [plączę się?... -- na
    > luzie czy na Fujitsu-Siemensie?...]

    W Acerze podobnie -- niemal ZERO pisaniny na luzie pod 64W10!

    > -=-

    > F-S z adapterem hibernuje się na oko 10 minut, ale wybudza się

    Chyba w Acerze dehibernacja z SSHD wspieranego szybkim (150 MB/s
    na początku) HDD i niezbyt szybkim SSD NVMe (PCIe x2) będzie
    niewiarygodnie szybka.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 3. Data: 2020-05-09 11:00:21
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 6 May 2020 20:21:38 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    [...]
> [...]
    > jakiś dysk poświęcić temu celowi i szkoda czasu na uzupełnianie BCD
    > na wielu dyskach siedzących w kieszeniach...

    A próbowałeś użyć PLOP-a do bootowania z wybranych napędów?

  • 4. Data: 2020-05-09 16:48:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "dantes" r95rdf$1v3n$...@g...aioe.org

    > A próbowałeś użyć PLOP-a do bootowania z wybranych napędów?

    Nie, bo tego nie znałem, ale dziś zainstalowałem BCD na 4GB mikroSD
    wygrzebanej ze śmietnika i jest OK. Teraz chcę zrozumieć, dlaczego
    wcześniej było źle. Skróciłem startową partycję na karcie do 128 MB
    i odpaliłem WXP, z którego teraz piszę.

    Do adaptera zamierzam włożyć na stałe Toshibę 320 GB (kupiłem ją ~10 lat
    temu w czarnej obudowie plastykowej, ale rzadko w tej obudowie bywała)
    dającą w sobie (bez interfejsu SATA czy PATA) mniej niż Seagate w adapterze,
    ale na karcie siedzącej na stałe w slocie (nie wystaje -- nie przeszkadza)
    zamierzam mieć stale BCD z którego będę mógł startować w razie wstawienia
    do adaptera innego (bez stosownego BCD) dysku. Zamierzam z tej karty
    startować wg mego uznania:
    - DOS z partycjonerem na wszelki wypadek
    - z tejże karty
    - z HDD w adapterze
    - z normalnego HDD
    - DOS z memtestem na wszelki wypadek
    - WXP z PAE
    - 64W10

    -=-

    W wolnej chwili obejrzę PLOP -- dzięki za podpowiedź.

    -=-

    Czekam (raczej nie doczekam się) na zasilające gniazda DC do tego Fujitsu-Siemensa...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 5. Data: 2020-05-09 19:34:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb6c5fa$0$499$6...@n...neostrada.pl

    Może tamta karta jest zbyt wolna? [trzeba ograniczać swobody i wolność?]
    Może nie mogę skutecznie założyć BCD na FATalną partycję? Albo trzeba to
    czynić jakoś szczególnie?...

> [...]
    > wygrzebanej ze śmietnika i jest OK. Teraz chcę zrozumieć, dlaczego
    > wcześniej było źle. Skróciłem startową partycję na karcie do 128 MB

    Sklonowałem tę partycję i zbootowałem komp z klonu, ale...
    Ale Win zaczął namiętnie sprawdzać dyski, co trwało wieki całe...
    Na wielu dyskach/partycjach/filesystemach nie znalazł żadnych
    problemów, ale na którymś sypnął -- jakimś usunięciem, jakąś analizą...

    Usuwanie zestawu atrybutów rozszerzonych z powodu
    istnienia punktu ponownej analizy w pliku xxxxxxx

    Teraz chcę skierować bootowanie z tej karty na tę kartę -- by tam
    (na tej karcie, na tej samej partycji, na której jest BCD) umieścić
    partycjoner pod DOS. Takie coś przydaje się choćby do zaktywizowania
    czy ukrycia partycji... Można także kopiować, ale mam tyko stary
    partycjoner pod DOS, który tak sobie radzi z nowymi wersjami NTFS...

    > Do adaptera zamierzam włożyć na stałe Toshibę 320 GB (kupiłem ją ~10 lat

    Innym kandydatem był błę_kitny WDC 250 GB:
    Model: WDC WD2500BEVS-00VAT0
    Firmware: 11.01A11
    Serial: WD-WXEY08CW9419
    LBA: 488397168
    fabrycznie montowany w takich laptopach, ale okazał się za dobry na taki
    adapter -- na początku dysku opóźnienia wg HDDScan 3.x mniejsze od 5 ms
    i chwilami ponad 100 MB/s na talerzach -- bez interfejsu SATA...

    -=-

    > Czekam (raczej nie doczekam się) na zasilające gniazda DC do tego
    Fujitsu-Siemensa...

    W Polsce upatrzyłem sobie sklep -- mogę przy okazji tych gniazd kupić w nim: pastę
    ciepłoprzewodzącą; rozpuszczalnik do ścierania starej pasty; jakieś drobiazgi...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 6. Data: 2020-05-10 01:34:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb6c5fa$0$499$6...@n...neostrada.pl

    > - DOS z partycjonerem na wszelki wypadek
> [...]

    Memtest chyba jest na Linuksie, nie na DOSie.
    (co mnie cieszy, gdyż raczej nie będę miał
    wyboru nośnika czy partycji w wypadku DOSa
    i startu z BCD)

    > - WXP z PAE
    > - 64W10

    Chyba nie mogę mieć w BCD wyboru pomiędzy dwiema DOSowymi
    partycjami leżącymi na jednej karcie, ale nie jest źle.
    Mogę z karty startować:
    - 64W10 leżący na którymś z HDD w lapku
    - 32WXP leżący na którymś z HDD w lapku
    - DOS leżący na karcie albo HDD
    (lepiej na karcie)

    Karta jest bardzo wolna, ale nie przeszkadza mi to. Start z SD
    będzie tylko na wszelki wypadek -- gdyby coś stało się z dyskiem
    w adapterze. SD będzie też zdatna do odpalania innych komputerów
    tak, by można było przeaktywizować czy ukryć lub zakryć partycję...
    (dlatego BCD będzie kierował na DOS karciany, nie na dyskowy)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 7. Data: 2020-05-10 12:33:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb73e2f$0$17356$6...@n...neostrada.pl

    > Mogę z karty startować:
    > - 64W10 leżący na którymś z HDD w lapku
    > - 32WXP leżący na którymś z HDD w lapku
    > - DOS leżący na karcie
    - linuks z MemTestem

    Dorzuciłem PLOP, dzięki czemu mam znacznie większy wybór -- dzięki dantes
    za podpowiedź. Teraz BCD na karcie SD kieruje mnie na PLOP, skąd jestem
    kierowany na Boot.ini lub na kolejne BCD, które mogą skierować na kolejne
    Boot.ini...

    BIOS
    - BCD karty SD lub dysku w adapterze
    - DOS
    - Linuks z MemTestem
    - W10_A
    - W10_B
    - W10_C
    - W10_D
    - W10_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E

    - PLOP
    - BCD SD lub któregoś z HDD
    - DOS
    - Linuks z MemTestem
    - W10_A
    - W10_B
    - W10_C
    - W10_D
    - W10_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E

    - BCD SD lub któregoś z HDD
    - DOS
    - Linuks z MemTestem
    - W10_A
    - W10_B
    - W10_C
    - W10_D
    - W10_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    .
    .
    - DOS
    - Linuks z MemTestem
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E
    - Boot.ini
    - WXP_A
    - WXP_B
    - WXP_C
    - WXP_D
    - WXP_E

    Jakoś ;) tak...
    - z BIOS można na aktywna SD lub dysku w adapterze
    - z PLOP można na dowolną partycję podstawową
    - z BCD można na wpisane, także na PLOP
    - Boot.ini można na WXP (podstawowe i logiczne
    na różnych dyskach, ale trzeba tęgiej głowy
    do tej literatury...)

    -=-

    Na SD mam 4 partycje podstawowe:
    - 400 MB NTFS z BCD
    - 8 MB FAT16 z partycjonerem
    - 1 TB FAT32 z SeaToolsem
    - 8 MB FAT16 z MemTestem
    - 565 MB leży odłogiem (aprowizacja?)
    Na HDD mam po 3 podstawowe i po 1 logicznej.

    -=-

    Muszę pobawić się PLOPem -- sporo tam do pozwania a wygląda to przyjemnie.
    Korzystać z PLOPa na F-S raczej nie będę -- PLOP praktycznie nie poszerzy
    moich możliwości. Start na F-S *musi* zacząć się:
    - albo z SD
    - albo z HDD w adapterze
    - albo z USB...

    Poprawienie BIOSu dałoby możliwość startowania z normalnego HDD po podłączeniu
    adaptera.

    -=-

    Mógłbym pozakładać uniwersalne PLOPy na penflaszkach USB -- najwyraźniej
    dobre do każdego PeCeta umożliwiającego bootowanie z USB, gdyż PLOP
    kieruje na którąś z partycji podstawowych bez wnikania w to, co tam jest.

    -=-

    W10 potrafi unikalnie nazwać dyski -- chyba czerpiąc to nazywanie z nazewnictwa GPT.

    BCD kieruje na konkretne nazwy lub na PLOP, ale jakoś ;)
    trafia bez tego nazewnictwa: w WXP, DOSa, Linuksa...

    Boot.ini kieruje na partycje podstawowe i logiczne, zawile ;) je numerując.

    PLOP kieruje na partycje podstawowe.

    -=-

    Ale siak czy tak -- start nie może zaczynać się z normalnego HDD, bo BIOS tak chce.

    -=-

    Teraz mam WXP odpalony z normalnego dysku jakoś tak:
    BIOS
    SD
    BCD na aktywnej SD
    PLOP
    WXP z BCD i plikiem Boot.ini, który bootuje za sprawą BCD
    (mogę wyjaśnić, gdyby ktoś chciał, co mam na myśli, pisząc powyższą linijkę)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 8. Data: 2020-05-17 17:52:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "dantes" r95rdf$1v3n$...@g...aioe.org

    Karta jest tak wolna, że brakowało mi cierpliwości -- trzeba zaczekać
    kilka (może nawet 6?) sekund. Niby mniej niż wieczność, ale skąd mam
    wiedzieć, czy cokolwiek z tego wypełznie, gdy efektu spodziewam się
    zdecydowanie szybciej... Teraz, gdy wiem, że trzeba zaczekać, nie
    jest źle, bo na tych kilku sekundach nie zależy mi -- normalnie
    obywam się bez karty, która czeka na jakąś awarię...

    > A próbowałeś użyć PLOP-a do bootowania z wybranych napędów?

    PLOP to doskonałe narzędzie w moim przypadku, ale szkoda,
    że nie użyłem go przed ostatnią rewolucją -- mogłem na
    każdym dysku wygospodarować małą partycję naprawczą.

    - naprawcza
    - WXP
    - 64W10
    - Extended
    - WXP
    - 64W10
    - dane

    Niby można poprzesuwać lub raz jeszcze pokopiować, ale:
    - trochę brak mi ochoty
    - 4 Primary to trochę mało
    - karta SD sprawdza się doskonale, choć zabiera kilka sekund

    Dzięki raz jeszcze.

    -=-

    Pod PLOPem mam zawsze na dole dysk normalnie tkwiący w F-S a na
    górze coś, z czego rozpoczynam bootowannie -- dysk w adapterze
    albo kartę SD. O pomyłkę trudno, bo HDD mają po 3 podstawowe
    i 1 rozszerzoną a karta SD ma 4 podstawowe.

    Mam 3 dyski:
    - ten, z którego startuję
    - pozostały
    - normalny

    czyli:

    albo:
    - adaptowany
    - SD (4 partycje)
    - normalny
    albo:
    - SD (4 partycje)
    - adaptowany
    - normalny

    -=-

    WXP stwarza ogromne problemy w literaturze...
    W10 nie stwarza.

    Bez WXP można by spokojnie zapomnieć, gdzie położony
    jest plik rejestru zawierający MountedDevices.
    (plik bez rozszerzenia -- 'System.')

    Szkoda, że M$ nie dał narzędzia podobnego do EasyBCD i literatury podobnej do W10.
    Pod WXP na MBR też każdy dysk musi mieć unikalny numer (sygnaturę) identyfikujący.
    Można było założyć, że system zawsze startuje z C (tego Win nie zakłada -- może
    założyć, że Win startuje naraz z kilku ;) liter) i po uruchomieniu można zezwolić
    na podczepianie dysków pod literki. Podczepianie byłoby wspomagane systemem, tzn.
    program pokazywałby sygnatury wg układu partycji na dyskach i podczepiałby litery
    pod sygnatury tak, jak czyni.

    Obecne Boot.ini jest karkołomne a jakiekolwiek manewry z partycjami potrafią wiele
    namieszać. Pomoc partycjonerów potrafi zupełnie powalić cały układ...

    -=-

    EasyBCD dobrze radzi sobie z W10, słabiej z WXP i najsłabiej z DOSem.
    - DOS niekoniecznie lubi kilka podstawowych partycji na jednym
    nośniku -- nic tu EasyBCD nie pomoże?
    - na WXP chyba niezbyt mocno ludziom zależy

    Póki jest mało partycji z WXP i DOS -- OK, ale gdy tych partycji przybywa i są
    rozłożone na kilku nośnikach -- bywa różnie. Dorzucenie kilku miejsc z BCD też
    komplikuje wynik...

    PLOP (dorzucany przez EasyBCD) w tych sytuacjach przydaje się doskonale.

    --