  • 1. Data: 2020-05-04 20:25:34
    Temat: Router gsm do FTTH
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Znajomy mi mówi, że chce kupić jakiś "dobry" router do GSM, żeby
    potem, jak przyjdzie pora nadawał się do światłowodu. Ja jakoś tak
    powątpiewałem, czy to tak zadziała, czy poprostu podłączy światłowód
    bezpośrednio do tego routera, ale sam nie wiem. Jak podłączają
    światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód
    - para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncetrykiem do
    routera.

  • 2. Data: 2020-05-04 21:12:49
    Temat: Re: Router gsm do FTTH
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 04/05/2020 19:25, pueblo wrote:
    > Jak podłączają
    > światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód
    > - para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncentrykiem do
    > routera.

    Istnieją dwa rodzaje podłączeń do światłowodu:
    1. FTTH (fibre to the home), alternatywnie FTTP (fibre to the premises),
    polega na pociągnięciu światłowodu do mieszkania czy innej serwerowni,
    na ścianie masz puszkę abonencką z portem RJ45, do którego podłączasz
    router tak jak piszesz;
    2. FTTC (fibre to the cabinet) polega na pociągnięciu światłowodu do
    szafki teletechnicznej gdzieś na ulicy, a z szafki połączenie już idzie
    starą technologią, np. koncentrykiem (jak u Ciebie) czy linią
    telefoniczną (ja tak mam) i router podłączasz tak jak w czasach
    przedświatłowodowych.

    Przynajmniej tak to wyjaśnia mój dostawca internetu.

    --
    MF

  • 3. Data: 2020-05-04 21:24:34
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 04.05.2020 20:25, pueblo wrote:
> [...]
    > światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód
    > - para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncetrykiem do

    ZTCW bezpośrednio do żadnego routera światłowód nie podepniesz, będziesz
    miał po drodze jakby modem optyczny (optical network terminator)
    zamontowany przez providera, do którego już będziesz mógł podłączyć
    własny router. Więc router nie musi mieć jakichś specjalnych właściwości
    "optycznych".

  • 4. Data: 2020-05-05 01:31:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-05-04, pueblo <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód
    > - para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncetrykiem do

    Co to jest ten router do GSM? Taki co daje możliwość użycia modemu GSM
    lub ma wręcz złącze do karty SIM? Znaczy chce na razie używać Internetu
    komórkowego a potem wykorzystać jako normlany domowy router jak mu
    podłączą światłowód i żeby miał jeszcze optyczny port?

    Kombinacja GSM z routerem optycznym nie ma za dużo sensu i wątpię aby
    była łatwo dotepna w opcji "gotowa do użytku". Kombinacja zwyklego
    routera ze światłowodem jest dość czesto spotykana, np. Huawei HG8244H
    własnie do domowej kablówki, lub dziesiątki innych z portami typu SFP
    (np. Mikrotik RB760iGS), ale kupowanie tego (na "bo w przyszłości") nie
    ma sensu bo sprzęt umożliwiający połączenie światłowodu z siecią domową
    to domena tego kto dostarcza usługę. Kupowanie czegoś samemu, to wręcz
    proszenie się o kłopty, bo każdy dostawca ustawia router od strony WAN
    po swojemu.

    Nb. na jakimś nieco bardziej rozbudowanym Routerboard wspomnianego
    Mikrotika powinno dać się pożenić GSM z siecią optyczną w jednym
    urządzeniu.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2020-05-06 09:56:46
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 04.05.2020 o 21:24, Uncle Pete pisze:

> [...]
    > zamontowany przez providera, do którego już będziesz mógł podłączyć
    > własny router. Więc router nie musi mieć jakichś specjalnych właściwości

    Chyba, że kupi coś takiego:
    https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1lycUdCBYBeNjy0Feq6znm
    FXam.jpg
    PON to wejście wtyczki ze światłowodem.

    Choć ja bym nie ryzykował - dostawcy zwykle chcą mieć swój sprzęt u klienta.
    Takie coś jak z obrazka miałem w domu przez parę lat "mienia" FTTH. Daje
    to WiFi, Voip i 4 porty lan 1GB. U mnie 2 były zajęte przez IPTV.
    Teoretycznie żadnego routera nie było więcej trzeba, ale z powodu
    sporego rozbudowania mojej sieci w domu miałem do tego podpiete jeszcze
    dwa routery i switch :)

    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 6. Data: 2020-05-06 11:34:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-06 o 09:56, Mirek Ptak pisze:

> [...]
    > Teoretycznie żadnego routera nie było więcej trzeba, ale z powodu
    > sporego rozbudowania mojej sieci w domu miałem do tego podpiete jeszcze

    Jest jeszcze jeden aspekt własnego "świetlanego" routera: gdyby się coś
    działo, to dostawca internetu może zwalać problem na obcy (dla niego)
    sprzęt. Natomiast jeśli jest modem, to łatwo zdiagnozować, z czym jest
    problem.

    Ja u klientów od wielu już lat kładę Drayteki, a tam można albo ustawić
    load balance lub backup wan (jeśli równocześnie mamy dwóch lub więcej
    dostawców internetu), albo skorzystać z innego portu przy zmianie
    dostawcy internetu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2020-05-06 14:32:34
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Adam, 06 maj 2020 w news:r8u0al$agr$1$Adam@news.chmurka.net
    napisałeś/aś:

> [...]
    > coś działo, to dostawca internetu może zwalać problem na obcy (dla
    > niego) sprzęt. Natomiast jeśli jest modem, to łatwo zdiagnozować, z

    Tak sobie głośno teraz pomyślę. Z jednej strony wydaje się oczywiste
    (chyba), że router to nie jest urządzenie do odbioru internetu od ISP i
    większość z tych urządzeń ma jeszcze w sobie jakiś modem.
    Wydaje mi się, że w zależności od dostawcy może niekoniecznie musi to być
    modem optyczny.
    Bo może być tak, jak ja mam - światłowodowe łącze, ale na końcu modem
    kablowy - albo jak pisał wcześniej MF - modem telefoniczny(zdaje mi się,
    że Netia tak też robi) i RJ-11
    Z drugiej strony eksperci na morele piszą:
    "Router dla światłowodu powinien zostać wykonany w technologii xDSL. Mowa
    o urządzeniach, które zostały wyposażone w złącze typu RJ-45, które
    pozwoli na szybkie podłączenie, a także zagwarantuje odpowiednią prędkość
    przesyłu danych. Da nam to gwarancję, że wszystko będzie funkcjonowało w
    sposób prawidłowy."
    https://www.morele.net/wiadomosc/jaki-router-do-swia
    tlowodu-wybrac-
    sprawdz-ktory-bedzie-najlepszy/13806/
    Chyba, że jest to z ich strony skrót myślowy i oczywiste jest, że żaden z
    tych routerów xDSL sam nie da rady zdekodować sygnału światłowodowego i
    prze routerem musi być inne urządzenie. Np. Orange
    https://www.orange.pl/kid,4002325158,id,4002325159,t
    itle,modemy-i-
    akcesoria,article.html
    Przy Funbox 2.0 i Livebox 3.0 daje terminal FTTH z którego idzie kabel
    właśnie do portu WAN tych urządzeń.
    No i teraz kluczowe pytanie. Czy jest możliwe, żeby internet
    światłowodowy został dostarczony do odbiorcy w taki sposób, że nie
    potrzebuje on żadnego modemu i wystarczy router z portem WAN?

    No to zapytam o ten WAN. Jest to jedyne rozwiązanie jeśli chce się
    połączyć kablowo modem z routerem albo r-r, gdzie jedno z urządzeń
    odbiera internet od ISP i "przekazuje" drugiemu? Zagadza się?
    Pytam, bo sporo tych routerów do GSM nie posiada nic oprócz portów LAN.
    Więc jeśli, to urządzenie miałoby się jakoś bardziej w przyszłości
    przydać, to niech już lepiej znajomy wybierze coś z portem WAN.

  • 8. Data: 2020-05-06 14:34:06
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Marcin Debowski, 05 maj 2020 w
    news:1B1sG.108960$6IG.15203@fx01.ams1 napisałeś/aś:

    > Co to jest ten router do GSM? Taki co daje możliwość użycia modemu
    > GSM lub ma wręcz złącze do karty SIM?

    Ten drugi

    > Znaczy chce na razie używać
    > Internetu komórkowego a potem wykorzystać jako normlany domowy
    > router jak mu podłączą światłowód i żeby miał jeszcze optyczny port?

    No właśnie tu jest pies pogrzebany. Już się rozpisałem na ten temat
    przed chwilą, więc może powtórzę tylko kluczowe pytanie. Czy jest
    mozliwe, zeby internet swiatlowodowy zostal dostarczony do odbiorcy w

  • 9. Data: 2020-05-06 14:40:15
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pueblo, 06 maj 2020 w news:5eb2aebd$0$508$65785112
    @news.neostrada.pl napisałeś/aś:

> [...]
    > mozliwe, zeby internet swiatlowodowy zostal dostarczony do odbiorcy w
    > taki sposób, że nie potrzebuje on żadnego modemu i wystarczy router z

    Jeszcze uściślę. I nie poterzeba nic więcej - czyli na ścianie jest
    kabel prosto do routera. Bo to że może być konieczny jakiś terminal
    FTTH, to już wiem.

  • 10. Data: 2020-05-06 15:50:19
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-05-06 14:32, pueblo pisze:
> [...]

    > Więc jeśli, to urządzenie miałoby się jakoś bardziej w przyszłości
    > przydać, to niech już lepiej znajomy wybierze coś z portem WAN.

    To trochę pomieszanie pojęć. xDSL oznacza tyle, że router dostarcza
    Internet przez port WAN, z którego odbiera Internet z innego urządzenia
    (np. modemu GSM, łącza światłowodowego, modemu telefonicznego/ISDN, czy
    nawet przez satelitę).

    Urządzenie dostawcy Internetu działa jako modemo-router i wielu osobom
    to wystarczy, bo taki modemo-router ma gniazda Ethernet do podłączania
    komputerów, czy innych urządzeń kablem sieciowym + rozprowadza Internet
    przez WiFi. Tylko, że możliwości konfigurowania takiego urządzenia przez
    abonenta są często mocno ograniczone. Nie może np. zmienić adresacji
    sieci lokalnej albo ustawień sieci WiFi.

    Dlatego też bardziej zaawansowani użytkownicy za modemo-routerem
    dostawcy sieci stawiają własny router i na nim konfigurują sieć według
    własnych wymagań. Modemo-router od ISP pełni tu rolę końcówki sieci, a
    właściwą sieć tworzy prywatny router. Oczywiście użytkownik nie ma
    wpływu na adresację sieci dostawcy, bo adres pobiera przeważnie po DHCP
    - automatycznie, ale sieć domową może sobie skonfigurować zgodnie z
    własnymi wymaganiami.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/