  • 1. Data: 2019-07-31 14:29:07
    Temat: Antena DAB
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Będę zmieniał radyjko na takie z DAB+.
    W związku z tym pytanie:

    Zainstalować wewnętrzną antenę klejoną na szybę, czy może od razu kupić
    lepszą, zewnętrzną?

    Owszem, wiem, że nie wszędzie jest (na chwilę obecną) pokrycie DAB.
    Ale chodzi mi o to, czy zewnętrzna antena wyraźnie poprawi odbiór.
    Jeśli przykładowo odjeżdżając od jakiejś aglomeracji na 30 km antena
    zewnętrzna doda mi kolejne 2 km - to moim zdaniem szkoda czasu na
    instalację. Natomiast, jeśli mi doda kolejnych kilkadziesiąt km zasięgu,
    to jest o co walczyć.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2019-07-31 19:54:12
    Temat: Re: Antena DAB
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-07-31 14:29, Adam wrote:
> [...]
    > W związku z tym pytanie:
    >
    > Zainstalować wewnętrzną antenę klejoną na szybę, czy może od razu kupić

    Nie możesz tego sobie sprawdzić podczas eksploatacji?

  • 3. Data: 2019-08-01 00:00:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-07-31 o 19:54, kk pisze:

    > Nie możesz tego sobie sprawdzić podczas eksploatacji?

    Musiałbym poprowadzić instalację i wykonać otwory montażowe w nadwoziu.
    Oraz oczywiście zakupić antenę zewnętrzną.

    Może ktoś ma już porównanie.

    Na ok. 220MHz jest już nieco inna propagacja, niż na ok. 100 MHz, jak
    dla UKF.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2019-08-01 01:21:24
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-08-01 00:00, Adam wrote:

    > Musiałbym poprowadzić instalację i wykonać otwory montażowe w nadwoziu.
    > Oraz oczywiście zakupić antenę zewnętrzną.

    Miałem na myśli sprawdzenie klejonej, czy wystarcza.

    > Może ktoś ma już porównanie.
    >
    > Na ok. 220MHz jest już nieco inna propagacja, niż na ok. 100 MHz, jak
    > dla UKF.

    Ja za bardzo nie doktoryzuję się ale ogólnie widzę że z 40km odbiera.
    Poza tym radio przełącza się na UKF jak nie łapie.

  • 5. Data: 2019-08-01 22:20:35
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 31.07.2019 o 14:29, Adam pisze:
    > Witajcie.
    >
    > Będę zmieniał radyjko na takie z DAB+.
    jak najbardziej masz do tego prawo, ale:
    czy zmiana starego radia na nowe coś poprawi? Trudno to będzie usłyszeć,
    szczególnie w aucie. Tym bardziej, ze duża część tej "poprawy" to lepsza
    jakość... reklam. Tym bardziej że masz do dyspozycji pierdylion serwisów
    streamingowych, i względnie tani internet mobilny. Ale jak mówiłem kto
    bogatemu zabroni? Ale idź za ciosem. jak już poprawiasz sobie nastrój
    nowym radiem za parę stówek, to kup też antenę, a nie pytaj czy warto

    ToMasz

  • 6. Data: 2019-08-01 22:29:37
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-08-01 22:20, ToMasz wrote:

> [...]
    > bogatemu zabroni? Ale idź za ciosem. jak już poprawiasz sobie nastrój
    > nowym radiem za parę stówek, to kup też antenę, a nie pytaj czy warto

    Dla satysfacji nie można?

  • 7. Data: 2019-08-01 22:47:40
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-07-31 o 14:29, Adam pisze:

    > Będę zmieniał radyjko na takie z DAB+.
    > W związku z tym pytanie:
    >
    > Zainstalować wewnętrzną antenę klejoną na szybę, czy może od razu kupić
    > lepszą, zewnętrzną?

    Zawsze antena zewnętrzna daje sporo większe osiągi niż klejona na szybę.

    > Natomiast, jeśli mi doda kolejnych kilkadziesiąt km zasięgu,
    > to jest o co walczyć.

    Dobra antena zewnętrzna daje tyle co klejona ze wzmacniaczem. Zewnętrzna
    ze wzmacniaczem, to zwiększenie zasięgu o 30%

    Nie podam Tobie w km ale 30% to już sporo.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 8. Data: 2019-08-01 23:17:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-01 o 22:29, kk pisze:

    > Dla satysfacji nie można?

    Mam Clariona z CD, wysoki model. Przeszedł ze mną już kilka samochodów,
    ma chyba ponad 20 lat. Niesamowite brzmienie, nawet z MP3, na głośnikach
    fabrycznych w dowolnym aucie. Nie ma mowy, żeby gdzieś zgubił stację, a
    przełącza się po nadajnikach w sposób niezauważalny - tylko po napisach
    widać. Może się przełączać na komunikaty drogowe (np. PR 1), ustawia się
    podgłaśnianie na komunikaty. Bardzo dobra czułość.

    Ale już kilka lat temu przestał czytać CD, nadajniki radiowe czytające
    SD lub USB, nawet te powyżej 100 zł. to szmelc, jakich mało - nie da się
    tego słuchać. Radio nie ma ani wejścia audio, ani wejścia na pamięć -
    wtedy jeszcze nie było.

    Tak więc radyjko pójdzie do mojego pokoju jako stacjonarne, a do autka
    włożę stację 2DIN. Pewnie jakiś Pioneer, bo Zenec i Clarion są za drogie.
    Ale współczesny sprzęt chyba nie wytrzyma już kolejnych 20 lat - jednak
    już w sprzęcie powoli wyzbywam się podejścia emocjonalnego.

    Nie chodzi mi tyle o satysfakcję, co o wygodę i kompatybilność ze
    współczesnymi wynalazkami - smartfony z MirrorLink czy innym tego typu
    wynalazkiem, kamera cofania, drugie wejście video, wyjścia na monitory
    tylne, oraz integracja z szyną systemową w nowszych autach i wszystkim,
    co ta integracja wnosi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2019-08-02 05:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Adam a...@p...onet.pl ...

> [...]
    > niezauważalny - tylko po napisach widać. Może się przełączać na
    > komunikaty drogowe (np. PR 1), ustawia się podgłaśnianie na

    Hmm, czyli ze to miałoby zalezec przede wszystkim od radia a nie od
    anteny?

    Ja np. w ducato mam naprawde niezły odbior (niezaleznie od radia) -
    pamietam ze np tokfm konczył mi się odbior za Pniewami.

    Ale np w multipli czy w doblo to jest dramat. Do multipli specjalnie
    kupiłem radio z BT zeby w trasie moc czegos słuchac bo czasami nic nie
    mozna złapać. Załozyłem antene wewnetrzna na szybe ale tylko troche
    poprawiła sprawe.

    Pamietam jak kiedys przesiadałem sie z opla corsy na toyote yaris i wrecz
    pojechałem z toyotą do serwisu bo tam gdzie w oplu stacje łapało bez
    problemu - toyota tylko szumiała...

    Zaryzykowałbym twierdzenie ze to nie kwestia radia a anteny robi robote.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kpić z filozofii to filozofować naprawdę."

  • 10. Data: 2019-08-02 10:29:09
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2019-08-02 o 05:59, Budzik pisze:
> [...]
    > problemu - toyota tylko szumiała...
    >
    > Zaryzykowałbym twierdzenie ze to nie kwestia radia a anteny robi robote.

    U mnie była coraz gorsza jakośc odbioru, ale winowajcą okazał się kabel
    między anteną a radiem. Złącza śniedzieją, zmienia się opornośc takiego
    kabelka i to wystarczy, żeby coraz słabiej było słychać. Wymieniając
    antenę warto zwrócić uwagę i na ten kabel.
    Powyżej 10. roku życia auta to już norma, że ten kabel się nadaje do
    wyrzucenia, co ma istotny wpływ na jakość odbioru radia.
    T.