  • 1. Data: 2018-11-10 21:18:32
    Temat: BHP
    Od: s...@g...com

    Przez przypadek dowiedziałem się że po drugiej stronie ulicy
    ktoś sprzedaje suchy lód.
    Doskonale wiem co się stanie gdy w małym pojemniku zamkniemy coś
    co szybko zwiększa swoją objętość.
    I co ?
    Kupiłem ten suchy lód wczoraj.
    Najpierw włozyłem go do szerokiego garnka z gorącą wodą, ale było mi mało.
    Włozyłem go do wąskiego garnka z wodą , ale było mi mało.
    Włożyłem go butelki z szeroką szyjka ale to jeszcze nie było to.
    Włożyłem do peta po wodzie mineralnej.
    Potem zakręciłem butelkę robiąc w nakrętce dziurkę.
    Potem tą dziurkę zatkałem zapałką.
    A potem było BUM i potem mnie przez kilka godzin dłonie bolały.

    I na to wszystko patrzyli moi synowie.
    Najbardziej podobał im sie finał akcji.

    I zastanawiam się czy zawsze dobra zabawa musi kończyć się bum.
    I druga kwestia
    Wiedziałem że tak bedzie tzn że walnie ale MUSIALEM sprawdzić czy walnie.
    Chyba taka jest natura ludzka.
    Czy jest jakaś metoda żeby uniknąć taki sytuacji.
    Tzn wiesz z teorii że dodając A do B i zamykając w małej
    objętości spowodujesz BUM.
    I mając możliwość zrobienia takiego eksperymentu tego nie robisz.

  • 2. Data: 2018-11-10 22:13:19
    Temat: Re: BHP
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Nov 2018 12:18:32 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):
> [...]
    >
    > I na to wszystko patrzyli moi synowie.
    > Najbardziej podobał im sie finał akcji.
    >
    > I zastanawiam się czy zawsze dobra zabawa musi kończyć się bum.

    Akurat odwrotnie - bum powoduje dobra zabawe :-)

> [...]
    > objętości spowodujesz BUM.
    > I mając możliwość zrobienia takiego eksperymentu tego nie robisz.

    No wiesz, nitrogliceryny nie zrobilem, trotylu nie zrobilem ... ale to
    bardziej z braku kwasu azotowego :-)

    Ale wcale nie musi byc bum - zdaje sie jest to gdzies na granicy
    wytrzymalosci butelki - szczegolnie przy jesiennych temperaturach

    https://www.youtube.com/watch?v=H-DKuDnK9BQ
    (niebezpieczne)

    https://www.youtube.com/watch?v=38t2v2ijEO4
    (bezpieczniejsze)

    https://www.youtube.com/watch?v=xVkqYGCBhzA

    P.S. Zrob prawdziwa zabawe
    https://www.youtube.com/watch?v=Bczn_1S8SYo
    https://www.youtube.com/watch?v=VYoJD8-MwMw

    i cos spokojnego
    https://www.youtube.com/watch?v=WbvX4wJqPHg

    J.

  • 3. Data: 2018-11-12 15:17:02
    Od: s...@g...com

    > Akurat odwrotnie - bum powoduje dobra zabawe :-)

    Nie zrozumieliśmy się.

    Ja rozumiem że postęp wymaga ofiar.
    I że kolejne pokolenia na nowo muszą odkrywać dla siebie saletre i pochodne.

    Natomiast zastanawiam się co musi się stać że gdy następnym razem
    będę eksperymentował z synami to:
    - wyznacze sobie granice
    - nie przekroczę jej mimo że bardzo będzie mnie kusić.

    Zastanawiam się jak to robią w profesjonalnych firmach R&D.
    Odrywają nowe rzeczy i są w stanie przeżyć.

  • 4. Data: 2018-11-12 15:33:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Nov 2018 06:17:02 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):
> [...]
    > będę eksperymentował z synami to:
    > - wyznacze sobie granice
    > - nie przekroczę jej mimo że bardzo będzie mnie kusić.

    IMO - doswiadczenie.
    Zaczynasz od malej dawki, to moze poznasz granice gdy "przelecialo mi
    kolo glowy" ...

    > Zastanawiam się jak to robią w profesjonalnych firmach R&D.
    > Odrywają nowe rzeczy i są w stanie przeżyć.

    Maja wiedze, doswiadczenie, przepisy BHP, stac ich na zabezpieczenia

    J.

  • 5. Data: 2018-11-12 15:38:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-11-12 o 15:33, J.F. pisze:
    > Maja wiedze, doswiadczenie, przepisy BHP, stac ich na zabezpieczenia

    i ubezpieczenia. :-)

    Robert

  • 6. Data: 2018-11-12 16:12:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Nov 2018 15:38:48 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > i ubezpieczenia. :-)

    Ubezpieczenia nie zabezpieczaja przed wypadkami ... aczkolwiek bywa,
    ze ktos warunki polisy przeczyta, albo inspektor skontroluje ...

    J.

  • 7. Data: 2018-11-13 06:51:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-12, s...@g...com <s...@g...com> wrote:
    > Zastanawiam się jak to robią w profesjonalnych firmach R&D.
    > Odrywają nowe rzeczy i są w stanie przeżyć.

    To jest pewna masa krytyczna doświadczenia i wiedzy jak zresztą w każdym
    zawodzie. Po pewnym czasie wiesz czego się spodziewać i masz zdrowe
    odruchy. Część wiesz bo zdarzają się wypadki (innym :), część bo sie
    było blisko takiego czy innego zesrania. I to nie jest nawet na poziomie
    przeżycia, bo duzo mniej spektakularne wtopy jak wykipienie cieczy z
    kolby dyskredytuje, jeśli zdarza się zbyt często (cześciej niż raz na
    parę lat).

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-11-15 23:43:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > Zastanawiam się jak to robią w profesjonalnych firmach R&D.
    > Odrywają nowe rzeczy i są w stanie przeżyć.

    Budują sobie schron, w skali stosownej do potrzeb.
    Np. układy elektroniczne dużej mocy rutynowo uruchamia
    się i mierzy w akwarium z przezroczystego poliwęglanu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2018-11-18 13:28:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Zastanawiam się jak to robią w profesjonalnych firmach R&D.
    > Odrywają nowe rzeczy i są w stanie przeżyć.

    W wielu krajach (chyba we wszystkich bardziej rozwiniętych) prawo karne nakłada
    osobistą odpowiedzialność na właściciela/dyrekcję firmy za ciężkie i śmiertelne
    wypadki pracowników. Jak Ci się w robocie coś złego stanie, to szef idzie siedzieć.
    Więc ten szef najpierw wyda 90% budżetu projektu na BHP, analizę zagrożeń, systemy
    zapewnienia jakości, FMEA, niezależnych sprawdzaczy itd, a dopiero jak coś zostanie-
    to na wykonanie zadania. Do tego dochodzą ubezpieczyciele którzy też swoich
    inspektorów przysyłają. Do tego są regulacje prawne- różne udety, urzędy morskie,
    górnicze itd.
    Nie boj, w przemyśle nikt żadnemu kozakowi nie da trzymać w garści butelki z suchym
    lodem.

  • 10. Data: 2018-11-18 13:37:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-18 o 13:28, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    wypadki pracowników. Jak Ci się w robocie coś złego stanie, to szef idzie siedzieć.

    Bez względu na to kto zawinił?
    Jeżeli dostawca sfałszował certyfikat i przysłał zły podzespół, to chyba
    on odpowiada za wypadek?

    WM