  • 11. Data: 2018-05-19 17:33:15
    Temat: Re: Baaardzo wolny Seagate
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Leszek K." napisał w wiadomości grup

    > Zapuściłem kopiowanie wczoraj wieczorem. Rano nie było nawet 1%. Teraz
    > zaglądam 50%. Dostał szwungu. Nawet nie zaglądam coby nie zapeszyć. Może
    > zdoła cały skopiować nim znowu zwolni.

    Nic dziwnego, od rana cała Grupa trzyma kciuki

    :D

  • 12. Data: 2018-05-22 15:07:32
    Od: "Leszek K." <l...@g...com>

    Dnia Fri, 18 May 2018 12:00:33 +0200, Leszek K. napisał(a):

    > Pacjent - dysk ST4000DM000. Ma już ze 3 lata. Zero błędów. S.M.A.R.T. -
    > wszystko na zielono. Za to odczyt ~ 1,5 MB/s. Ze 100 razy za mało. Już
    > nabyłem nowy, ale przekopiowanie zajmie z dwa miesiące (był zapchany na
    > ponad 90%. Czasami po włączeniu przez chwilę chodzi szybko. Jakieś pomysły
    > jak go popędzić?

    Przekopiowało prawie cały dysk (kilkanaście plików nie przeszło).
    Wykasowałem partycję. Założyłem od nowa. Dysk jak nowy. Chodzi szybko.
    Testuję go na razie na różne sposoby bo nieco straciłem do niego zaufanie,
    ale wygląda w porządku. Co to było?

    --
    Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

  • 13. Data: 2018-05-22 16:59:02
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Leszek K., 22 maj 2018 w news:pe14nj$q92$1@dont-email.me
    napisałeś/aś:

> [...]
    > szybko. Testuję go na razie na różne sposoby bo nieco straciłem do
    > niego zaufanie, ale wygląda w porządku. Co to było?

    Może partycje były niewyrównane?

  • 14. Data: 2018-05-22 23:18:54
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-05-22 o 16:59, pueblo pisze:
    > Leszek K., 22 maj 2018 wnews:pe14nj$q92$1@dont-email.me napisał

    > Może partycje były niewyrównane?

    Hm, znaczy co w nich było "nierówne"?

    Ja tam bym podejrzewał, że oprogramowanie wewnętrzne cosik ocipiało, i
    namnożyły się "złe" sektory. W cudzysłowie, bo mogły być błędnie
    rozpoznane. I dysk latał głowicą w te, i we-fte, co chwila przeskakując
    na sektory zapasowe. Powinno to (ale *wtedy*) dawać słyszalny efekt.
    Inna możliwość, to jakieś kłopoty z kalibracją: głowice mają mechanizmy
    dopasowywujące do ścieżek, i ten mechanizm może działał wadliwie, np. ze
    względu na inną temperaturę?

  • 15. Data: 2018-05-23 08:22:10
    Od: "Leszek K." <l...@g...com>

    Dnia Tue, 22 May 2018 23:18:54 +0200, JaNus napisał(a):

> [...]
    > Inna możliwość, to jakieś kłopoty z kalibracją: głowice mają mechanizmy
    > dopasowywujące do ścieżek, i ten mechanizm może działał wadliwie, np. ze

    Jak chodził wolno to nic nie stukało głowicami. S.M.A.R.T. twierdził (i
    dalej twierdzi), że nie ma uszkodzonych sektorów. Schładzałem go i
    nagrzewałem a on kilka razy dziennie zaczynał chodzić normalnie na kilka
    minut zupełnie losowo. Te kilka plików, których nie dały się odczytać ani
    skasować mogły może być przyczyną. W każdym razie wygląda to na jakiś błąd
    logiczny nie sprzętowy.

    --
    Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

  • 16. Data: 2018-05-23 11:54:13
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On 22 May 2018 14:59:02 GMT, pueblo wrote:

    > Może partycje były niewyrównane?

    Też tak myślę.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 17. Data: 2018-05-23 13:50:43
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 22 May 2018 15:07:32 +0200
    doszła do mnie wiadomość <pe14nj$q92$1@dont-email.me>
    od "Leszek K." <l...@g...com> :

> [...]
    >Wykasowałem partycję. Założyłem od nowa. Dysk jak nowy. Chodzi szybko.
    >Testuję go na razie na różne sposoby bo nieco straciłem do niego zaufanie,

    Sprawdź mu szybkość transferu w całym zakresie LBA(najlepiej i zapisu
    i odczytu), może ma słaby nośnik albo głowice, w takim wypadku wykres
    będzie mocno poszarpany:
    http://i62.tinypic.com/ngx2yp.jpg
    Dla dobrego dysku będzie to wyglądać tak:
    https://www.techpowerup.com/forums/proxy.php?image=h
    ttp%3A%2F%2Fimg.techpowerup.org%2F110911%2FWD20EARS.
    jpg&hash=08fe70c94db007c77e256ac8396bcfe2

  • 18. Data: 2018-05-23 13:57:17
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 23 May 2018 11:54:13 +0200
    doszła do mnie wiadomość <n...@t...com>
    od Roman Tyczka <n...@b...no> :

    >Też tak myślę.

    Raczej nie, przy złym alignmencie transfer spadnie max o 20-30%(ale w
    starszych modelach dysków, nowsze lepiej sobie z tym radzą).

  • 19. Data: 2018-05-23 14:57:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-22 o 23:18, JaNus pisze:

    > Hm, znaczy co w nich było "nierówne"?

    Nie "nierówne" tylko niewyrównane - dotyczy dysków z sektorami 4kB
    (normalnie 512B) - czyli zgodność sektorów logicznych z fizycznymi.

    "Niewyrównanie logicznych sektorów partycji i sektorów fizycznych
    prowadzi do zbędnych operacji odczytu i zapisu, co jest krytyczne dla
    ogólnej wydajności pracy magazynu, a w przypadku dysku SSD również dla
    żywotności urządzenia." cytat:
    http://itfocus.pl/dzial-it/storage/paragon-alignment
    -tool-3-0-wyrowna-partycje-na-dyskach/

> [...]
    > rozpoznane. I dysk latał głowicą w te, i we-fte, co chwila przeskakując
    > na sektory zapasowe. Powinno to (ale *wtedy*) dawać słyszalny efekt.

    To jest inny efekt.

    > Inna możliwość, to jakieś kłopoty z kalibracją: głowice mają mechanizmy
    > dopasowywujące do ścieżek, i ten mechanizm może działał wadliwie, np. ze
    > względu na inną temperaturę?

    Kalibracja "sztywna" była w dyskach MFM, być może w pierwszych RLL.
    Teraz już jest robiona w locie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2018-05-23 17:28:41
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 23 May 2018 13:50:43 +0200, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

> [...]
    ttp%3A%2F%2Fimg.techpowerup.org%2F110911%2FWD20EARS.
    jpg&hash=08fe70c94db007c77e256ac8396bcfe2

    Warto dodać, że ten pomiar musi być koniecznie zrobiony na nieużywanym
    dysku (nieczytanym/pisanym przez jakiś proces), bo każdy "lewy" odczyt
    zaburzy ten wykres.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka