  • 191. Data: 2012-03-26 08:23:26
    Temat: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-03-23 17:43, zażółcony pisze:

    > He, he, na tej samej zasadzie argumentują agenci ubezpieczeniowi
    > sprzedający produkty emerytalne (a bardziej: rentierskie) ukryte pod
    > postacią polis ubezpieczeniowych na życie. "cały system ubezpieczeń
    > musi paść, żebyś nie dostał tej emerytury".
    > Ostrożnie kupuję ten argument. No bo mam inne wyjście ? :)

    Zakopać złoto w ogródku? 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 192. Data: 2012-03-26 08:46:28
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-23 18:43, Andrzej Jarzabek pisze:

    > [...]
    > [...]
    >
    > Niestety, najwyraźniej nie posiadasz zdrowego rozsądku, a twój kontakt
    > z rzeczywistością jest raczej słaby. To, co uważasz, za zdrowy
    > rozsądek, najwyraźniej mówi ci bowiem, że jeśli jakiś problem rozbija
    > się o pytania typu "kto będzie o tym decydował", to problem staje się
    > niemożliwy do rozwiązania i w rzeczywistości takich rozwiązań nie ma.

    Nie zauważyłeś, że kolejnej osobie to piszesz? Może czas się zastanowić
    jednak nad sobą...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 193. Data: 2012-03-26 10:10:57
    Od: "malkontent" <m...@w...pl>

    Użytkownik "zażółcony" <r...@c...pl> napisał w wiadomości
    >W dniu 2012-03-24 16:29, Andrzej Jarzabek pisze:

    > To może zamiast wprowadzać certyfikaty dla programistów
    > poprawić prawo regulujące działalność (w tym uprawnienia,
    > odpowiedzialność finansową, zasady bankructwa, przenoszenia
    > praw na inne podmioty) różnych podmiotów gospodarczych ?

    certyfikaty dla finansistów i mafiozów ? :))))))

    > Jak jest problem taki, że firma-krzak jedzie ryzykownie,
    > coś spieprzyła, ale się okazuje, że jej bankructwo
    > jej właścicieli-głównych decydentów w ogóle nie boli
    > - to bym raczej tu "prowadził badania" i coś poprawiał.
    > Tym bardziej, że już dzisiaj, nieprzypadkowo, mamy tak
    > skonstruowane prawo, że możemy bez większych problemów
    > badać takie zjawiska korzystając z dostępnej wiedzy
    > o rynku, danych z GUSu, USu itp itd.

    Redi nie rób sobie jaj - zobacz jak wygladała
    np. informatyzacja ZUS a teraz jak to wygląda
    aktualnie w ministerstwie sprawiedliwości :))))
    Co ma do tego certyfikat programisty ?
    Każą mu robić g to musi bo go wymienią
    no inny egzemplaż.
    Oczywiście jeszcze można certyfikować polityków
    a własciwie obywateli ich wybierających :)))))

    No tak - w końcu i tak przyjdą żółci -
    jak widać - po niku - jesteś już
    certyfiowany/przygotowany :))))))

  • 194. Data: 2012-03-26 14:38:21
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mar 23, 12:42 pm, zażółcony <r...@c...pl> wrote:

    > A po cholerę nam to ? :)))
    > Ale może mamy, nie wiem wszystkiego :)
    > W bardziej drastycznych scenariuszach to raczej się myśli
    > na poziomie ochrony backupów, a nie systemów. Ale aż w tak
    > drastycznych jak zarysowałeś to raczej się uderza
    > z pretensjami bezpośrednio do Pana Boga :)

    Są systemy projektowane na różne okazje, między innymi takie. Patrz
    hasła "high availability", "disaster recovery", "business continuity".
    Na wypadek ataku nuklearnego prywatne biznesy raczej faktycznie sie
    nie zabezpieczają, ale pracowałem przy oprogramowaniu które było
    projektowane z założeniem ciągłości działania np. w przypadku klęski
    żywiołowej.

  • 195. Data: 2012-03-26 18:18:11
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-03-26 14:38, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > nie zabezpieczają, ale pracowałem przy oprogramowaniu które było
    > projektowane z założeniem ciągłości działania np. w przypadku klęski

    Co to za oprogramowanie? Sterownik do UPSa?
    Mój windows chodzi od kilku tygodni bez przerwy. Założę się, że będzie
    dalej chodził, dopóki prądu nie zabraknie.

    Jakie powinny być założenia do projektu programu, żeby zapewnić ciągłość
    działania tegoż programu w przypadku braku prądu? Czy certyfikowany
    programista wystarczy, żeby sprawdzić poziom oleju w agregacie i
    uzupełnić zapas paliwa?

    Wybacz, ale nie mogłem się powstrzymać.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 196. Data: 2012-03-26 21:56:20
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, March 26, 2012 4:18:11 PM UTC, Kviat wrote:

> [...]
    > działania tegoż programu w przypadku braku prądu? Czy certyfikowany
    > programista wystarczy, żeby sprawdzić poziom oleju w agregacie i

    Certyfikuje sie systemy, a nie same programy (ani tym bardiej samych programistow).

    Certyfikacja programistow jest teoretycznie sensowna, ale nie przejdzie bo jest nie
    na reke korporacjom. Jezeli certyfikowany jest system, mozesz zwolnic
    niecertyfikoanych miejscowych losi ktorzy go zbudowali i go utrzymuja, zeby zatrudnic
    za 50% kosztow losi z Indii albo Ukrainy. Certyfikacja losi by tylko komplikowala
    sprawy i utrudniala wygospodarowani oszczednosci na nowy samolot i premie dla CEO, a
    tego bysmy przeciez nie chcieli, prawda?

    Certyfikacja zawodowa takich zawodow jak lekarze czy prawnicy istineje tylko jako
    pozostalosc systemu cechowego ktory pojawil sie przed globalnymi korporacjami i
    jakims cudem przetrwal. Jestem pewien, ze korpo wolalyyb moc zatrudniac na etatach
    lekarzy dowolnych cudakow bez dyplomu, tylko jak na razie nie byloby politycznej
    akceptacji na taki numer.

    RW

  • 197. Data: 2012-03-26 23:01:04
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-03-26 21:56, Roman W pisze:

    > Certyfikuje sie systemy, a nie same programy (ani tym bardiej samych programistow).

    Twoim zdaniem to dobrze czy źle? Bo ten argument (jako sensowniejszy)
    już był w tej dyskusji przytaczany. Zakładam, że czytałeś wątek.

    > Certyfikacja programistow jest teoretycznie sensowna, ale nie przejdzie bo jest nie
    na reke korporacjom.

    Nie przejdzie z powodów obiektywnych, a nie wydumanych teorii
    spiskowych. Nie da się "od tak" spowodować, żeby programowanie nagle
    stało się sztuką tajemną, dostępną dla grupy wybrańców. Jak to ma
    wyglądać? Ustawowy zakaz programowania dla tych, co certyfikatu nie zdobędą?
    Poważnie pytam, jak technicznie zagwarantować, że ludzie bez certyfikatu
    przestaną pisać programy? Jak zmusić ludzi do używania tylko programów
    napisanych przez certyfikowanych programistów?

> [...]
    oszczednosci na nowy samolot i premie dla CEO, a tego bysmy przeciez nie chcieli,

    Certyfikacja łosi utrudniałaby dostęp do programowania każdemu, kto
    miałby na to ochotę i chęć zarobienia na nowy samolot bez pytania o
    zgodę jakiegoś nadcertyfikowanego, który łaskawie by wydał (albo i nie)
    zezwolenie-certyfikat.
    Właśnie tego byśmy nie chcieli.
    A przynajmniej ja.

> [...]
    lekarzy dowolnych cudakow bez dyplomu, tylko jak na razie nie byloby politycznej

    Pomimo tego, ludzie nadal chodzą do różnych uzdrawiaczy, badają się
    wahadełkiem, piją wielokrotnie rozcieńczoną wodą wodę i... płacą za to
    grube pieniądze.
    Może nie tyle co pomimo, ale równolegle.

    O ile na (konkretne) pudełko z krzemem, przez które płynie prąd i które
    da się z dużą dokładnością zreplikować w wielu egzemplarzach da się
    wystawić certyfikat, o tyle na przeszczep serca już nie. Każdy ma inne.
    Dla mnie to zasadnicza różnica. Dlatego _w_tym_przypadku_ faktycznie
    bardziej sensowne (przynajmniej takie sprawia wrażenie) jest
    certyfikowanie tego kto serce przeszczepia, albo zęby wyrywa.
    Co do prawników analogicznie, człowiek potrzebuje porady prawnej
    _niepowtarzalnej_, często podobnej, ale to podobieństwo jest tylko
    pozorne, bo niby przepisy te same, ale człowiek i jego sytuacja zawsze
    jest inna.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 198. Data: 2012-03-26 23:06:43
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, March 26, 2012 9:01:04 PM UTC, Kviat wrote:

    > Twoim zdaniem to dobrze czy źle? Bo ten argument (jako sensowniejszy)
    > już był w tej dyskusji przytaczany. Zakładam, że czytałeś wątek.

    Nigga, plz. Te drobne 100 postow? ;-)

    > Nie przejdzie z powodów obiektywnych, a nie wydumanych teorii
    > spiskowych.

    Jakich "teorii spiskowch"? Fakt istnienia korporacji jest namacalny. Fakt prowadzenia
    przez nie lobbingu broniacego swoich interesow rowniez.

> [...]
    > przestaną pisać programy? Jak zmusić ludzi do używania tylko programów
    > napisanych przez certyfikowanych programistów?

    Zakladajac, ze chcemy to zrobic --- dokladnie tak, jak to zriobiono w przypadku
    architektow czy inzynierow budowlanych.

> [...]
    > miałby na to ochotę i chęć zarobienia na nowy samolot bez pytania o
    > zgodę jakiegoś nadcertyfikowanego, który łaskawie by wydał (albo i nie)

    Wiem, zaden z nas nie chce stracic tej 0.0000000001% szansy na zstanie nowym
    Zuckerbergiem. Wot logika.

> [...]
    > _niepowtarzalnej_, często podobnej, ale to podobieństwo jest tylko
    > pozorne, bo niby przepisy te same, ale człowiek i jego sytuacja zawsze

    Za to programy wszedize sie pisze takie same i do tych samych specyfikacji.

    RW

  • 199. Data: 2012-03-26 23:21:38
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-03-26 23:06, Roman W pisze:

    > Za to programy wszedize sie pisze takie same i do tych samych specyfikacji.

    No tu mnie masz :)

    A poważniej, miałem na myśli to, że jak ząb wyrwiesz to koniec. Nie masz
    zęba - proces nieodwracalny. Nie da się odtworzyć z backupu :) i nie da
    się go napisać od nowa jak programu (na razie :)).
    Według mnie, są to dwie różne "kategorie wagowe" i faktycznie ciężko
    jest to sensownie porównywać i tym bardziej traktować jako argument za
    certyfikatami dla programistów.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 200. Data: 2012-03-26 23:28:26
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, March 26, 2012 9:21:38 PM UTC, Kviat wrote:

> [...]
    > zęba - proces nieodwracalny. Nie da się odtworzyć z backupu :) i nie da
    > się go napisać od nowa jak programu (na razie :)).

    W praktyce, jak juz firma zaplaci programistom za stworzenie np. systemu obslugi
    klientow, poczeka rok i dostanie ten system, przeniesie do niego dane i zacznie go
    uzywac --- po czym okaze sie, ze system zostal napisany tak, ze dodanie do niego
    nowej funkcjonalnosci jest nieomzliwe, wydajnosc sie nie skaluje, itd. --- to czesto
    sa w czarnej d... i nie moga sie wycofac z inwestycji, bo juz jest za pozno. Maja
    wybor pomiedzy wypadnieciem z rynku albo uzywaniem schrzanionego systemu.

    I nie, nie mozesz argumentowac "sami sa sobie winni", bo z jakiej racji mam oczekiwac
    od menadzera dzialu sprzedazy znajomosci takich pojec jak refaktoring, koszt
    utrzymywania kodu, itd.

    RW