  • 91. Data: 2012-03-20 16:53:58
    Temat: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-03-20 17:16, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Izba zawodowa ustali.

    Oczywiście, za odpowiednią "opłatą", obsadzeniem całej rodziny na
    etatach i przepchnięcia przez proces certyfikacji całej rodziny i
    znajomych królika :/
    Już to przerabialiśmy, korporacje adwokackie, cechy rzemieślnicze itd itp.

    > Oczywiście taki urzędowy zestaw wymaganych praktyk mógłby się zmieniać
    > w czasie, mógłby też zawierać możliwości odstępstwa w uzasadnionych
    > przypadkach (ale to by znaczyło, że osoba podejmująca decyzję powinna
    > po pierwsze znać to, od czego odstępuje, a po drugie potrafić
    > uzasadnić, że przypadek jest uzasadniony).

    No uzasadniony. Syn prezesa izby zawodowej zdaje egzamin :/

    > Można też argumentować, że jeśli kogoś interesuje praca nad
    > wymyśleniem całkiem nowego sposobu tworzenia programów, to może
    > powinien tę pasję realizować na uniwersytecie, a nie przy budowie
    > systemu mission-critical.

    Jednej rzeczy nie rozumiem, czy znasz jakiegoś idiotę który do systemów
    mission-critical bierze programistów z ulicy, tudzież przedsiębiorca
    cały zespół łącznie z kierownikiem projektu bierze z ostatniego roku
    studiów z tzw doświadczeniem zerowym???
    Jeśli takie idiota się znajdzie i co więcej drugi idiota to kupi to są
    siebie warci i nie ma co płakać nad efektem ich współpracy.

    Każdy system sztucznie regulowany prowadzi do sztucznej sytuacji rynkowej.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 92. Data: 2012-03-20 17:45:15
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-03-20 17:46, Przemek O pisze:

    > Tak więc lepszą opcją jest certyfikowanie wyrobu a nie wyrobników.

    Otóż i właśnie dokładnie to samo chciałem napisać, tylko się
    zawahałem, bo trochę komplikuje sprawy rzeczywistość, w której coraz
    więcej jest usług, które jakoś tak pośrodku wyrobników/produktów siedzą.

    Ale jednak się podpisuję.

    Natomiast ja rozumiem tęsknotę samotnego programisty-przedsiębiorcy,
    który pragnie trzymać się z daleka od dużych korporacji i ich procedur
    (jak wspomniane ISO), a szuka dla siebie jakiegoś rynku, jakichś
    produktów, które mógłby dostarczyć, a byłyby one łatwo zauważalne
    ze względu na wysoką jakość.

    Niestety, wydaje mi się, że pojedynczy programista-przedsiębiorca
    musi się jednak pożegnać z myślą, że ktoś mu da certyfikat na
    samodzielną produkcję oprogramowania, które wejdzie do szpitali
    'na stół' czy samolotów 'w kokpit' z tego powodu, że podpisał
    je swoim autorytetem "wysoko certyfikowany". No nie da rady
    imo. To tylko złudzeniu\e, że 'przecież programowanie ostatecznie
    wszędzie wygląda tak samo'.

  • 93. Data: 2012-03-20 17:51:05
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-03-20 16:54, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Według mnie jednak absurdem byłoby wymaganie od szpitala, żeby
    > wyspecyfikował w swoich wymaganiach np. żeby programiści nie używali
    > goto.
    Oczywiście. Tak samo absurdem byłoby stworzenie certyfikatów,
    które po 5 latach można by wyrzucić do kosza, bo się
    zmieniły procesory i CUDA jest na TOPie.

  • 94. Data: 2012-03-20 17:54:08
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-03-20 15:53, Andrzej Jarzabek pisze:
    > Czy np. uważasz za uprawnione wnioskowanie:
    > ('samoloty spadają' -> 'robimy X żeby samoloty nie spadały' ->
    > 'samoloty spadają)
    > zatem:
    > robienie X jest bez sensu?

    ('samoloty spadają' -> 'mamy do wybory X lub Y lub Z żeby samoloty nie
    spadały' -> robimy X, nie robimy Y,Z' -> samoloty spadają)

    Czy to oznacza, że trzeba robić X+Y+Z, żeby nie spadały, a użycie
    'lub' musiało być błędem ?

  • 95. Data: 2012-03-20 18:47:57
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 20/03/2012 16:53, Przemek O wrote:

> [...]
    > znajomych królika :/
    > Już to przerabialiśmy, korporacje adwokackie, cechy rzemieślnicze itd itp.

    Przerabialiśmy też skorumpowanych poolityków w rządzie i urzędników, co
    nie znaczy, że lepiej by nam się żyło w Somalii.

> [...]
    > mission-critical bierze programistów z ulicy, tudzież przedsiębiorca
    > cały zespół łącznie z kierownikiem projektu bierze z ostatniego roku

    Ale jakie to ma znaczenie, czy ja znam, czy nie znam? Ja w ogóle mało
    kogo znam.

    > Jeśli takie idiota się znajdzie i co więcej drugi idiota to kupi to są
    > siebie warci i nie ma co płakać nad efektem ich współpracy.

    Nie ma co płakać jak np. ktoś zginie w wypadku samochodowym albo wskutek
    awarii aparatury medycznej? Nie ma co płakać jak się zostanie
    okradzionym na kilka tysięcy dolarów przez przestępców internetowych
    wykorzystujących błędy w przeglądarce albo w systemie operacyjnym? I tak
    dalej i tak dalej.

    > Każdy system sztucznie regulowany prowadzi do sztucznej sytuacji rynkowej.

    I bardzo dobrze, bo naturalną sytuację rynkową mieliśmy na sawannie. Od
    kiedy Sumerowie zaczęli sztucznie regulować któ się ma wylewać woda z
    rzeki, tak zwani cywilizowani ludzie żyją w sztucznej. Jeśli mam w tej
    kwestii jakąś zdecydowaną opinię, to z pewnością będzie to: mnie tam się
    z powrotem na sawannę nie spieszy.

  • 96. Data: 2012-03-20 18:48:45
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-03-20 18:45, zażółcony pisze:

> [...]
    > (jak wspomniane ISO), a szuka dla siebie jakiegoś rynku, jakichś
    > produktów, które mógłby dostarczyć, a byłyby one łatwo zauważalne

    Tylko że ISO można wprowadzić nawet i w jednoosobowej firmie (sam się
    zdziwiłem jak się o tym dowiedziałem). Zresztą ISO to taki wabik i znak
    marketingowy, bo każdy kto poważnie myśli o swoim interesie wprowadza
    takie lub podobne procedury dla własnego dobra.

> [...]
    > je swoim autorytetem "wysoko certyfikowany". No nie da rady
    > imo. To tylko złudzeniu\e, że 'przecież programowanie ostatecznie

    Nie tak do końca, dać może da (w sumie to nie jest jakimś niesamowitym
    problemem), ale czy oprogramowanie będzie używane zweryfikuje rynek.
    Akurat wszelkie tego typu zakupy najczęściej podpadają pod przetargi
    publiczne, a tam często warunkiem są referencje, odpowiedni kapitał,
    możliwości serwisowe oraz wykonanie już przetargu na określoną
    (zazwyczaj bardzo wysoka) kwotę.
    Teraz taki pojedynczy programista ma możliwość, albo samemu bić się z
    systemem albo związać się z większym graczem na rynku.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 97. Data: 2012-03-20 19:06:00
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-03-20 19:47, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Przerabialiśmy też skorumpowanych poolityków w rządzie i urzędników, co
    > nie znaczy, że lepiej by nam się żyło w Somalii.

    Zjeżdżasz z tematu. Żeby certyfikaty miały wartość to jednostka
    certyfikująca musiała by być krystalicznie czysta. Tak się nie da, więc
    nie ma sensu dokładać kolejnej regulacji która poza napychaniem kasy w
    kieszenie nielicznych niczego nie zmieni.

    > Ale jakie to ma znaczenie, czy ja znam, czy nie znam? Ja w ogóle mało
    > kogo znam.

    Jeśli wysnuwasz jakieś wnioski to chyba na jakiejś podstawie. Bo jeśli
    ogólnie gdybasz to nie ma sensu cała dyskusja.

    > Nie ma co płakać jak np. ktoś zginie w wypadku samochodowym albo wskutek
    > awarii aparatury medycznej?

    Zginie jeden, drugi, a trzeci już nie kupi tego samochodu albo aparatury
    medycznej. Firma z opinią "zabijacza klientów" nie pociągnie długo na
    rynku. Zresztą uważasz, że aparatura medyczna wykonana przez
    certyfikowanych inżynierów nie może ulec awarii?
    Niemniej w każdej sytuacji osoba pokrzywdzona ma prawo domagać się
    odszkodowania. Jeden z drugim jeśli będzie płacił odszkodowania za błędy
    dostawców po pierwsze z nich zrezygnuje a po drugie zrobi regres roszczeń.
    Postęp wymaga ofiar. Okrutne ale prawdziwe. Tak było od zawsze.

    > I bardzo dobrze, bo naturalną sytuację rynkową mieliśmy na sawannie. Od

    Nie, niedobrze bo owa sztuczna regulacja prowadzi do dyktatu rynkowego i
    ma się to nijak do przytoczonego przez Ciebie przykładu.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 98. Data: 2012-03-20 19:12:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 20/03/2012 17:54, zażółcony wrote:

> [...]
    > spadały' -> robimy X, nie robimy Y,Z' -> samoloty spadają)
    >
    > Czy to oznacza, że trzeba robić X+Y+Z, żeby nie spadały, a użycie

    Nie rozumiem o co ci chodzi, ale mi chodzi, że być może należy jednak
    robić X (lub Y lub Z, lub X+Y+Z) pomimo tego, że po zrobieniu X (lub Y
    itd.) samoloty nadal będą spadały. Argument, że X nie ma sensu bo
    samoloty spadają z i bez X jest idiotyczny. Spróbuję ci to wytłumaczyć
    łopatolgicznie: w rzeczywistości ma znaczenie nie tylko, czy spadają,
    czy nie spadają, ale przede wszystkim jak często spadają. A jak często
    spadają? http://planecrashinfo.com/rates.htm

  • 99. Data: 2012-03-20 19:49:35
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 20 Mar 2012 18:51:05 +0100, zażółcony napisal:

    > Oczywiście. Tak samo absurdem byłoby stworzenie certyfikatów,
    > które po 5 latach można by wyrzucić do kosza, bo się
    > zmieniły procesory i CUDA jest na TOPie.

    To byłoby absurdem nawet dzisiaj. Podejrzewam, że AJ chciałby
    certyfikatów, które m.in. mówią "nie używam goto". A dzisiaj
    nie ma kernela nie używającego goto, bo goto w C jest nie tylko
    pełnoprawną konstrukcją, ale często nawet wskazaną (np. obsługa
    tego, co w językach z wyjątkami robi się za pomocą RAII
    lub za pomocą kontrukcji finally, czyszczenia w przypadku błędu
    odpowiednich struktur/zasobów).

    Ale jak się uważa modę/guru/ulubione-książki za consensus,
    to musi to być trudne do przyjęcia.

    Edek

  • 100. Data: 2012-03-20 20:26:55
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 20/03/2012 19:06, Przemek O wrote:

> [...]
    > nie ma sensu dokładać kolejnej regulacji która poza napychaniem kasy w
    > kieszenie nielicznych niczego nie zmieni.

    Nie musi być krystalicznie czysta, tak samo jak czysta jest przeciętna
    instytucja publiczna w przeciętnym cywilizowanym kraju.

    > Jeśli wysnuwasz jakieś wnioski to chyba na jakiejś podstawie. Bo jeśli
    > ogólnie gdybasz to nie ma sensu cała dyskusja.

    Po pierwsze moje wnioski nie są przecież takie, że trzeba wprowadzić
    certyfikację. Po drugie podstawą do moich wniosków jest funkcjonowanie
    korporacji zawodowych w innych zawodach. I nie mówię tylko o Polsce, ale
    ogólnie o świecie, ze szczególnym uwzględnieniem tak zwanych krajów
    rozwiniętych.

    I otóż o ile być może nie znam nikogo kto zatrudnia kogokolwiek do
    tworzenia systemów mission critical, o tyle wiem, że tak w ogóle te
    korporacje i systemy certyfikacji jednak działają, a patologie, które
    się czasem zdarzają, nie mają takiej skali, żeby jedynym czy głównym
    efektem było ograniczenie dostępu do zawodu do rodzin i znajomych prezesów.

    > Zginie jeden, drugi, a trzeci już nie kupi tego samochodu albo aparatury
    > medycznej. Firma z opinią "zabijacza klientów" nie pociągnie długo na
    > rynku.

    To nie znaczy, że dla właściciela takiej firmy nie będzie dobrym
    biznesplanem żeby sobie przez jakiś czas zmaksymalizować zyski i
    zlikwidować firmę (albo nawet zostawić ją z długami).

    Osobna sprawa jest taka, że nie mówimy przecież tutaj o pewnikach, tylko
    o prawdopodobieństwach pewnych zdarzeń. Jeśli np. właściciel firmy
    decyduje się na strategię, która co prawda na 90% zwiększenie zysków o
    50%, ale jest 10% szansy na wybuch i setki trupów, to jest to z
    ekonomicznego punktu widzenia być może słuszna decyzja, natomiast jest
    niedopuszczalna z punktu widzenia szkodliwości społecznej - dlatego
    zamiast czekać na wybuch i trupy lepiej wprowadzić przepisy, które
    praktycznie by uniemożliwiały taką strategię lub narażały firmę na
    znaczne kary nawet jeśli wybuchu nie będzie.

    Dla przykładu - standardy bezpieczeństwa dla linii lotniczych są takie,
    że wypadek z ofiarami śmiertelnym zdarza się raz na ileś milionów lotów.
    Jeśli niewielka linia, która wykonuje kilkaset lotów rocznie bardzo
    obetne koszta i obniży standardy do poziomu, w którym prawdopodobieństwo
    wypadków dla danego lotu będzie powiedzmy 1 do 20 tysięcy, to
    bezpieczeństwo tej linii będzie skandalicznie niskie, a mimo to
    właściciel może liczyć, że linia podziała kilka lat, zanim faktycznie
    rozbije jakiś samolot, a nawet jak rozbije, to może nawet nie od razu
    zbankrutuje, bo część klientów nie będzie wiedziała albo nie skojarzy i
    dopiero drugi rozbity samolot zrobi im na tyle złą prasę, że nikt nie
    będzie chciał tą linią latać.

    Poza tym jeszcze jest coś takiego jak PR: może się okazać, że bardziej
    opłacalne jest wydanie 10 milionów na spin control niż wydanie 10
    milionów na poprawienie bezpieczeństwa.

    > Zresztą uważasz, że aparatura medyczna wykonana przez
    > certyfikowanych inżynierów nie może ulec awarii?

    Uważam, że to, czy może czy nie może nie jest jedynym istotnym parametrem.

> [...]
    > dostawców po pierwsze z nich zrezygnuje a po drugie zrobi regres roszczeń.
    > Postęp wymaga ofiar. Okrutne ale prawdziwe. Tak było od zawsze.

    Również "od zawsze" państwa wprowadzały przepisy ograniczające różne
    szkodliwe i niebezpieczne działania.

    > Nie, niedobrze bo owa sztuczna regulacja prowadzi do dyktatu rynkowego i
    > ma się to nijak do przytoczonego przez Ciebie przykładu.

    Nie wiem co to znaczy, jak piszesz "dyktat rynkowy" więc nie ustosunkuję
    się do tego, czy to dobrze, czy niedobrze. Natomiast pomijając
    regulowanie rzek, to państwa od kiedy istnieją zajmują się również
    wydawaniem i wdrażaniem rozmaitych przepisów regulujących różne sfery
    życia, w tym działalnośc gospodarczą.

    I możemy zakończyć na tym, że moim zdaniem ingerencja w ten czy inny
    sposób jest konieczna do funkcjonowania cywilizacji. Możesz sobie uważać
    inaczej, ja nie mam zamiaru na tej grupie dyskutować na ten temat.