  • 11. Data: 2011-11-03 13:30:13
    Temat: Re: Brawo dla Sony
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-03 14:17, Sergiusz Rozanski pisze:

    > Kwestia baterii! A nie wydajności, chlapało by to niemiłosiernie prądu

    A bo ja wiem - przecież teraz przetwarza się dane z matrycy w trybie ciągłym,
    tyle są one zaraz zapominane. Prosty bufor w pamięci nie musi być szczególnie
    prądożerny. A jeszcze przy tym tempie rozwoju technologii jakie obserwujemy,
    zdecydowanie nie napisał bym "nigdy" :)

    Poza tym mógłby to być tryb tylko na specjalne okazje, tak jak teraz
    zwykły seryjny, a widoczki można klepać i bez takich bajerów.

  • 12. Data: 2011-11-03 13:41:43
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 03.11.2011 14:30, Jakub Witkowski wrote:

> [...]
    > szczególnie
    > prądożerny. A jeszcze przy tym tempie rozwoju technologii jakie

    Problem w samym wyświetlaczu. Musi być włączony w czasie kadrowania.
    Przy kadrowaniu ciągłym, np polowanie na ptaszki ciągle masz prąd brany.
    Jeszcze ciekawiej jest przy japońskich turystach, jedno zdjęcie co 2
    minuty. Wyłączać czy nie wyłączać? Włączenie pobiera więcej prądu niż
    praca stała, z drugiej strony nie wiesz za ile wizjer będzie potrzebny.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 13. Data: 2011-11-03 13:45:00
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 03.11.2011 14:17, Sergiusz Rozanski wrote:

    > Kwestia baterii! A nie wydajności, chlapało by to niemiłosiernie prądu - kolejna
    > wada kadrowania wyświetlaczem - chociaż cięzko o tym mówić w porównaniu do
    gabarytów
    > i masy luster. Przy tych kg to można do evila z zapasam włożyć ogniw na pół doby
    > kadrowania. O zaletach fazowego AF nie wspominam, bo zapewne

    Ale wielkość lustrzanki nie wynika tylko z lustra. Lustrzanki mają sporo
    więcej podzespołów i więcej przycisków. Na evilu nie dasz tylu tak
    wygodnych pokręteł. A metalowy korpus waży swoje, z tym, że do
    lustrzanek profi przykręcane są też obiektywy ważące po 2 kg i więcej.
    Wyobrażasz sobie evila z taką rurą?

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 14. Data: 2011-11-03 14:13:57
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-11-03 14:45:00 +0100, "b...@n...pl" <b...@n...pl> said:

    > Ale wielkość lustrzanki nie wynika tylko z lustra.

    No fakt, jeszcze pryzmat/zwierciadła. I miejsce na dużą baterię.

    > Lustrzanki mają sporo więcej podzespołów

    Lustro, jego napęd, pryzmat lub zamiennik i co jeszcze?

    > i więcej przycisków.

    Jakoś te hektary przestrzeni trzeba zagospodarować ;-)

    > Na evilu nie dasz tylu tak wygodnych pokręteł.

    Spokojnie się zmieszczą. Jak nie tak jak na lustrzance (sposób chwytu
    tu sporo zmienia), to inaczej, jak np. w S90/95/100 lub w ogóle jak
    i-cośtam w Samsungach. Jest wiele opcji.

    > A metalowy korpus waży swoje,

    Magnez to jeden z najlżejszych metali, dużo wagi nabija pryzmat.

    > z tym, że do
    > lustrzanek profi przykręcane są też obiektywy ważące po 2 kg i więcej.
    > Wyobrażasz sobie evila z taką rurą?

    Ja - bez problemu.

    de Fresz

  • 15. Data: 2011-11-03 15:33:03
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-11-03 13:18, Sergiusz Rozanski pisze:

> [...]
    > nałożenia danych z pomiaru ttl lampy - raytracing ze źródeł lampy?) - to jest
    > niepodwarzalna zaleta evili czy podglądu liveview. Niestety lag przetwornika i
    > ww emulacji nie zostanie nigdy zniwelowany do zera - na wyświetlaczu widzimy
    > opóźnienie zwiazane z procesem rejestracji. Dla statycznych kadrów nie ma to
    > znaczenia, dla dynamicznych ma ogromne (widzisz w kadrze samochód, a jego już
    > tam nie ma), a czym gorsze światło tył dłużej trwa ten lag. Lustro z LV łączy
    > obie zalety - mamy wybór, w czystym evilku nie.

    Obecnie jeszcze lustro - ale do czasu. To, co piszesz o lagu jest
    prawdą, ale zapewniam Cię, ze tęgie głowy pracują nad zmniejszeniem tego
    lagu i będzie on coraz mniejszy. EVIL z kolei jest pozbawiony innego
    lagu - migawka może zacząć się otwierać natychmiast po wciśnięciu spustu
    - w lustrzance trzeba poczekać, aż uniesie się lustro. I niestety tego
    lagu z kolei w lustrzance nie da sie wyeliminować - a więc można sie
    spodziewać, że kiedyś po odpowiednim udoskonaleniu technologii pod
    względem lagu będzie remis, albo i przewaga EVIL-a. Unoszenie lustra w
    lustrzance powoduje też drgania, których w EVIL-u jest znacznie mniej
    (tam rusza się tylko migawka) - a wiec tu punkt dla EVIL-a. Kolejny
    punkt to prostsza konstrukcja mechaniczna (a co za tym idzie niższe
    koszty produkcji) i brak konieczności rezerwowania przestrzeni za
    obiektywem na unoszenie lustra - a więc mniejsze rozmiary aparatu i
    łatwiejsze konstruowanie obiektywów (szczególnie szerokokątnych).
    Również odchylany pod dowolnym kątem wizjer którego realizacja jest w
    lustrzance zagadnieniem dość karkołomnym w przypadku EVIL-a daje się
    zrealizować stosunkowo łatwo. Z kolei lustrzance trzeba jeszcze obecnie
    przyznać punkt za lepszą rozdzielczość obrazu w wizjerze - tu
    technologia EVF musi jeszcze trochę dojrzeć aby dogonić lustrzanki.
    Kolejna przewaga lustrzanki to brak poboru mocy przez wizjer - ale
    wydaje mi się, że w dobie współczesnych, nasyconych elektroniką aparatów
    ich zapotrzebowanie na energię jest i tak na tyle duże, że konieczność
    zasilania wizjera podczas kadrowania nie będzie powodowała znaczącego
    skrócenia czasu między ładowaniami akumulatora.
    Jak widać przewagi lustrzanki to skutek niedoskonałej jeszcze
    technologii EVF i z czasem będą malały - i obstawiam, ze może raczej
    jeszcze nie za rok, ale prawdopodobnie w ciągu kilku lat nastąpi
    stopniowy odwrót od lustrzanek.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 16. Data: 2011-11-03 15:43:57
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    > Nie mówił bym "nigdy" - wystarczy zaimplementować bufor rejestrujący RAW
    > w trybie ciągłym, >= 10fps, o pojemności rzędu sekundy.
    > Wtedy klikając spust utrwalisz dokładnie ten obraz który jest aktualnie
    > wyświetlony.
    > Ba, całą sekwencję - nie tylko to co było widać w evilu w tym momencie,
    > ale też
    > od trochę przed, do trochę po. Jaka wygoda dla reporterów sportowych :)
    > Kwestia tylko wydajności, ale nie sądzę aby to był długo problem.

    Ale to już się robi - wprawdzie akurat nie w EVIL-u, ale z funkcji tej
    często korzystam przy fotografowaniu owadów w Fuji HS-10. Jest tam tryb,
    w którym po wciśnięciu spustu migawki do połowy aparat zapisuje
    zapisywać zdjęcia w buforze z szybkością 10 klatek/s. W ustawieniach
    aparatu decydujemy, których 7 zdjęć zostanie zapisanych na karcie po
    wciśnięciu spustu do końca - może to być np. 7 ostatnich zdjęć przed
    dociśnięciem spustu, albo kilka przed i kilka po. Na obecnym etapie
    technologii podgląd w wizjerze podczas korzystania z tej funkcji nie
    jest płynny - mam nawet wrażenie, że wizjer jest odświeżany rzadziej niż
    rejestrowane klatki, ale to pewnie w nowszych modelach ulegnie
    poprawieniu, a już i w obecnej formie funkcja ta w wielu sytuacjach jest
    bardzo użyteczna.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2011-11-03 15:49:28
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-11-03 14:45, b...@n...pl pisze:

> [...]
    > wygodnych pokręteł. A metalowy korpus waży swoje, z tym, że do
    > lustrzanek profi przykręcane są też obiektywy ważące po 2 kg i więcej.

    A dlaczego nie? EVIL to kwestia technologii a nie rozmiarów. Dzięki
    eliminacji lustra EVIL może być mniejszy od lustrzanki - ale 'może' to
    nie to samo co 'musi'. Podejrzewam, że w przyszłości wiele modeli
    rozbudowanych EVIL-ów będzie miało rozmiary porównywalne z obecnymi
    lustrzankami - ze względu na konieczność pomieszczenia na ich obudowach
    odpowiedniej liczby przycisków i pokręteł sterujących.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2011-11-04 15:25:12
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-03 14:41, b...@n...pl pisze:

> [...]
    > minuty. Wyłączać czy nie wyłączać? Włączenie pobiera więcej prądu niż
    > praca stała, z drugiej strony nie wiesz za ile wizjer będzie potrzebny.

    Z tezą że "wyświetlacz żre" polemizować trudno, i tego nie robię.

    Nie zgadzam się tylko z jednym zdaniem: "Niestety lag przetwornika [..] nie zostanie
    nigdy zniwelowany do zera". Pokazuję, że owszem - może zostać, oraz ze pewne nowe
    ficzery przy okazji mogą z tego wyniknąć.

  • 19. Data: 2011-11-04 15:27:26
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-03 16:43, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    to pewnie w nowszych modelach ulegnie poprawieniu, a już i w obecnej formie funkcja
    ta w wielu sytuacjach jest bardzo użyteczna.

    No patrz - a myślałem, że jestem taki kreatywny ;)

    W RAW?

  • 20. Data: 2011-11-04 17:18:43
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    > No patrz - a myślałem, że jestem taki kreatywny ;)
    >
    > W RAW?

    Też - chociaż z pewnymi ograniczeniami w stosunku do jpg. W przypadku
    RAW można zapisać do 6 zdjęć (przy jpg do 7) i z mniejszą prędkością - 3
    lub 5 klatek/s (w przypadku jpg 3, 5, 7 lub 10kl./s).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)