  • 11. Data: 2009-07-27 19:01:14
    Temat: Re: Całkowanie numeryczne - reaktywacja
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:00ba01a3-f5a9-43b7-ac26-5e27616b7e19@b1
    4g2000yqd.googlegroups.com...
    > Dalej aktualne jest pytanie o to co rozumiesz pod pojęciem
    > najlepszej metody całkowania? Przedstawione wyniki, nie bronią
    > Twojej tezy, że metoda oparta o splajny jest dużo lepsza od trapezów.

    Jest bo jest. Jest dużo lepsza, tzn. w konkretnym zastosowaniu okazała się
    dużo lepsza.

    Dlaczego? Ano dlatego że trapezy *zawsze* dają nieco mniej dla wypukłych i
    trochę więcej dla wklęsłych. Jeżeli kolejny punkt y[k+1] zależy od całki z
    poprzednich i na początku jest zawsze funkcja wypukła (bo już tak ona ma),
    to trapezy *zawsze* zaniżą wartość całki ergo zaniżą y[k+1] ergo całka dla
    y[k+2] będzie jeszcze bardziej malutka. Po prostu trapezy wprowadzają błąd
    systematycznie - naginając rozwiązanie w jedną stronę.

    Wszelkie metody w których całkę liczy się jako sumę wartości y[i]*w[i],
    gdzie w[i] to jakieś wagi - cierpi na prostą chorobę. Weźmy taką metodę
    gdzie i ma przebiegać od 1 do 8. Czyli bierzemy osiem punktów kolejnych. No
    a potem co? Łącznie mamy powiedzmy 8007 punktów. Czyli metodę 8-punktową
    można zastosować np. tak, że najpierw 1000 razy ją zastosować, a potem np.
    metodę 7-punktową. Albo najpierw 7-punktową, a potem 8-punktową. Albo np.
    najpierw 3-punktową, potem 2-punktową, potem 500 razy 8-punktową, potem
    jeszcze raz 2-punktową, i wreszcie 500 razy 8-punktową. Teoretycznie
    najdokładniejsza byłoby uśrednienie wszystkiego - a to prowadzi do... wzoru
    trapezów. Czyli nie ma innych metod - niż metoda trapezów - jeżeli idzie się
    drogą 3/8, Boole itd. Nota bene,

    Całkowanie według Romberga ewentualnie mogłoby pomóc - tak jak pisałem,
    jeżeli błąd jest rzędu O(h^n) to wystarczą trzy oszacowania dla h1,h2,h3 -
    aby ekstrapolować do h->0 bez wcześniejszej znajomości n. Ale to tylko
    rodzaj akceleracji zbieżności - a nie metoda sama-w-sobie.

    Spliny (kubiczne) powinny dawać lepsze rezultaty na tej prostej zasadzie iż
    w wielu konkretnych problemach całkowana funkcja musi być "trochę ciągła i w
    miarę gładka". Dla przykładu prędkość. Pochodna prędkości po czasie to
    przyspieszenie, a to równa się (w uproszczeniu) sile przez masę. Skoro
    zawsze istnieje /jakieś/ skończone przyspieszenie, to znaczy że istnieje
    pochodna prędkości, to znaczy że prędkość musi być funkcją ciągłą itd.
    Aproksymowanie prędkości łamaną już "na dzień dobry" oszukuje co do wartości
    pochodnej w węzłach. Natomiast spliny dają ładne i proste wzory i na
    pochodne, i ładny prosty wzór na całkę. W modzie są chyba teraz spliny
    stopnia piątego - niestety nigdzie nie znalazłem jakiegoś prostego
    algorytmu, ale też i krótko szukałem. Pomijam pppack, fajny jest, używałem,
    ale nie mam siły teraz - lato! - wgłębiać się w to znowu.

    Trochę czuję się winnym że biorę naturalne spliny zamiast jakiś
    mądrzejszych. Może byłoby też lepiej brać "splines with tension" lub
    "monotonic splines" - ale to nie na teraz.

    Na marginesie, co do wzorków - gdybym dajmy na to chciał użyć 20 stopnia -
    to ja to robię np. tak:

    HornerForm[Integrate[InterpolatingPolynomial[Table[{
    j, y[j]}, {j, 0,
    20-1}], x] // ExpandAll, {x, a, b}]]

    slawek

  • 12. Data: 2009-07-27 19:09:12
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 27 Lip, 20:54, "Mariusz Marszałkowski"
    <b...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Jakie w ogóle stosuje się kryteria oceny metod całkowania?

    Jest cała teoria mówiąca o porówynwaniu metod całkowania (i nie
    tylko).
    Polscy matematycy stanowią istotny wkład w jej rozwój: prof. Henryk
    Woźniakowski,
    dr hab. Leszek Plaskota).
    Teoria odpowiada na pytania: jaki jest najlepszy algorytm do
    rozwiązanai danego
    problemu (dany problem = całkowianie, aproksymacja, itp.).
    Na stronie http://www.mimuw.edu.pl/~leszekp/research/pub.html
    znajdziesz
    listę publikacji Pana Plaskoty.

    Pozdrawiam,
    Wit Jakuczun

  • 13. Data: 2009-07-27 19:11:41
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 27 Lip, 21:09, Wit Jakuczun <w...@g...com> wrote:

    > Na stroniehttp://www.mimuw.edu.pl/~leszekp/research/pub
    .html
    > znajdziesz
    > listę publikacji Pana Plaskoty.

    A tu masz publikacja Pana Woźniakowskiego:
    http://www1.cs.columbia.edu/~henryk/html/publication
    s.html

    Pozdrawiam,
    Wit Jakuczun

  • 14. Data: 2009-07-27 19:15:08
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 27 Lip, 21:01, "slawek" <s...@h...pl> wrote:
    > Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    4g2000yqd.googlegroups.com...

    > Jest bo jest.
    Aaaa, no to już rozumiem.

    Z poważaniem,
    Wit Jakuczun

  • 15. Data: 2009-07-27 19:15:25
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <b...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:h4kt57$sc$...@i...gazeta.pl...
    > Jakie w ogóle stosuje się kryteria oceny metod całkowania?

    Bardzo dobre pytanie!

    Ja założyłem coś mniej więcej takiego:

    1. Kwadratury numeryczne muszą zgadzać się z całkami liczonymi analitycznie
    (jak się da to sprawdzić);

    2. Jeżeli potrafię wskazać, że wyniki będą za małe/za duże przez same
    poogladanie algorytmu (istnieją systematyczne błędy) - to nie jest to dobra
    metoda;

    3. Wraz ze wzrostem nakładów na obliczenia (czas, pamięć, liczba równolegle
    pracujących CPU, wzrost precyzji) powinna rosnąć dokładność;

    4. Jeżeli mamy 2 metody i obie dają dla kroków h1, h2 wyniki takie same, nie
    zmieniające się już przy dalszej redukcji kroków, ale h1 >> h2 ....

    ... to metoda 1 jest lepsza, bo daje to samo co metoda 2 - ale mniejszym
    nakładem pracy, szybciej, zużywając mniej lasów tropikalnych etc.

    slawek

  • 16. Data: 2009-07-27 19:21:42
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    0g2000yqf.googlegroups.com...
    > Na stronie http://www.mimuw.edu.pl/~leszekp/research/pub.html
    > znajdziesz
    > listę publikacji Pana Plaskoty.

    Trzeba będzie przeczytać.

    slawek

  • 17. Data: 2009-07-27 19:27:18
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@N...gazeta.pl>

    Wit Jakuczun <w...@g...com> napisał(a):
    > A tu masz publikacja Pana Wo=BCniakowskiego:
    > http://www1.cs.columbia.edu/~henryk/html/publication
    s.html

    Ok, dziękuję.

  • 18. Data: 2009-07-27 19:32:43
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    9g2000yqn.googlegroups.com...
    > Aaaa, no to już rozumiem.

    Gdyby nie swoiste NDA to pokazałbym wyniki. Ostatecznie - nie musisz wierzyć
    (facetowi przebranemu za mnie). :)

    slawek

  • 19. Data: 2009-07-27 19:36:22
    Od: bartekltg <b...@g...com>

> [...]

    > trapezów. Czyli nie ma innych metod - niż metoda trapezów - jeżeli idzie się

    Tan pan delikatnie mija sie z prawda.
    Nie jest prawda, ze usrednianie zawsze prowadzi do lepszych wynikow.
    Mamy przyblizenie A i B dokladnej wartosci C. Niech A-C~10^-8
    i B-C=10^-4;

    (A+B)/2 -C ~ 10^4... ze tez na powaznej grupie trzeba to pisac:[

    pozdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2009-07-27 19:38:05
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 27 Lip, 21:21, "slawek" <s...@h...pl> wrote:
    > Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    0g2000yqf.googlegroups.com...

    > Trzeba będzie przeczytać.
    >
    > slawek
    Zdajesz sobie sprawę, że lektura tych tekstów wymaga znajomości
    wyższej matematyki?

    Z poważaniem,
    Wit Jakuczun