  • 1. Data: 2018-02-05 10:19:55
    Temat: Cd. samochodów elektrycznych
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W ostatnim wątku na ten temat było sporo lamentów o kosztach prądu ale
    nikt nie poruszył tego aspektu:
    http://www.chip.pl/2018/02/kierowcy-elektrycznych-au
    t-zarobia-sprzedazy-pradu/
    A tu macie jeszcze jeden przykład budowy rozproszonej sieci opartej o
    OZE, choć ma to jedynie luźny związek z samochodami:
    http://www.geekweek.pl/aktualnosci/32225/tesla-zbudu
    je-najwiekszy-na-swiecie-domowy-magazyn-energii
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2018-02-05 10:58:15
    Temat: Re: Cd. samochodów elektrycznych
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W ostatnim wątku na ten temat było sporo lamentów o kosztach prądu ale
    > nikt nie poruszył tego aspektu:
    > http://www.chip.pl/2018/02/kierowcy-elektrycznych-au
    t-zarobia-sprzedazy-pradu/

    LOL. Kupią samochód i nie będą nim jeździć tylko stać i spekulować
    prądem z akumulatorów. A ja głupi zamiast wachą handlować z baku i
    spekulować na cenach benzyny to zalewam i jeżdzę jak potrzebuje;)

    Shrek

  • 3. Data: 2018-02-05 11:18:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 5 Feb 2018 10:19:55 +0100, Jacek Maciejewski

    > W ostatnim wątku na ten temat było sporo lamentów o kosztach prądu ale
    > nikt nie poruszył tego aspektu:

    Na PMB był poruszany taki aspekt (acz nie w kwestii zarabiania) -- komuś
    przyszło do głowy czy by można było wykorzystywać auta Tesli jako zapasowe
    źródło prądu (duuuży UPS) w razie jak sieciowego zabraknie. ;)

    Tutaj jest to oczywiście na znacznie większą skalę, niemniej jednak
    ładowanie w nocy jak są przeciągi w sieci i wypluwanie tego w szczycie może
    mieć sens. Naturalnie to pod warunkiem że ktoś ma w samochodzie akumulator
    90kWh a zużywa dziennie np. 30kWh na jazdę -- wtedy ~40kWh będzie mógł
    spokojnie oddać.

    Bardzo zbliżony efekt dla energetyki ma też wspomniane niedawno grzanie
    domów prądem w 2T. Obciąża się sieci w przeciągach wykorzystując prąd
    "spadowy", a nie w szczycie. Obie metody pozwolą lepiej szacować i wyrównać
    moce zapotrzebowania dobowego.

    Ja zresztą planuję zamontować w domu Tesla Power Wall (2) jako UPS (chyba
    że ię Tesli do tego czasu dorobię) ;) a przy okazji także wykorzystywać go
    do łapania energii w taniej by później wykorzystywać na potrzeby domu w
    drogiej (zamiast prądu sieciowego). Wyszło mi, że to tańsze i sprawniejsze
    niż np. panele PV. No bo jak się w nocy naładuje, to w dzień działa
    niezależnie od tego czy słońce jest czy go nie ma, a do tego działa też w
    nocy jak nie ma prądu w sieci (oraz siłą rzeczy słońca) i potrafi dać nawet
    do 3kW ciągłe stabilnej mocy (nawet niemałą PC grzejącą dom, czy kuchenkę
    indukcyjną się z tego zasili).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2018-02-05 11:29:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.02.2018 o 11:18, Myjk pisze:

> [...]
    > mieć sens. Naturalnie to pod warunkiem że ktoś ma w samochodzie akumulator
    > 90kWh a zużywa dziennie np. 30kWh na jazdę -- wtedy ~40kWh będzie mógł

    Jasne - ludzie których stać na elektryka w wypasionej wersji (a więc
    raczej nie ci biedni) będą się bawić w sport ekstremalny w stylu - może
    jutro nie będę potrzebaować samochodu dalej niż do marketu, to pobawię
    się w spekulację na 40 kWh - zarobie na każdej powiedzmy 10gr i w ten
    sposób 4 PLN dziennie, wyjdzie 100 miesięcznie. Po cwierć milenium Tesla
    się zwróci i będzie jeździł za free;)
> [...]
    > do łapania energii w taniej by później wykorzystywać na potrzeby domu w

    To napisz już jak coś kupisz i zamontujesz;)

    Shrek

  • 5. Data: 2018-02-05 11:52:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    >W ostatnim wątku na ten temat było sporo lamentów o kosztach prądu
> [...]

    Nie bardzo rozumiem.
    Samochody maja posluzyc jako rezerowa bateria ?
    To chyba niespecjalnie bedzie zrodlo zarobku.

    Pomysl moze i dobry, ale pradu zabraklo, auto pomoglo ... a teraz
    odjechac nie mozna :-)
    Niektorzy by sie moze ucieszyli, jakby tak po zerwaniu kabli w domu
    ponownie sie zrobilo cieplo i przyjemnie i telewizja zagrala ... ale
    czy nie lepiej pojechac do Castoramy po generator, a po tygodniu oddac
    jak sie zepsuje ? :-)

    No i ... potem serwis powie - pana bateria ma za zoba juz 1000 cykli i
    gwarancja sie wyczerpala.

> [...]
    >http://www.geekweek.pl/aktualnosci/32225/tesla-zbud
    uje-najwiekszy-na-swiecie-domowy-magazyn-energii

    Z samochodami jest o tyle wspolne, ze uzywa tych samych baterii i
    surowcow co samochody :-(

    A 129MWh ... w Polsce starczyloby na zasilanie kraju przez jakies 25
    sekund.

    J.

  • 6. Data: 2018-02-05 12:03:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 5 Feb 2018 11:52:55 +0100, J.F.

    > Nie bardzo rozumiem.
    > Samochody maja posluzyc jako rezerowa bateria ?
    > To chyba niespecjalnie bedzie zrodlo zarobku.

    No raczej nie, dlatego na pieprzenie o "spekulacji"
    to może tylko szrek wpaść. :P

    > Pomysl moze i dobry, ale pradu zabraklo, auto pomoglo ... a teraz
    > odjechac nie mozna :-)

    Przecież piszą o inteligentnych "ładowarkach", czyli pewnie będzie można
    określić poziom rozładowania itd.

> [...]
    > ponownie sie zrobilo cieplo i przyjemnie i telewizja zagrala ... ale
    > czy nie lepiej pojechac do Castoramy po generator, a po tygodniu oddac

    Ale skoro już masz akumulator, to po co Ci hałaśliwy i śmierdzący
    generator? Ja z podobnego punktu widzenia wyszedłem gdy zacząłem się
    zastanawiać nad TPW2 zamiast serii UPSów.

    > No i ... potem serwis powie - pana bateria ma za zoba juz 1000 cykli i
    > gwarancja sie wyczerpala.

    To jest jakieś zagrożenie.

    duje-najwiekszy-na-swiecie-domowy-magazyn-energii
    > Z samochodami jest o tyle wspolne, ze uzywa tych samych baterii i
    > surowcow co samochody :-(

    No właśnie, stąd pewnie pomysł na wykorzystanie baterii w samochodach jeśli
    ktoś ich codziennie nie potrzebuje w całości.

    > A 129MWh ... w Polsce starczyloby na zasilanie kraju przez jakies 25
    > sekund.

    Ale przecież tam jest mowa o setkach tysięcy ludzi a nie milionach (a Ty
    jeszcze pewnie firmy wszelakie w PL uwzględniłeś, a które są już na brak
    prądu generatorami zabezpieczone).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2018-02-05 12:15:28
    Od: p...@g...com

    In May 2016, Nissan and Enel power company announced a collaborative V2G trial
    project in the United Kingdom, the first of its kind in the country.[32] The trial
    comprises 100 V2G charging units to be used by Nissan Leaf and e-NV200 electric van
    users. The project claims electric vehicle owners will be able to sell stored energy
    back to the grid at a profit.

    cale 100 ladowarek planowo (podaja w roznych zrodlach)
    czyli jedziemy na jakies zadupie naszym Nissanem Leaf podlaczamy wtyczke wyciagamy
    rower albo wzywamy taxe i jedziemy 33 km na chate :-) spimy godzine krocej bo auto
    trzeba odebrac po czym zamawiamy taxe bo rowerem jednak za daleko i juz jestesmy
    zarobieni cale 0,2665 centa minus koszta taxi :-)

    nie potrzeba giganta intelektu zeby uzmyslowic sobie ile ograniczen ma ten projekt i
    jak nikle sa szanse na komercyjny sukces ale cieszmy sie ze GB wybrala Brexit teraz
    to ich pieniadze :-)

  • 8. Data: 2018-02-05 12:21:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-02-05 o 11:18, Myjk pisze:
> [...]
    > drogiej (zamiast prądu sieciowego). Wyszło mi, że to tańsze i sprawniejsze
    > niż np. panele PV. No bo jak się w nocy naładuje, to w dzień działa

    Właśnie policzyłem dla swojego zużycia za styczeń i wg mnie się nie opłaca,
    zysk 45zł na 34 dni to na waciki wydasz więcej, żeby nie być gołosłowny,
    liczony okres to 34 dni bo tak mam odczyt.
    Zużycie dzień 141kwh, noc 237kwh, bateria 4kw zasila dzień, z baterią
    dzień 5kwh, noc 431 kwh bo trzeba doliczyć sprawność baterii 70% stąd
    więcej pobranej energii w nocy, razem energia bez baterii 175zł z
    baterią 130 zł liczone taryfa G12w tauron.
    Więc jednak PV gdzie energię masz za darmo bardziej się opłaci, bo tu na
    samym aku tracisz 30% nie licząc przetwornicy i ładowarki, co najmniej
    po 10% na każdej a tego nie ująłem w obliczeniach.
    Dobra ująłem, wyszedł zysk 25zł :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2018-02-05 12:35:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 5 Feb 2018 12:21:00 +0100, Janusz

> [...]
    > samym aku tracisz 30% nie licząc przetwornicy i ładowarki, co najmniej
    > po 10% na każdej a tego nie ująłem w obliczeniach.

    Odnosze wrażenie, że warunków nie odczytałeś. :P Zatem powtórzę z
    pomocniczym pytaniem: jaki bedzie koszt PV które da Ci (jak TPW2) 3kW
    użytkowej mocy w zimie czy w nocy? Załóżmy te 7kWh (bo drugą część chcę
    zawsze zostawiać jako UPS). Zestawimy ceny i dalej będziemy analizować co
    się opłaci. Oczywiście bez dopłat rządowych proszę ceny, bo u mnie nie ma
    żadengo programu dopłat do PV. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2018-02-05 12:55:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 5 Feb 2018 10:58:15 +0100, Shrek napisał(a):

    > nie będą nim jeździć tylko stać i spekulować
    > prądem z akumulatorów

    Przecież nie po to wchodzimy w elektryki żebyś sobie mógł pospekulować
    na prądzie :) Nie powiem wprost po co, weź chwilę pomyśl o tym, to
    dobrze robi na kiepełe.
    --
    Jacek
    I hate haters.