  • 1. Data: 2019-05-31 08:46:00
    Temat: Chiński router wifi dużej mocy
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam taki problem, budynek betonowy piętrowy z kiepskim wi-fi. Router
    musi być centralnie na piętrze a klienci wifi na parterze. Czy da
    się to zbudować z jednym centralnie umieszczonym urządzeniem
    (oczekiwana średnica działania 20m przez ściany)? Wiem, że można
    zbudować mesh używając repeatery/"wzmacniacze" itp. ale na razie
    interesuje mnie rozwiązanie z jednym urządzeniem.
    Na aliexpress jest pełno routerów mocy ( 1W czy nawet 8W),
    posiadające po kilka anten dokoła obudowy:

    https://www.aliexpress.com/w/wholesale-high-power-wi
    fi-router.html

    Niestety nigdzie nie ma wiarygodnych testów takich urządzeń.
    Sprzedawca deklaruje 300m zasięgu ale o ile jestem w stanie uwierzyć
    że klient typu telefon "zobaczy" sygnał z takiego 1W routera ale czy
    router odbierze sygnał z klienta? Wyczuwan bullshit.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-05-31 09:58:01
    Temat: Re: Chiński router wifi dużej mocy
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-05-31 o 08:46, Marek pisze:
> [...]
    > deklaruje 300m zasięgu ale o ile jestem w stanie uwierzyć że klient typu
    > telefon "zobaczy" sygnał z takiego 1W routera ale czy router odbierze

    Szybciej uzyskasz zamierzony efekt do takiego routera podpinając
    zewnętrzne kierunkowe anteny np. 4 każda w innym kierunku w stronę
    parteru bo rozumiem że nie wchodzi w rachubę przewiert i umieszczenie
    anten na parterze.
    Antena działa w obie strony a w telefonie mocy nadawania WiFi nie
    zwiększysz więc mocniejsze routery tylko z mocnymi kartami np. w PC mają
    sens.

    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2019-05-31 11:36:31
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-31 o 08:46, Marek pisze:
    > Mam taki problem, budynek betonowy piętrowy z kiepskim wi-fi. Router
    > musi być centralnie na piętrze a klienci wifi na parterze.
    Jeżeli nadajnik nie musi być na piętrze, to może przepchnąć pakiety po
    wewnętrznych kablach 230V, a wtedy nadajnik można dać na dole w gniazdku
    np. TP link AV600 Powerline Adapter TL-PA4010 / TL-PA411.

    Piotrek

  • 4. Data: 2019-05-31 19:00:44
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]

    > deklaruje 300m zasięgu ale o ile jestem w stanie uwierzyć że klient typu
    > telefon "zobaczy" sygnał z takiego 1W routera ale czy router odbierze

    Ano antena jest ważna.
    A czemu nie UniFi AP LR na parterze?

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2019-05-31 19:08:59
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 31.05.2019 o 09:58, jacek pisze:

    fi-router.html

    > Szybciej uzyskasz zamierzony efekt do takiego routera podpinając
    > zewnętrzne kierunkowe anteny np. 4 każda w innym kierunku

    Przyzwoity router z wieloma antenami namierzy kierunek odbiornika i tam
    skieruje wiązkę.

    P.P.

  • 6. Data: 2019-06-01 10:19:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 31 May 2019 19:00:44 +0200, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > Ano antena jest ważna.
    > A czemu nie UniFi AP LR na parterze?

    AP umieszczone w miejscu gdzie nikt nie przebywa i dające średni ale
    rownomiernie rozłożony poziom sygnału piętro niżej wydaje się niezłym
    pomysłem.
    Problem rozwiązałem dodając satelicke zewnętrze moduły cpe w
    skrajnych lokacjach.
    Teraz z innej beczki. Czy ktoś testował w praktyce układ mesh na
    rozległym terenie? Ciekawy jestem jakie to ma osiągi. Tylko root ap
    jest połączony z lan, reszta ap przekazuje dane między sobą
    (poszczególnymi hopami), np:

    https://static.tp-link.com/image003_1539831801840y.j
    pg

    Czy to czasem nie daje dodatkowego opóźnienia? No bo skoro producenci
    zalecają, żeby nie było więcej niż 3 hopy to coś jest na rzeczy....

    --
    Marek

  • 7. Data: 2019-06-01 13:26:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu sobota, 1 czerwca 2019 10:19:11 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > rozległym terenie? Ciekawy jestem jakie to ma osiągi. Tylko root ap
    > jest połączony z lan, reszta ap przekazuje dane między sobą

    Od ponad 10 lat są takie sieci na 4 zajezdniach Tramwajów Warszawskich, sam otwory
    montażowe wierciłem ;>
    Gwiazda jednostopniowa, jeden AP podlączony do ethernetu, dwa w meshu 5GHz, klienci
    na 2,4GHz, APki motoroli 5131.
    Działa, opóźnień zbytnich nie ma.
    Aha, oczywiście outdoor, bo to do łączności z komputerami na tramwajach.

    Zaś w temacie routera dużej mocy to łacze radiowe musi być symetryczne - czy to mocą
    czy zyskiem anteny.
    Więc AP dużej mocy ma sens wtedy, gdy obsługuje wielu klientów na antenie dookólnej,
    zaś klienci mają standardową moc, ale anteny kierunkowe.

  • 8. Data: 2019-06-01 18:06:47
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paweł Pawłowicz" <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote in message

    > Przyzwoity router z wieloma antenami namierzy kierunek odbiornika
    > i tam skieruje wiązkę.

    ha ha ha... aleś walnął! :-) czary z mleka normalnie!

  • 9. Data: 2019-06-01 18:40:03
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 6/1/19 12:06 PM, Pszemol wrote:
    > "Paweł Pawłowicz" <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote in message

    > ha ha ha... aleś walnął! :-) czary z mleka normalnie!

    Nie śmiej się. Nowy standard, wifi6, ma wbudowane śledzenie stacji
    mobilnych, i jednocześnie operować kilkoma wiązkami. Rozwiązanie jest
    dostępne już od wifi4, ale wtedy było opcjonalne. W wifi6 AFAIK jest
    obowiązkowe.

    Jacek.

  • 10. Data: 2019-06-03 11:58:25
    Od: Gregorius <n...@m...adresu.pl>

    W dniu 2019-06-01 o 18:40, Jacek Radzikowski pisze:

> [...]
    > mobilnych, i jednocześnie operować kilkoma wiązkami. Rozwiązanie jest
    > dostępne już od wifi4, ale wtedy było opcjonalne. W wifi6 AFAIK jest

    Wifi6 to będzie kolejna generacja. Temat nie jest nowy bo takie czary
    (beamforming) pojawiły się już 802.11n a potem w 802.11ac

    --
    Gregorius