  • 1. Data: 2019-05-07 13:35:38
    Temat: Ciekawe załączanie się ESP
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
    zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
    biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
    ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie
    przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem
    ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie
    włącza.

    Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?

    Mateusz

  • 2. Data: 2019-05-07 19:42:13
    Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]
    >włącza.
    >Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?

    To jakas gorska okolica, ze da sie pare km na luzie ?

    No coz ... nienormalna sytuacja, ale w czym sie komputerowi nie
    podoba?.

    A moze jednak bez silnika predkosc ciut wieksza i pojawia sie poslizg
    ?

    Albo ... a nie jest to z calkiem innego powodu - np spadek napiecia,
    bo silnik slabo laduje ?
    Benzynka ? tam chyba lekki niedobor podcisnienia moglby byc, ale czy
    ESP go uzywa ?

    J.

  • 3. Data: 2019-05-07 20:08:14
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
    > ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h

    Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego 50-80km/h?

  • 4. Data: 2019-05-07 20:19:11
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, May 7, 2019 at 8:08:15 PM UTC+2, cef wrote:

    > Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego 50-80km/h?

    z gorki? ;)

    tylko sens taki sobie... Jesli silnik zgasnie, to brak wspomagania hamulcow,
    kierownicy. Do tego przy stromej gorce mozna klocki spalic. Podstawa w gorach to
    hamowanie sinikiem!

  • 5. Data: 2019-05-07 21:41:46
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 07 May 2019 11:19:11 -0700, WS wrote:

    > z gorki? ;)

    Przecież nie pod górkę.

    > tylko sens taki sobie... Jesli silnik zgasnie, to brak wspomagania
    > hamulcow, kierownicy.

    Czemu miałby zgasnąć?

    Alternatywa to zjeżdżać na 6 biegu, i od czasu do czasu przygazować jak
    zaczyna toczyć się za wolno. Ale jednak zjazd bez biegu, bez hamulców i
    bez gazu przez te kilka kilometrów wydaje (mi) się zarówno oszczędniejszy
    jak i bardziej ekologiczny. Przy czym muszę przypomnieć, że technika
    zjazdu z górki nie była przedmiotem pytania :)

    > Do tego przy stromej gorce mozna klocki spalic.

    Przy stromej górce to nie ma tematu, bo na takiej nie da się zjeżdżać bez
    biegu, a wtedy ESP się samowolnie nie włącza (chyba że zimą, ale wtedy
    związek przyczynowo-skutkowy jest jasny).

    Mateusz

  • 6. Data: 2019-05-07 21:53:19
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 07 May 2019 19:42:13 +0200, J.F. wrote:
    > To jakas gorska okolica, ze da sie pare km na luzie ?

    "średniogórska", jeśli można w ogóle tak to nazwać. Kilka kilometrów
    zjazdów i podjazdów to tutaj bardzo powszechna sprawa. Takie Kaszuby++ na
    wys. 800-900m (ale - niestety - bez jezior, nie można mieć wszystkiego -
    ale za to komarów tu nie ma wcale).

    > No coz ... nienormalna sytuacja, ale w czym sie komputerowi nie podoba?.

    To mnie właśnie zastanawia. Co sprawia, że kalkulator postanawia włączyć
    ESP? A może głupieje po prostu, nie wie co się dzieje, i z przezorności
    włącza ESP, bo nie wiadomo czy się zaraz nie przyda? Ale to takie
    trochę... Niedeterministyczne.

    > A moze jednak bez silnika predkosc ciut wieksza i pojawia sie poslizg ?

    Prędkość podczas (tego) zjazdu waha się między 60-90 km/h. ESP włącza się
    właściwie na samym końcu, po jakichś 6 km, przy prędkości ok. 50 km/h
    (nie przyspieszam wtedy, bo akurat skręcam za chwilę). Naprawdę nie
    sądzę, by jakikolwiek poślizg miał prawo się pojawić - tym bardziej że
    zakrętów też jakichś ostrych nie ma.

    > Albo ... a nie jest to z calkiem innego powodu - np spadek napiecia, bo
    > silnik slabo laduje ?

    Żaden odbiornik prądu nie jest włączony, ani światła (poza dziennymi, ale
    to raptem kilka W), ani klimatyzacja, ani ogrzewanie szyby. No i lampka
    ładowania jeszcze nigdy w tym samochodzie się nie zapaliła...

    > Benzynka ? tam chyba lekki niedobor podcisnienia moglby byc, ale czy ESP
    > go uzywa ?

    Pudło. Diesel 1.5 dCi.

    Mateusz

  • 7. Data: 2019-05-07 22:52:16
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Alternatywa to zjeżdżać na 6 biegu, i od czasu do czasu przygazować jak
    > zaczyna toczyć się za wolno.
    Szósty bieg, to chyba wersja 4x4 Duster-a?
    Może jest tak, że głupieje komputer/sterownik dołączania tylnego napędu?
    Normalnie przednie koła ciągną, tył powinien być "luźny" a wszystkie
    uślizgi monitorują czujniki ABS i ewentualnie dołączają tył. Jak
    zjeżdżasz na luzie, to tylna oś jest napędzana z zewnątrz oraz
    niedociążona i czujniki głupieją?

  • 8. Data: 2019-05-07 23:00:31
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 07 May 2019 22:52:16 +0200, nadir wrote:
> [...]
    > uślizgi monitorują czujniki ABS i ewentualnie dołączają tył. Jak
    > zjeżdżasz na luzie, to tylna oś jest napędzana z zewnątrz oraz

    Przyznam, że teoria jest niegłupia, ale to Duster z napędem na 2 koła. To
    jest ta "mocniejsza" (110 KM) wersja, dlatego ma 6 biegów. Swoją drogą,
    daremnie te biegi zrobili, 1-ka za słaba do ruszania pod górę, a trójki i
    piątki w ogóle nie wrzucam bo nie ma po co... Ale to chyba przez tą całą
    ekologię takie dziwactwa produkują.

    Mateusz

  • 9. Data: 2019-05-07 23:48:17
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Przyznam, że teoria jest niegłupia, ale to Duster z napędem na 2 koła.

    No to jak wersja z przednim napędem, to nie ma tam po co monitorować
    uślizgów przodu bo tyłu i tak się nie załączy. No chyba, że
    Rumuni/Francuzi poszli na łatwiznę i montują jednakową elektronikę do
    wersji 2x4 i 4x4? Może być też tak, że niedociążony tył, przy długich
    zjazdach na luzie powoduje jednak jakieś większe odchyły i to normalne
    objawy/zadziałanie ESP. Jeździsz na pusto czy z "balastem" z tyłu?

  • 10. Data: 2019-05-08 08:12:00
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 07 May 2019 23:48:17 +0200, nadir wrote:
    > No to jak wersja z przednim napędem, to nie ma tam po co monitorować
    > uślizgów przodu bo tyłu i tak się nie załączy.

    No ale jednak ESP jest, i coś tam robi - tzn. nie w omawianym przypadku,
    bo tutaj tylko włącza ikonkę i straszy, ale zimą działanie ESP jest
    bardzo widoczne w zaśnieżonych zakrętach.

    > Może być też tak, że niedociążony tył, przy długich
    > zjazdach na luzie powoduje jednak jakieś większe odchyły i to normalne
    > objawy/zadziałanie ESP. Jeździsz na pusto czy z "balastem" z tyłu?

    W sytuacjach o których pisałem, to praktycznie na pusto (pomijając cargo
    na tylnej kanapie o wadze 12kg). Nie do końca umiem sobie wyobrazić,
    jakie te odchyły miałyby być przy 50-60 km/h na prostej (acz nieco
    pochyłej) drodze... Tył zaczyna doganiać przód? No może coś w tym jest.
    Jednak ESP korzysta - jeśli dobrze kojarzę - z czujników ABS, czyli
    dostaje informację o szybkości obrotowej każdego z kół - na suchej,
    prostej szosie i małych prędkościach chyba (?) nie ma opcji by mogło
    dojść do odchyleń.

    Mateusz