  • 201. Data: 2018-01-07 23:00:45
    Temat: Re: Co jest nie tak z C++ (było: Rust)
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 22:30:41 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Ale ja do ich uruchomienia używam nie "istoty", tylko procesora. A tam iteracja
    działa szybciej.

    Mylisz się.
    Pewne strategie implementacji rekurencji działają wolniej
    (i zużywają więcej zasobów) od typowych strategii implementacji
    iteracji, i tyle.
    Istnieją strategie, pozwalające implementować rekurencję
    ogonową (czyli taką, która realizuje iterację) bez narzutu.

    > A jeszcze lepiej w dokumentacji procesora.

    W dokumentacji procesora nie używa się takich pojęć, jak
    "proces obliczeniowy".

    > Tego nie pokazałeś.

    Nie pokazałem, ale mógłbym łatwo pokazać, definiując funkcję, której
    Ty użyłeś, za pomocą rekurencji.

    > Moja iteracyjna definicja przodka była prostsza od Twojej rekurencyjnej.

    W jaki sposób chciałbyś uzasadnić, że była prostsza?

    > Moja iteracyjna metoda wyboru elementów z listy też była prostsza.

    W jaki sposób chciałbyś uzasadnić, że była prostsza?

    > Tak.

    > I teraz zrozumienie Twojego przykładu wymaga odwołania się do dorobku Burstalla.

    Nie wymaga.

    > Nie przekonałeś mnie, że jest to prostsze. A mój zapis dalej jest krótszy. Co
    więcej, jeśli będę chciał mieć nie co drugi element, tylko co dziesiąty, to zmienię 2
    na 10 i działa: x[[1;; ;;10]]. Złożoność tego zapisu się nie zmieniła. Co musisz
    zmienić w swoim przykładzie, żeby wybrać z listy co dziesiąty element?

    Pewnie musiałbym zmienić więcej. Co nie oznacza, że Twoje rozwiązanie
    jest prostsze, tylko to, że Twoje rozwiązanie można łatwiej dostosować
    do pewnej klasy zmian wymagań (z czym się zasadniczo zgadzam)

  • 202. Data: 2018-01-08 14:20:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

> [...]
    > Istnieją strategie, pozwalające implementować rekurencję
    > ogonową (czyli taką, która realizuje iterację) bez narzutu.

    Tak, jak kompilator zamieni rekurencję na iterację, to działa tak szybko, jak
    iteracja. Nie jest jednak prawdą, że bez narzutu, bo tym narzutem może być też
    większy koszt kompilacji i optymalizacji kodu. Bo co przepłacać?
    Natomiast iteracja zawsze działa tak szybko, jak iteracja. I zawsze jest tak tania,
    jak iteracja.

    > W jaki sposób chciałbyś uzasadnić, że była prostsza?

    Już pisałem: mniej liter, krótsza gramatycznie, nie odwołuje się do definiowanego
    pojęcia.

    > W jaki sposób chciałbyś uzasadnić, że była prostsza?

    Ma mniej liter? Mniej razy się pomylę? Mniej bugów będę tam poprawiał?

    > Pewnie musiałbym zmienić więcej.

    To zmień i pokaż. Bo szczerze mówiąc nie za bardzo mi się chce szarpać w
    nieskończoność o filozofię natury, istoty, prostoty, czy czego tam.
    Na razie niczego użytecznego w tej dyskusji nie ustaliliśmy.

    > Co nie oznacza, że Twoje rozwiązanie
    > jest prostsze, tylko to, że Twoje rozwiązanie można łatwiej dostosować
    > do pewnej klasy zmian wymagań (z czym się zasadniczo zgadzam)

    To też jest użyteczna miara prostoty. Jeśli coś można łatwiej do czegoś dostosować,
    to chyba dobrze, co? Po co przepłacać?

    Jeszcze raz, co dziesiąty z szeregu wystąp: x[[1;; ;;10]].

    Pokaż wersję rekurencyjną i uzasadnij, że zawsze będzie to rekurencja ogonowa, bo
    przecież nie chcemy, żeby tak prosta rzecz działała wolniej, niż potrzeba.

  • 203. Data: 2018-01-08 20:25:13
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 8 stycznia 2018 14:21:00 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak
    napisał:

> [...]
    iteracja. Nie jest jednak prawdą, że bez narzutu, bo tym narzutem może być też
    większy koszt kompilacji i optymalizacji kodu. Bo co przepłacać?

    Jest dokładnie odwrotnie.
    Jeżeli przyjmiesz strategię kompilacji polegającą na tym,
    że adres powrotu przekazujesz przez rejestr, a nie przez stos
    (i to kompilowana funkcja ma wiedzieć, czy wartość rejestru
    ma być odłożona na stosie), to nie dość, że masz mniej odwołań
    do pamięci i koszt wywołania funkcji Ci maleje, to optymalizację
    rekurencji ogonowej masz w zasadzie za darmo.
    Mówienie w tym kontekście o "wyższym koszcie kompilacji i optymalizacji
    kodu" jest pretensjonalne, zważywszy na to, jakich innych optymalizacji
    dokonują współczesne kompilatory.

    > Natomiast iteracja zawsze działa tak szybko, jak iteracja. I zawsze jest tak tania,
    jak iteracja.

    Nie ma czegoś takiego, jak "zawsze".
    Jeżeli w Pythonie 2.0 iterujesz po range(n), to w skład kosztu
    iteracji wchodzi zainicjalizowanie n komórek pamięci na wektor,
    sama iteracja plus odśmiecenie tej pamięci.

    > Już pisałem: mniej liter, krótsza gramatycznie, nie odwołuje się do definiowanego
    pojęcia.

    Ale odwołuje się do frazy "i tak dalej", która - w przeciwieństwie
    do rekurencji - nie jest zrozumiała sama przez się.

    Tak samo jak x[[1 ;; ;; 10]] nie jest zrozumiałe samo przez się.

    > Ma mniej liter? Mniej razy się pomylę? Mniej bugów będę tam poprawiał?

    Jeżeli elementy są indeksowane od 0, to już się pomyliłeś i będziesz musiał
    poprawić buga.

    > To zmień i pokaż. Bo szczerze mówiąc nie za bardzo mi się chce szarpać w
    nieskończoność o filozofię natury, istoty, prostoty, czy czego tam.
    > Na razie niczego użytecznego w tej dyskusji nie ustaliliśmy.

    Jeżeli nie będziemy definiować używanych przez siebie pojęć, to
    raczej niczego użytecznego nie ustalimy.
    Jeżeli pod pojęciem prostoty będziemy rozumieć ilość znaków,
    to nagle okaże się, że programy w APLu są najprostsze, albo
    że Perl jest zasadniczo jakieś 30% prostszy od Pythona.

    > To też jest użyteczna miara prostoty. Jeśli coś można łatwiej do czegoś dostosować,
    to chyba dobrze, co? Po co przepłacać?

    Nikt nie mówi, że to źle. Ale to, że coś łatwo do czegoś dostosować,
    niekoniecznie jest miarą prostoty.

    Na przykład łatwo dostosować telewizor do tego, żeby wyświetlił
    jakiś obraz, niż namalować taki obraz na ścianie. A jednak ściana
    jest czymś prostszym, niż telewizor.

    > Jeszcze raz, co dziesiąty z szeregu wystąp: x[[1;; ;;10]].
    >
    > Pokaż wersję rekurencyjną i uzasadnij, że zawsze będzie to rekurencja ogonowa, bo
    przecież nie chcemy, żeby tak prosta rzecz działała wolniej, niż potrzeba.

    Ja widzę, że zupełnie nie rozumiesz, o co mi chodzi.
    Jeżeli nie chcesz nawet spróbować zrozumieć, i będziesz się
    w kółko upierał z jakąś niezdefiniowaną naturalnością i prostotą
    rozumianą jako ilość znaków, to dalsza dyskusja raczej nie ma sensu.

  • 204. Data: 2018-01-09 13:35:50
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

> [...]
    > w kółko upierał z jakąś niezdefiniowaną naturalnością i prostotą
    > rozumianą jako ilość znaków, to dalsza dyskusja raczej nie ma sensu.

    Ale zapomniałeś pokazać swoją wersję, czy nie chciałeś jej pokazać?

    Dla mnie pojęcie prostoty w programowaniu jest użyteczne tylko w takim kontekście, w
    jakim pomaga mi podejmować decyzje projektowe i implementacyjne. Nie użyję rekurencji
    do tego zadania, bo iteracja jest... prostsza. A fakt, że wolałeś napisać kolejny
    nierozstrzygalny post na ileś zdań zamiast pokazać przykład kodu jest częścią miary
    prostoty tych rozwiązań. Proste jest coś, co można prosto użyć.