  • 81. Data: 2017-08-25 09:45:38
    Temat: Re: Co jest nie tak z C++ (było: Rust)
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > NIE!

    Sorki, ale z dokumentacją bym nie walczył. Jeszcze raz:

    http://reference.wolfram.com/language/ref/SetDelayed
    .html

    "lhs:=rhs
    assigns rhs to be the delayed value of lhs. [...]"

    To jest przypisanie. Tak się właśnie definiuje funkcje. (W Wolframie)

  • 82. Data: 2017-08-25 10:13:13
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu piątek, 25 sierpnia 2017 06:38:23 UTC+2 użytkownik AK napisał:

    > ...ale na manowce...
    >
    > Chopie, kompilator kompilujacy C do asm/exe to pikus
    > _Dobry_ kompilator C to kupe roboty (juz przez innych zrobionej!) i nie starczy Ci
    > (biblioteki systemowe w stylu WinAPI) zycia !
    >
    > PS: chcesz to ci dam biblioteke standardowa C w asm86. Napisana w 87r "z musu".
    > Pomoze Ci odzyskac troche czasu na normalne zycia miast na takie "idee" jak ta
    Twoja ...
    > PS0: jeszcze biblioteke BGI-zgodna dorzuce (88r) w czystym asm. Warto. Bedziemy Cie
    > miec na dluzej z glowy :)))
    >
    > AK

    biblioteka c jest mi nie potrzebna bo w moim asemblerze piszesz z
    marszu

    call msvcrt.cokolwiek

    i od razu masz wywolanie dowolnej funkcji

    do tego asembler napisalem praktycznie w tydzien (chyba nawet niecaly) [pmijam maly
    300 linijkowy krytyczny kawalek kodu z naglowkami pe ktory napisalem i przetestowalem
    z pol roku czy rok temu..] (rozcykiwanie formatu exe jest mulace ale jak o juz zrobic
    to reszte da sie napisac w tydzien)

    esencjalny okrojony kompilator c pewnie tez daloby sie napisac w mniej niz miesiac -
    biblioteka jak
    wspomnielem nie jest potrzebna bo dzis masz dll-ki - calkiem dobry wynalazek

  • 83. Data: 2017-08-25 10:20:36
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Najgorsze jest to, że Stroustrup sam do czegoś takiego zachęcał.

    Tak, była taka moda, żeby zamiast pisać jawne pętle, składać wszystko z funktorów i
    algorytmów STL. To była głupia moda, na szczęście minęła.

    > Na matematyce uczono mnie, żeby f(x) czytać jako "f od x" albo
    > "wartośćć f w punkcie x". Nie uczono mnie, jak czytać [[_ ;; ;; _]]

    Ja się programowania nie uczyłem na matematyce i nie szukam w matematyce odpowiedzi
    na wszystkie programistyczne pytania. :-P

    > Napisałem "wątpliwości", a nie "ciekawość" ;]

    Akurat jedno i drugie leczy się tak samo, więc i tak musiałem odpowiedzieć. :-)

    > Może w Mathematice, ale nie w matematyce.

    Każdy język programowania ma coś inaczej, niż w matematyce. Nikt nie robi z tego
    problemu.

    > To nie jest wciskanie ludziom kitu. Rekurencja w ogólności
    > jest prostsza do zrozumienia dla ludzi.

    Nie zgadzam się.

    > Jeżeli spojrzeć na
    > rzeczy, które dzieją się w logice, to praktycznie wszystkie
    > podstawowe aksjomatyki mają charakter rekurencyjny,

    Bo ktoś się uparł je tak definiować.
    Poza tym, napisałem, że *w naturze* nie ma takich procesów. To, że w jakiejś
    dziedzinie matematyki są takie definicje nie sprawia, że koncepcja rekurencji staje
    się przez to naturalna.

    > a bardzo
    > wiele dowodów jest indukcyjnych.

    To jest ciekawy przykład, ale do dyskusji. Indukcja działa na zasadzie "skoro dożyłem
    do dzisiaj, to do jutra pewnie też dożyję" a to jest dla mnie domniemana iteracja w
    sensie naturalnego procesu. Ale nie będę się upierał przy takiej filozofii. Tak czy
    inaczej rekurencja w naturze nie występuje.

    > Istnieje wiele zagadnień,
    > na przykład w kombinatoryce i teorii języków,

    Owszem. Nadal nie ma ich w naturze.

    > Ja swoje stanowisko dotyczące C++ staram się jasno artykułować.
    > W moim odczuciu to nie jest dobry język do formułowania myśli.

    To jest dobry język do programowania komputerów w ich obecnej sprzętowej postaci. Być
    może w przyszłości inne komputery będą miały inne optymalne dla nich języki. Nie mam
    z tym żadnego problemu.

    > W jakimś sensie jest to wartościowy eksperyment dla tych, którzy
    > potrafią się uczyć na cudzych błędach, bo wydaje mi się, że
    > nie ma błędu, którego projektanci C++ by nie popełnili.

    Nie ma też sukcesu, którego by nie odnieśli.

    W tym kontekście C++ jest podobny do angielskiego.

    Stroustrup powiedział: są dwa rodzaje języków - te, które wszyscy krytykują i te,
    których nikt nie używa.

    > Jeżeli Twój stosunek do C++ jest równie sceptyczny, co mój,

    Mój stosunek do C++ jest pragmatyczny. Jestem inżynierem. :-)

  • 84. Data: 2017-08-25 11:35:44
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 25 sierpnia 2017 01:12:43 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

> [...]
    > środków z bibliotek. Jeśli jest więcej na poziomie
    > języka i język umożliwia bardziej zwartą składnię, to
    > można odnieść wrażenie, że język jest lepszy do danego
    > zadania. Lepszy w sensie że trzeba mniej kodu wpisać,
    > zapewne jest. Poza tym to nie wiem... Napisałeś kilka
    > postów powyżej, że niektóre języki nie są tylko językami
    > programowania, ale językami myślenia. Jeśli się myśli
    > algorytmami, to pewnie masz rację, chociaż... napiszę poniżej
    > coś o pewnym programie do gry w szachy. Ale jeśli myśli się
    > optymalnym rozwiązaniem danego problemu, to może język

    Nie wiem. Ja nie myślę algorytmami, tylko relacjami
    między pojęciami. W moim odczuciu myślenie, którego
    uczy C++, jest raczej dość kulawe, co bierze się stąd,
    że jest w nim dużo niespójności i przypadkowych decyzji.
    W rezultacie tego rodzaju wzorzec może podszeptywać
    programistom, że "z niespójnościami da się żyć" i że
    "przypadkowe decyzje są nie do uniknięcia". Nawet jeśli
    z niespójnościami da się żyć, a przypadkowe decyzje są
    nie do uniknięcia, wydaje mi się, że to nie jest dobra
    nauka.

    > Bez kontekstu powiedzenie o czymś że jest najlepsze w ogóle
    > nie ma sensu.

    Zgadzam się.

    > Pewnie że nie, bo do tego celu najlepszy jest metakod.

    Nie znam takiego słowa. Może masz na myśli to, co określa
    się mianem pseudokodu?

    Ale skoro tak, to dlaczego ów "metakod" nie miałby być
    językiem, który od razu można wykonać na komputerze?

    > Może zależy jaki umysł? Jeśli umysł jest nastawiony na
    > optymalizację kodu, to może jest dobrym językiem dla
    > umysłu?

    Wrócę do tego wątku mniej więcej za miesiąc, proszę
    o cierpliwość :)

    > Ja się wykłócałem i to w innych językach o sposób nazywania
    > zmiennych, pól, metod i klas. I to nie o to że nazwa jest
    > zbyt skrótowa i za mało mówi, czy zbyt rozwlekła i odciąga
    > uwagę od istoty kodu, tylko o to, kiedy duża litera, kiedy
    > znak podkreślenia. Każdy ma jakiś swój background. W zespole
    > trzeba przyjąć jakieś zasady.

    Jasne, zdecydowanie tak.
    To jest też powód, dla którego cenię Pythona -- bo daje wskazówki
    odnośnie tego, jak należy w nim programować. Z tego też względu
    wolę Scheme'a, bo nie stawia dziwacznych ograniczeń na nazewnictwo
    zmiennych.

    > Żałuję teraz że nie znam tego języka, byśmy porozmawiali.

    Masz na myśli Scalę, czy angielski? :)
    Jeżeli idzie o Scalę, to przyznam, że nie do końca rozumiem
    fenomen, ale chyba zamysł był taki, żeby ułatwić programistom
    Javy wejście w świat programowania funkcyjnego.

    > Z literatury.

    No jo. Tyle że książek jest dużo.
    Jak wspominałem, ja się uczyłem z "Język C++" Stroustrupa.
    To może nie być zbyt dobra książka do nauki.

    > Ja się zgadzam, że C++, za wyjątkiem sytuacji gdy już są
    > gotowe biblioteki, nie jest najlepszym języku do szybkiego
    > wykonania aplikacji. Natomiast jak "rzeźbiłem z tego kloca"
    > aplikację która obsługiwała bazę ram 1TB, to w C++ chociaż
    > mogłem wyrzeźbić, a we wszelkich innych językach/narzędziach
    > by padło przy 100GB, a może przy 20GB. W rozwiązaniu
    > pilotażowym opartym o PHP + JS + PgSQL nawet nie ruszyło.

    Nie wiem, czy we wszystkich. Myślę że Clojure albo Scala
    mogłyby spokojnie pociągnąć. Kiedyś też zdarzało mi się przetwarzać
    wielkie zbiory danych w Perlu, i radził sobie doskonale.

    > Mi też tak mówili wiele razy, wiele osób, w wielu sytuacjach.
    > A potem narzędzi optymalizacyjnych nie było i dupa.

    Zgadzam się, że to jest w praktyce wielki problem, dlatego
    moim zdaniem powinniśmy się skupić na opracowywaniu tego rodzaju
    narzędzi. Pewnie "linia najmniejszego oporu" przebiega przez ręczne
    optymalizowanie aplikacji w C++, ale z punktu widzenia "rozwoju ludzkości"
    bardziej racjonalne wydaje się wykonanie optymalizacji tylko raz
    dla wszystkich programów, a nie tyle razy, ile jest programów.

    Ale zgodzę się, że z dobrymi narzędziami jest taki problem,
    że albo ich nie ma, albo nie wiemy o tym, że są.

    > Pewnie że
    > ja też bym chciał programować tylko w Javie, bo się zakochałem w
    > tym języku. Gdy wydajność nie jest ważna, to powinno się sięgać
    > po takie języki.

    Nie rozumiem jak można się zakochać w Javie :)

    > Gdy wydajność nie jest ważna, to się bierze pierwszy z
    > brzegu i potem konwertuje, jeśli np. biblioteka gui nie
    > akceptuje std::vector. Gdy jest ważna, to szablon się
    > parametryzuje szablonem sparametryzowanym przez jeszcze trzy
    > inne szablony i sprawdza każdy wariant - i mamy typową
    > sieczkę optymalizacyjną, a nie kod podatny na refaktoryzację i
    > rozwój.

    To jest akurat najprostsza rzecz: jeżeli masz program w C++ korzystający
    z STLowych kolekcji, to łatwo powinno być napisać np. algorytm genetyczny,
    który zadany zbiór przypadków testowych bada na różnych konfiguracjach
    kolekcji.

    > Taka jest teoria. W praktyce byśmy musieli mieć sztuczną inteligencję
    > do kompilowania kodu w językach wysokiego poziomu. Kompilator
    > musiałby wiedzieć jakiej puli algorytmów może użyć aby zapewnić
    > poprawne wyjście dla wszystkich dozwolonych wejść.

    Tak.

    > Dlatego że wierzę, że dla takiego języka i sposobu programowania
    > jaki taki język pociąga za sobą, można w praktyce jeszcze napisać
    > kompilator generujący bardzo efektywny kod. A programowanie byłoby
    > wygodniejsze niż w C++.

    Naprawdę, jedyne, co brak automatycznego zwalniania pamięci umożliwia,
    to pisanie programów z wyciekami pamięci.

    > Ok.

    > Nie wiem co to jest mutacja. Jak to się zachowuje po optymalizacji,
    > spadła złożoność algorytmiczna?

    Mutacja, czyli modyfikacja istniejącego obiektu.
    Na przykład takie coś, co wyszło w rozmowie z AK, w Pythonie:

    a = [1,2,3]
    b = [4,5,6]
    a += b

    w trzeciej linijce tablica "a" została zmodyfikowana, czy też
    doszło do "mutacji". faktycznie może "mutacja" nie ma w języku polskim
    najlepszej konotacji, ale często mówi się np. o obiektach albo zmiennych
    niemutowalnych.

    przykład, którym na razie się zajmowałem, to haskellowy wariant
    quicksorta:

    qsort [] = []
    qsort (pivot:rest) = (qsort below) ++ [pivot] ++ (qsort above)
    where below = [x | x <- rest, x < pivot]
    above = [x | x <- rest, x >= pivot]

    problem z tym, że ta funkcja nie jest "quick", i że -- tak jak
    oryginalny Quicksort Hoare'a działał podstawiając elementy tablicy
    w miejscu (czyli mutując tablicę), tak ten generuje bardzo dużo
    śmieci. Ale istotę jego działania widać jak na dłoni.

    > Jakby to działało, gdybyś od razu w C++ lub Javie napisał?

    Za mniej więcej miesiąc podeślę, to będziesz mógł sam ocenić,
    ale podejrzewam, że raczej bym czegoś takiego nie napisał w C++
    ani w Javie

  • 85. Data: 2017-08-25 12:35:11
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 23 Aug 2017 22:02:42 +0200, "AK" <n...@n...net> wrote:
    > PS: Nie. Nie FORTRAN. To okropny jezyk

    I za to go lubię. Pisanie w Fortranie daje emocje nieporównywalnie z
    niczym innym. No może Forth jeszcze, rep dup i takie tam.

    W dodatku gdy napisze się coś w Fortranie, to jest 99% szansa że Seby
    i Adrianki będą czuły się wykluczone z zabawy. A to też ma wartość.

  • 86. Data: 2017-08-25 12:39:12
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Aug 2017 06:06:03 +0200, "AK" <n...@n...net> wrote:
    > PS: / albo // cus uzywalo do konkatenacji. Chyba PL/1 jesli dobrze
    pamietam
    > albo jakas idiotyczna odmiana FORTRANu

    Fortran

  • 87. Data: 2017-08-25 12:54:29
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Aug 2017 06:04:57 +0200, "AK" <n...@n...net> wrote:
    > Istnialy obok siebie i bylo super dopuki
    > nie nastapil "wspanialy"
    > C++ i nie "ujednolicil" przypisania do =

    Primo, pojedynczy znak równości to notacja przypisania także w C,
    które było /trochę/ wcześniej.

    Secundo, pierwotna notacja z let w Basic została wsparta przez
    uproszczoną bez let. I to też nastąpiło znacznie wcześniej niż C++.

    Tertio, Fortran też używa od zawsze znaku równości jako postawienia.
    Tak samo Snobol.

  • 88. Data: 2017-08-25 13:05:28
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 23 Aug 2017 22:35:38 +0200, "AK" <n...@n...net> wrote:
    > Slawek ma racje. To "nowomowa".
    > Oryginalnie byla tylko rekursja

    Sam już nie wiem: SJP obecny zna rekurencję, nie zna rekursji.

    > Oryginalnie bylo tylko FORTRANu i Algolu a nie "dzisiejsze"
    Fortrana , Algola
    > itp itd

    Też zaczynałem wątpić. Zajrzałem do odpowiednio starych podręczników:
    jest Fortran, Fortranu.

    Jeszcze dla przypomnienia: Linux, Linuksa.

    Kłopoty są z Basic. Bo nazwa Basica wygląda jak odmiana przez
    przypadek, a w istocie to w mianowniku nazwa dialektu języka Basic.

  • 89. Data: 2017-08-25 13:12:19
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Aug 2017 20:11:43 +0200, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > A w języku Wolfram napiszę web serwis z api po http? A aplikację
    > desktopową? A skrypt systemowy co mi z sysloga wyciągnie i
    przeparsuje
    > dane, po czym wyśle stosownego maila?

    3 x TAK

    Co do serwisu to obejrzyj sobie Wolfram Alpha.

    Dodam: da się używać z Arduino. I jeszcze (była?) darmowa Mathematica
    dla Rasberry Pi.

  • 90. Data: 2017-08-25 15:45:52
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu piątek, 25 sierpnia 2017 11:35:46 UTC+2 użytkownik g...@g...com
    napisał:

    > Nie wiem. Ja nie myślę algorytmami, tylko relacjami
    > między pojęciami. W moim odczuciu myślenie, którego
    > uczy C++, jest raczej dość kulawe, co bierze się stąd,

    ja ostatnio piszac w c zauwazylem ze umiem kodowac nie myslac - nawet nad tym nad
    czym wydawaloby sie trzeba pomyslec by to zrobic - ale to moze zasluga ojej
    biblioteki sicl ktra jest naprawde dobra (o tym pozniej)

    zamiast myslec robie tabelke robie pentelke robie switcha (drzewko ifow) i dziala -
    myslania zaoszczedzono co jest dobre bo myslenie jest ciekawe ale też
    męczy (i to czasem nielekko)

    wiecej o siclu (blessing of the sicl) chyba pozniej