  • 1. Data: 2011-05-01 12:09:02
    Temat: Co tam w matrycach szumi a.d. 2011
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Z okazji święta pracy pościągałem sobie rawy z kilku współczesnych
    aparatów celem obejrzenia, jak i który radzi sobie z dynamiką. Na
    dpreview są mniej więcej porównywalne sample mające jeden fajny element
    - pudełko z zacienionymi szpulkami nici. Przy ''normalnym'' wołaniu
    siedzą prawie w czerni, natomiast jak podciągnąć 3EV i podbić jeszcze
    cienie, wyłazi rzeczywista możliwość rejestracji dużej dynamiki przez
    dany aparat.
    Przyjrzałem się kilku aparatom. Zdjęcia ostrzyłem w równym stopniu celem
    ukazania mocy filtra aa (szkła wybierane do ujęć są raczej najwyższych
    lotów).
    Cóż, jak wiadomo od jakiegoś czasu, Nikon zdystansował ostro Canona.
    Rzekłbym, bardzo ostro. A jak za drogo, to... Pentax. Porobiło się :)
    A teraz konkrety. Król:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d5
    100.jpg
    No po prostu rewelacja. Szum chromatyczny - zero. Szum mono - niewielki
    i tylko w najgłębszych cieniach. Kolor trzyma do samego dna (czerni).
    Miejsca newralgiczne - ciemna ramka z kolorowymi kwadratami i szpulki z
    lewej - zapamiętajcie do porównań.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d7
    000.jpg
    Dynamika równie dobra, ale coś z kolorem gorzej. Silne wysycenia przy
    dużej chrominancji. Czernie lądują przy lekkim zniebieszczeniu. Ale w
    sumie bardzo dobrze.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d3
    100.jpg
    Inna liga. Przeciętnie. Szum chromatyczny w miarę, ale achromatyczny -
    spory. Do tego niższa rozdzielczość. Za tę kasę - ten model będzie
    lepszym wyborem:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/kr
    .jpg
    Całkiem przyjemnie. Tanio, numer drugi w moim konkursie :)
    I teraz Canonowa bida:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/7d
    .jpg
    Kolorowe kłaki, mocny filtr aa, silna nieliniowość barwna już od
    wyższych cieni (fioletowe czernie). Bida!
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/60
    0d.jpg
    To samo.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/50
    d.jpg
    Tak chwalony 50D - za co?
    Aż sobie ściągnąłem to:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/1d
    4.jpg
    Odrobinę lepiej. Tylko dziewięciokrotnie tańszy Pentax go załatwia :)
    Oczywiście mowa o obrazie, a nie obsłudze, szybkości itd.
    Na deser biedota dynamiczna w zamian za mały rozmiar:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/ep
    l2.jpg
    Przynajmniej jest ostro. Ale więcej jak 5EV tylko z szumem, na plus -
    wyłącznie mono, bez kłaków z Canona.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/xz
    1.jpg
    Bardzo pozytywnie, biorąc pod uwagę wymiary.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/gh
    2.jpg
    Najlepiej z małych, ale duża wpadka - nieliniowość kolorystyczna cieni.
    Fioletowo jednym słowem.
    Pominąłem Soniacze, pewnie K5 też zacnie pracuje, ale co nieco można
    sobie wywnioskować.

    --
    pozdrawia Adam
    /lubię palić ogniska w lesie, szczególnie podczas suszy.../

  • 2. Data: 2011-05-01 13:39:06
    Temat: Re: Co tam w matrycach szumi a.d. 2011
    Od: "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl>

> [...]
    > różne takie tam: www.smialek.prv.pl www.facebook.com/smialekadam
    > /lubię palić ogniska w lesie, szczególnie podczas suszy.../

    Prowokacja? Jakie jest ISO tych obrazków?

    Pozdrawiam
    Pawik

  • 3. Data: 2011-05-01 13:48:43
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-01 15:39:06 +0200, "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl> said:

    > Prowokacja?
    Czemu?

    > Jakie jest ISO tych obrazków?
    Jak znam Adama, to nie kombinował.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-05-01 14:58:57
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-01 15:39, pbanasik pisze:
    > Prowokacja? Jakie jest ISO tych obrazków?

    Najniższe dostępne w danym systemie.
    A czy prowokacja? Materiały ogólnie dostępne, możesz sobie sam obrobić.

    --
    pozdrawia Adam
    /...a nasza opowieść zaczyna się w czasach Obamy i Osamy.../

  • 5. Data: 2011-05-01 15:31:41
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant":

    ... ISO tych obrazków?

    > Najniższe dostępne w danym systemie.
    > A czy prowokacja? Materiały ogólnie dostępne, możesz sobie sam obrobić.

    Tak trochę z innej beczki, to zaczyna się już rysować, jakże istotnie
    sensowna tendencja z osłabianiem filtru AA przy rosnącej liczbie Mpx. Dziwię
    się, że jeszcze nie trafił on do śmietnika historii. Zasadniczo w tej chwili
    filtrem AA są szkła (szczególnie te mydlace). Mora przy Bayerze jest już na
    granicy dokuczliwości. Brak filtra AA, to sam mióóód -- mniejsza potrzeba
    podostrzania przy obróbce i możliwość silniejszego "blurowania" -- mamy
    czysty zysk w kategorii "dynamika". No i oczywiście ISO nam rośnie przy tym
    samym SNR :)

    --
    pzdr.
    JR

  • 6. Data: 2011-05-01 15:35:49
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Janko Muzykant napisał:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/xz
    1.jpg
    > Bardzo pozytywnie, biorąc pod uwagę wymiary.

    Pierwsze pytanie - tak ogólnie - jak oceniasz tego Olympusa? Wiem, że
    chciałeś go kupić. Używam Panasonica G1 ale szukam czegoś do kieszeni i
    Olympus XZ-1 bardzo mi się podoba ale jeszcze się wstrzymałem. Brakuje
    mi AEL po naciśnięciu spustu do połowy. Po prostu się przyzwyczaiłem i
    nie wiem, czy kiedykolwiek to naprawią nowym oprogramowaniem aparatu.
    Drugie pytanie - jaką zastosowałeś wołaczkę RAWów?
    Maciek

  • 7. Data: 2011-05-01 15:37:41
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-01 17:31, JR pisze:
> [...]
    > -- mniejsza potrzeba podostrzania przy obróbce i możliwość silniejszego
    > "blurowania" -- mamy czysty zysk w kategorii "dynamika". No i oczywiście

    Tylko że 90% (znowu te procenty...) gospodyń woli ostrzenie z dużym
    promieniem (bo nie wie, o czym mowa) od ewentualnej tęczy na co setnym
    zdjęciu. Po prostu zabezpieczają się. Morę nietrudno likwidować ręcznie,
    ale nadal automaty radzą sobie z tym kiepsko.

    Zresztą, przy analizie jpg z puszki, zawsze wyłazi a) ostrzenie z
    promieniem wg. skali szopa >0.5, a zwykle >1, b) utrata całej
    subtelności szczegółów (takie lekkie ''zbudynowienie'').

    --
    pozdrawia Adam
    /ale ja kłamać potrafię tylko za pieniądze.../

  • 8. Data: 2011-05-01 15:53:48
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-01 17:35, Maciek pisze:
> [...]
    > nie wiem, czy kiedykolwiek to naprawią nowym oprogramowaniem aparatu.
    > Drugie pytanie - jaką zastosowałeś wołaczkę RAWów?

    Wołaczka jedyna znana mi wspólna dla wszystkich plików, czyli DCRaw (z
    parametrami -v -c -w -H 2 -o 1 -q 3 -6 -T). Nie jest to może
    najszczęśliwsze, bo trochę różnie traktuje pliki (np. Canona 1100D w
    ogóle nie ugryzł, a raczej wymalował na fioletowo), ale jakiś punkt
    odniesienia jest. 16 bit tify z tego wrzucałem już do ACRa, gdzie
    dostawały +3EV i trochę redukcji krzywymi, żeby nie były zbyt jasne plus
    ostrzenie z małym promieniem bez odszumiania - wyłażą artefakty, ale o
    to chodzi, żeby zobaczyć jakie i czy dużo.

    XZ1 zamówiłem i podobno będzie za tydzień-dwa. Po samplach widzę, że to
    raczej rewelacja jak na swoje wymiary (porównywalny z lustrem sprzed
    pięciu lat), jasność umożliwi udawanie, że ma się lustrzankę z kitem no
    i zrzuci iso o 2EV i lepiej (można lecieć na 2,8 zamiast 5,6-8 jak to
    zwykle robiło się z kitami). Brak AELa to duży minus i prawdopodobnie
    będę leciał jak w g9, na M i histogramie wykorzystując jedyny zresztą
    custom do pamiętania wartości początkowych. Nie potrzeba wtedy ani AELa,
    ani kompensacji światłomierza. Nie jest to zbyt szybkie, ale daje
    najdokładniejsze naświetlanie.

    Przykre, że znowu mamy przykład super sprzętu i świadomie spieprzonego
    oprogramowania. No ale to spieprzenie z punktu widzenia tych, co używają
    pojęć: czas, przysłona, iso.

    --
    pozdrawia Adam
    /tak, proszę państwa, wygląd też się liczy.../

  • 9. Data: 2011-05-01 16:02:55
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Sun, 01 May 2011 14:09:02 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

> [...]
    > dpreview są mniej więcej porównywalne sample mające jeden fajny element
    > - pudełko z zacienionymi szpulkami nici.

    /.../

    Dobra robota, tyle że... to chyba w codziennym użyciu akurat bez większego
    znaczenia :)

    --
    Andrzej Libiszewski; GG: 5289118
    "I try to believe in as many as six impossible things before breakfast.

  • 10. Data: 2011-05-01 16:23:29
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2011-05-01 18:02, Andrzej Libiszewski pisze:

    > /.../
    >
    > Dobra robota, tyle że... to chyba w codziennym użyciu akurat bez większego
    > znaczenia :)

    Chciałbyś?
    Ale, chyba się nie da.
    Jak zobaczyłem kiedyś zdjęcia z Nikona D5000 to dopiero był odjazd!
    To było w czasach, kiedy myślałem, że jak Nikon potrafi, to Canon zrobi
    to o klasę wyżej.
    ;-(