  • 1. Data: 2011-01-26 14:35:20
    Temat: Czas przestać numerować kolejne wersje html-a
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    Takie tam info:
    http://blog.whatwg.org/html-is-the-new-html5

    IMHO te numerowanie kolejnych wersji html-a nigdy nie nadążało za
    rzeczywistością :-)

    --
    Peter

  • 2. Data: 2011-01-26 14:48:13
    Temat: Re: Czas przestać numerować kolejne wersje html-a
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 26 Jan 2011 15:35:20 +0100, Peter May wrote:

    > Takie tam info:
    > http://blog.whatwg.org/html-is-the-new-html5
    >
    > IMHO te numerowanie kolejnych wersji html-a nigdy nie nadążało za
    > rzeczywistością :-)

    I dobrze, numerowanie nie miało chyba żadnego praktycznego znaczenia.
    Jeszcze z CSSem tak należałoby pewnie postąpić. Ostatecznie nie pytamy czy
    coś obsługuje "CSS 3" tylko czy obsługuje konkretne kawałki standardu.
    Określone selektory, media queries, efekty graficzne itd.

    Jedynym ryzykiem może być to, że twórcy przeglądarek będą czuli mniejszy
    nacisk na implementację kolejnych elementów, bo nie będzie już można
    powiedzieć, że coś obsługuje standard X w wersji takiej, a takiej. Z
    drugiej strony - implementowane będą w pierwszej kolejności rzeczy wedle
    twórców najważniejsze.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 3. Data: 2011-01-26 16:42:58
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 26 Jan 2011 15:48:13 +0100, Michał Gancarski napisał(a):

> [...]
    > powiedzieć, że coś obsługuje standard X w wersji takiej, a takiej. Z
    > drugiej strony - implementowane będą w pierwszej kolejności rzeczy wedle

    I w rezultacie każda przeglądarka będzie obsługiwać inny podzbiór tych
    funkcjonalności, zaś twórcy stron wyrwą sobie resztki włosów z głów...

    Czekaj, czekaj... to zupełnie tak, jak było od zawsze ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2011-01-26 17:00:55
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 26 Jan 2011 17:42:58 +0100, Borys Pogoreło wrote:

    > I w rezultacie każda przeglądarka będzie obsługiwać inny podzbiór tych
    > funkcjonalności, zaś twórcy stron wyrwą sobie resztki włosów z głów...
    >
    > Czekaj, czekaj... to zupełnie tak, jak było od zawsze ;)

    Ano właśnie :-) Specyfikacja będzie pchana do przodu, a implementacje,
    zamiast udając, że dążą do bosługi jakiejś wersji będą zajmowały się,
    dokładnie tak jak dziś, tym co najważniejsze w ich mniemaniu. Co więcej,
    nie będzie IMHO problemu z wycofaniem ze specyfikacji czegoś, co się
    najwyraźniej nie przyjmuje. Bo o ile "głupio" wycofywać coś z "ustalonej"
    wersji numer 6 (ale tylko w ramach trzyletniego przejścia na wersję 7),
    element, który w praktycznych zastosowaniach się nie przyjął, po prostu w
    pewnym momencie zniknie. Oczywiście to tak naprawdę nadal jest
    wersjonowanie tylko "ciągłe", zamiast "dyskretnego", a przyjrzenie się
    historii zmian będzie jak najbardziej możliwe.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 5. Data: 2011-01-26 17:38:08
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 26 Jan 2011 18:00:55 +0100, Michał Gancarski napisał(a):

    > Ano właśnie :-) Specyfikacja będzie pchana do przodu, a implementacje,
    > zamiast udając, że dążą do bosługi jakiejś wersji będą zajmowały się,
    > dokładnie tak jak dziś, tym co najważniejsze w ich mniemaniu.

    Tylko póki większość czegoś nie zaimplementuje, to możemy to traktować co
    najwyżej jako ciekawostkę lub ćwiczyć w intranetach. Co z tego, że jest np.
    "display: box", jeśli mogę jedynie pomarzyć jak to będzie fajnie, gdy już
    za N lat 70% przeglądarek będzie to rozumieć...

    Od jakiego czasu można (w miarę) bezpiecznie stosować coś tak podstawowego
    jak choćby selektory CSS > lub +?

    > wersji numer 6 (ale tylko w ramach trzyletniego przejścia na wersję 7),
    > element, który w praktycznych zastosowaniach się nie przyjął, po prostu w
    > pewnym momencie zniknie.

    Tylko obecnie ciężko mówić o czymś bardziej zaawansowanym, że się "nie
    przyjęło". Raczej w drugą stronę - trzeba szukać przeglądarki, która akurat
    daną funkcję implementuje (i to bez hacków typu -moz/-webkit). A i tak
    buraki z Redmond wymyślą własną metodę.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2011-01-27 17:10:25
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    W dniu 2011-01-26 15:35, Peter May pisze:
    > Takie tam info:
    > http://blog.whatwg.org/html-is-the-new-html5
    > IMHO te numerowanie kolejnych wersji html-a nigdy nie nadążało za
    > rzeczywistością :-)

    Znaczy się jaki numer powinien HTML mieć? 11 jak Opera czy 3.6 jak
    Firefox? Który numer bardziej nadąża? ;]

    Jak bez wersji napiszesz wymagania do zlecenia, jak to potem
    zweryfikujesz? Jak w ogóle chcesz z tego korzystać skoro nie wiadomo czy
    i kiedy coś wyleci albo zmieni funkcję/zachowanie?

    http://www.456bereastreet.com/archive/201101/html_be
    yond_html5/

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 7. Data: 2011-01-27 17:28:54
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Thu, 27 Jan 2011 18:10:25 +0100, Paweł Piskorz wrote:

    > Znaczy się jaki numer powinien HTML mieć? 11 jak Opera czy 3.6 jak
    > Firefox? Który numer bardziej nadąża? ;]
    >
    > Jak bez wersji napiszesz wymagania do zlecenia,

    Normalnie, tak jak dziś. Ma działać w takich i takich przeglądarkach.
    Numeru HTMLa do tego nie potrzebujesz, wystarczy zgodność ze snapshotem
    specyfikacji z tego i tego dnia.

    > jak to potem
    > zweryfikujesz? Jak w ogóle chcesz z tego korzystać skoro nie wiadomo czy
    > i kiedy coś wyleci albo zmieni funkcję/zachowanie?

    Ale dlaczego niby "nie wiadomo"?

    [...]

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 8. Data: 2011-01-27 17:36:57
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 26 Jan 2011 18:38:08 +0100, Borys Pogoreło wrote:

> [...]
    > za N lat 70% przeglądarek będzie to rozumieć...
    >
    > Od jakiego czasu można (w miarę) bezpiecznie stosować coś tak podstawowego

    Czyli pod tym względem nic się nie zmienia.

    > Tylko obecnie ciężko mówić o czymś bardziej zaawansowanym, że się "nie
    > przyjęło".

    Np. xhtml się nie przyjął. W całości. W3C szło w złym kierunku i stąd
    właśnie pojawiło się WHATWG.

    > Raczej w drugą stronę - trzeba szukać przeglądarki, która akurat
    > daną funkcję implementuje (i to bez hacków typu -moz/-webkit). A i tak
    > buraki z Redmond wymyślą własną metodę.

    Owszem ale ruch WHATWG niczego tu nie zmienia. Popatrz na to co się dzieje
    z CSSem. Czy ktokolwiek jeszcze pamięta, które selektory są w dwójce, a
    które dopiero w trójce? Nie, my po prostu "wiemy", co która przeglądarka
    obsługuje, a na co zwracać uwagę. Nigdy w przeszłości nie nastąpił moment,
    w którym można było śmiało powiedzieć "dziś każda przeglądarka obsługuje
    dobrze taki, a taki zestaw specyfikacji".

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 9. Data: 2011-01-27 18:23:56
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

> [...]
    > zweryfikujesz? Jak w ogóle chcesz z tego korzystać skoro nie wiadomo czy
    > i kiedy coś wyleci albo zmieni funkcję/zachowanie?

    http://lists.w3.org/Archives/Public/public-html/2011
    Jan/0334.html :-)

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 10. Data: 2011-01-27 20:12:06
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 27 Jan 2011 18:36:57 +0100, Michał Gancarski napisał(a):

    > obsługuje, a na co zwracać uwagę. Nigdy w przeszłości nie nastąpił moment,
    > w którym można było śmiało powiedzieć "dziś każda przeglądarka obsługuje
    > dobrze taki, a taki zestaw specyfikacji".

    ATSD to czemu te specyfikacje powstają w takich bólach i przez tyle czasu?
    Bo ja serio nie rozumiem w czym problem by opracować jeden dokument tak, by
    miał ręce i nogi.

    Aż sprawdziłem ile czasu trwało stworzenie i wystrzelenie na orbitę
    wahadłowca - 5 lat. Wygląda na to, że HTML5 jest bardziej skomplikowany.

    porneL - siedzisz bliżej źródła, możesz to wyjaśnić?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl