  • 41. Data: 2011-02-07 23:59:19
    Temat: Re: Czas przestać numerować kolejne wersje html-a
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Mon, 07 Feb 2011 21:07:26 -0000, Artur Muszyński
    <a...@u...wytnijto.com.pl> wrote:

    > IMO sytuację można by opanować, gdyby wraz z publikacją kolejnej wersji
    > standardu obowiązkowo była gotowa zaktualizowana referencyjna
    > przeglądarka.

    WHATWG i W3C wymaga dwóch niezależnych implementacji każdej rzeczy.

    Jak nie znajdą się dwie implementacje, to fragment specyfikacji jest
    zmieniany/usuwany (przed publikacją rekomendacji w W3C albo jak znudzi się
    Ianowi w WHATWG).

    W3C i WHATWG nie używa referencyjnych implementacji, bo w nic dobrego nie
    wyszło z czasów, kiedy Netscape 4, a potem IE6 były de-facto "referencyjną
    implementacją".

    Każda rzecz, która w referencyjnej implementacji zostanie zrobiona na
    skróty staje się standardem, a w skali sieci nie ma szansy na naprawienie
    czegokolwiek.

    Do dziś najbardziej kretyńskie niedoróbki Netscape są w specyfikacji, np.
    document.write powodujące blokowanie parsera i wymóg, żeby wykonywanie JS
    blokowało GUI (i dlatego masz biały ekran, jak jakiś głupi guzik od
    twittera wolno się ładuje).

    Ktoś w Netscape zrobił to na szybko bez pomyślunku, a teraz nie da się
    zrobić tego porządnie, bo miliony stron polegają na nędznej implementacji.

    Referencyjna implementacja na pewno będzie robiona w pośpiechu, inaczej
    standard będzie przestarzały, zanim zostanie ukończony.

    --
    regards, porneL

  • 42. Data: 2011-02-08 07:26:07
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-07 21:44, Michał Gancarski pisze:
    [...]
    > Ej, cały czas to mamy. I IE nie wygrał, zauważ. IE jest co najwyżej
    > pośmiewiskiem i dopiero dziewiątka ten stan zmieni.[...]

    Jeśli widziałem w TV oraz na billboardzie reklamę IE, to znaczy, że MS w
    kwestii przeglądarki internetowej osiągnął już dno i "błaga"
    użytkowników: "My na naprawdę mamy super przeglądarkę. Korzystajcie z
    niej.". Za późno. I nawet wersja 9 nie zmieni tego, bo i tak na razie
    wygląda nędznie w stosunku do konkurencji:

    http://caniuse.com/

    IE, nawet na przestrzeni ostatnich lat, nie wyrobił wokół siebie
    odpowiedniej społeczności :P

    --
    Peter

  • 43. Data: 2011-02-08 22:02:05
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Tue, 08 Feb 2011 08:26:07 +0100, Peter May wrote:

> [...]
    > wygląda nędznie w stosunku do konkurencji:
    >
    > http://caniuse.com/
    >
    > IE, nawet na przestrzeni ostatnich lat, nie wyrobił wokół siebie

    Niemniej jeśli się upowszechni zamiast poprzednich wersji to odetchniemy z
    ulgą. Z kolei użytkownikowi w ogóle nie zależy na "obsłudze selektora x",
    przecież to nasze zmartwienie. Ma działać :-)

    --
    Michał Gancarski

  • 44. Data: 2011-02-08 22:03:26
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 07 Feb 2011 22:07:26 +0100, Artur Muszyński wrote:

    > IMO sytuację można by opanować, gdyby wraz z publikacją kolejnej wersji
    > standardu obowiązkowo była gotowa zaktualizowana referencyjna
    > przeglądarka. To by powstrzymywało członków komitetu (czy jak to się tam
    > nazywa) od nadmiernej ekspresji twórczej, a jednocześnie dopingowało
    > pozostałych do implementacji tego samego zestawu.

    Ale w jaki niby sposób? Tu wszystko jest dobrowolne, jeśli nie ma
    konsensusu to nie ma. W3C nie może nakazać np. twórcom WebKita by zrobili
    coś tak i tak.

    > Chyba Amaya miała być
    > czymś takim.

    A... co? Nie sądziłem, że ktoś jeszcze pamięta tę nazwę :-)

    --
    Michał Gancarski

  • 45. Data: 2011-02-08 22:11:14
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-08 23:02, Michał Gancarski pisze:

    > Niemniej jeśli się upowszechni zamiast poprzednich wersji to odetchniemy z
    > ulgą. Z kolei użytkownikowi w ogóle nie zależy na "obsłudze selektora x",
    > przecież to nasze zmartwienie. Ma działać :-)

    No cóż, lepiej późno, niż wcale :-)

    --
    Peter

  • 46. Data: 2011-02-08 22:13:45
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    luty roku pamiętnego 2011, prawdopodobnie 08. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Michał Gancarski:

    > Niemniej jeśli się upowszechni zamiast poprzednich wersji to
    > odetchniemy z ulgą.

    Biorąc pod uwagę że nie będzie dostępny na Windowsa XP -- nie liczyłbym
    na to (przynajmniej w Polsce)
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 47. Data: 2011-02-09 06:43:36
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-02-08 23:03, Michał Gancarski pisze:

    > Ale w jaki niby sposób? Tu wszystko jest dobrowolne, jeśli nie ma
    > konsensusu to nie ma. W3C nie może nakazać np. twórcom WebKita by zrobili
    > coś tak i tak.

    Wynik obserwacji ze skuteczności, z jaką wynalazki z IE zostały wiernie
    zaimplementowane w innych przeglądarkach (włącznie z emulacją błędów, na
    co zwrócił uwagę porneL :-) Poza tym, np. MPEG-2 zawiera oprogramowanie
    referencyjne.

    artur

  • 48. Data: 2011-02-09 06:52:48
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-02-08 08:26, Peter May pisze:
> [...]
    > niej.". Za późno. I nawet wersja 9 nie zmieni tego, bo i tak na razie
    > wygląda nędznie w stosunku do konkurencji:

    Nie tylko liczy się "co", ale też "jak":

    http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2010/04/07/a-clos
    er-look-at-internet-explorer-9-hardware-acceleration
    -through-flying-images.aspx

    IMHO akceleracja sprzętowa to breaking change w technologii
    przeglądarkowej, trzeba to obiektywnie docenić.

    artur

  • 49. Data: 2011-02-09 11:26:22
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Kolejny ciekawy głos (a nawet dwa głosy) w tej dyskusji:
    http://html5doctor.com/html5-living-standard/

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";