  • 1. Data: 2015-01-19 01:20:46
    Temat: Czas w sieciach gsm 2G
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czy sieć 2G (lub 3G) przesyła dostępny dla TE timestamp lokalnego
    czasu i daty? Skoro tak, to dlaczego w starszych telefonach gdy
    telefon był bez baterii to po jej włożeniu i włączeniu telefonu
    zawsze trzeba.było ustawiać zegar i datę? Nie było opcji
    automatycznego ustawiania czasu. Teraz w smartfonach to jest ale czy
    czasem smartfon nie korzysta z ntp?
    Mam taką zagwozdkę: jak dotąd używałem telefonów jako modułów gsm (te
    co mają uart wystawiony na złączu ładowania np. ericsson t68i). Datę
    i czas pobierałem sobie z telefonu (at+clc), fakt że na początku w
    telefonie ten czas i datę się ustawialo.

    Ostatnio wpadł mi kit z modułem sim900 i wyląda na to, że żeby mieć
    czas to trzeba go sobie najpierw ustawić. Urządzenie, w którym
    planuje wykorzystać ten moduł ma pracować ad hoc, bez bateri, po
    włączeniu zasilania będzie potrzebować aktualnej daty i czasu.
    Oczywiste jest, że chciałbym uniknąć tego wyprowadzania czasu po
    włączeniu, liczyłem, że moduł sam sobie czas pobierze z gsm. Nie
    uśmiecha mi się specjalnie dokładanie baterii i układu jej
    ładowania....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-01-19 02:04:16
    Temat: Re: Czas w sieciach gsm 2G
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-01-19 o 01:20, Marek pisze:
    > Czy sieć 2G (lub 3G)

    Ale o jakiej sieci 2G mówisz? Bo ten dzisiejszy GSM to nie jest to samo,
    co w roku 1995. Wtedy to był "goły GSM" i taki prawdopodobnie czasu nie
    podawał, bo pamiętam, że sikora trzeba było nastawić po każdym włożeniu
    baterii.

    Natomiast w miarę pojawiania się technologii GPRS i EDGE stara
    infrastruktura została wyeliminowana i dzisiejsze stacje bazowe 2G w
    istocie są stacjami GPRS/EDGE z emulacją klasycznego protokołu GSM.

    Dlatego myślę, że przy okazji przejścia ze starego GSM na dzisiejsze
    protokoły mogli dodać rozgłaszanie czasu, albo po prostu telefon po GPRS
    łączy się z internetem.

  • 3. Data: 2015-01-19 09:01:34
    Od: Michał <m...@f...pl>

    W dniu 19.01.2015 o 01:20, Marek pisze:
> [...]
    > mają uart wystawiony na złączu ładowania np. ericsson t68i). Datę i czas
    > pobierałem sobie z telefonu (at+clc), fakt że na początku w telefonie

    Nie znam się na szczegółach sieci GSM, mam za to przykład z własnego
    podwórka.
    Nokia 6021, telefon zdecydowanie 2G, pobierał czas z GSM. Potrzebował na
    to kilkunastu minut od włączenia.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 4. Data: 2015-01-19 10:23:24
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > moduł sam sobie czas pobierze z gsm. Nie uśmiecha mi się specjalnie
    > dokładanie baterii i układu jej ładowania....

    O ile pamiętam to Nokia 6200i pobierała czas z GSM. Nawet jak miała
    ustawiony niewłasciwy, to pytała się czy uaktualnić. Więc ten czas jest
    jakoś rozgłaszany.
    Nie działała automatyczna zmiana czasu letni/zimowy. Albo trzeba było
    ręcznie zmienić albo wyjąć baterię do zresetowania zegarka i wtedy pobierała
    juz prawidłowy czas.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2015-01-19 10:58:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    >Nie działała automatyczna zmiana czasu letni/zimowy. Albo trzeba było
    >ręcznie zmienić albo wyjąć baterię do zresetowania zegarka i wtedy

    O ile kojarze to te sieci GSM tak w ogole musialy miec zegary dosc
    dokladne.
    200kHz kanalu na 1.8GHz to jakies 100ppm, kwarc musi miec 10ppm zeby
    nie plywal po sasiednich, a przyzwoiciej byloby wymagac 1ppm.
    I byla jakas procedura korekcji czestotliwosci telefonu przez BTS.

    Tylko ze z czasem rzeczywistym to mialo malo wspolnego. A jednak -
    nowsze telefony sobie z tym radza, wiec jakies rozglaszanie czasu musi
    byc.

    J.

  • 6. Data: 2015-01-19 11:31:56
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-19 10:58, J.F. wrote:
    [...]
    > Tylko ze z czasem rzeczywistym to mialo malo wspolnego. A jednak -
    > nowsze telefony sobie z tym radza, wiec jakies rozglaszanie czasu musi byc.
    No z tym radzeniem to jest tak sobie bo pod koniec maja ub. r. jechałem
    sobie rowerem przez kilka km wzdłuż granicy PL-BY (miejscami to tak z 5
    m od zaoranego pasa ziemi) i w pewnym momencie wyświetlany przez
    smartfona czas wydał mi się jakiś podejrzany. Porównałem to z zegarkiem
    w liczniku rowerowym i okazało się, że smartfon ,,spieszy się" o godzinę.
    Później, gdy już odbiłem na zachód, zegar samoczynnie ,,się naprawił".

  • 7. Data: 2015-01-19 15:28:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2015-01-19 10:58, J.F. wrote:
> [...]
    >godzinę.
    >Później, gdy już odbiłem na zachód, zegar samoczynnie ,,się naprawił".

    Ale to chyba prawidlowo ?
    Wpadles w siec bialoruska, znaczy sie nalezy ustawic czas bialoruski.

    Cos mi sie nawet kojarzy, ze w jakims starszym telefonie automatyczna
    strefa czasowa byla, a automatyczny czas letni nie :-(

    W Androidzie sa dwa ustawienia - automatyczny czas z sieci i
    automatyczna strefa z sieci ..

    J.

  • 8. Data: 2015-01-19 18:06:12
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 19.01.2015 01:20, Marek wrote:

> [...]
    > moduł sam sobie czas pobierze z gsm. Nie uśmiecha mi się specjalnie
    > dokładanie baterii i układu jej ładowania....

    Domyślam się, że owo urządzenie będzie oparte o jakiś mikrokontroler,
    zapewne ARMowy. Wystarczy, że wybierzesz taki, który ma wbudowane RTC (a
    mało który nie ma) i będziesz podtrzymywał samo RTC, takie wbudowane w
    uC potrzebują maksymalnie 1uA prądu. Bateryjka CR2032 o pojemności
    200mAh w takich warunkach przeżyje 200tys. godzin.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2015-01-19 18:08:13
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-19 15:28, J.F. wrote:
    [...]
    > Ale to chyba prawidlowo ?
    > Wpadles w siec bialoruska, znaczy sie nalezy ustawic czas bialoruski.
    Ale polskie sieci chyba też tam były, tylko że białoruskie pompowały
    więcej watów w eter. W każdym razie IMO telefon powinien preferować
    polskie sieci jeśli siedzą w nim karty SIM polskich sieci. A miałem
    wtedy w telefonie dwie karty - Orange i Play. Nie pamiętam już co się
    działo z Orange (mam wyłączony roaming), ale z Play, jak się później
    okazało, co chwila dostawałem wiadomości o atrakcyjnych cenach roamingu.
    Widocznie co jakiś czas wpadałem i wypadałem z jakiejś sieci białoruskiej.

  • 10. Data: 2015-01-19 18:27:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 19 Jan 2015 18:06:12 +0100, Jakub Rakus <s...@o...pl>
    wrote:
> [...]
    > uC potrzebują maksymalnie 1uA prądu. Bateryjka CR2032 o pojemności
    > 200mAh w takich warunkach przeżyje 200tys. godzin.

    Z baterią to nie sztuka, założenie jest takie, by nie tworzyć
    zbędnych bytów. Na razie zrobiłem tak, że czas moduł ustawia sam
    sobie biorąc go z przychodzącego smsa.

    --
    Marek