  • 1. Data: 2019-04-03 09:58:49
    Temat: Czemu przetwornica sw2603 nie chce ruszyć?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Przestała działać dając lekki zapach elektronicznej spalenizny, przy
    czym na żadnym elemencie nie ma śladów uszkodzenia. Kupiłem od
    Chińczyka 3 takie sw2603 na wymianę. Schemat jak w datasheet:

    https://datasheetspdf.com/mobile-pdf/830720/SAMWIN/S
    W2603.html
    Różnica między tym co jest na płytce a w datasheet:
    1. Nie ma tych 2 rezystorów 2M
    2. Nie ma opto na FB, tylko rezystor
    3. Wtórny + połączony jest z N (GND) po stronie pierwotnej.

    Wymieniłem sw2603, oba elektrolity na pierwotnej, sprawdziłem diody
    oraz pozostałe kondensatory, są ok. Testowałem na wszystkich sw2603
    jakie dostałem i cisza. Nie działa.
    Pytanie pomocnicze. Pin 5 to Vcc, wg pdf powinien mieć ok 5V. Skoro
    zasilanie jest brane z odczepu to skąd ma się wsiąść, skoro
    kluczowania nie ma?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-04-03 10:47:17
    Temat: Re: Czemu przetwornica sw2603 nie chce ruszyć?
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 03.04.2019 o 09:58, Marek pisze:
> [...]
    > wg pdf powinien mieć ok 5V. Skoro zasilanie jest brane z odczepu to
    > skąd ma się wsiąść, skoro kluczowania nie ma?

    Hej
    Słabo widać, ale do pinu 1 jest doprowadzone przez rezystory zasilanie
    startowe jak mniemam. Coś piszesz, że nie ma rezystorów?
    EM

  • 3. Data: 2019-04-03 21:48:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 3 Apr 2019 10:47:17 +0200, EM <e...@p...onet.pl> wrote:
    > Słabo widać, ale do pinu 1 jest doprowadzone przez rezystory
    > zasilanie
    > startowe jak mniemam. Coś piszesz, że nie ma rezystorów?

    Jednak oczywiście jest, jeden 2M. Posta pisałem z pamięci i mi się
    coś pomyliło. Sprawdziłem i się okazało brak napięcia startowego.
    Rezystor 1W, porządny, optycznie brak uszkodzeń więc go nie
    podejrzewałem jednak okazał się przerwą w obwodzie. Pierwszy raz mam
    taki przypadek, żeby rezystor optycznie w porządku popłynął w
    nieskończoność.
    W każdym razie po wymianie rezystora ruszyła,, dzięki za natchnienie
    co jeszcze raz sprawdzić.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-04-03 22:21:11
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 03.04.2019 o 21:48, Marek pisze:

> [...]
    > rezystor optycznie w porządku popłynął w nieskończoność.
    > W każdym razie po wymianie rezystora ruszyła,, dzięki za natchnienie co

    Podobno jest to bardzo częsta usterka. Rezystory w takim obwodzie się
    psują (wysokie napicie stałe), mimo tego, że nie są w żaden sposób wysilone.
    Cieszę się, że pomogłem.

    Pozdrawiam
    EM

  • 5. Data: 2019-04-04 09:39:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 3 Apr 2019 22:21:11 +0200, EdiM <e...@p...onet.pl>
    wrote:
    > Podobno jest to bardzo częsta usterka. Rezystory w takim obwodzie
    > się
    > psują (wysokie napicie stałe), mimo tego, że nie są w żaden sposób
    > wysilone.

    Faktycznie można znaleźć info o tym problemie, że wysokie napięcie
    z czasem degraduje rezystor. Ciekawe. Jak mawiają człowiek się uczy
    przez całe życie za wyjątkiem lat szkolnych.
    W datasheet nie bez kozery producent wyraźnie sugeruje dwa rezystory
    w szeregu, domyślam się by wysokie napięcie na podzielić w ten
    sposób na dwa rezystory. Jednak producent tej przetwornicy użył
    tylko jednego.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2019-04-14 10:26:53
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-04-04 09:39, Marek wrote:
    [...]
    > Faktycznie można znaleźć  info  o tym problemie, że wysokie napięcie  z
    > czasem degraduje rezystor. Ciekawe. Jak mawiają człowiek się uczy przez
    > całe życie za wyjątkiem lat szkolnych.
    Gdy jakieś 25 lat temu tyrałem w serwisie, to była to bardzo częsta
    usterka w zasilaczach impulsowych (komputerowych i monitorowych).
    Rezystor startowy upalał się tak, że nie było tego widać.