  • 1. Data: 2019-04-01 19:47:05
    Temat: [elektrozawory] Czy jest możliwe
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    że elektrozawór pomimo podania takiego samego impulsu na cewkę będzie
    otwarty (lub zamknięty - zależy od zaworu) przez róży czas?

    Mam urządzenie (Splash MIOPS) do generowania kropelek, czyli otwiera
    zawór na określony czas. Drugą funkcją tego urządzenia jest wyzwolenie
    lampy błyskowej.
    Migawkę w aparacie mam ustawioną na 4 sekundy, zaciemnione
    pomieszczenie. Uwalniam kropelkę i po iluś tam próbach znajduję czas
    opóźnienia lampy co pozwala mi zarejestrować rozpryski wody.
    Zapisuję to opóźnienie i przerywam zabawę na pół godziny.
    Po powrocie okazuje się, że zapisane opóźnienie lampy jest za długie. I
    to o ok 150ms.
    Nic się nie zmieniło, ani wysokość na jakiej jest zawór, ani czas
    otwarcia zaworu, ani opóźnienie wyzwolenia lampy. A jednak zaworek brzmi
    inaczej (nawet moje drewniane ucho to wychwytuje) i znalezione wcześniej
    opóźnienie nijak nie pasuje do nowej sytuacji.

    Zakładam że sercem całego ustrojstwa jest jakiś microkontroler więc
    chyba liczy tak samo; najbardziej niepewny wydaje mi się tu elektrozawór
    ale czy to możliwe? W końcu 150ms to dość długo...

    Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę.

    Dziękuję z góry.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2019-04-01 20:09:29
    Temat: Re: [elektrozawory] Czy jest możliwe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal M. Lechanski" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >inaczej (nawet moje drewniane ucho to wychwytuje) i znalezione
    >wcześniej
    >opóźnienie nijak nie pasuje do nowej sytuacji.

    Jesli brzmi inaczej, to widac cos sie zmienilo.
    Napiecie zasilania ? Bateria w srodku odpoczela ?

    >Zakładam że sercem całego ustrojstwa jest jakiś microkontroler więc
    >chyba liczy tak samo; najbardziej niepewny wydaje mi się tu
    >elektrozawór
    >ale czy to możliwe? W końcu 150ms to dość długo...

    Jak sobie patrze na to ustrojstwo ... zawor to kontroluje calkowicie,
    czy np zawor sie otwiera, a kiedy sie kropla urwie od rurki, to juz od
    wielu innych czynnikow zalezy ?

    A moze inaczej - zrobic czujnik przelatujacej kropli ?

    J.

  • 3. Data: 2019-04-01 20:59:50
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 01.04.2019 o 19:09, J.F. pisze:

    > Jesli brzmi inaczej, to widac cos sie zmienilo.
    > Napiecie zasilania ? Bateria w srodku odpoczela ?

    To był pierwszy pomysł, kolega wymienił baterię na nową i nadal jest ten
    sam problem.

    > Jak sobie patrze na to ustrojstwo ... zawor to kontroluje calkowicie,
    > czy np zawor sie otwiera, a kiedy sie kropla urwie od rurki, to juz od
    > wielu innych czynnikow zalezy ?

    IMVHO to zbyt tanie urządzenie żeby był jakiś dodatkowy mechanizm poza
    kontrolowaniem czasu otwarcia zaworu.
    W sumie jak by pomyśleć to może być tak, że pierwsze próby, te które
    prowadzą do ustalenia opóźnienia flasza nawilżają cały tor, a po
    przerwaniu na pół godziny to wszystko znów wysycha. Ale to chyba jednak
    nie to - po wielu próbach, czyli już po nawilżeniu, czas opóźnienia
    pozostaje krótszy niż w pierwszej serii. Tak jakby kropelka spadała
    szybciej.

    > A moze inaczej - zrobic czujnik przelatujacej kropli ?

    są kontrolery z taką funkcją, ale koszt niewspółmierny w stosunku do
    tych $100, które trzeba wydać na MIOPSa.
    Wiem że to można zrobić i w sumie nawet myślałem przez chwilę by we
    własnej wersji coś takiego zastosować, bo jako dodatek do MIOPSA to
    chyba by było trudno - trzeba by oryginalny firmware podmienić żeby to
    wszystko razem ze sobą współpracowało.

    Tak czy siak ponawiam pytanie - czy możliwe że przy takim samym impulsie
    elektrozawór może się różnie zachowywać. I, ewentualnie, jak temu
    przeciwdziałać?

    --
    Michał

  • 4. Data: 2019-04-01 22:18:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-01 o 20:59, Michal M. Lechanski pisze:

> [...]
    >
    > Tak czy siak ponawiam pytanie - czy możliwe że przy takim samym impulsie
    > elektrozawór może się różnie zachowywać. I, ewentualnie, jak temu

    Może podejść do problemu od drugiej strony.
    Masz w aparacie możliwość zdefiniowania i wyzwolenia serii zdjęć?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2019-04-01 22:35:32
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 01.04.2019 o 21:18, Adam pisze:

    > Może podejść do problemu od drugiej strony.
    > Masz w aparacie możliwość zdefiniowania i wyzwolenia serii zdjęć?

    chodzi Ci o to czy mogę zaprogramować ilość zdjęć i interwał pomiędzy
    nimi? Chyba tak, grip + pilot (o ile pamiętam instrukcję) pozwalają na
    takie ustawienie. Czy mogę dodatkowo zaprogramować kiedy taka seria
    miałaby być rozpoczęta - nie wiem, nie pamiętam instrukcji, a nigdy nie
    robiłem nic takiego do tej pory.

    W ogóle to napisałem do producenta MIOPSa, ale jedyna odpowiedź jaką
    dostałem to żeby trzymać się własnie takiego schematu - długi czas
    naświetlania, zaciemnione pomieszczenie i lampa błyskowa. Jakkolwiek
    MIOPS pozwala również sterować aparatem, odradzali mi stosowanie takiej
    opcji:

    "If you are triggering your camera, you may get inconsistent results
    because of the lag time of your camera. The correct setup should be
    triggering your flash in a dark room while your camera is at long exposure."

    --
    Michał

  • 6. Data: 2019-04-02 00:35:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Apr 2019 19:59:50 +0100, Michal M. Lechanski napisał(a):

    > To był pierwszy pomysł, kolega wymienił baterię na nową i nadal jest ten
    > sam problem.

    > IMVHO to zbyt tanie urządzenie żeby był jakiś dodatkowy mechanizm poza
    > kontrolowaniem czasu otwarcia zaworu.

    Raczej mi chodzilo o to, czy ta woda pod cisnienieniem wyplywa.
    Z tego co widze, to przez zaworek wyplywa w miare powoli, a potem sie
    odrywa od konca rurki.

    I na to odrywanie, to juz wiele czynnikow ma wplyw.

    Wiec musisz sobie odpowiedziec - slyszysz inne dzialanie zaworu, czy
    Ci sie wydaje :-)

> [...]
    > nie to - po wielu próbach, czyli już po nawilżeniu, czas opóźnienia
    > pozostaje krótszy niż w pierwszej serii. Tak jakby kropelka spadała

    Zmniejsz wysokosc. Moze faktycznie szybciej spada, to pozwoli ustalic.

> [...]
    > własnej wersji coś takiego zastosować, bo jako dodatek do MIOPSA to
    > chyba by było trudno - trzeba by oryginalny firmware podmienić żeby to

    A potrzeba ? Czujnik przelatujacej kropli, opozniacz, wyzwalacz lampy

    > Tak czy siak ponawiam pytanie - czy możliwe że przy takim samym impulsie
    > elektrozawór może się różnie zachowywać. I, ewentualnie, jak temu
    > przeciwdziałać?

    To tylko mechanika - na pewno ma jakis rozrzut. Ale byc moze
    wystarczajaco maly.

    J.

  • 7. Data: 2019-04-02 00:42:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-01 o 22:35, Michal M. Lechanski pisze:
> [...]
    > because of the lag time of your camera. The correct setup should be
    > triggering your flash in a dark room while your camera is at long exposure."

    Lag time to w kiepskich kompaktach. Oraz przy ustawianiu "na małpkę" -
    czyli full automat, gdzie po naciśnięciu spustu aparat próbuje dobrać
    wartość ekspozycji i ustawić ostrość.
    W przypadku pracy na ustawieniach Manual i zafiksowanej ostrości
    wyzwolenie powinno być natychmiastowe. Ponadto po to jest seria, aby
    zawsze coś uchwycić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2019-04-02 11:52:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Michal M. Lechanski <m...@d...eu> wrote:

    > że elektrozawór pomimo podania takiego samego impulsu na cewkę będzie
    > otwarty (lub zamknięty - zależy od zaworu) przez róży czas?

    Pytanie czy dany elektrozawór przejmuje się tym czasem.

    Wtryskiwacze w samochodach się przejmują...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 9. Data: 2019-04-02 19:13:07
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 01.04.2019 o 23:35, J.F. pisze:

    > Raczej mi chodzilo o to, czy ta woda pod cisnienieniem wyplywa.

    ciśnienie jest atmoferyczne, a ponieważ to butelka Mariotta więc cały
    czas takie samo, niezależne od poziomu wody w butelce.

    > I na to odrywanie, to juz wiele czynnikow ma wplyw.
    >
    > Wiec musisz sobie odpowiedziec - slyszysz inne dzialanie zaworu, czy
    > Ci sie wydaje :-)

    Dowodu na to nie potrafię przeprowadzić.

    > A potrzeba ? Czujnik przelatujacej kropli, opozniacz, wyzwalacz lampy

    Raczej tak. Zawór nie tylko ma wypuścić kropelkę, ale również, czasem
    otwarcia, reguluje wielkość tej kropli.

    > To tylko mechanika - na pewno ma jakis rozrzut. Ale byc moze
    > wystarczajaco maly.

    No własnie ja sobie zdaję z tego sprawę, I rozumiem ze dwa różne
    egzemplarze mogą się nieco różnić parametrami. Ale że ten sam zawór ma
    różne parametry w funkcji czasu to mi trudno pojąć...

    --
    Michał

  • 10. Data: 2019-04-02 19:24:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal M. Lechanski" napisał w wiadomości grup

    >ciśnienie jest atmoferyczne, a ponieważ to butelka Mariotta więc cały
    >czas takie samo, niezależne od poziomu wody w butelce.

    A to moze inna kwestia - cisnienie w tej butelce bedzie stale, jak juz
    woda w gornej rurce opadnie, czyli chyba po wielu kroplach ?

    >Dowodu na to nie potrafię przeprowadzić.

    Oscyloskop podlaczyc, mikrofon :)

    >Raczej tak. Zawór nie tylko ma wypuścić kropelkę, ale również, czasem
    >otwarcia, reguluje wielkość tej kropli.

    Ale mozesz urzadzenie ustawic. Chodzi tylko o to, aby lampe wyzwalala
    przelatujaca kropla.

> [...]
    >ma
    >różne parametry w funkcji czasu to mi trudno pojąć...

    No coz, wtryskiwacze w samochodach ponoc precyzyjne,
    ale tak ogolnie to ja bym sie spodziewal pewnego rozrzutu kolejnych
    otwarc zaworu.
    Wystarczy jakies losowe tarcie ...

    Pomoglby by pewnie solidny impuls pradowy, a tu tylko bateryjka ...

    J.