  • 1. Data: 2014-04-11 15:29:14
    Temat: Częstotliwość pracy triaka
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Który parametr mówi jaka jest graniczna częstotliwość pracy triaka? Nie znam triaków
    a chciałbym go zastosować. W układzie będzie przebieg 150Hz. Mam triak bta40.

    Z góry dziękuję za wskazówki.

    PC

  • 2. Data: 2014-04-14 10:20:09
    Temat: Re: Częstotliwość pracy triaka
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-11 15:29, PC pisze:
    > Który parametr mówi jaka jest graniczna częstotliwość pracy triaka? Nie
    > znam triaków a chciałbym go zastosować. W układzie będzie przebieg
> [...]

    Triaki demonami szybkości nie są. Ale 150Hz powinien wyrobić. Zwróć
    uwagę na fakt, że jeśli przekroczysz dopuszczalne dU/dt przy zamkniętym
    triaku to będzie się otwierał, a jeśli przekroczysz dI/dt po otwarciu to
    go szlag trafi. Pierwsze załatwia się gasikiem, a drugie małym dławikiem.

    P.P.

  • 3. Data: 2014-04-14 16:47:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 14.04.2014 o 10:20 pisze:

    > Triaki demonami szybkości nie są. Ale 150Hz powinien wyrobić. Zwróć
    > uwagę na fakt, że jeśli przekroczysz dopuszczalne dU/dt przy zamkniętym
    > triaku to będzie się otwierał,
    Coś chyba pomyliłeś, trudno przekroczyć dU/dt przy zamkniętym czyli
    przewodzącym triaku, chyba że piorun w niego walnie bezpośrednio.
    Przekroczenie dU/dt powoduje zamknięcie czyli przewodzenie otwartego
    triaka.

    a jeśli przekroczysz dI/dt po otwarciu to
    > go szlag trafi.
    Bo się przekroczy dP struktury.

    > Pierwsze załatwia się gasikiem, a drugie małym dławikiem.
    Zgoda.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2014-04-14 22:59:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-14 16:47, janusz_k pisze:

    > Coś chyba pomyliłeś, trudno przekroczyć dU/dt przy zamkniętym czyli
    > przewodzącym triaku,

    Zamkniętym jak drzwi, czyli nieprzewodzącym :-)

    P.P.

  • 5. Data: 2014-04-14 23:30:22
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 15:29:14 UTC+2 użytkownik PC napisał:
> [...]
    > znam triaków a chciałbym go zastosować. W układzie będzie przebieg 150Hz. Mam

    Raczej jesteś bez szans. Chyba że zrobisz tranzystorowy zamiennik triaka.

  • 6. Data: 2014-04-16 18:50:00
    Temat: Odp: Częstotliwość pracy triaka
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Dzięki za odpowiedź.

    PC

  • 7. Data: 2014-04-16 18:52:28
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Przeprowadziłem próby i działa. Podkręciłem częstotliwość do 300Hz
    (120V/20A) i nadal działa. Ale to partyzantka. Wrócę jednak do tranzystora.

    PC

  • 8. Data: 2014-04-16 19:24:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PC" napisał w wiadomości
    >Przeprowadziłem próby i działa. Podkręciłem częstotliwość do 300Hz
    >(120V/20A) i nadal działa. Ale to partyzantka. Wrócę jednak do
    >tranzystora.

    A widzisz cos zlego na oscylu ?

    Bo triaki i tyrystory uwazalo sie za powolne elementy elektroniczne
    ... ale to bylo 30 lat temu, wtedy nawet procesory mialy 5MHz.

    I mimo tej powolnosci na tyrystorach udalo sie zrobic odchylanie w
    Jowiszu, czyli ponad 15kHz.
    Fakt ze to byly specjalne, szybkie tyrystory.

    Podejrzewam ze spokojnie te 300Hz wytrzymuja i maja jeszcze spory
    zapas.

    J.

  • 9. Data: 2014-04-17 00:06:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-16 18:52, PC pisze:
    > Przeprowadziłem próby i działa. Podkręciłem częstotliwość do 300Hz
    > (120V/20A) i nadal działa. Ale to partyzantka. Wrócę jednak do tranzystora.
    >
    > PC

    Nie powinieneś mieć problemów z częstotliwością. Problemem może
    natomiast być moc wydzielana na triaku, przy 20A to będzie ze 30W, a to
    wymaga przyzwoitego radiatora.
    Tak nawiasem mówiąc, dla BTA40 ST gwarantuje wszystkie parametry do 120Hz.
    Skoro chcesz wrócić do tranzystora, to czy masz do czynienia z prądem w
    jednym kierunku? Wtedy tyrystor i masz ogromny zapas częstotliwości.

    P.P.

  • 10. Data: 2014-04-17 15:30:21
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Niestety prąd przemienny i muszę dać mostek Graetza :-( Teraz zamiast
    tranzystora to mostek będzie się grzał.

    PC