  • 1. Data: 2014-04-10 23:41:03
    Temat: Prowadzenie ścieżki zasilania
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pewnie pytam o sprawę oczywistą, ale wolę się upewnić.
    Jak wiadomo zasada przy prowadzeniu zasilania jest taka, że poszczególne
    ścieżki powinny stanowić odgałęzienia zbiegające się w jednym punkcie.
    Powinno się unikać prowadzenia jednej, długiej ścieżki, która łączyłaby
    wyjście VCC wszystkich układów.

    Oczywiście w praktyce trudno jest trzymać się tej zasady w 100% i zwykle
    mamy kilka dużych odgałęzień, które już potem rozprowadzają zasilanie po
    prostu łącząc poszczególne punkty w pobliżu.

    Jestem ciekaw gdzie przebieg granica. Czy dopuszczane są poniższe przykłady?

    1) Mikrokontroler, np. jakaś ATMega. Wszystkie nóżki VCC i AVCC
    (przetwornik nieużywany, a wiec bez filtra LC) połączone prostą ścieżką.
    Do jej przedłużenia podłączone są także rezystory pociągające do
    zasilania reset i kilka linii sygnałowych.
    2) Jak wyżej, tylko dodatkowo jeszcze na przedłużeniu ścieżki zasilania
    podłączone złącze programowania, z którego zasilany jest programator
    (np. STK200).
    3) Układ ENC28J60. Wszystkie piny VDD połączone jedną ścieżką -
    prowadzenie osobnej dla każdego pinu zasilania nie miałoby sensu. Jednak
    mam inne pytanie: czy przedłużenie tej ścieżki mogę wykorzystać do
    podłączenia dławika przez który zasila się trafo w gniazdku RJ45? Albo
    rezystorów podciągających do zasilania pobliskie linie sygnałowe?

  • 2. Data: 2014-04-11 11:20:24
    Temat: Re: Prowadzenie ścieżki zasilania
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > ścieżki powinny stanowić odgałęzienia zbiegające się w jednym punkcie.
    > Powinno się unikać prowadzenia jednej, długiej ścieżki, która łączyłaby

    Według mnie mylisz się uważając, że jest taka zasada, szczególnie w
    odniesieniu do układów cyfrowych.
    Wiele współczesnych płytek ma po prostu jedną warstwę GND, a drugą VCC i
    nikt nie kombinuje aby to VCC przerobić na połączenie gwieździste.

    Ważniejsze jest aby każdy pin VCC scalaka był jak najkrótszą drogą
    zblokowany kondensatorem (np. 100nF) do GND tego samego scalaka. A jeśli GND
    ma postać całej płaszczyzny to po prostu od razu do GND.

    Jeśli jakiś scalak może być szczególnie silnym źródłem zakłóceń na VCC lub
    być szczególnie wrażliwy to można jego nóżkę VCC połączyć z VCC koralikiem
    ferrytowym (oczywiście 100nF po stronie tego scalaka, a nie po drugiej
    stronie koralika).

    A gdzie są podwieszone rezystory to już kompletnie bez znaczenia.
    P.G.

  • 3. Data: 2014-04-11 11:40:23
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 11:20:24 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    >
    > stronie koralika).
    >

    > A gdzie są podwieszone rezystory to już kompletnie bez znaczenia.

    Dokładnie! W dzisiejszych czasach PCB wielowarstwowe to normalka. Na swoich
    projektach mam analogówę i siano cyfrowe. I skończyły się problemy z "syfem".

  • 4. Data: 2014-04-11 12:36:02
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    W dniu 2014-04-11 11:20, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > po drugiej stronie koralika).
    >
    > A gdzie są podwieszone rezystory to już kompletnie bez znaczenia.

    mnie to zawsze zastanawiało jak ten koralik działa...
    przecież każda zmiana prądu wywołuje skok napięcia, więc niby jak ma
    stabilizować?

  • 5. Data: 2014-04-11 14:03:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "tusk, donald tusk" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:li8giv$iel$1@node2.news.atman.pl...

    > mnie to zawsze zastanawiało jak ten koralik działa...
    > przecież każda zmiana prądu wywołuje skok napięcia, więc niby jak ma
    > stabilizować?

    Rozróżnisz "stabilizować" od "filtrować" ?
    P.G.

  • 6. Data: 2014-04-11 14:10:29
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    W dniu 2014-04-11 14:03, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "tusk, donald tusk" <N...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:li8giv$iel$1@node2.news.atman.pl...

    > Rozróżnisz "stabilizować" od "filtrować" ?
    > P.G.

    nie to jest pytaniem, pytaniem jest jak działa ten dławik?

  • 7. Data: 2014-04-11 14:20:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "tusk, donald tusk" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:li8m42$og5$1@node2.news.atman.pl...

    > nie to jest pytaniem, pytaniem jest jak działa ten dławik?

    Tak jak każdy dławik umieszczony między dwoma kondensatorami. Użyj SPICE,
    Luke.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-04-11 14:52:30
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    W dniu 2014-04-11 14:20, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > wiadomości news:li8m42$og5$1@node2.news.atman.pl...

    > Tak jak każdy dławik umieszczony między dwoma kondensatorami. Użyj

    kurdę powiedz mi, nie mam pod ręką spice no i nie wiem co miałbym tak
    sprawdzić... jak reaguje na sinus czy na prostokąt na vcc? bo impulsów w
    spice to chyba nie da się zrobić?

  • 9. Data: 2014-04-11 15:03:19
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-11 14:10, tusk, donald tusk pisze:

    > nie to jest pytaniem, pytaniem jest jak działa ten dławik?

    Nie stabilizuje.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-04-11 15:11:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "tusk, donald tusk" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:li8oir$r0l$1@node2.news.atman.pl...

    > kurdę powiedz mi, nie mam pod ręką spice no i nie wiem co miałbym tak
    > sprawdzić... jak reaguje na sinus czy na prostokąt na vcc? bo impulsów w
    > spice to chyba nie da się zrobić?

    Zajmujesz się, jak rozumiem, elektroniką i nie masz pod ręką podstawowego
    narzędzia.
    Dziwne.
    Impulsy prądowe jak najbardziej da się zasymulować.
    Na kondensatorze przy źródle impulsu będzie większy skok napięcia niż na tym
    drugim. Zawartość wyższych harmonicznych na tym drugim będzie też coraz
    niższa ze wzrostem f.
    Jakby te kondensatory połączyć równolegle to skok wyjdzie mniejszy niż na
    tym pierwszym ale znacznie większy niż na tym drugim, a istotne jest ile z
    tego skoku przedostało się na ten drugi (bo to jest reszta układu).

    Ależ ja jestem cierpliwy i tolerancyjny :).
    P.G.