  • 1. Data: 2014-04-10 23:51:33
    Temat: no żesz nie zdążyłem...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    niedawno tu rozważaliśmy eksplodujące kondensatory w przetwornicy, no i
    kuśwa wywołaliście wilka z lasu :)

    Właśnie podłączyłem odwrotnie elektrolita za mostkiem...
    Włączyłem...patrzę, patrzę, że chyba polaryzacja odwrotna...
    Sięgnąłem żeby wyłączyć - nie zdążyłem :D

    Bum - i smierdzi mi teraz na cały warsztat. Żesz to naprawdę...

  • 2. Data: 2014-04-11 08:14:37
    Temat: Re: no żesz nie zdążyłem...
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Właśnie podłączyłem odwrotnie elektrolita za mostkiem... Włączyłem...patrzę,
    patrzę, że chyba polaryzacja odwrotna...

    Kategoria błędu popełnianego przez elekronika porównywalna do błędu
    polegającego na wycięciu nie tej nerki co trzeba przez chirurga.

    > Sięgnąłem żeby wyłączyć - nie zdążyłem :D

    A wystarczyło przez podłączeniem zasilania upewnić się, że kondzior
    został poprawnie wlutowany.

    No cóż, czego się Jaś nie nauczy,... ;)

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 3. Data: 2014-04-11 08:21:14
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-04-10 23:51, sundayman pisze:
> [...]
    > Sięgnąłem żeby wyłączyć - nie zdążyłem :D
    >
    > Bum - i smierdzi mi teraz na cały warsztat. Żesz to naprawdę...

    Dobrze, że Ci puszka w oko nie poleciała. Ja się tak przyglądałem
    prostownikowi, bo LED wyraźnie mrugała z częstotliwością sieci. Okazało
    się, że elektrolit 100uF jest wpięty nie w tą przekątną mostka co trzeba
    ;) Na szczęście dekiel poleciał koło głowy. Młode lata... Nie pamiętam
    jakiegoś wielkiego smrodu, może kondensator był już trochę wysuszony
    (jakiś szufladowiec). Za to strzał był całkiem mocny, z okładzin zrobiła
    się serpentyna, a w pokoju dym i rozsypało się mnóstwo drobinek papieru.

    --
    Michał

  • 4. Data: 2014-04-11 08:46:27
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Michał Lankosz <m...@t...pl> wrote:

    > Dobrze, że Ci puszka w oko nie poleciała. Ja się tak przyglądałem
    > prostownikowi, bo LED wyraźnie mrugała z częstotliwością sieci.

    Ja kiedyś, będąc nastolatkiem, zrobiłem sobie wzmacniacz. Audio. Potężne
    trafo, jakiś scalak (nie pamiętam już jaki) itd. Pierwsze włączenie było
    przez żarówkę 100W, dla bezpieczeństwa. Żarówka świeciła. Co się w moim
    nastoletnim mózgu uroiło? Że kondensatory się po prostu muszą naładować,
    więc odłączyłem od żarówki i podłączyłem bezpośrednio.

    Jak jebnęło, to dobrze, że oka nie straciłem. Scalaka rozerwało. Co tam
    się dokładnie stało, do dziś nie wiem.

    Kondensatory i baterie też się odpalało... bateria guzikowa potraktowana
    kilkunastoma amperami przy 12V też się ładnie zachowuje.

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 5. Data: 2014-04-11 10:18:50
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > więc odłączyłem od żarówki i podłączyłem bezpośrednio.
    >
    > Jak jebnęło, to dobrze, że oka nie straciłem. Scalaka rozerwało. Co tam

    Przypuszczam, że najpierw włączyłeś trafo do sieci, a potem podłączałeś
    zasilanie do układu wzmacniacza, co wywołało szok (udar) napięciowy, którego
    niektóre scalaki nie wytrzymują (np. MDA2020, TDA2020) z powodu stanu
    nieustalonego na wyjściu wzmacniacza (niezerowe wyjściowe napięcie zrównoważenia).
    Prawidłowo zasilacz powinien być podłączony na stałe do wzmacniacza, a włączać
    należy zasilanie od strony sieci, tak jak to jest we wzmacniaczach dostępnych na
    rynku.
    Dzięki temu istnieje mniejszy udar napięciowy z powodu ładowania się kondensatorów
    zasilacza.
    Zresztą najlepiej dać układ zabezpieczający z przekaźnikiem, który podłącza
    głośniki
    po 3..5 sekundach od włączenia zasilania.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 6. Data: 2014-04-11 10:24:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-11 08:46, Adam Wysocki pisze:

    > Ja kiedyś, będąc nastolatkiem, zrobiłem sobie wzmacniacz. Audio.

    Ja też, lampowy, ponad czterdzieści lat temu. Coś mi się pozajączkowało
    i podłączyłem anodowe do katody połączonej z masą kondensatorem, taką
    czerwoną puszeczką. Coś trzasnęło i kondensator zniknął. Do dziś
    pamiętam swoje wrażenie, że zniknięcie kondensatora jest niezgodne z
    podstawowymi prawami przyrody. Sytuacja wyjaśnia się, gdy na głowę
    zaczęły sypać się drobne ścinki okładek kondensatora.

    Paweł

  • 7. Data: 2014-04-11 11:26:44
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 08:21:14 UTC+2 użytkownik Michał Lankosz napisał:

> [...]
    >
    > (jakiś szufladowiec). Za to strzał był całkiem mocny, z okładzin zrobiła
    >
    > się serpentyna, a w pokoju dym i rozsypało się mnóstwo drobinek papieru.

    "Dioda mrugała z częstotliwością sieci". Jakąś wolną sieć masz. Czego to ludzie nie
    wymyślą\żeby choć na trochę zaistnieć publicznie.

  • 8. Data: 2014-04-11 11:42:58
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 23:51:33 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >
    > Sięgnąłem żeby wyłączyć - nie zdążyłem :D
    >

    > Bum - i smierdzi mi teraz na cały warsztat. Żesz to naprawdę...

    To się ciesz, że to elko. Ja kiedyś miałem identyczną sytuację z tantalem.
    To dopiero jest wypał !!

  • 9. Data: 2014-04-11 11:50:11
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-11 08:14, Marek pisze:

    > Użytkownik "sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Kategoria błędu popełnianego przez elekronika porównywalna do błędu
    > polegającego na wycięciu nie tej nerki co trzeba przez chirurga.

    Etam. Byłoby tak gdyby powodowało zgon pacjenta. A tak wystarczy
    ochłonąć, wylutować, umyć płytkę z paproszków i wlutować nowy.

    > A wystarczyło przez podłączeniem zasilania upewnić się, że kondzior
    > został poprawnie wlutowany.
    >
    > No cóż, czego się Jaś nie nauczy,... ;)

    To nie jest kwestia nauki tylko roztargnienia. Nie można błądzić myślami
    w innych tematach :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-04-11 11:58:14
    Temat: Odp: no żesz nie zdążyłem...
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > Sięgnąłem żeby wyłączyć - nie zdążyłem :D
    >
    > Bum - i smierdzi mi teraz na cały warsztat. Żesz to naprawdę...
    Darmowy kurs :-)

    Ja miałem inny przypadek.
    Wstawiłem kondensator na 25V przed przetwornicą w projekcie zasilanym z
    transformatorka na 15V po wyprostowaniu.
    Potem do innego projektu, spojrzałem na parametry wejściowe MC34063a i
    zasiliłem to z 24V.
    Przemysłowego :-)
    Matematycznie to nawet się zgadzało.
    Za to bomba wybuchła z opóźnieniem.