  • 81. Data: 2019-04-02 01:47:41
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Apr 2019 22:52:05 +0200, Marek S napisał(a):

    > I Ty mówisz, że niby to ja mam kiepski monitor? :-D

    Jakbys mial taki dobry jak myslisz ... matryca 14 bitow,
    monitor 14 bitow, pokazuje dokladnie to, co aparat widzal, a oko jak
    wiesz ma szeroki zakres dynamiki.
    I nie narzekal bys, ze matryca czarno widzi, tylko ze za mocno szumi
    :-P

    > No więc właśnie... Tak przypuszczałem. Więc widzisz tylko fragmenty zdjęć.

    No ale zaraz - jak rozjasniles/skompresowales zdjecie, to zobaczyles
    wiecej na parapecie ?

    Kiepski monitor :-P

    > Dla porównania - u mnie widać wszystkie. Może 2 ostatnie w czerniach się
    > zlały bo jasność mam na 90 a wzrok już przepalony monitorami.

    Ale ja to wiem, wiec celowo przesunalem czern.

    > Nie, paski są równe. Efekt wynika z kiepskiej matrycy, która nie potrafi
    > wyświetlić niektórych gradacji więc zlepia ze sobą paski. Gdy odczytasz
    > kolory jakimś narzędziem, to gradacja jest co 1 bit co ileś tam pikseli.
    > Podobnie będzie na skalibrowanych monitorach bez LUT.

    > Gdzie widzisz nierówność? Może coś z automatu poszło nie tak. Bo to
    > jakiś filtr generował a nie ja ręcznie.

    Powinienes miec 16 pikseli na kolor. 0-15, 16-31 itd. 2400-2415..
    Tymczasem X=2396 ma jasnosc 101, 2397 100,100,101 (rgb)
    2398 100, ... 2410 100, 2411 99

    Masz taki dobry monitor i nie widzisz, ze paski sa nierowne,
    a granice kolorowe? :-P

    A histogram jaki nierowny ... ten filtr to chyba jakis skorygowany.

    J.

  • 82. Data: 2019-04-02 02:38:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Apr 2019 22:38:27 +0200, Marek S napisał(a):

    > Rany :-D Wierzysz w magię suwaczków :-D Chciałbym aby tak to działało.
    > Wtedy smartfonem osiągałbym dynamic range nieosiągalny dla FF.

    Nie mowie ze smartfon malo szumi, tylko ze z dobrej matrycy da sie
    jeszcze duzo z ciemnych partii wyciagnac.

    > Co znaczy na domyślnych? Chodzi Ci o mini-Photoshopy wbudowane w aparaty
    > fotograficzne, które oczywiście dokonują takiej kompresji gdy zapisujesz
    > obraz 8-bitowo? Czy może o coś innego?

    nie mini
    Przesuwales suwaczki ... a gdybys nie przesuwal ?

    > Nie chodzi o rozjaśnienie - raz jeszcze mówię. Gdy rozjaśnisz czarne,
    > otrzymasz płowe bez żadnych detali.

    Nie bardzo rozumiem. Jaka operacje matematyczna masz na mysli ?

    > Absolutnie nie! Czarne są czarne a białe są białe. Nie ma żadnej płowej
    > szarości. A po liniowej regulacji jasności oba, albo jeden z tych
    > skrajnych punktów znika.

    Moze zle zrozumialem - mowie o tym.
    https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view

    Ta biala linia znaczy ze jasnosc 0 zamieniamy na ~60, a 255 na ~190,
    a pomiedzy nimi liniowo ?

    > No to mamy kolejny termin wymagający wyjaśnienia - ale szczerze mówiąc
    > nie bardzo chciałbym brnąć w dyskusję na temat kolejnego podwątku.

    > Ufff, dokładnie to opisałem powyżej. Wiedziałem w jaki sposób dokonałeś
    > dewastacji czerni zanim o tym wspomniałeś. Gołym okiem to widać.

    U mnie nie widac :-)

    > Czernie
    > stały się płowe i nie zawierają mimo to żadnych detali. Zmnnieszył się
    > jedynie DR i to w sposób niekompatybilny z naszym wzrokiem.

    Dla mnie istotne, ze te ciemne partie, ktore do tej byly czarne na
    monitorze, teraz sa szare i widac co sie w nich krylo :-)

    > Nie ogarniam. Rozpiętość tonalna matrycy nawet dla 1-bitowego
    > przetwornika będzie taka sama. Mało tego - gdy w ogóle przetwornika nie
    > będzie, bo np. się zepsuł - DR matrycy nadal pozostanie identyczny.

    Masz na mysli sygnal analogowy ? Tam jest zakres ten sam, ale to do
    komputera nie dochodzi.
    Dasz przetwornik 1 bit, to bedziesz mial tylko piksele biale lub
    czarne. Matryca rejestruje cala mase stopni szarosci, a do komputera
    nie trafiaja - w tym sensie dynamika mniejsza.

    > Nie, nie łapiesz- rozpiętość dynamiki jest dokładnie taka sama.
    > Rozjaśnianie cieni by ją zmieniło. A tu nie ma takiego zjawiska.
    > Zmieniłem krzywą tonalną powodując inne, asymetryczne prezentowanie
    > poszczególnych tonacji. Kolor czarny nadal jest zerem.

    Kolor czarny moze nadal jest zerem, ale kolory/szarosci
    1, 2, 3 zamieniles na juz wieksze liczby.

    Bo te wieksze lepiej widac na monitorze :-)

    > Pytaj w marketach sprzedawców, a nie mnie :-D

    Ja tylko o wzglednosci cen - Ty mowisz "aparat za 10 kola to trzeba
    dobrze wybrac", ich typowy klient moze mowi "aparat za 2500, nie ma co
    za duzo myslec, to tylko pol miesiecznej pensji"

    > Więc raz jeszcze przeczytaj tytuł wątku :-D

    Ale wtedy to i oko ma klopoty :-)

    > W tej chwili wygląda na to, że wystarczy pochmurny dzień by wykroczyć
    > poza możliwości matrycy typowych zdjęć. Bez skrajności typu
    > zastanawianie się nad detalami w lisiej norze.

    Ale w plenerze, czy pod parapetem w studio ?

    > I są do tego wielkie. Czasem składane z paru. A schodząc na ziemię,
    > skupiając się na ziemskich ekspozycjach, już tu dostrzegamy poważne
    > ograniczenia w codziennej fotografii.

    Nie mowie nie.
    Ale widzisz - przesunales suwaczkami i dalo sie sporo na parapecie
    zobaczyc.

    >>> Rany. Dokładnie tak się to robi :-) Jedynym ogranicznikiem jest poziom

> [...]
    > oświetlenia sceny, wydobyć detali do poziomu tego, co sam widziałem. A
    > co dopiero byłoby w bezchmurną pogodę... Porażka.

    > Chciałeś spytać, czy dużo zyskamy? Otóż dużo. Właśnie najwięcej traci
    > się w tych ułamkach niestety. Nie potrafię odszukać teraz... Pewne
    > małżeństwo robi fototapety średnim formatem. Zapamiętałem jedną z prac.
    > Robili m.in. zdjęcia w kopalni, gdzie zróżnicowanie oświetlenia było
    > bardzo duże: począwszy od bardzo jasnych żarówek w lampach a skończywszy
    > na cieniach w okolicach podkładów szynowych. Warto było obejrzeć tą fotę

    Tak duzo zyskamy, jesli sobie podzielimy zakres 0.0002 ... 1.00 na 16
    tys poziomow, zamiast zwyczajnie podzielic zakres 0 ... 1 na tych
    16 tys poziomow ?

    > Jest wręcz odwrotnie. Sampluje się zwykle więcej niż przetwornik jest w
    > stanie dać. W efekcie wcale nie jest rzadkością, że 2 najmłodsze bity w
    > RAW to czysty szum. Tak miałem w A-77. Ale za to dobrze wygląda w danych
    > technicznych taki przetwornik. Ma dużo bitów itd.

    A moim tanim kompakciku nie podali ile bitow, to pewnie zwyczajne 8
    :-)

    > Dlatego warto zaglądać do tego znienawidzonego, sponsorowanego przez
    > wszystkich, dpreview i poczytać o wynikach testów oraz pobrać RAW danych
    > modeli i samemu, na własne oczy zobaczyć to, o czym tam piszą.

    poczytalem, a i tak g* kupilem.

    Poza tym wiem jak to dziala - napiszesz dobrze, to bedzie darmowy
    sprzet, reklamy, nagrody.
    Napiszesz zle, to przestana wysylac sprzet i zamwiac reklamy :-(

    J.

  • 83. Data: 2019-04-02 20:09:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    >Mamy typowy problem: robię fotkę czegoś na tle okna w jakiejś
    >nieruchomości. Jestem w danym pomieszczeniu i widzę jako ono wygląda.

    Tak a propos: jest juz wieczor, polmrok za oknem, a w pokoju ciemno,
    obok okna mam kalendarz.
    Siedze ze 4 m od niego ... i nie jestem w stanie odczytac cyferek.
    W ogole dosc ciemny ten bialy papier.
    przy biurku pali sie lampka stolowa.

    Wyciagam komorke ... no, na ekranie robi sie znacznie jasniej.
    Ale szumy takie, ze cyferek tez nie odczytam :-)

    Podchodze do kalendarza na 2m ... widze wyraznie.
    Komorka tez widzi lepiej ... ale nadal zle, i cyferek nie odczytam.

    Wiec oko ma przewage ... ale zaraz - przeciez oswietlenie kalendarza
    sie nie zmienilo, wiec skad przewaga ?

    Odsuwam sie od biurka ... a, to mi monitor przeszkadza.
    Jak jasny ekran wchodzi w pole widzenia, to przeszkadza oczom, mimo,
    ze ciagle z boku jest.

    Bez monitora, z 4 m to tez kiepsko widze cyferki, ale jeszcze
    potrafie odczytac, choc z duzym z trudem.

    Wiec nie jest z tymi oczami tak dobrze, ale kamerki w komorkach
    faktycznie kiepskie :-)

    Swoja droga - co jest z tymi oczami, ze odczytac nie moge w polmroku ?
    "Szumy na matrycy", nieostre widzenie z powodu zmniejszenia przyslony,
    czy preciki maja niewytrenowana do czytania siec neuronowa ?

    Czy
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99cik_(anatomia)

    "Sygnały z wielu pręcików są zbierane i wzmacniane w pojedynczych
    interneuronach, co powoduje mniejszą rozdzielczość widzianego obrazu."

    J.

  • 84. Data: 2019-04-03 22:12:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Masz taki dobry monitor i nie widzisz, ze paski sa nierowne,
    > a granice kolorowe? :-P

    Trzeba też pamiętać, że monitor (i/lub karta) z LUTem także da nierówne
    paski (pomijając trywialne przypadki).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 85. Data: 2019-04-03 22:17:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A moim tanim kompakciku nie podali ile bitow, to pewnie zwyczajne 8
    > :-)

    Nie wiem czy są 8-bitowe kompakty, ale może jestem optymistą.
    Normalnie to jednak używa się min. 10-bitowych przetworników (poza ew.
    video).
    Zwykłe tanie przetworniki mogą typowo pracować w trybach 8/10/12 bitów,
    i to wcale nie jest tak, że w tych 12 bitach dwa ostatnie to szumy
    (aczkolwiek może tak być, jak będziemy chcieli).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 86. Data: 2019-04-03 22:18:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Trzeba też pamiętać, że monitor (i/lub karta) z LUTem także da
    >nierówne
    >paski (pomijając trywialne przypadki).

    Nie powinien.
    Jesli tam jest 16 pixeli w jednym kolorze, to LUT nie powinien tego
    zmienic.

    Chyba, ze kolega zacczal od obrazka 16/48 bitowego, albo fotoszop
    wewnetrznie tak liczy, a potem przelicza przez jakies profile monitora
    przed zakragleniem do 8 bit.
    Albo karta ma jeszcze jakas interpolacje ...

    J.

  • 87. Data: 2019-04-05 00:38:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-02 o 01:47, J.F. pisze:

> [...]
    > wiesz ma szeroki zakres dynamiki.
    > I nie narzekal bys, ze matryca czarno widzi, tylko ze za mocno szumi

    Szczerze? G... prawda. Pracowałem na takowym. ;-)

    > No ale zaraz - jak rozjasniles/skompresowales zdjecie, to zobaczyles
    > wiecej na parapecie ?

    Szczerze mówiąc nie wpadłem na to by zdjęcie rozjaśniać. Mam nadzieję,
    ze nawet po pijaku na to nie wpadnę :D

    > Powinienes miec 16 pikseli na kolor. 0-15, 16-31 itd. 2400-2415..
    > Tymczasem X=2396 ma jasnosc 101, 2397 100,100,101 (rgb)
    > 2398 100, ... 2410 100, 2411 99

    Ahhh ... zapomniałem, że Photoshop generuje wizualne gradienty więc 254
    wypada na 16 ale 253 już na 47 zamiast 32. W wolnym czasie poszukam jak
    to zmienić i jeszcze raz gradient wygeneruję. Kiedyś, gdzieś już to
    przerabiałem.

    Generalnie: liniowy gradient dla oka = nieliniowy dla próbnika kolorów.

    > Masz taki dobry monitor i nie widzisz, ze paski sa nierowne,
    > a granice kolorowe? :-P

    Ponieważ mam dobry monitor, to widzę różnice linearnie. Tak Photoshop to
    dla natural perception to utworzył. Skoro jednak widzisz inaczej, to
    musisz mieć monitor do bani :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 88. Data: 2019-04-05 00:44:41
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-01 o 23:25, Starzec z Gór pisze:

    > Jeżeli chcesz napisać, że TNki zrobią z szarego klina kaszanę, to jakbyś strzelał z
    SWD w stodołę, z 50 metrów. Monitor, i z resztą każdy "cyfrowy" nośnik, daje obraz
    skwantowany. jak będziemy go "powiększać" to w końcu to dostrzeżemy.

    Chwila... Chyba mylisz pojęcia. Światłomierzem badałem podświetlenie
    matryc różnych monitorów i wyszły mi różnice rzędu 1ev nawet, w
    poszczególnych obszarach matryc. W monitorach graficznych typu Eizo za
    12 koła, te różnice były drastycznie mniejsze - nie pamiętam już na
    jakim poziomie.

    Serio zaprzeczasz temu?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 89. Data: 2019-04-05 00:51:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Kolor czarny zawsze jest zerem, można go sobie rozjaśniać itd. i niczego
    > to nie zmieni. Musiałbyś dodać offset ("piedestał").

    ... i to właśnie zrobił JF

    > Typowo potrzebna jest korekcja gamma.

    Zapewne.

    > Przesada. Zresztą sam to chyba udowodniłeś?

    Hę? W jakim momencie?

    > Tyle że normalnie wycinamy
    > z całej dynamiki tylko pewien kawałek - wtedy, rzeczywiście, część
    > rzeczy może być przepalonych, inna część może być czarna.

    Mówisz o odrzuceniu czerni i bieli? Jak zatem obrabiasz zdjęcia? Ja
    praktycznie nigdy, poza sporadycznymi przypadkami nie odrzucam czerni i
    bieli.

    > Ludzie narzekają na zdjęcia HDR.
    >
    > To nie matryca ma za małą dynamikę (tzn. może także, ale tego nie możemy
    > tak odczuć). To monitor ma za małą dynamikę.

    Hmmm... ale na monitorze HDR też nie można było przełożyć zdjęcia 14-to
    bitowego w 1:1. Wyglądało zdjęcie dość nienaturalnie. Była potrzebna
    korekcja gamma.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 90. Data: 2019-04-05 12:52:13
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu piątek, 5 kwietnia 2019 00:44:46 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > poszczególnych obszarach matryc. W monitorach graficznych typu Eizo za
    > 12 koła, te różnice były drastycznie mniejsze - nie pamiętam już na

    Mój Gossen ma dokładność 1/3EV, wieczorem sprawdzę czy cokolwiek wykaże.
    Pozdrawiam Marcin