    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q6rpef$pl8$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl>
    <5c9e0f13$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7m7i9$6oo$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@4...net>
    <q7o3p2$prf$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7qjoo$6jk$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7r3f0$l95$1@node2.news.atman.pl>
    <1kh316fv8d7eg.11jnvlo4awlif$.dlg@40tude.net>
    <q7r7ma$pc4$1@node2.news.atman.pl>
    <1a6sq6byvqsz1.btyazkj1e5g9$.dlg@40tude.net>
    <q7rddu$ujd$1@node2.news.atman.pl>
    <5ca20e53$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7tss4$9dg$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Tue, 2 Apr 2019 02:38:48 +0200

    Dnia Mon, 1 Apr 2019 22:38:27 +0200, Marek S napisał(a):

    > Rany :-D Wierzysz w magię suwaczków :-D Chciałbym aby tak to działało.
    > Wtedy smartfonem osiągałbym dynamic range nieosiągalny dla FF.

    Nie mowie ze smartfon malo szumi, tylko ze z dobrej matrycy da sie
    jeszcze duzo z ciemnych partii wyciagnac.

    > Co znaczy na domyślnych? Chodzi Ci o mini-Photoshopy wbudowane w aparaty
    > fotograficzne, które oczywiście dokonują takiej kompresji gdy zapisujesz
    > obraz 8-bitowo? Czy może o coś innego?

    nie mini
    Przesuwales suwaczki ... a gdybys nie przesuwal ?

    > Nie chodzi o rozjaśnienie - raz jeszcze mówię. Gdy rozjaśnisz czarne,
    > otrzymasz płowe bez żadnych detali.

    Nie bardzo rozumiem. Jaka operacje matematyczna masz na mysli ?

    > Absolutnie nie! Czarne są czarne a białe są białe. Nie ma żadnej płowej
    > szarości. A po liniowej regulacji jasności oba, albo jeden z tych
    > skrajnych punktów znika.

    Moze zle zrozumialem - mowie o tym.
    https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view

    Ta biala linia znaczy ze jasnosc 0 zamieniamy na ~60, a 255 na ~190,
    a pomiedzy nimi liniowo ?

    > No to mamy kolejny termin wymagający wyjaśnienia - ale szczerze mówiąc
    > nie bardzo chciałbym brnąć w dyskusję na temat kolejnego podwątku.

    > Ufff, dokładnie to opisałem powyżej. Wiedziałem w jaki sposób dokonałeś
    > dewastacji czerni zanim o tym wspomniałeś. Gołym okiem to widać.

    U mnie nie widac :-)

    > Czernie
    > stały się płowe i nie zawierają mimo to żadnych detali. Zmnnieszył się
    > jedynie DR i to w sposób niekompatybilny z naszym wzrokiem.

    Dla mnie istotne, ze te ciemne partie, ktore do tej byly czarne na
    monitorze, teraz sa szare i widac co sie w nich krylo :-)

    > Nie ogarniam. Rozpiętość tonalna matrycy nawet dla 1-bitowego
    > przetwornika będzie taka sama. Mało tego - gdy w ogóle przetwornika nie
    > będzie, bo np. się zepsuł - DR matrycy nadal pozostanie identyczny.

    Masz na mysli sygnal analogowy ? Tam jest zakres ten sam, ale to do
    komputera nie dochodzi.
    Dasz przetwornik 1 bit, to bedziesz mial tylko piksele biale lub
    czarne. Matryca rejestruje cala mase stopni szarosci, a do komputera
    nie trafiaja - w tym sensie dynamika mniejsza.

    > Nie, nie łapiesz- rozpiętość dynamiki jest dokładnie taka sama.
    > Rozjaśnianie cieni by ją zmieniło. A tu nie ma takiego zjawiska.
    > Zmieniłem krzywą tonalną powodując inne, asymetryczne prezentowanie
    > poszczególnych tonacji. Kolor czarny nadal jest zerem.

    Kolor czarny moze nadal jest zerem, ale kolory/szarosci
    1, 2, 3 zamieniles na juz wieksze liczby.

    Bo te wieksze lepiej widac na monitorze :-)

    > Pytaj w marketach sprzedawców, a nie mnie :-D

    Ja tylko o wzglednosci cen - Ty mowisz "aparat za 10 kola to trzeba
    dobrze wybrac", ich typowy klient moze mowi "aparat za 2500, nie ma co
    za duzo myslec, to tylko pol miesiecznej pensji"

    > Więc raz jeszcze przeczytaj tytuł wątku :-D

    Ale wtedy to i oko ma klopoty :-)

    > W tej chwili wygląda na to, że wystarczy pochmurny dzień by wykroczyć
    > poza możliwości matrycy typowych zdjęć. Bez skrajności typu
    > zastanawianie się nad detalami w lisiej norze.

    Ale w plenerze, czy pod parapetem w studio ?

    > I są do tego wielkie. Czasem składane z paru. A schodząc na ziemię,
    > skupiając się na ziemskich ekspozycjach, już tu dostrzegamy poważne
    > ograniczenia w codziennej fotografii.

    Nie mowie nie.
    Ale widzisz - przesunales suwaczkami i dalo sie sporo na parapecie
    zobaczyc.

    >>> Rany. Dokładnie tak się to robi :-) Jedynym ogranicznikiem jest poziom

> [...]
    > oświetlenia sceny, wydobyć detali do poziomu tego, co sam widziałem. A
    > co dopiero byłoby w bezchmurną pogodę... Porażka.

    > Chciałeś spytać, czy dużo zyskamy? Otóż dużo. Właśnie najwięcej traci
    > się w tych ułamkach niestety. Nie potrafię odszukać teraz... Pewne
    > małżeństwo robi fototapety średnim formatem. Zapamiętałem jedną z prac.
    > Robili m.in. zdjęcia w kopalni, gdzie zróżnicowanie oświetlenia było
    > bardzo duże: począwszy od bardzo jasnych żarówek w lampach a skończywszy
    > na cieniach w okolicach podkładów szynowych. Warto było obejrzeć tą fotę

    Tak duzo zyskamy, jesli sobie podzielimy zakres 0.0002 ... 1.00 na 16
    tys poziomow, zamiast zwyczajnie podzielic zakres 0 ... 1 na tych
    16 tys poziomow ?

    > Jest wręcz odwrotnie. Sampluje się zwykle więcej niż przetwornik jest w
    > stanie dać. W efekcie wcale nie jest rzadkością, że 2 najmłodsze bity w
    > RAW to czysty szum. Tak miałem w A-77. Ale za to dobrze wygląda w danych
    > technicznych taki przetwornik. Ma dużo bitów itd.

    A moim tanim kompakciku nie podali ile bitow, to pewnie zwyczajne 8
    :-)

    > Dlatego warto zaglądać do tego znienawidzonego, sponsorowanego przez
    > wszystkich, dpreview i poczytać o wynikach testów oraz pobrać RAW danych
    > modeli i samemu, na własne oczy zobaczyć to, o czym tam piszą.

    poczytalem, a i tak g* kupilem.

    Poza tym wiem jak to dziala - napiszesz dobrze, to bedzie darmowy
    sprzet, reklamy, nagrody.
    Napiszesz zle, to przestana wysylac sprzet i zamwiac reklamy :-(

    J.