  • 1. Data: 2024-03-13 17:18:12
    Temat: Ekran e-ink czy nieużywany traci kontrast?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Przez 4 lata była nieużywana stacja pogodowa oparta na e-inku 7.5".
    Leżała sobie wyświetlając ostatnio narysowany kontent. Po 4 latach
    ponownie ją uruchomiłem i że zdziwieniem stwierdziłem, że mała drobna
    czcionka (głównie rysowana pojedynczymi pixelami) nie jest już ostra
    jak była. Zanim ponownie uruchomiłem ekran zrobiłem zdjęcie stanu
    jaki był przez te 4 lata nieużywania. Foto przedstawia interesujący
    mnie fragment ekranu z czcionką jeszcze sprzed uruchomienia po 4
    latach:

    http://31.182.124.137/bins/eink1.jpg

    Po uruchomieniu po 4 latach, ten sam fragment ekranu z tą samą
    czcionką wygląda tak:

    http://31.182.124.137/bins/eink2.jpg

    Litery są jakby wyblakłe, nie jednorodnie kontrastowe. Przy większej
    czczcionce tego efektu nie widać, pixele "palą" się jednorodnie.

    Czy to jakiś efekt leżakowania ekranu, przez co kopułki bardziej
    leniwie reagują teraz? Ciekawe czy z czasem (po wielokrotnym
    odświeżaniu) to przejdzie...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-03-13 17:28:42
    Temat: Re: Ekran e-ink czy nieużywany traci kontrast?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2024 17:18, Marek wrote:
    > Czy to jakiś efekt leżakowania ekranu

    Mam Cybook Oddysey. Bardzo stary czytnik, nie wiem czy nie 10 lat.

    Bywało, że leżał rok wyświetlając to samo.

    Ostry jak brzytwa do dzisiaj, nie ma też poświaty.

    Natomiast widziałem już Kindla, trzymanego w łazience. Nie zalany, ale
    ekran miał jakiś problem z kontrastem. Właściciel twierdzi, że przeleżał
    tam kilka miesięcy zanim się "znalazł". Dziecko schowało. Nie mam
    pewności, ale może wilgotnośc go uszkodziła. Czy dokładnie tak samo jak
    na fotce, trudno stwierdzić, ale faktycznie litery były mocno zamazane.

  • 3. Data: 2024-03-13 17:49:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 13 Mar 2024 17:18:12 +0100, Marek wrote:
> [...]
    >
    > Czy to jakiś efekt leżakowania ekranu, przez co kopułki bardziej
    > leniwie reagują teraz? Ciekawe czy z czasem (po wielokrotnym

    Ja tam nie wiem, ale te kapsułki w środku to chyba jakieś naładowane
    muszą być ... elektrety? A to się chyba może rozładować.

    No ale skoro na większej czcionce jest lepiej ... to moze jakis inny
    efekt.
    Słaba bateria ? :-)

    Płyn też się chyba mógł zestarzeć, lepkość zmienic, itp.

    https://e-ink-reader.ru/eink_degradation_en.php

    J.

  • 4. Data: 2024-03-13 19:10:32
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Przez 4 lata była nieużywana stacja pogodowa oparta na e-inku 7.5".

    Podejrzewam, że z eInk może być jak z OLED. Może są różne jakości ekranów.
    Lepsze ładują do droższych urządzeń, gorsze do tańszych.

    Wnioskuję po tym, że w telefonie OLED działał mi tak samo dobrze przez
    wiele lat (aż telefon umarł nie z winy ekranu), a w pulsoksymetrze i
    odtwarzaczu mp3 wyblakł, a potem umarł zupełnie.

    Mam już drugiego Kindla, używam go w różnych warunkach (czasem jak jest
    zimno, często w łazience, w wannie) i nie zauważyłem, żeby coś się działo
    z ekranem. Jedynie na zimnie reaguje wolniej, ale to zrozumiałe.

    > Czy to jakiś efekt leżakowania ekranu, przez co kopułki bardziej
    > leniwie reagują teraz? Ciekawe czy z czasem (po wielokrotnym
    > odświeżaniu) to przejdzie...

    Kindle czasem przy przerzucaniu stron zostawia poświatę (jak wyłączysz
    opcję odświeżania ekranu przy każdym przerzuceniu strony), ale ona znika
    po odświeżeniu ekranu. Więc może po prostu stacja musi odświeżyć ekran.

    --
    Na egzaminie z informatyki profesor z widocznym niesmakiem slucha
    niedorzecznych odpowiedzi studenta. W pewnym momencie zwraca się do

  • 5. Data: 2024-03-13 19:13:04
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja tam nie wiem, ale te kapsułki w środku to chyba jakieś naładowane
    > muszą być ... elektrety? A to się chyba może rozładować.

    A może? Mikrofony elektretowe chyba się nie starzeją?

    > Słaba bateria ? :-)

    O, to bym sprawdził.

    > Płyn też się chyba mógł zestarzeć, lepkość zmienic, itp.
    >
    > https://e-ink-reader.ru/eink_degradation_en.php

    "Second, in those screen areas where there is constantly the same image
    (e.g., image strips battery status indicating low battery condition , the
    points separating the hour and minute time display in the status bar ,
    etc.) , dark microcapsules stuck at the screen surface , forming a dark
    stain . (See top photo ) The output of this place looks dull and washed
    out. These spots do not disappear after a full refresh ."

    Może tu było to samo zjawisko, tylko w drugą stronę -- biała strona
    kapsułek się poprzyklejała i nie chce się oderwać, dlatego tekst jest
    bledszy.

    --
    Idą dwie mrówki przez pustynię.
    Jedna niesie lufcik i mówi:

  • 6. Data: 2024-03-13 22:09:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Mar 2024 17:28:42 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Bywało, że leżał rok wyświetlając to samo.

    A czy nie jest tak, że taki "fabryczny" czytnik nawet jak jest
    wyłączny przez użytkownika (a bateria żyje) to on systemowo
    profilaktycznie sobie ekran odświeża powiedzmy raz na tydzień by
    kapsułki się nie zleżały?
    Tak teraz się zastanawiam czy moja amatorska implementacja obsługi
    tego ekranu nie ma jakiś uchybień pod tym względem.

    > pewności, ale może wilgotnośc go uszkodziła. Czy dokładnie tak samo
    > jak

    Był przechowywany w normalnych warunkach.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2024-03-13 22:17:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Mar 2024 17:49:01 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No ale skoro na większej czcionce jest lepiej ... to moze jakis inny
    > efekt.
    > Słaba bateria ? :-)

    Wytłumacz proszę wpływ słabej baterii na to, że duże czcionki mają
    ostre krawędzie a małe są rozmyte. Przecież odświeżanie to jednorodny
    proces dla całego ekranu w tym samym czasie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2024-03-13 22:25:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/03/2024 22:09, Marek wrote:
    > A czy nie jest tak, że taki "fabryczny" czytnik nawet jak jest wyłączny
    > przez użytkownika (a bateria żyje)

    Bateria nie żyła przez rok.

    Ale nawet jak żyje, to nigdy nie widziałem czegoś takiego, choć
    faktycznie pewnie cieżko trafić jesli robi to raz na kilka dni i zajmuje
    3 sek.

    Prawda taka, że einkowe ekrany nie psują się od nic-nie-robienia przez
    tygodnie wyświetlania. A jak by się popsuły od tego, to byś widział
    wyraźny ghosting z "wypaleniem" poprzedniej zawartości. Na zdjęciu widzę
    raczej jakiś problem z obracaniem kulek czy coś z tej okolicy.

    U mnie jest absolutnie czysto.

    Może też być tak, że Cybook był wybitnie dobry, tego nie wiem. Kindla
    sobie odpuściłem z kilku powodów w końcu i zostałem przy tym moim
    staruszku, któy do dzisiaj jest jednym z nalepszych zakupów jakie zrobiłem.

    PS. Poza bajerowatością, nie widzę nic lepiej w jakości, w nowych
    czytnikach z hipermarketu. 10 lat różnicy powinno dokonać jakiejś
    rewolucji, tymczasem odnoszę wrażenie, że są coraz gorsze (mniejsze,
    niewygodne, grube, wolniejsze, zamknięte, z reklamami itd itp.).

  • 9. Data: 2024-03-14 01:42:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Mar 2024 22:25:28 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > tygodnie wyświetlania. A jak by się popsuły od tego, to byś widział
    > wyraźny ghosting z "wypaleniem" poprzedniej zawartości.

    Ghosting jest. Widać cień zawartości (tam gdzie był bardzo duży font)
    jaka była wyświetlana przez te 4 lata. Zauważyłem też, że po 4 latach
    białe tło stało się one lekko szaro-purpurowe (ekran jest 2 kolorowy
    czarno-czerwony). Tak jakby leżakowanie spowodowało odbarwienie.
    Ten kolor tła zrobił się ponownie biały jak włączyłem urządzenie.

    > Na zdjęciu widzę
    > raczej jakiś problem z obracaniem kulek czy coś z tej okolicy.

    Zrobiłem trochę testów na tym cienkim foncie. Font jest czysto
    bitmapowy, nie ma wygładzania, ten ekran nie ma skal szarości,
    klasyczne 0 lub 1. Każdy znak (wyświetlałem cyfry) jak go powtórzę
    jest identycznie kiepsko narysowany, np. 1111 w każdej 1 te same
    pixele w tym samym fragmencie kształtu są tak samo kiepsko
    wyświetlone. Tak jakby z popsutego stempla. Każda cyfra jest
    identycznie powtarzalna ale w porównaniu z innymi cyframi ma inne
    braki w kontraście. Najsłabsze jest 0, lepsza jest 4.

    Wygląda na to, że jak jest mało zapalonych obok siebie sąsiadujących
    pixeli to one są blade. Jeśli natomiast zapala się pixele tuż ze sobą
    sąsiadujące to one są wyraźniejsze.
    Np. narysowana linia o grubości 1 px pod takim kątem aby pixele
    "schodziły" schodkowo (tak aby żaden bokiem nie dotykał) ma słabe
    pixele. Natomiast ta sama linia narysowana poziomo (pixele się
    dotykają bokami) jest już kontrastowa i pixele są wyraźniej
    czarniejsze.

    Na razie tyle, niech to trochę pochodzi. Odświeża się co 20 min.
    Zobaczymy po tygodniu czy coś się polepszy.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2024-03-14 07:32:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.03.2024 o 01:42, Marek pisze:

> [...]
    > pixele. Natomiast ta sama linia narysowana poziomo (pixele się dotykają
    > bokami) jest już kontrastowa i pixele są wyraźniej czarniejsze.

    Może tak było od początku. Zobacz pod lupą czy te piksele samotne różnią
    się od posklejanych.

    Robert