  • 81. Data: 2010-02-16 15:46:36
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> wrote in message
    news:slrnhnkvfs.p15.write-only-with-spf@dns.media-la
    b.com.pl...
> [...]

    Tylko tylnym z definicji słabszym.

    > Nie, miałem podobną awarię w jednym z tylnych kół i nic nie
    > czułem, a hamulca zostało 30% (zatarł się tłoczek od 1 okładziny
    > w bębnie i w ogóle się nie wysuwał), dopiero przegląd wykrył że
    > coś nie tak.

    W przednich coś takiego i nie wytrzymałbyś do przeglądu.

  • 82. Data: 2010-02-16 15:48:12
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczedny?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> wrote in message

    > Jesteś nie na czasie. Obecnie akumulatory pozwalają na 10000 cykli, co
    > wystarczy na cala zywotnosc samochodu. Co do kosztow niestety wiele sie
    > nie zmienilo.

    Baterie w zapowiadanym aucie Volt mają mieć 8 lat gwarancji.

  • 83. Data: 2010-02-16 20:59:47
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Feb 2010 09:48:12 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Baterie w zapowiadanym aucie Volt mają mieć 8 lat gwarancji.
    Gwarancja to jedno, oczekiwany czas zycia to drugie (drugie>pierwsze). Co
    do gwarancji zreszta, to kazdy producent (w USA) chce sprzedawac w tez w
    Kaliforni, a tam rzadzi CARB, ktory sobie wymyslil minimalny czas
    gwarancji, jaki producent MUSI udzielic na battpack w tym stanie.
    Zreszta, Volt ma miec ogniwa LiMn2O4 firmy LG Chem. LiFePO4 maja dluzsze
    (w cyklach) zycie.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 84. Data: 2010-02-16 22:16:51
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/02/2010 23:58, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Niby racja. Ale spalinowe samochody maja na przykład elektryczne
    > oświetlenie, a nie jakieś pochodnie olejowe. Więc to zło, to raczej
    > w kategoriach ideologicznych.

    Nie bardzo - to niewygoda. Samochod elektryczny, nie dosc ze musisz
    szukac pradu to jeszcze po rope do ogrzewania trzeba jezdzic.

    --
    Jerry1111

  • 85. Data: 2010-02-16 22:19:30
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 15/02/2010 13:07, J.F. wrote:

    > Uprzedzam ze to nie takie proste - trzeba dobrze wybrac trase

    Ja juz raz 'wybralem trase' poprzednim samochodem. Jechalo sie ladnie,
    gadalem z zona. Nagle zorientowalem sie ze pomiedzy dwoma papierosami
    zniknela 1/3 zbiornika benzyny. Potem dopiero zobaczylem ze jade 210 (no
    co, pusto bylo i chyba z 5 pasow).

    Sprobuje, zobaczymy.

    --
    Jerry1111

  • 86. Data: 2010-02-16 22:19:59
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > gwarancji, jaki producent MUSI udzielic na battpack w tym stanie.
    > Zreszta, Volt ma miec ogniwa LiMn2O4 firmy LG Chem. LiFePO4 maja

    Oceniają przecietne życie baterii na 10 lat / 100 tysięcy mil
    a gwarancja będzie na 8 pierwszych lat.

  • 87. Data: 2010-02-16 23:37:21
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnhnl3e9.j4n.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > -- Bolek, przestań szerzyć defetyzm. Ile traktor ma kół?
    > -- Cztery.
    > -- Ile jest zepsutych?
    > -- Jedno.

    Czym się różni krowa od traktora? :))
    ...NMSP, PB :)

    --
    Pająk chwat,
    wszystkich brat!

  • 88. Data: 2010-02-17 00:05:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

    > Nie bardzo - to niewygoda. Samochod elektryczny, nie dosc ze musisz
    > szukac pradu to jeszcze po rope do ogrzewania trzeba jezdzic.

    No proszę, to tak jak z płynem do spryskiwaczy. Też mi się wczoraj
    skończył i musiałem jechać na stację (nomen omen benzynową).

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2010-02-17 13:54:22
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Robbo wrote:
> [...]
    >
    > Sprawność silnika elektrycznego = 90%
    > Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
    > Straty podczas przesyłania prądu = 5%
    > Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
    >
    > Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
    > (a raczej cały układ począwszy od pozyskania
    > energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
    > miał sprawność ponad 2 razy większą niż
    > samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
    > nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
    > paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
    > to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby

    zakladam ze rozwazasz ze samochod elektryczny = trolejbus?

    prawdziwy samochod elektryczny wymaga jeszcze baterii -
    ktorych koszt produkcji jest zalezny od technologii w jakiej sa wykonane.

    moze w skrocie imho brakujace dodatkowe parametry zyskow elektrykow :

    1)mniej smarow, mniej lozysk, mniejsza awaryjnosc
    (zakladajac silniki w piastach kol - samochod taki nie
    ma skrzyni biegow, itd) - koszt wytworzenia kazdego z
    elementow redukowanych z auta spalinowego to rowniez koszt
    energii - do wyprodukowania czesci zamiennych potrzebna jest energia.

    2)w zwiazku z powyzszym - wieksza sprawnosc ukladu napedowego - sprawnosc
    silnika spalinowego to ~40% w IDEALNYCH warunkach, a przeciez dochodza
    jeszcze straty zwiazane z :
    -alternatorem (straty w uzwojeniach,
    energia potrzebna rozrusznikowi na rozruch)
    -przelozeniem (sprawnosc skrzyni biegow to duzo ponizej 90%)
    -chlodzeniem (poza maluchem auta zwykle uzywaja wymuszonego obiegu,
    a auta z obiegiem 'pasywnym' zwykle rozwiazuja go kosztem areodynamiki)

    a teraz z kolei brakujace straty elektrykow :

    1)sprawnosc 'przesylu' energii wynosi ~5% (realnie to ~10%)
    tylko w przypadku trolejbusow - czyli pojazdow uzywajacych 'trakcji' takiej
    jak tramwaje.
    w przypadku uzycia baterii sprawnosc spada ponizej 40%
    (ladowanie/rozladowanie, elektronika z tym zwiazana)

    2)sprawnosc silnika elektrycznego to nie 90% , a 40-70%, w zaleznosci
    od wykonania i obrotow. 90% mozna uzyskac tylko w laboratorium albo uzywajac
    duzych przelozen (wiec straty na przelozeniu...)

    3)koszt produkcji baterii - zdaje sie ponad 90% kosztu wytworzenia
    akumulatora olowiowego to koszt jego.. formowania (czyli wstepnego
    ladowania) . ten koszt - to energia zuzyta w tym procesie.
    inne technologie nie sa wcale duzo tansze, aczkolwiek trzeba przyznac ze
    zaleta jest ze akumulatora mozna uzyc w zasadzie 'dowolnego' , tzn. jesli
    mieszkasz w kraju w ktorym jest tani lit - jezdzisz na litowkach. jesli
    mieszkasz w kraju w ktorym recycling olowiowek nie stanowi problemu a tobie
    nie zalezy na mega zasiegu - uzywasz olowiowek i mozesz zmieniac je nawet po
    kazdej jezdzie. jesli masz kraj bogaty w aluminium czy cynk ... itd.

    tak czy siak nie ma akumulatora idealnego - w najlepszym przypadku
    wytrzymuja 1000, w najgorszym - tylko 1-2 cykle... czyli albo zmieniamy
    akumulator raz na rok, albo po kazdej jezdzie, albo cos pomiedzy (np.
    kilkaset cykli)

    ad wiekszej ilosci praktycznych danych :
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Solaris_Trollino_12
    mysle ze firma ktora je produkuje udzieli wiecej informacji n/t. kosztow
    eksploatacji .

  • 90. Data: 2010-02-17 14:09:18
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    kogutek wrote:

    > rozwiniętego kraju jest w stanie zasilić samochody robione w pojedynczych
    > egzemplarzach przez dziwaków. I nie wydoli jak by z 1% transportu miało
    > się opierać na samochodach elektrycznych.

    popyt rodzi podaz. nikt nie inwestuje w rozwoj infrastruktury i nowe
    elektrownie bo nie ma PEWNYCH klientow.
    popatrz np. na to jak nieskuteczne sa akcje ekologow vs. po prostu obnizenie
    plac ;) kaz ludziom oszczedzac - oleja. zabierz im z pensji... nagle odkryja
    ze takie np.prasowanie ubran to idiotyzm i wylacza zelazka ;)
    a kryzys tyka...

    popatrz z innej strony. przecietny luksusowy samochod - ~1mln pln.
    przecietny wiatrak ~1MW (wystarczy na naladowanie autka, nieprawdaz?)
    to rowniez 1mln pln.
    dla kogos komu auto jest potrzebne zeby np. dojezdzac do miasta,
    i STAC go na luksusowy samochod nie ma problemu zeby kupil sobie i wiatrak ,
    i auto. a to tylko przyklad 100% prywaty.

    innymi slowy - jak zacznie sie popyt na energie , to zacznie sie jej
    produkcja. w kraju mamy niewykorzystane rezerwy uranu, wegla, zrodla
    geotermalne, sporo 'wietrznych' terenow, sporo rzek jeszcze nie ma zapor.
    to wszystko czeka na inwestorow , i zauwaz ze rowniez nie nadaje sie za
    bardzo na eksport (no moze poza uranem...). jesli wiec 1% transportu
    przerzuci sie z _importowanego_ paliwa na produkowana wewnetrznie energie ,
    to bedzie po prostu dobrym zrodlem kasy na (lokalne) inwestycje.