  • 91. Data: 2010-04-05 13:26:35
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 05 Apr 2010 10:49:04 +0200, J.F. napisał(a):

    > Herezje to nie. Pompa odsrodkowa, czyli obiegowa, o znikomym
    > cisnieniu.

    Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak podobnej
    wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 92. Data: 2010-04-05 14:30:22
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    > 150m to tylko 15 bar

    przeklawiszenie :)

    --
    Picasso

  • 93. Data: 2010-04-05 16:26:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Apr 2010 13:26:35 +0200, Adam Płaszczyca wrote:

    >Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak podobnej
    >wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło.

    Z wirniczkiem o srednicy 5cm ? No moze 6cm ..

    J.

  • 94. Data: 2010-04-05 21:35:39
    Od: "Wojciech Smagowicz [ZIWK]" <w...@o...pl>

    W dniu 2010-04-05 10:52, J.F. pisze:

    > A co w tym takiego trudnego ? Trzeba dac oryginalny komputer i tyle.
    >
    > Mozna sie tylko zastanowic jakie narzedzia i czesci zapasowe trzeba
    > miec, jesli nie odpali na srodku morza lub oceanu.

    Życzę powodzenia, jak zdechnie i nie odpali np. podczas wchodzenia do
    portu podczas gorszej pogody - ot fala 1m i wiatr dociskający np. 5
    Beauforta.
    Jeśli jesteś w stanie zrobić skuteczną diagnostykę i wymienić padnięty
    czujnik X w 1/2 minuty, widząc zbliżające się gwiazdobloki
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Widok_z_latarni_w_
    Darlowie_na_wschodni_falochron_portu_01.JPG
    to szacunek...

    Generalnie elektronika samochodowa NIE JEST przystosowana do pracy w
    warunkach morskich.

    --
    Wojciech Smagowicz

  • 95. Data: 2010-04-05 22:04:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 05 Apr 2010 21:35:39 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

    >Życzę powodzenia, jak zdechnie i nie odpali np. podczas wchodzenia do
    >portu podczas gorszej pogody - ot fala 1m i wiatr dociskający np. 5
    >Beauforta.

    No coz, wypadki chodza po ludziach :-)

> [...]
    >http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Widok_z_latarni_w
    _Darlowie_na_wschodni_falochron_portu_01.JPG

    Kotwica na szczescie jeszcze nie ma komputera :-)

    >Generalnie elektronika samochodowa NIE JEST przystosowana do pracy w
    >warunkach morskich.

    Trzeba przyznac ze w warunkach samochodowych sobie niezle radzi [z
    wyjatkiem Daweoo] a slona woda tez sie tam zdarza.

    No ale coz proponujesz - silnik od Ursusa, Fiata 125p, czy specjalny
    morski ? Bo wszystkie wspolczesne samochodowe elektroniki maja kupe.

    A jak fajnie wyglada teraz profesjonalny silnik nowoczesnego statku
    :-)

    J.

  • 96. Data: 2010-04-05 22:10:01
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 05 Apr 2010 22:04:04 +0200, J.F
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale coz proponujesz - silnik od Ursusa, Fiata 125p, czy specjalny
    > morski ? Bo wszystkie wspolczesne samochodowe elektroniki maja kupe.

    Small block. Tanie toto, mocne, niezbyt wysilone (ale jak
    potrzeba to można zeń trochę wycisnąć). Do ogarnięcia nawet na
    gaźnikach. Ino trzeba zza wody ściągnąć.

    r.
    _____________

  • 97. Data: 2010-04-05 22:21:25
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 4 Kwi, 15:52, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:
    > Ona jest odśrodkowa i zapewniam Cię, zaróno tłoczy jak i zasysa.

    Pod warunkiem że jest zalana cieczą. Sama na sucho cieczy nie zassie,
    co w bardzo wielu przypadkach w łodzi będzie problemem i potencjalną
    poważną przyczyną uszkodzeń silnika.

    > Mhm. A powietrze którędy wejdzie?

    Ale czytałeś co pisałem wcześniej, miedzy innymi na temat wydechu ? Np
    z pojemności kolektora wydechowego który w łodzi jest zazwyczaj
    większy niż w samochodzie. Jeżeli po zatrzymaniu silnka będzie otwarty
    przynajmniej jeden zawór wydechowy powietrze ma absolutnie wolną
    drogę . To nie samochód - tutaj "zbiornik" cieczy chłodzącej jest
    sporo niżej pod silnikiem. Łódź nawet stojąca na wodzie jest cały czas
    w ruchu - idelane warunki by woda spłynęła i układ wypełnił się
    powietrzem.

    > OK, a teraz się zastanów, co się dzieje w aucie po wyłączeniu i czemu jakoś
    > nie wrze ;)

    i znowu nie czytałeś tego co napisałem. Powtórzę: silnik w łodzi a już
    na pewno w motorówce do szybkiego pływania w 90% swego żywota pracuje
    w dwóch stanach: wolne obroty i PEŁNE OBROTY. Absloutnie nie ma
    porównania do warunków pracy w samochodzie gdzie większość życia
    pracuje na srednim zakresie obrotów. W łodzi jest to tylko zakres
    przejściowy, najmniej używany. Silnik na pełnych obrotach jest
    termicznie trochę inaczej obciążony niż na obrotach średnich czy
    niskich.
    To co napisałem nie wynika z teoretyzowania tylko z kilkunastoletniej
    praktyki na wodzie, grzebania w wielu motorówkach z czego znakomita
    większość posiadała zaadaptowane silniki samochodowe. Takie np
    smallblocki grzały się jak wariaty i konieczne było przestudzenie
    silnika na wolnych obrotach. W nieco inteligentniejszych łodziach
    wyposażonych w jakąś elektronikę po takim wyłączeniu silnika po
    grzaniu na pełnych obrotach termik długo nie pozwalał załączyć silnika
    (tu nawiązanie do spływania wody z układu), stąd praktyka ostudzania
    silników na wolnych obrotach a potem pompa elektryczna pompująca wodę
    stosowana w prostym celu - ograniczyć zużycie paliwa bo te silniczki
    potrafią "wypić"
    W silniku w samochodzie masz układ otwarty ze zbiornikiem
    wyrównawczym. Samo to jest jakąś stabilizacją termiczno -
    ciśnieniową.Chłodziwo nie wrze bo to zazwyczaj jakieś glikole a nie
    woda, obciążenia termiczne są całkiem inne, chłodziwo może przechodzić
    obiegiem termosfonowym przez chłodnicę a jako zabezpieczeni może
    załćzać się wentylator chłodznicy. W łodzi jest woda które może się
    zagotować i natychmiast na skutek wzrostu ciśnienia i położenia
    silnika względem zbiornika wodnego może odpłynąć z silnika.

  • 98. Data: 2010-04-05 22:39:55
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 5 Kwi, 22:21, Jackare <j...@g...com> wrote:
    o tu masz np link do widoku typowego silniczka w motorówce do
    holowania narciarzy
    http://www.youtube.com/watch?v=H-DOAN6LBIQ
    Zwróć uwagę na te kolektory wydechowe jak są mocno wyciągnięte do góry
    a w tej łodzi linia wody jest mniej więcej na wysokości misko olejowej
    silnika.,Te kółeczko na pasku klinowym - jedyne które widać przed
    jednym z kolektorów to własnie mechaniczna pompa zasysająca wodę z
    jeziora. Gdzieś tak w 0:22 widać dobrze jeszcze jeden element silnika
    marynizowanego - miskę olejową które główny kolektor oleju jest
    przesunięty do tyłu co właśnie zapewnia odpowiednie warunki przy pracy
    w przechyle silnika do tyłu. Zwróć uwagę że silnik w łodzi jest już
    "na dzień dobry" przechylony do tyłu w pozycję niekorzystną dla jego
    pracy ale konieczną ze względu na dostosowanie silnika do kąta
    nachylenia wału napędowego śruby.
    To np jest silnik z takiej samej łodzi jaką pływałem przez kilka lat
    jako sternik (łódka Ski Nautique 2001 firmy Correct Craft)
    Tu masz jeszcze inną perspektywę na ten silnik, w jakimś ruskim chyba
    garażu. Woda do chłodzenia podawana z węża.
    http://www.youtube.com/watch?v=aN2l-QfYMMA&feature=r
    elated

  • 99. Data: 2010-04-05 22:41:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Apr 2010 20:10:01 +0000 (UTC), Robert Rędziak wrote:
    >On Mon, 05 Apr 2010 22:04:04 +0200, J.F
    >
    > Small block. Tanie toto, mocne, niezbyt wysilone (ale jak
    > potrzeba to można zeń trochę wycisnąć). Do ogarnięcia nawet na
    > gaźnikach. Ino trzeba zza wody ściągnąć.

    A gazniki do tego jeszcze robia ?

    Poza tym dysze w gazniku rownie zle sie czysci jak komputery naprawia,
    gdy falochron rosnie w oczach :-)

    J.

  • 100. Data: 2010-04-05 22:50:42
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 5 Kwi, 22:39, Jackare <j...@g...com> wrote:
    tu widać jeszcze jedno rozwiązanie o którym pisałem - wylot wydechu z
    kolektora podzielony na 3 mniejsze ujścia - redukcja dudnienia i
    lepsze chłodzenie gazów wodą
    http://www.youtube.com/watch?v=MIZijW67_t8&feature=r
    elated
    a tutaj to samo z osłonami z blachy
    http://www.youtube.com/watch?v=ZF34E9Yt5Sk&feature=r
    elated
    To na przykładzie moich ulubionych łodzi - Boesch.
    --
    Jackare