  • 71. Data: 2010-04-05 00:43:56
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: "p47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Robert Rędziak" <r...@g...wkurw.org> napisał w wiadomości
    news:slrnhri0mt.ar2.rekin@drapak.wkurw.org...

> [...]
    > można zbudować w ogródku prom kosmiczny. Mówimy tu o
    > możliwościach normalnego człowieka, który ,,załatwia'' silnik, a
    > nie ośrodka badawczo-rozwojowego, czy przynajmniej tunera, który
    > od lat zajmuje się tymi sprawami (co ciekawe, oni wciąż wolą
    > remapować oryginalne ECU niż opracowywać SA).

    > Zamarkować to możesz strzał grając w nogę na podwórku. Problem w
    > tym, że elektroniczny pedał gazu przede wszystkim nie używa
    > rezystorów, bo były zbyt zawodne. Po drugie, w ogóle nie musi
    > podawać napięcia do ECU, bo może gadać z nim po CAN.

    Mam coraz mocniejsze przekonanie, zety wcale nie czytasz tego, co napisałeś,
    tylko wypisujesz tu, co ci wygodnie, aby tylko wyszło, ze "się znasz";-))
    Ani nie napisałem , co wykorzystuje elektroniczny pedał gazu, a w
    szczególności ie sugerowałem, ze tam musi byc rezystor. No, a przede
    wszystkim explicite napisałem, ze ja bym go pozostawił!
    Jak inaczej chcesz sterowac silnikiem?

> [...]
    > zabezpieczeń przed pozafabryczną ingerencją oraz mechanizmów
    > uniemożliwiających pracę, jeśli jakiś element układanki się nie
    > odliczy lub nie zgłosi poprawności działania. Owszem, są ludzie,
    > którzy się na tym znają, ale to nie jest powszechna wiedza, ich
    > usługi nie są tanie i nawet to nie oznacza, że wszystko jest
    > możliwe na poziomie normalnego koleżki z ulicy.
    >
    > Często jest tak, że samo złamanie zabezpieczeń w ECU trwa kilka
    > miesięcy. A to tylko po to, by pozmieniać parę wartości w
    > mapach, a reszty się nie rusza, żeby się nie okazało, że zamiast

    Duzo słów, mało tresci! Te szczegóły nie maja większego znaczenia jesli nie
    widzi sie celu.
    Każdy zewnetrzny czujnik cyfrowego urzadzenia kontrolnego, takze w tym
    silniku, ma za zadanie przesłac ( w rozmaity sposób, jaki konkretnie t o
    jest wbrew temu co piszesz,- tu nieistotne, tak jak i "ramki" czy inne
    pakiety!) informacje o wielkosci jakiejs mierzonej przez siebie wielkości
    fizycznej. Wartości tej wielkości nie sa najczęściej dyskretne, ale ciągłe.
    Element je mierzacy najpierw przetwarza je na także ciągły, analogowy sygnał
    elektryczny, najczęsciej jest to w sposób ciągły zmienne napiecie
    elektryczne, albo zmienna rezystancja, albo tez zmienny prad będacy w znanej
    funkcji do mierzonego parametru. Dopiero potem ten analogowy, elektryczny
    sygnał albo w tej oryginalnej postaci przesyłany jest do centrali
    sterującej i tam dopiero ulega przekształceniu w odpowiednuiim przetworniku
    analogowo/cyfrowym, albo przetwarzany jest "na miejscu" i juz jako sygnał
    cyfrowy magistralą przesyłany jest do centralki.
    Tak czy inaczej, jesli po instalacji w łodzi pewne parametry zmienne w
    samochodzie są juz niepotrzebne (np informacje o wybranym biegu, czy
    poziomie sadzy w filtrze, albo jakies wskazania na tablicy) to wystarczy je
    zasymylowac podając na ten przetwornik analogowo-cyfrowy (czy w czujniku,
    czy w centralce) napiecie o odpowiedniej, stałej wartości.
    W mapach nic nie trzeba zmieniac, bo to wymagane jest wówczas, gdy chce się
    ZMIENIĆ charakterystyke silnika, a tu to nie ma miejsca!

    > To ile Common Raili zeswapowałeś do łódek?

    A tobie ile razy nie wyszło z CR 320 i dlaczego uważasz, że jestes wzorcem z
    Sevres mozliwości innych mechaników;-)

    Zreszta proponuję zakonczyc dyskusję, bo chyba nic pozytecznego z niej nie
    wypływa; -ani ty mnie nie przekonasz, ze "nie da się" ani zapewne ja ciebie.
    Jako człowiek pokojowy naprawde nie mam nic przeciwko temu, abyś oddawał
    pokłony tajemnemu CD320 jako nadprzyrodzonemu szczytowi wiedzy,
    nieogarnionemu myslą ludzką i nawet, jak dla mnie, możesz go codziennie
    czcić i okadzać na domowym ołtarzyku.
    ;-)

    p47

  • 72. Data: 2010-04-05 00:55:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 4 Apr 2010 22:00:02 +0000 (UTC), Robert Rędziak napisał(a):

    > No jak już słynny Znawca Św... znaczy Piggybacków, włącza się do
    > rozmowy, to odpowiem. Jednorazowo.
    >
    > Czy Ty naprawdę uważasz, że we wspomnianym BMW próbowali
    > uruchomić N57 na starym Motronicu od M20? Jak zwykle masz
    > wszystkich za idiotów, tylko zapomiałeś w lustro spojrzeć?

    Znaczy, zasymulowac reszty czujników sie nei da?

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 73. Data: 2010-04-05 01:28:07
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 5 Apr 2010 00:43:56 +0200, p47 <k...@w...pl>
    wrote:

> [...]
    > silniku, ma za zadanie przesłac ( w rozmaity sposób, jaki konkretnie t o
    > jest wbrew temu co piszesz,- tu nieistotne, tak jak i "ramki" czy inne

    Absolutnie nieistotne. Po prostu o tym pomyślisz, a on to prześle.

    [ciach kilogram truizmów]

    > analogowo/cyfrowym, albo przetwarzany jest "na miejscu" i juz jako sygnał
    > cyfrowy magistralą przesyłany jest do centralki.

    No gdybyś mi nie powiedział, to pewnie bym się nie domyślił.
    Rzecz jest nie w tym, że trzeba przesłać. Rzecz jest w tym *co
    przesłać i kiedy*. *W jakim formacie*. A to są bardzo często
    informacje, które nie są powszechnie dostępne, jeśli w ogóle.
    Ale rozumiem, że w razie czego pomożesz koledze wybrnąć, jeśli
    przypadkiem wsiądzie na minę w postaci dwóch motorów z 320CDI.
    Zmajstrujesz mu kilka emulatorów tego i owego, przecie to takie
    proste. Albo przełożysz całe wiązki z mietka.

> [...]
    > zasymylowac podając na ten przetwornik analogowo-cyfrowy (czy w czujniku,
    > czy w centralce) napiecie o odpowiedniej, stałej wartości.

    A jeśli jest tam kryptografia ze zmiennym kluczem, bo np. w
    zegarze siedzi kawałek immo, to też to zasymulujesz? Znasz
    algorytm?

    > W mapach nic nie trzeba zmieniac, bo to wymagane jest wówczas, gdy chce się
    > ZMIENIĆ charakterystyke silnika, a tu to nie ma miejsca!

    Ja tylko mówię, że często łatwiej jest zmienić coś w mapach (a
    nawet te są zabezpieczane przed ingerencją), niż wyrżnąć z ECU
    obsługę np. immobilizera. Tylko i aż.

    > A tobie ile razy nie wyszło z CR 320 i dlaczego uważasz, że jestes wzorcem z
    > Sevres mozliwości innych mechaników;-)

    Mnie by nie wyszło za każdym razem, więc nawet nie próbuję. Bo
    diabeł tkwi w szczegółach.

    > Zreszta proponuję zakonczyc dyskusję, bo chyba nic pozytecznego z niej nie
    > wypływa; -ani ty mnie nie przekonasz, ze "nie da się" ani zapewne ja ciebie.

    Wszystko się da. Nie wszystko się da w warunkach amatorskich, w
    rozsądnym czasie i za rozsądne pieniądze. To ile CR-ów już
    zeswapowałeś? Przecie twierdzisz, że się da.

    r.
    _____________

  • 74. Data: 2010-04-05 01:28:47
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    wrote:

> [...]

    informacje, które nie są powszechnie dostępne, jeśli w ogóle.
    Ale rozumiem, że w razie czego pomożesz koledze wybrnąć, jeśli
    przypadkiem wejdzie na minę w postaci dwóch motorów z 320CDI.

  • 75. Data: 2010-04-05 01:38:44
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-04, Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> wrote:

    > Zmajstrujesz mu kilka emulatorów tego i owego, przecie to takie
    > proste. Albo przełożysz całe wiązki z mietka.

    A to i owo to na samym końcu nie ma jakiegoś analogowego czujnika,
    którego można zasymulować opornikiem czy kondensatorem?

    > A jeśli jest tam kryptografia ze zmiennym kluczem, bo np. w
    > zegarze siedzi kawałek immo, to też to zasymulujesz? Znasz
    > algorytm?

    Wykręcić zegar, wkręcić zegar i podpiąć?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 76. Data: 2010-04-05 01:45:12
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 5 Apr 2010 00:55:52 +0200, Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Znaczy, zasymulowac reszty czujników sie nei da?

    M. in. sprawa rozbiła się o brak czujników do ASC/DSC. Stanęło
    na tym, że łatwiej było wsadzić tam M54 niż szarpać się z
    przekładaniem połowy E46 do budy E30.

    r.

    PS. Przepraszam, to był M57, czyli silnik sprzed dobrych kilku
    lat.
    _____________

  • 77. Data: 2010-04-05 01:46:10
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

> [...]

    M. in. sprawa rozbiła się o brak czujników do ASC/DSC. Stanęło
    na tym, że łatwiej było wsadzić tam M54 niż szarpać się z

    PS. Przepraszam, to był M57, czyli silnik sprzed prawie
    dziesięciu lat.
    _____________

  • 78. Data: 2010-04-05 01:53:17
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 05 Apr 2010 01:38:44 +0200, Krzysiek Kielczewski
    <k...@g...com> wrote:

    > A to i owo to na samym końcu nie ma jakiegoś analogowego czujnika,
    > którego można zasymulować opornikiem czy kondensatorem?

    Ta jest. I ECU wywali CEL, bo uzna że czujnik się spieprzył,
    skoro przez cały czas podaje tę samą wartość.

    > Wykręcić zegar, wkręcić zegar i podpiąć?

    Zegar, stacyjkę, pastylkę. A jeszcze wypadałoby np. zasymulować
    kontrolę trakcji i ABS, żeby ECU nie świrowało. A potem jeszcze
    to i jeszcze tamto. Dojdzie jeszcze parę ciekawostek i wyjdzie
    na to, że łatwiej było przełożyć pół instalacji z dawcy.

    Gdyby to wszystko było takie proste, to mielibyśmy falę różnych
    ciekawych swapów.

    Jak już W. Godel napisał. Nieprzypadkowo do wielu łódek trafiają
    small blocki. I jak ktoś jeszcze dodał, nieprzypadkowo wkłada
    się diesle na pompach rotacyjnych.

    r.
    _____________

  • 79. Data: 2010-04-05 02:28:21
    Od: "p47" <k...@w...pl>

> [...]
    >(...)
    Nieprzypadkowo do wielu łódek trafiają
    > small blocki. I jak ktoś jeszcze dodał, nieprzypadkowo wkłada

    jak wyzej widac najlepiej samemu wymyslec jakąs tezę, a potem pokazywac, jak
    dzielnie ją się zwalcza;-) - czy ktos tu twierdził, ze dzieje się to
    przypadkowo??!
    Oczywisciejest tak nie bez przyczyny, bo jak tu wczesniej pisałem ŁATWIEJ
    przełozyć prymitywniejszy silnik. Ale to wcale nie znaczy, ze nowoczesnego z
    definicji "nie da się" i że nikt tego nie robi.

    p47

  • 80. Data: 2010-04-05 02:43:10
    Od: "p47" <k...@w...pl>

> [...]
    > przesłać i kiedy*. *W jakim formacie*. A to są bardzo często
    > informacje, które nie są powszechnie dostępne, jeśli w ogóle.
    ??

> [...]
    >
    > A jeśli jest tam kryptografia ze zmiennym kluczem, bo np. w
    > zegarze siedzi kawałek immo, to też to zasymulujesz? Znasz

    W ogóle to informacje dot. algorytmów, magistral, formatów są niepotrzebne!
    Zrozum, ze na poczatku jest jakies napięcie (najczęściej), wynikające
    (najczęściej) ze zmiennej rezystancji elementu pomiarowego czujnika, która
    to rezystancja jest funkcją mierzonej wielkości fizycznej (np. przepływu
    powietrza, albo temperatury wody). I dopiero to napięcie albo przesyłane
    jest (w starszych układach) do centralki i tam digitalizowane, albo od razu
    dygitalizowane i w jakimś formacie przesyłane tam magistralą. Jesli podamy
    do przetwornika napiecie to tak samo zostanie zdygitalizowane i nic nas nie
    obchodzi, jak je dalej układ przesle?
    Czy rezystancja 50 Ohmów np. na termistorze mierzacym temperature w
    momencie osiągniecia przezeń np. 105 st. C. różni sie od 50 Ohmów na
    podstawionym w miejsce termistora rezystorze??

    > Ja tylko mówię, że często łatwiej jest zmienić coś w mapach (a
    > nawet te są zabezpieczane przed ingerencją), niż wyrżnąć z ECU
    > obsługę np. immobilizera. Tylko i aż.

    A dlaczego koniecznie chcesz immobilkizator "wyrżnąć"? Na łodzi tez jest
    przydatny! A podpięcie immobilizatora to nie filozofia raczej..

> [...]
    > rozsądnym czasie i za rozsądne pieniądze. To ile CR-ów już
    > zeswapowałeś? Przecie twierdzisz, że się da.

    Wiesz, uważam tez, ze da się przebiec 100m w 11 sek, choc mnie to sie nigdy
    nie udało. Ale innym amatorom i owszem;-)

    p47