  • 1. Data: 2009-05-09 19:35:25
    Temat: Czy te temperatury procka sa ok?
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Witam

    Czy te temperatury procka sa ok:
    Procek to C2D E6300 (1.86Ghz)?

    http://images37.fotosik.pl/117/461bea65ebf8f6be.jpg

    Nie jest za goraco?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2009-05-09 20:07:29
    Temat: Re: Czy te temperatury procka sa ok?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Rafal M pisze:
    > Czy te temperatury procka sa ok:
    > Procek to C2D E6300 (1.86Ghz)?
    > http://images37.fotosik.pl/117/461bea65ebf8f6be.jpg
    > Nie jest za goraco?
    Biorąc pod uwagę to że któraś z pozostałych temperatur (40'C i 54'C)
    powinna dotyczyć temperatury w obudowie, to temperatura rdzenia 65'C to
    tak jeszcze od biedy w normie dla pełnego obciążenia, 15'C więcej niż
    jego otoczenie...
    Niby CPU usage tutaj nie widać, więc procesor jest "idle", ale nie wiem
    czy masz włączone w biosie SpeedStep oraz w systemie "minimalne
    zarządzanie energią" więc ciężko powiedzieć czy w "idle" się schładza (a
    pod obciążeniem się zgrzeje mocniej niż tutaj widzimy), czy ciągle
    trzyma pełną moc i grzeje się tak samo.
    Raczej bym się zainteresował wysoką temperaturą w całej obudowie, skoro
    to E6300 to już trochę czasu ma - czy ten komputer nie zarósł wewnątrz
    kurzem za bardzo? Obudowa ma jakiś przewiew/kratki? Jest jakiś
    wentylator wyciągający powietrze, czy tylko ten w zasilaczu? (i czy też
    zasilacz nie jest zabity kurzem)?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-05-09 20:27:51
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 9 Maj, 22:07, BartekK <s...@N...org> wrote:

> [...]
    > kurzem za bardzo? Obudowa ma jakiś przewiew/kratki? Jest jakiś
    > wentylator wyciągający powietrze, czy tylko ten w zasilaczu? (i czy też

    Dorzucam jeszcze screeny z dwoch innych programow (bo jednak wartosci
    sie roznia):

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f06f728af797acb1
    .html

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d5392fed5a0076b5
    .html

    Obudowa ma 2 wiatraki, jeden 70mm wdmuchujacy, drugi 120mm wyrzucajacy
    powietrze + ten wiatrak od zasilacza.

    Chlodzenie na procku jest boxowe.
    I tutaj moze byc problem, wczoraj odkurzylem/powycieralem wszystko w
    srodku obudowy, ale zostawilem chlodzenie procka. A ono jest
    (zwlaszcza radiator) troche kurzem pokryte.

    Problem w tym, ze nigdy nie montowalem procka, chlodzenia itd. Zna
    ktos jakis dobry poradnik jak to zrobic krok po kroku? W sensie zdjac
    chlodzenie, wyczyscic radiator i procka z resztek starej pasty, i na
    nowo wszytsko zmontowac?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 4. Data: 2009-05-09 22:08:07
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Rafal M pisze:
    > Dorzucam jeszcze screeny z dwoch innych programow (bo jednak wartosci
    > sie roznia):
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f06f728af797acb1
    .html
    CoreTemp mierzy dokładnie (bo w zasadzie podaje to co procesor sam sobie
    zmierzy), zresztą daje te same wyniki co Speedfan w pozycjach Core0
    Core1 (bo używa tej samej metody pomiaru co Coretemp, a pozostałe
    temperatury już mierzy za pośrednictwem czipu na płycie).

    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d5392fed5a0076b5
    .html
    Nie znam, więc się nie wypowiem

    > Obudowa ma 2 wiatraki, jeden 70mm wdmuchujacy, drugi 120mm wyrzucajacy
    > powietrze + ten wiatrak od zasilacza.
    > Chlodzenie na procku jest boxowe.
    W takim wypadku te temperatury uznałbym za zdecydowanie za wysokie.
    Chyba że w pokoju też masz 40'C ;)

    > I tutaj moze byc problem, wczoraj odkurzylem/powycieralem wszystko w
    > srodku obudowy, ale zostawilem chlodzenie procka. A ono jest
    > (zwlaszcza radiator) troche kurzem pokryte.
    Trochę czy całkiem? Jeśli to wygląda mniejwięcej jak
    http://www.drut.org/images/futro.jpg to znaczy że jest zabite całkowicie
    i wentylator nic nie chłodzi.

> [...]
    > ktos jakis dobry poradnik jak to zrobic krok po kroku? W sensie zdjac
    > chlodzenie, wyczyscic radiator i procka z resztek starej pasty, i na
    Po pierwsze w boxowym chłodzeniu intela aby wyczyścić radiator nie
    musisz go ściągać z procesora (od E6300, bo w nowszych, np od E5200 już
    nie). Wystarczy odpiąć plastikowy koszyk z wentylatorem od radiatora - z
    2 boków znajdziesz 2 "łapki" trzymające czarny plastik wentylatora za
    wycięcie w srebrnym aluminium radiatora, podważasz je płaskim
    śrubokrętem i wentylator odskakuje. Solidne przedmuchanie wystarcza, nie
    ma sensu "polerować" szmatką. Po ściągnięciu wentylatora zostaje ci na
    procesorze radiator
    http://www.egielda.com.pl/images/art/cache/41ddcf7dd
    d432371567e8e26e23cb06a.jpg

    Po drugie - jak już chcesz całość ściągnąć to też nie ma problemu,
    wystarczy płaski śrubokręt, masz na powyższej fotce radiatora takie 4
    czarne "cośie" z miejscem na wsadzenie śrubokręta z góry, i wytłoczoną
    strzałką "obróć w lewo o 90' ". Wystarczy to wykonać, a zaczepy są
    zwolnione - po prostu ściągasz radiator delikatnie ciągnąc za wszystkie
    4 uchwyty (by wyszły z dziur w płycie) a potem za cały radiator by
    odlazł z procesora (ewentualnie delikatnie próbując go obrócić, by
    "ukręcić" starą zasmażoną pastę).
    Potem czyścisz procesor oraz dół radiatora szmatką/srajtaśmą do czysta,
    najłatwiej przy pomocy izopropanolu/acetonu - świetnie zmywa resztki
    starej pasty (ale wiele innych zmywaczy też się nadaje, a w
    ostateczności czysto fizyczne szorowanie też zda egzamin). Przed
    zamontowaniem napaćkaj najcieńszą (jak się da) warstwę pasty termicznej
    na procesor, przekręć sobie te 4 czarne zaczepy spowrotem (90'
    przeciwnie do strzałki na nich), połóż radiator na procesorze, celując
    końcami zaczepów w dziury w płycie, tak by powchodziły bolce w dziury, a
    potem solidnie paluchem wciskasz te 4 czarne w płytę, metodą "po
    przekątnej" - powinny zaskoczyć/zatrzasnąć się (blokując bolce wewnątrz
    otworów w płycie, czyli radiator nad procesorem).
    Całość dużo wygodniej robi się gdy komputer/płyta leży na płasko, a nie
    stoi ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2009-05-09 22:36:24
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 10 Maj, 00:08, BartekK <s...@N...org> wrote:

    > Trochę czy całkiem? Jeśli to wygląda mniejwięcej
    jakhttp://www.drut.org/images/futro.jpgto znaczy że jest zabite całkowicie
    > i wentylator nic nie chłodzi.

    Az tak zle to nie jest, czesciowo radiator jest przeslaniety kurzem
    (od strony wyrzucajacego powietrze wiatraka 120mm = chyba taki jest
    przeplyw powietrza w obudowie).

> [...]
    > śrubokrętem i wentylator odskakuje. Solidne przedmuchanie wystarcza, nie
    > ma sensu "polerować" szmatką. Po ściągnięciu wentylatora zostaje ci na

    Dzieki za info. Jutro postaram się to zrobic. Tylko nie wiem czy
    sprezone powietrze gdzies kupie :/
    Jak cos to w poniedzialek.
    Pozniej nie ma problemu z powtornym nalozeniem wiatraka na radiator?

    To jest wersja minimum, bo po 2,5 roku chyba warto paste na procku
    wymienic?

> [...]
    > starej pasty (ale wiele innych zmywaczy też się nadaje, a w
    > ostateczności czysto fizyczne szorowanie też zda egzamin).

    Izopropanol "budowlany" z Castoramy wystarczy?

    Przed
    > zamontowaniem napaćkaj najcieńszą (jak się da) warstwę pasty termicznej
    > na procesor,

    Jaka paste kupic? Bo sa rozne wynalazki ;) CIenaka warstwa to ile
    milimetr czy mniej, tak prawie przeswitujaco?

> [...]
    > przekątnej" - powinny zaskoczyć/zatrzasnąć się (blokując bolce wewnątrz
    > otworów w płycie, czyli radiator nad procesorem).

    Niby na trudne nie wyglada ;) Gdzies fotki jeszcze dla pewnosci
    poszukam ;)

    Sorka za tyle pytan, ale nigdy nie skladalem calego kompa
    samodzielnie :/

    I dzieki za wyczerpujacy poradnik :) Chyba kupie powietrze, paste,
    izopropanol i po weekendzie sprobuje zawaczyc :)

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 6. Data: 2009-05-09 22:56:15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Rafal M pisze:
    > Dzieki za info. Jutro postaram się to zrobic. Tylko nie wiem czy
    > sprezone powietrze gdzies kupie :/
    A "pod nosem" nie masz własnego? :) Albo odkurzacza pod reką?

    > To jest wersja minimum, bo po 2,5 roku chyba warto paste na procku
    > wymienic?
    Sprawa gustu. Ja wychodzę z założenia, że jak była dobrze nałożona (np
    oryginalna wprost z boxa) za pierwszym razem i nigdy nigdy tego już nie
    ruszał - to nadal można nie ruszać. Większość "gęstych" past działa na
    zasadzie, że przy pierwszym podgrzaniu procesora rozprowadzają się i
    dostosowują do miejsca które mogą wypełnić, i tak powinny zostać, bo
    jakiekolwiek ściągnięcie - to już nigdy nie wróci na swoje miejsce
    idealnie tak jak było za pierwszym razem, a drugi raz już pasta nie
    dostosuje się od nowa, to proces jednokrotny.
    Chyba że są dziwne objawy - np radiator jest chłodny, a procesor
    wykazuje wysokie temperatury, znaczy że źle przylega jednak, i tutaj
    może być np źle zaczepiony radiator do płyty (nie na 4 bolcach, i krzywo
    przylega, choćby od nowości), albo właśnie jakiś problem z pastą (np
    zruszona bo ktoś 2 razy zakładał i poprawiał.

    > Izopropanol "budowlany" z Castoramy wystarczy?
    Wystarczy spokojnie. A w warunkach bojowych spirytus tudzież
    najpodlejszy zmywacz do paznokci ("pożyczyć" od kobiety) też wystarczy,
    potrzebujesz tego 4 krople a nie 2litry...

    > Jaka paste kupic? Bo sa rozne wynalazki ;) CIenaka warstwa to ile
    > milimetr czy mniej, tak prawie przeswitujaco?
    To nie jest krytyczne, dla tego procesora nawet masło spożywcze by
    wystarczyło ;) Ale przyjmując opcje przyzwoite - dowolna pasta
    termiczna, "biała" pasta H, dowolna "do procesorów" itp, co ci się uda
    dorwać. np https://ssl.allegro.pl/item562336837_562336837.html
    Ja nie przepadam za "gęstymi" superpastami, bo ciężko się nakładają
    (mają konsystencję plasteliny, wszystkiego się czepiają dobrze poza
    gładką blaszką procesora/radiatora), wolę takie mazidła jak ta.

    Grubość pasty ma być najcieńsza jaką uda ci się uzyskać - np w przypadku
    "białej" pasty (najtansza najpodlejsza najpopularniejsza, do wielu
    radiatorów dodawana gratis) wystarczy nakropić ze 4 kropelki na
    procesor, a potem rozmazać/rozprowadzić to palcem metodą
    "tupania-dotykania" - grubość pasty wystarcza taka, jaka wyniknie z
    tego, że na palcu masz pory ;) Naprawdę cieniutko. Albo walnąć takie
    kropeczki ze 4, a potem przyłożyć testowo radiator, pokręcić nim i lekko
    docisnąć, ściągnąć i zobaczyć czy się ładnie rozsmarowało/rozlało na
    całą powierzchnię.
    Np tutaj widać warstwę pasty po ściągnięciu radiatora
    http://www.capn13.net/it/cpu_mounting/p4_02_old_grea
    se.jpg - może
    troszkę więcej bym nałożył pasty (tutaj jest widok "starej" pasty,
    której połowa została na radiatorze po ściągnięciu)

    Pasta ma tylko i wyłącznie poprawić kontakt termiczny - przez
    wypełnienie porów w metalowej powierzchni procesora oraz w aluminium
    radiatora, a porowatość aluminium nie mierzysz w milimetrach ;)

    > Niby na trudne nie wyglada ;) Gdzies fotki jeszcze dla pewnosci
    > poszukam ;)
    Powodzenia.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-05-09 23:04:22
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 10 Maj, 00:56, BartekK <s...@N...org> wrote:
> [...]

    > przylega, choćby od nowości), albo właśnie jakiś problem z pastą (np
    > zruszona bo ktoś 2 razy zakładał i poprawiał.

    Dobra, najpierw sciagne tylko sam wiatraczek i wydmucham kurz z
    radiatora. I wtedy zobaczymy jakie beda temperatury na rdzeniach. Jak
    duzo nie spadna to sie zabiore za sciaganie radiatora i wymiane pasty.

    A ok :D
    Dzieki za pomoc :)

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 8. Data: 2009-05-09 23:12:11
    Od: żółta pięta <...@...a>

    > a drugi raz już pasta nie dostosuje się od nowa, to proces jednokrotny.

    BUAHAHAH
    dawno takiej glupoty nie czytalem na newsach.

  • 9. Data: 2009-05-09 23:14:20
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 10 Maj, 01:04, Rafal M <r...@g...com> wrote:

    > A ok :D
    > Dzieki za pomoc :)

    A jeszcze jedno, jak zdecyduje sie wymienic paste to procka z plyty
    nie musze wyciagac?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 10. Data: 2009-05-10 11:13:28
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "żółta pięta" <...@...a> wrote in message news:gu52kg$djg$1@news.wp.pl...
    > BUAHAHAH
    > dawno takiej glupoty nie czytalem na newsach.

    oryginalnie aplikowane na boxowe radiatory intela mazidlo na
    bank sie nie dostosuje (po dwoch latach o ktorych mowi autor
    watku) bo wtedy juz jest dosyc malo plastyczne

    zauwaz ze kartekk pisze o ponownym uzyciu oryginalnej pasty
    ktora jest na radiatorze po zakupie, nawet po kilku dniach
    bym tego nie robil bo byloby to conajmniej ciezkie do
    przeprowadzenia