  • 21. Data: 2018-07-17 11:08:39
    Temat: Re: DCF77
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> napisał w
    wiadomości news:5b4c98f3$0$608$65785112@news.neostrada.pl...

    > Mam zegar z DCF-em. Wisi na ścianie. Zawsze pokazuje poprawny czas, nigdy
    > nie zdarzyło mu się pokazywać głupot.

    mój wiszący zrobiony z płyty gramofonowej ma parę poślizg przy zmianie czasu
    ale ogólnie nie ma problemów. Zanim się zsynchronizuje pokazuje zawsze 12
    więc łatwo zauważyć. Mechanizm nie chciał działać na eneloopie- nie pamiętam
    chyba poniżej doby działał ale na baterii jest ok.

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 22. Data: 2018-07-17 11:22:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-16 o 12:19, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Noc raczej pogarsza (*) propagację na falach długich, natomiast może też
    Długie to zbyt ogólna nazwa, DCF-wi z 77,5khz daleko do Warszawy 227 czy
    225khz
    poza tym znacznie węższe pasmo więc i wielodrogowość ograniczona do minimum.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 23. Data: 2018-07-17 11:23:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-16 o 15:41, Roman Rogóż pisze:

    > Jakbym widział ojca słuchającego "Wolnej Europy" na lampowej Diorze
    Ale to już średnie fale, one w dzień prawie wcale nie grają, tylko nocą.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 24. Data: 2018-07-17 11:24:18
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zawsze 12 więc łatwo zauważyć. Mechanizm nie chciał działać na eneloopie-
    > nie pamiętam chyba poniżej doby działał ale na baterii jest ok.

    po napisaniu poprzedniego posta zrestartowałem go, 11 minut mu zajęło
    zsynchronizowanie
    Lokalizacja Lublin, wisi na południowej ścianie mieszkania

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 25. Data: 2018-07-17 11:34:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > A skąd wiesz, że ramka jest poprawna? W sygnale DCF77 jest bardzo
    > mało informacji dodatkowej, która potrafi to zapewnić. Proste
    > algorytmy dekodowania łatwo jest "wykoleić".

    To, że tak to spitolili, jest dla mnie niepojęte. Przecież wiadomo, że na
    radiu są przekłamania. Jeszcze bardziej niepojęte jest to, że nikt tego
    przez tyle czasu nie naprawił. Wiem, że jest kompatybilność wsteczna, ale
    skoro wcześniej był mors, a teraz go nie ma, to zakładam że dałoby się tam
    wcisnąć choćby CRC32.

    Za enwiki:

    "There was also a Morse code station identification until 2006, sent
    during minutes 19, 39 and 59 of each hour, however this was discontinued
    as the station is easily identifiable by the characteristic signal. A 250
    Hz tone was generated by square wave modulating the carrier between 100%
    and 85% power, and that tone was used to send one letter per second,
    between the second marks. During seconds 2032, the call sign "DCF77" was
    transmitted twice."

    Są też pola "civil warning bits".

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 26. Data: 2018-07-17 11:42:57
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Hej, oni to zmontowali w 1959, jakie CRC, jakie bity? :-]
    No fakt procków ani scalaków jeszcze nie było, ale mogli
    te 8 bitów zarezerwować na sume kontrolną całości,
    na cząstkowych danych dali parzystość, a byle czym się tego sprawdzić
    też nie da, więc widać że szukali możliwości kontroli odebranego czasu
    i próbowali ją zaszyć w protokole mimo ze nie było technicznych
    mozliwości jej sprawdzenia.

    > Pomysł był fantastycznie nowoczesny jak na tamte czasy.
    > Angole nadający swój czas na 50kHz z Anthorn do dziś nie
    > dołożyli modulacji fazy, którą w DCF masz. Tylko "nikt"
    > z niej nie korzysta, a potem płacze, że odbiór słaby.
    Ale wtedy odbiornik musisz sam robić, a dla AM masz gotowe
    poza tym faza chyba niesie tylko info o początku sekundy i nic więcej.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 27. Data: 2018-07-17 11:57:55
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 17/07/18 04:54, Pszemol wrote:

    > Prawda jest taka, że autorzy DCFa mają w nosie problemy Polaków
    > na wschód od Warszawy z odbiorem sygnału nadawanego z Niemiec
    > i przeznaczonego na rynek niemiecki. A u nich działa świetnie...
    > Na zachodnich terenach Polski też działa świetnie. Więc projekt udany.

    Dla pocieszenia wam napisze ze Lidl w UK takze sprzedaje zegary
    (nie)synchronizujące się do DCF - choc UK ma swoj nadajnijk na 60KHz.

    http://www.npl.co.uk/science-technology/time-frequen
    cy/products-and-services/time/msf-radio-time-signal

  • 28. Data: 2018-07-17 12:03:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-07-17 o 11:24, tck pisze:

> [...]
    > zsynchronizowanie
    > Lokalizacja Lublin, wisi na południowej ścianie mieszkania

    Wrocław :-)
    Ale zegar wisi na płycie gipsowo-kartonowej od jej wschodniej strony.

    P.P.

  • 29. Data: 2018-07-17 17:39:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Wysocki wrote:

    > To, że tak to spitolili, jest dla mnie niepojęte. Przecież wiadomo, że na
    > radiu są przekłamania.

    Z dzisiejszej perspektywy spitolili, ale biorąc pod uwagę kontekst
    historyczny, to równie dobrze można narzekać, że lampowe radia
    samochodowe nie miały RDSu. A porządne kody korekcji błędów to
    dopiero czasy programu Apollo.

    > Jeszcze bardziej niepojęte jest to, że nikt tego
    > przez tyle czasu nie naprawił.

    Jeśli Cię to pocieszy, to konkurencja w postaci MSF nie ma nawet
    modulacji fazy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2018-07-17 17:49:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ale wtedy odbiornik musisz sam robić, a dla AM masz gotowe

    No ale to pretensje miej do producentów. Skoro najtańsze badziewie
    się sprzedaje, to się je produkuje. Taki z demodulatorem fazy jest
    bardziej złożony i pobiera więcej prądu, ale przy pewnym wysiłku
    pozwala się dosynchronizować do nośnej DCF z dokładnością do jednego
    cyklu, a nie jakiejś tam sekundy. Mało kto tego potrzebuje, to
    popularność rozwiązania stosowna. Mam "na stosie" projekt takiego
    właśnie odbiornika na STM32 H7, jak znajdę wolne sloty, to się
    pochwalę wynikami.

    > poza tym faza chyba niesie tylko info o początku sekundy i nic więcej.

    Niesie dokładnie te same informacje, co amplituda. Opis w angielskiej
    wiki jest niekompletny. U Engelera są stosowne obrazki.

    Pozdrawiam, Piotr