  • 1. Data: 2017-04-24 16:34:43
    Temat: DTMF a MFSK
    Od: moje12a <d...@g...com>

    Mam takie pytanie czy ktoś umie mi czytelnie wytłumaczyć czym różni się kodowanie
    DTMF (2x1z4) od Wielotonowego MFSK na przykładzie standardowej klawiatury telefonu z
    wybieraniem tonowym gdzie każdy z 16 klawiszy ma przypisaną kombinację 2 tonów (1
    wysoki+1 niski)?

    Tzn mam pytanie czy MFSK można przyrównać do zwielokrotnionej klawiatury DTMF w stylu
    że pierwsze 2 częstotliwości ("pionowa" i "pozioma") definiują "która to klawiatura
    ?" a kolejne 2 częstotliwości definiują już sam klawisz. Oczywiście tych stopni
    wyboru mogła by być dowolna ilość.

    Przykładowo:
    dla wyboru klawiatury są użyte częstotliwości:
    1- 800+1800
    2- 800+1900
    3- 900+1800
    4- 900+1900

    natomiast dla samych klawiszy (niezależnie od tego która została wybrana)
    1- 2800+3800
    2- 2800+3900
    3- 2800+4000
    A- 2800+4100
    4- 2900+3800
    5- 2900+3900
    6- 2900+4000
    B- 2900+4100
    7- 3000+3800
    8- 3000+3900
    9- 3000+4000
    C- 3000+4100
    *- 3100+3800
    0- 3100+3900
    #- 3100+4000
    D- 3100+4100

    bo wszystkie znalezione informacje pokazują sam przykład kodowania ale nie tłumaczą
    go elementarnie. będę Wdzięczny za "lekcję"

  • 2. Data: 2017-04-25 12:27:16
    Temat: Re: DTMF a MFSK
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    moje12a <d...@g...com> wrote:

> [...]
    > klawiatury telefonu z wybieraniem tonowym gdzie każdy z 16 klawiszy ma
    > przypisaną kombinację 2 tonów (1 wysoki+1 niski)?

    DTMF jest szczególną formą MFSK.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 3. Data: 2017-05-05 14:33:24
    Od: moje12a <d...@g...com>

    Jak mam rozumieć wartości M i k przy MFSK ? czy M oznacza liczbę częstotliwości
    ("kanałów") na jakich mogę emitować sygnał a k liczbę bitów jaką mogę wysłać w 1
    okresie czasu ?

  • 4. Data: 2017-05-05 16:23:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "moje12a" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Jak mam rozumieć wartości M i k przy MFSK ?
    >czy M oznacza liczbę częstotliwości ("kanałów") na jakich mogę
    >emitować sygnał a k liczbę bitów jaką mogę wysłać w 1 okresie czasu ?

    A jakies konkretne MFSK masz na mysli, czy tak ogolnie ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_frequency-shi
    ft_keying
    oni np sugeruja, ze M to bedzie ilosc czestotliwosci, raczej bym ich
    nie nazywal kanalami.

    Taka 1 z M czestotliwosci koduje log2 (M) bitow.

    Ale mozna rozszerzyc o kilka tonow naraz (jak np w DTMF)

    J.

  • 5. Data: 2017-05-05 19:27:11
    Od: moje12a <d...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 16:24:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > nie nazywal kanalami.
    >
    > Taka 1 z M czestotliwosci koduje log2 (M) bitow.
    >
    > Ale mozna rozszerzyc o kilka tonow naraz (jak np w DTMF)

    chodzi mi o taki przykład http://pld.cs.luc.edu/courses/346/sum15/mnotes/image
    s/stallings9.4.png
    Przez pojęcie "kanał" rozumiem parametr oznaczony tu jako PN=00,01,10,11
    Częstotliwość to pozycja w obrębie jednego PN
    A liczba bitów danych w jednostce czasu to wiadomo (t).

    No chyba że źle czytam schemat/rysunek.

  • 6. Data: 2017-05-05 20:39:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 May 2017 10:27:11 -0700 (PDT), moje12a napisał(a):
> [...]
    > Częstotliwość to pozycja w obrębie jednego PN
    > A liczba bitów danych w jednostce czasu to wiadomo (t).

    Opis przeczytaj
    http://pld.cs.luc.edu/courses/346/sum15/mnotes/cellu
    lar.html

    To jest nie tyle MFSK, co Frequency Hopping.
    Czyli celowe skakanie miedzy czestotliwosciami.

    Akurat tu prezentuja 4 kanaly, a w kazdym 4 czestotliwosci do
    transportu wlasciwych danych. Ale jak oni to sobie numeruja, to by
    trzeba ich dopytac. A moze niejakiego Stallinga ?

    J.