    From: __Maciek <i...@c...org>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Detal z poliamidu - gwint zwykły czy drobnozwojny?
    Date: Mon, 13 Dec 2010 15:37:52 +0100

    Będę w najbliższym czasie wykonywał kilka (-naście) elementów z
    Tarnamidu (poliamidu). Będą to nietypowe (czy raczej trudne/niemożliwe
    do kupienia w kraju i nieopłacalne do sprowadzenia w takiej liczbie, a
    łatwe do samodzielnego wytoczenia) złącza elektryczne (gniazdka).

    Gniazdka będą mocowane w płycie czołowej urządzenia za pomocą gwintu
    na obudowie i nakrętki (tak jak większość podobnych elementów, np.
    kontrolek diodowych, przycisków itp.). I tego właśnie gwintu dotyczy
    moje pytanie: otóż z tego co widzę, wszystkie takie elementy
    produkowane fabrycznie (w tym również odpowedniki gniazdek które będę
    robił), mocowane są gwintem drobnozwojnym. Nie znam się za dobrze na
    mechanice, ale wydaje mi się że robi się tak dlatego że dzięki temu że
    w gwincie drobnozwojnym jest mniejszy kąt wzniosu linii śrubowej, więc
    można element dokręcić tak żeby się nie odkręcał, używając mniejszego
    momentu obrotowego, co dla trwałości delikatnego elementu z tworzywa
    jest istotne. No ale to tylko moje gdybania, a może powód jest inny?

    Więc dlaczego w detalach plastikowych stosuje się gwinty drobnozwojne?
    I czy powinienem zastosować M8x0,5 (jak w fabrycznych gniazdkach) czy
    standardowe M8 (x1,25) też będzie ok?