  • 1. Data: 2010-12-13 14:37:52
    Temat: Detal z poliamidu - gwint zwykły czy drobnozwojny?
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Będę w najbliższym czasie wykonywał kilka (-naście) elementów z
    Tarnamidu (poliamidu). Będą to nietypowe (czy raczej trudne/niemożliwe
    do kupienia w kraju i nieopłacalne do sprowadzenia w takiej liczbie, a
    łatwe do samodzielnego wytoczenia) złącza elektryczne (gniazdka).

    Gniazdka będą mocowane w płycie czołowej urządzenia za pomocą gwintu
    na obudowie i nakrętki (tak jak większość podobnych elementów, np.
    kontrolek diodowych, przycisków itp.). I tego właśnie gwintu dotyczy
    moje pytanie: otóż z tego co widzę, wszystkie takie elementy
    produkowane fabrycznie (w tym również odpowedniki gniazdek które będę
    robił), mocowane są gwintem drobnozwojnym. Nie znam się za dobrze na
    mechanice, ale wydaje mi się że robi się tak dlatego że dzięki temu że
    w gwincie drobnozwojnym jest mniejszy kąt wzniosu linii śrubowej, więc
    można element dokręcić tak żeby się nie odkręcał, używając mniejszego
    momentu obrotowego, co dla trwałości delikatnego elementu z tworzywa
    jest istotne. No ale to tylko moje gdybania, a może powód jest inny?

    Więc dlaczego w detalach plastikowych stosuje się gwinty drobnozwojne?
    I czy powinienem zastosować M8x0,5 (jak w fabrycznych gniazdkach) czy
    standardowe M8 (x1,25) też będzie ok?

  • 2. Data: 2010-12-13 15:13:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w
> [...]
    > tworzywa
    > jest istotne. No ale to tylko moje gdybania, a może powód jest

    Niby i gwinty normalne sa samohamowne, a moment nie ma tu nic do
    rzeczy.
    Ale .. one sa samohamowne w stali i mosiadzu, w tarnamidzie nie
    bylbym juz taki pewien, chyba ze dobierzesz wymiary tak zeby byly
    bezluzowe.

    A druga sprawa - glebokosc gwintu. Masz na tyle grube scianki zeby
    naciac normalne M8 ?
    Czyli chyba jednak drobnozwojowy.

    Ale nie ma w kraju gotowych ? http://www.elementyadsys.pl/

    A pewnie sa i inni.

    J.

  • 3. Data: 2010-12-13 15:45:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Dec 13, 2:37 pm, __Maciek <i...@c...org> wrote:
> [...]
    > robi ), mocowane s gwintem drobnozwojnym. Nie znam si za dobrze na
    > mechanice, ale wydaje mi si e robi si tak dlatego e dzi ki temu e
    > w gwincie drobnozwojnym jest mniejszy k t wzniosu linii rubowej, wi c
    > mo na element dokr ci tak eby si nie odkr ca , u ywaj c mniejszego
    > momentu obrotowego, co dla trwa o ci delikatnego elementu z tworzywa
    > jest istotne. No ale to tylko moje gdybania, a mo e pow d jest inny?
    >
    > Wi c dlaczego w detalach plastikowych stosuje si gwinty drobnozwojne?
    > I czy powinienem zastosowa M8x0,5 (jak w fabrycznych gniazdkach) czy

    Jeszcze do niedawna standardem dla dławnic był gwint pancerny, a nie
    metryczny. Drobnozwojny rozwiązuje ten sam problem (zmniejsza
    spiętrzenie naprężenia), więc jeśli technologicznie lepiej jest toczyć
    drobnozwojny- to śmiało.
    Konrad

  • 4. Data: 2010-12-13 16:09:36
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 13 Dec 2010 16:13:00 +0100 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Ale .. one sa samohamowne w stali i mosiadzu, w tarnamidzie nie
    >bylbym juz taki pewien, chyba ze dobierzesz wymiary tak zeby byly
    >bezluzowe.

    Toczenie gwintu odpada, moja tokarka (TZ-40) nie ma śruby pociągowej.

    >A druga sprawa - glebokosc gwintu. Masz na tyle grube scianki zeby
    >naciac normalne M8 ?

    No tak się składa że mam, ale chyba w takim razie faktycznie zdecyduję
    się na drobnozwojny, tylko muszę będę musiał taką narzynkę i
    gwintownik kupić.

    >Czyli chyba jednak drobnozwojowy.

    Ano.

    >Ale nie ma w kraju gotowych ? http://www.elementyadsys.pl/

    Ja potrzebuję gniazdek pasujących do elektrod EEG ze stykiem DIN fi
    1,5mm. kilka sztuk prędzej i taniej będzie sobie zrobić niż zamawiać.

  • 5. Data: 2010-12-13 16:28:22
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 13 Dec 2010 07:45:42 -0800 (PST) Konrad Anikiel
    <a...@g...com> napisał:

> [...]
    >metryczny. Drobnozwojny rozwiązuje ten sam problem (zmniejsza
    >spiętrzenie naprężenia), więc jeśli technologicznie lepiej jest toczyć

    Technologicznie jest wszystko jedno, bo i tak gwint będzie nacinany
    narzynką. Ale skoro potwierdziliście moje podejrzenia co do
    samohamowności to będę robił M8x0,5. Dzięki.

  • 6. Data: 2010-12-13 18:45:23
    Temat: Re: Detal z poliamidu - gwint zwyk&#179;y czy drobnozwojny?
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > B&#234;d&#234; w najbli&#191;szym czasie wykonywa&#179; kilka (-na&#182;cie)
    elementów z
> [...]
    > moje pytanie: otó&#191; z tego co widz&#234;, wszystkie takie elementy
    > produkowane fabrycznie (w tym równie&#191; odpowedniki gniazdek które
    b&#234;d&#234;
    > robi&#179;), mocowane s&#177; gwintem drobnozwojnym. Nie znam si&#234; za dobrze na
    > mechanice, ale wydaje mi si&#234; &#191;e robi si&#234; tak dlatego &#191;e
    dzi&#234;ki temu &#191;e
    > w gwincie drobnozwojnym jest mniejszy k&#177;t wzniosu linii &#182;rubowej,
    wi&#234;c
    > mo&#191;na element dokr&#234;ci&#230; tak &#191;eby si&#234; nie
    odkr&#234;ca&#179;, u&#191;ywaj&#177;c mniejszego
    > momentu obrotowego, co dla trwa&#179;o&#182;ci delikatnego elementu z tworzywa
    > jest istotne. No ale to tylko moje gdybania, a mo&#191;e powód jest inny?
    >
    > Wi&#234;c dlaczego w detalach plastikowych stosuje si&#234; gwinty drobnozwojne?
    > I czy powinienem zastosowa&#230; M8x0,5 (jak w fabrycznych gniazdkach) czy
    > standardowe M8 (x1,25) te&#191; b&#234;dzie ok?
    Jak masz miejsce to zwykly. Popatrz na te kontrolki, potencjometry i gniazdka
    zwlaszcza na nakretki. One maja taka grubosc ze przy normalnym gwincie czesto
    nawet jednego zwoju by w nakretce nie bylo. Zerwac jestes w stanie kazdy taki
    gwint w tworzywie. Ale jak bedzie niecaly zwoj to szybciej niz jak beda ze trzy.
    Jest zasada ze w tworzywach daje sie najgrubszy mozliwy do zrobieenia gwint. I
    daje mozliwie najdluzsza nakretke albo srube. Zadne tam katy i inne duperele.
    Gruby gwint i nieznyt luzny, Ciasniejszy niz w metalach.

  • 7. Data: 2010-12-14 10:58:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Dec 13, 4:28 pm, __Maciek <i...@c...org> wrote:
    > Mon, 13 Dec 2010 07:45:42 -0800 (PST) Konrad Anikiel
    > <a...@g...com> napisa :

    > Technologicznie jest wszystko jedno, bo i tak gwint b dzie nacinany
    > narzynk . Ale skoro potwierdzili cie moje podejrzenia co do
    > samohamowno ci to b d robi M8x0,5. Dzi ki.

    Ja bym jeszcze pomyślał o wykonaniu całości ze śruby nylonowej. Masz
    gotowy gwint (z wtrysku a nie nacinany!), tylko dorzeźbić resztę, o
    ile zmieści się w gabarycie śruby.
    Konrad