  • 1. Data: 2009-06-24 17:55:48
    Temat: Dla kogo sa jezyki programowania?
    Od: " " <m...@g...pl>

    Czesc. Mam pytanie, jak w temacie: dla kogo sa jezyki programowania? Juz
    wyjasniam, co rozumiem przez to pytanie. Kiedys mialem stycznosc z roznymi
    jezykami programowania, m.in. Turbo Pascal, Delphi, C++, troszke Visual Basic.
    Najwiecej czasu poswiecilem Turbo Pascalowi i to wlasnie on byl pierwszym
    jezykiem z jakim sie spotkalem. Poczatkowo bardzo wciagnelo mnie programowanie
    i pomimo, ze uczylem sie totalnych i malo "efektownych" podstaw, bylem tym
    pochloniety. Z czasem, podczas przerabiania kolejnych odcikow kursu Turbo
    Pascala, coraz bardziej zdawalem sobie sprawe, ze to niestety nie dla mnie.
    Pomimo wielkich checi, motywacji, dochodzilem do wniosku, ze programowanie
    mnie przerasta. Zauwazylem, ze majac przed soba kawal kodu, ktory zostal w
    kursie wytlumaczony, nie jestem w stanie go zrozumiec i zaczynam uczyc sie go
    na pamiec, mechanicznie, bez zrozumienia korelacji miedzy komendami, skladnia
    itd. Przestalem kompletnie zajmowac sie programowaniem i do dzis sytuacja sie
    nie zmienila. Reasumujac, czy bedac absolutnym humanista, totalnie nastawionym
    na myslenie wolne, humanistyczne, bez analizy, dedukcji, schematow, regul
    itd., nie przepadajacym w stopniu WYJATKOWYM za matematyka (jedyny dzial
    tolerowany, a nawet przyjmowany z lekkim usmiechem, to logika:), mozna zostac
    dobrym programista? Nie chodzi o kogos zaawansowanego, kto pracowalbym w
    firmie programistycznej, tylko czlowieka, ktory potrafi poslugiwac sie
    swobodnie, w miare biegle jakims jezykiem programowania i bedacym w stanie bez
    problemu napisac uzyteczny program, ew. srednio-zaawansowany?
    Czy jest to w ogole mozliwe, cz moze jezyki sa przeznaczone dla typowych
    scislowcow, rozumujacych w sztywnych i nieelastycznych kategoriach matematyki?
    Dzieki z gory za odpowiedzi, porady, uwagi i wskazowki.
    Pzdr.

  • 2. Data: 2009-06-24 18:01:54
    Temat: Re: Dla kogo sa jezyki programowania?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 24 Jun 2009 17:55:48 +0000 (UTC), " " <m...@g...pl>
    wrote:

> [...]
    >scislowcow, rozumujacych w sztywnych i nieelastycznych kategoriach matematyki?
    >Dzieki z gory za odpowiedzi, porady, uwagi i wskazowki.

    Jeden z najlepszych programistow zawodowych jakiego znam to facio z
    doktoratem z greki klasycznej z Oksfordu. Nieststy, ma 4 corki w wieku
    uniwersyteckim i stwierdzil ze corek z greki nei wyksztalci, wiec dla
    pieneidzy zajal sie programowaniem. Prace naukowe z greki pisze
    wieczorami i w weekendy

    Aby odpowiedziec jednak na twoje pytanie, musisz powiedziec PO CO
    chcesz programowac? Oraz CO chcesz programowac.

    A.L.

  • 3. Data: 2009-06-24 18:34:21
    Od: " " <m...@g...pl>

    Dzieki przede wszystkim za szybka odpowiedz. Moze zabrzmi to dziwnie, ale
    glownym celem programowania bylaby po prostu, a wlasciwie az - satysfakcja.
    Pomimo braku zdolnosci, bardzo pozytywnie kojarzy mi sie zwlaszcza poczatek
    przygody z Turbo Pascalem. Jesli chodzi o to, co chcialbym programowac, to
    glownie rzeczy przeznaczone do konkretnego uzytku np. cos w ActionScript,
    czyli interaktywne animacje, formularze itp. skrypty, a z czasem proste gry
    flashowe. Jesli chodzi o inne srodowiska programowania, to wolalbym sie skupic
    na programach okienkowych, trudno mi sprecyzowac ich przeznaczenie, nie
    zastanawialem sie.
    Zas co do programisty o ktorym wspomniales, to faktycznie zaskakujace, jednak
    patrzac z drugiej strony, wielu humanistow, moze miec bardziej lub mniej
    widoczne zdolnosci matematyczne. U siebie zdazylem sie przekonac, ze
    matematyka przychodzi mi bardzo ciezko. Poza tym, wymieniony przez Ciebie
    programista, to gosc zajmujacy sie gramatyka greki klasycznej, a gramatyka to
    innymi slowy "humanistyczna matma" :) w rzeczywistosci niezbyt zwiazana z
    czysta, wolna mysla. Tak samo posiada reguly, schematy poza ktore wyjsc nie
    mozna, stad nadal zastanawiam sie, czy osobom "antymatematycznym" oplaca sie
    podejmowac proby programowania. Dzieki raz jeszcze za odpowiedz.

  • 4. Data: 2009-06-24 19:13:13
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Uzytkownik "A.L." <a...@a...com> napisal w wiadomosci grup
    com...
    > Jeden z najlepszych programistow zawodowych jakiego znam to facio z
    > doktoratem z greki klasycznej z Oksfordu. Nieststy, ma 4 corki w wieku

    Krótko - co zrobil, ile zarabia. Samo to ze kogos znasz/nie znasz nie ma
    znaczenia.

    slawek

  • 5. Data: 2009-06-24 19:47:57
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 24 Jun 2009 18:34:21 +0000 (UTC), " " <m...@g...pl>
    wrote:

> [...]
    >mozna, stad nadal zastanawiam sie, czy osobom "antymatematycznym" oplaca sie
    >podejmowac proby programowania. Dzieki raz jeszcze za odpowiedz.

    OK, jak wroce do domu to przeszukam moja biblioteke....

    A.L.

  • 6. Data: 2009-06-24 19:53:11
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    m...@g...pl pisze:
> [...]
    > na programach okienkowych, trudno mi sprecyzowac ich przeznaczenie, nie
    Jest programowanie i programowanie.
    Do wyklikania i oprogramowania GUI nie potrzeba właściwie żadnych
    specjalnych predyspozycji (może poza zmysłem estetycznym) czy
    umiejętności - to jest odtwarzanie wyuczonych schematów.
    Przeanalizowanie jakiegoś problemu, znalezienie rozwiązania, dobranie
    algorytmów a następnie zapisanie programu to już jest często spore wyzwanie.

    Dla porównania - projekty na zaliczenie różnych przedmiotów (zazwyczaj
    aplikacja okienkowa coś licząca) realizuję tak, że siadam do kompa,
    piszę i zapominam. Projekty, które realizuję "hobbistycznie" potrafią
    przez 3/4 czasu (o ile nie więcej) powstawać ołówkiem na kartce papieru,
    zapisanie ich w kodzie to już tylko końcowa, najnudniejsza część.
    > Zas co do programisty o ktorym wspomniales, to faktycznie zaskakujace, jednak
    > patrzac z drugiej strony, wielu humanistow, moze miec bardziej lub mniej
    > widoczne zdolnosci matematyczne.
    Może odróżniajmy humanistów od "idiotów matematycznych"?

    > stad nadal zastanawiam sie, czy osobom "antymatematycznym" oplaca sie
    > podejmowac proby programowania. Dzieki raz jeszcze za odpowiedz.
    Jeżeli będzie sprawiać ci to przyjemność, to jaki problem? Jak się
    znudzisz to rzucisz to w kąt i tyle. Jak każde inne hobby.

    Michoo

  • 7. Data: 2009-06-24 20:00:30
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    m...@g...pl pisze:
> [...]
    > jezykami programowania, m.in. Turbo Pascal, Delphi, C++, troszke Visual Basic.

    Zdecydowanie języki sa zróżnicowane co do docelowego użytkownika. Inny
    będzie dla kogoś, kto troche Offisy chce sobie zuatomatyzować, inny dla
    'hackera' programującego niskopoziomowo urządzenia, inny dla zespołowej
    produkcji programowania w korporacjach, inny dla profesjonalisty z innej
    branży, który che sobie przetwarzać swoje branżowe dane.

    Startując w języku nieoptymalnie dobranym (bo kolega powiedział) trafia
    się na problemy i można się zniechęcić.

  • 8. Data: 2009-06-24 21:00:04
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...please.op.pl>

    Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    (...)

    A z kim mamy przyjemność? Przedstaw się choć imieniem, dziwnie rozmawia się
    z kimś totalnie anonimowym :)

    Programowanie nie polega na znajomości języka, ale na umiejętności
    abstrakcyjnego myślenia i analitycznego podejścia do problemów, a tego
    generalnie rzecz biorąc uczy matematyka - podczas pięciu lat studiów 50%
    przedmiotów sprowadzało się najpierw do skonstruowania jakiegoś świata, a
    potem poruszania się po nim według pewnych, ustalonych reguł.

    Logika (choć domyślam się, że przez logikę rozumiesz rachunek zdań i
    kwantyfikatory, a to jest wstęp do wstępu do wstępu do logiki ;) ) jest
    dobrym początkiem, ale jeśli chcesz wyćwiczyć w sobie analityczne myślenie,
    to warto też pobawić się na przykład teorią zbiorów albo teorią grafów; są
    to bardzo abstrakcyjne gałęzie matematyki (praktycznie nie używa się tam
    liczb - chyba że jako indeksów :)), ale podstawy są bardzo proste, a dużo
    zadań wymaga abstrakcyjnego myślenia. Takie rozwiązywanie łamigłówek :)

    Jeśli zaś chodzi o język, to osobiście odradzam na początku C, a polecałbym
    raczej coś bardziej wysokopoziomowego, takiego jak Delphi lub C# czy Java.
    Już tłumaczę dlaczego: C czy C++ są tak skonstruowane, że dają programiście
    większe możliwości, ale zmuszając go do silnej kontroli tego, co robi.
    Delphi - przykładowo - stawia trochę ograniczeń, ale dzięki temu utrudnia
    programiście strzelenie sobie w stopę. Tobie potrzeba teraz bardziej
    umiejętności konstruowania algorytmów, a nie uganiania się za jakimś
    zgubionym wskaźnikiem :) A gdy się tego nauczysz, to sam zdecydujesz,
    którego języka chcesz używać.

    Proponowałbym zrównoleglenie nauki: z jednej strony stawianie sobie
    problemów do rozwiązania przy pomocy komputera i rozwiązywanie ich, z
    drugiej zaś - ćwiczenie analitycznego myślenia. Poza tym nie zniechęcaj się!
    Jeśli masz problem, zawsze są grupy dyskusyjne: jeśli na przykład piszesz w
    Pascalu lub Delphi, to ja siedzę na pl.comp.lang.delphi i początkującym
    zawsze służę swoją pomocą :)

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 9. Data: 2009-06-24 22:49:57
    Od: rt <n...@m...pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:
    > A z kim mamy przyjemność? Przedstaw się choć imieniem, dziwnie rozmawia
    > się z kimś totalnie anonimowym :)

    witaj w internecie.

    rt

  • 10. Data: 2009-06-25 02:59:14
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Skoro jestes humanista, to ja zadam takie pytanie:
    czy mozna napisac dobra powiesc, nie majac do tego checi, patrzac na swiat
    przez zera i jedynki?;)