  • 11. Data: 2019-03-28 18:16:18
    Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie wszystkie tak samo. Jedne kreca sie w lewo a inne w prawo.

  • 12. Data: 2019-03-28 18:50:32
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 28 marca 2019 10:54:54 UTC-5 użytkownik Jacek napisał:
    > Temperaturę spalania to ma akurat wyższą ( i wyzsze ciśnienie jest w
    > cylindrze).

    A racja. Zamotanie mnie jakies dopadlo.

  • 13. Data: 2019-03-28 19:37:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-03-28 o 16:54, nadir pisze:

    > Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas,
    > nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest
    > jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
    > W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie,

    Ale wtrysk oleju napędowego również.
    Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw
    pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

    > a i
    > sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.

    To wydaje się załatwiać kąt wyprzedzenia wtrysku bądź zapłonu.

    > Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da,
    > bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.

    Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
    Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz
    gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie
    ssania rośnie.
    A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak
    bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką
    sprawność).

    Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon
    nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
    I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze
    napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu
    że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.

    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:

  • 14. Data: 2019-03-28 20:15:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
    > Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
    > zapłonie iskrowym?

    Do tego, co już zostało napisane dodam kilka uwag:
    Nie można porównywać silników dizla zasilanych wspólną szyną (common
    rail) z silnikami starszego typu. Zresztą wtrysk do cylindra
    (bezpośredni) był na pompo-wtryskach, potem na wtryskiwaczach
    elektromagnetycznych, a później piezo.
    Analogia: drukarka igłowa z reguły jest znacznie wolniejsza od
    atramentówki - to jest praktycznie to samo, co kolejne generacje dizla.

    Jeśli chodzi o silniki z wtryskiem pośrednim (komora wstępna) - to od
    kilkudziesięciu ostatnich lat były pompy rotacyjne. One miały kolor
    czerwony właśnie gdzieś ok. 4000 rpm.
    Wcześniej były pompy rzędowe - one były jeszcze sporo wolniejsze.
    Praw fizyki pan nie zmienisz ;)

    Ponadto dochodzą duże masy w dizlach w porównaniu do silników iskrowych
    - cięższy tłok, cięższe wały wykorbione, korby.
    Obrazowo: dużo łatwiej machać tam i z powrotem filiżanką, niż ciężką
    miedzianą patelnią.

    Były ciekawe konstrukcje silników, typu cylindry przeciwsobne, podwójne
    tłoki, układy H itd, ale tylko chyba konstrukcja Wankla się zachowała,
    ale też wyłącznie (jak do tej pory) dla zapłonu iskrowego.

    Szkoda trochę, że nie rozwija się silników dizla - są one energetycznie
    dużo lepsze i sprawniejsze od benzynowych. Koszt uzyskania paliwa dizla
    też jest blisko połowę tańszy, niż benzyny (niższe frakcje) - czego,
    niestety, na stacjach paliw nie widać. To pamiętają już tylko najstarsi
    taksówkarze ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2019-03-28 20:31:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Popatrz na wzory chemiczne nafty i benzyny, moze sie domyslisz.

  • 16. Data: 2019-03-28 21:26:25
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-03-28 o 19:37, Tomasz Pyra pisze:

    > Ale wtrysk oleju napędowego również.

    No nie zupełnie, jak dokonasz wtrysku zanim lub po tym jak nastąpi
    odpowiednie ciśnienie w cylindrze, to może w ogóle nie dojść do
    samozapłonu albo spalanie będzie niepełne.

    > Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw
    > pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

    Bo potrzebna jest tylko jedna inicjacja zapłonu, a czy od iskry czy
    samozapłon, to już wtórna sprawa.

> [...]
    > A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak
    > bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką

    Niedobór powietrza załatwia sprężarka, zawory otwarte krócej ale
    ciśnienie dolotu się zwiększa.

> [...]
    > napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu
    > że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.

    Silniki benzynowe może i lubią wysokie obroty ale ostatnie nie są
    pożądanym zjawiskiem, czym masz wyższe obroty użyteczne silnika tym
    bardziej musisz je korygować przełożeniami.

  • 17. Data: 2019-03-28 22:20:54
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
    > Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
    > zapłonie iskrowym?

    bo ma dłuższe wykorbienie.
    ToMasz

  • 18. Data: 2019-03-28 22:39:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 28 Mar 2019 22:20:54 +0100, ToMasz napisał(a):

    > bo ma dłuższe wykorbienie.

    byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
    istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?

    J.

  • 19. Data: 2019-03-29 09:09:53
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 2019-03-28 o 22:39, J.F. pisze:

    > byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
    > istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?

    Może nie istotnie, ale różnica jest:

    1.9TDI:
    engine configuration & engine displacement: inline four-cylinder (R4/I4)
    Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 1,896 cubic centimetres
    (115.7 cu in); bore x stroke: 79.5 by 95.5 millimetres (3.13 in × 3.76
    in), stroke ratio: 0.83:1

    2.0 R4
    1,984 cubic centimetres (121.1 cu in) inline-four engine (R4/I4); bore x
    stroke: 82.5 by 92.8 millimetres (3.25 in × 3.65 in), stroke ratio: 0.89:1

    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 20. Data: 2019-03-29 09:11:08
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    > byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
    > istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?

    jeszcze to

    2.0TDI:
    inline four-cylinder (R4/I4) Turbocharged Direct Injection (TDI)
    turbodiesel; 1,968 cubic centimetres (120.1 cu in);bore x stroke: 81.0
    by 95.5 millimetres (3.19 in × 3.76 in), stroke ratio: 0.85:1