  • 1. Data: 2013-06-11 18:33:43
    Temat: Dlaczego radio szumi?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jak wytłumaczyć dziecku skąd się bierze szum w radio na FM gdy nie ma
    nośnej?
    Niektorzy sugerują, że to jest właśnie promieniowanie reliktowe
    (pozostałość po wielkim wybuchu) ale dlaczego poziom tych szumôw
    ("głośność") jest tak duża?? Gdzieś czytałem, że odkrycie
    promieniowania reliktowego było jakby przypadkiem: antena (właściwie
    odbiornik) odbierał szum bez względu ma kierunek, to zdziwiło badaczy
    i było krokiem od odkrycia tego promieniowania - ale właśnie
    dlaczego to ich zdziwiło? Przecież wystarczy radio odstroic i już
    szum jest (powszechne zjawisko, radia w tych czasach też były już
    powszechne) - więc dlaczego dla nich to było takie dziwne, że
    odbierają szum?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-06-11 19:04:25
    Temat: Re: Dlaczego radio szumi?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Jun 2013 18:33:43 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    > Niektorzy sugerują, że to jest właśnie promieniowanie reliktowe
    > (pozostałość po wielkim wybuchu) ale dlaczego poziom tych szumôw

    Bo tam jest FM ... i ARW.

    O chwilowej wartosci sygnalu nie decyduje amplituda, ale
    czestotliwosc. Szumy slabe, ale "czestotliwosc dominujaca" co chwile
    inna, i nie ma zadnego powodu aby trzymala sie blisko wartosci
    nastrojonej. Wiec amplituda tak odebranego "sygnalu" jest znaczna.

    > Gdzieś czytałem, że odkrycie
    > promieniowania reliktowego było jakby przypadkiem: antena (właściwie
    > odbiornik) odbierał szum bez względu ma kierunek, to zdziwiło badaczy

    Ale to bylo na mikrofalach,.

> [...]
    > szum jest (powszechne zjawisko, radia w tych czasach też były już
    > powszechne) - więc dlaczego dla nich to było takie dziwne, że

    Bo oni mierzyli sile sygnalu
    http://en.wikipedia.org/wiki/Discovery_of_cosmic_mic
    rowave_background_radiation

    Czy moze - najpierw chcieli uzyskac ciche tlo, a tu niespodzianka -
    nie daje sie i nie wiadomo dlaczego ...

    J.

  • 3. Data: 2013-06-11 19:33:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message
> [...]
    > Przecież wystarczy radio odstroic i już szum jest (powszechne zjawisko,
    > radia w tych czasach też były już powszechne) - więc dlaczego dla nich to

    Mylisz dwie rzeczy: szum termiczny w półprzewodnikach
    z promieniowaniem reliktowym w paśmie mikrofalowym
    docierającym do anteny odbiornika *mikrofalowego*...

    Twoje radyjko na którym odbierasz Eskę czy RMF-FM nie
    odbiera mikrofal kosmicznych w paśmie mikrofal...

    Twoje radyjko wzmacnia szumy termiczne w półprzewodnikach.
    Głośność jest duża bo masz w radiu wzmacniacze... :-)

  • 4. Data: 2013-06-11 19:38:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Jun 2013 19:04:25 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    > inna, i nie ma zadnego powodu aby trzymala sie blisko wartosci
    > nastrojonej. Wiec amplituda tak odebranego "sygnalu" jest znaczna.

    No ale na AM też jest szum, co jest źródłem tych szumow właściwie?

    > Ale to bylo na mikrofalach,.

    A jakie to ma znaczenie? Skoro radio szumi na dowolnej częstotliwości
    gdy nie ma nośnej, to nie widzę powodow aby na mikrofalach miałoby
    nie szumic.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2013-06-11 19:46:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, June 11, 2013, 7:04:25 PM, you wrote:

    > Bo tam jest FM ... i ARW.

    Na FM nie ma ARW. Pakuje się wielostopniowy wzmacniacz p.cz. o
    wzmocnieniu rzędu 100dB - to musi szumieć bez sygnału. A jak jest
    sygnał, to wzmacniacz ma ograniczać poziom.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-06-11 19:50:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Jun 2013 19:38:45 +0200, Marek napisał(a):
    > On Tue, 11 Jun 2013 19:04:25 +0200, "J.F."
    >
    > No ale na AM też jest szum, co jest źródłem tych szumow właściwie?

    Ale na AM jest slaby i to widac.

    A co jest zrodlem ... grube ksiazki na ten temat sa :-)
    Nie tylko promieniowanie reliktowe, nie tylko z zewnatrz.

    > A jakie to ma znaczenie?

    Tylko takie czy to bylo duze odkrycie. Bylo, bo wczesniej inne pasma
    szumialy.

    > Skoro radio szumi na dowolnej częstotliwości
    > gdy nie ma nośnej, to nie widzę powodow aby na mikrofalach miałoby
    > nie szumic.

    No i szumi, choc kazde zrodlo jakis tam rozklad widmowy ma.

    J.

  • 7. Data: 2013-06-11 20:21:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Jun 2013 19:50:24 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tylko takie czy to bylo duze odkrycie. Bylo, bo wczesniej inne pasma
    > szumialy.

    To, że inne szumiały i okazało się, że mikrofalowe też szumi, to to
    jest wielkie odkrycie?? Przyznam, że nie rozumiem :)

    > No i szumi, choc kazde zrodlo jakis tam rozklad widmowy ma.

    Tak mi się przypominało, czy ktos robil symulacje jakby była
    "widziana" propagacja fal EM, gdyby ludzkie oko widziało np.
    częstości rzędu 10-1000 MHz? Anteny miałyby jedynie poświatę czy
    świeciłyby jak świetlówki? Przynajmniej anteny moznaby precyzyjnie
    wtedy "na oko" ustawiac :)

    --
    Marek

  • 8. Data: 2013-06-11 20:26:02
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 11.06.2013 18:33, Marek pisze:
    > Jak wytłumaczyć dziecku skąd się bierze szum w radio na FM gdy nie ma
    > nośnej?

    Z opowieści rodziców wiem, że dawniej wciskało się dzieciakom kit, że
    "te ludzie do radia to weszli przez to świecące oczko". Nie wiem w jakim
    wieku to dziecko i czy pytanie wynika z jego fascynacji techniką (jakaś
    głupia odpowiedź jeszcze dziecko zniechęci, albo jak dorośnie i pójdzie
    na studia to Ci wypomni że mu głupoty do głowy nakładałeś), ale jeśli Ty
    jesteś tatą to użyj swojej wyobraźni ;)

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2013-06-11 20:56:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > częstości rzędu 10-1000 MHz? Anteny miałyby jedynie poświatę czy
    > świeciłyby jak świetlówki? Przynajmniej anteny moznaby precyzyjnie

    Taka symulacja, to dobre zadanie na kartkówkę z fizyki w liceum
    (może być w klasie o profilu humanistycznym, bo liczenia mało).
    Fale o częstotliwości 10-1000 MHz mają długość od 33 cm do 33 m.
    Taka też może być rozdzielczość obserwacji. W praktyce, to takie
    oko nazywa sie "radioteleskop". Sporo nim można zobaczyć, ale nie
    druty od anten na dachach ufoków z innych planet.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie,
    Bardzo trzeszczy w lecie...

  • 10. Data: 2013-06-11 21:01:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To, że inne szumiały i okazało się, że mikrofalowe też szumi, to to jest
    > wielkie odkrycie?? Przyznam, że nie rozumiem :)

    Myślę podobnie jak Przemol i z tego wychodzi mi (choć nie jestem absolutnie
    pewien i nigdzie tego nie sprawdzałem):
    Inne pasma (nie mylić z szumieniem odbiornika) nie szumiały a mikrofalowe
    szumiało i to był problem.
    Najlepsze, że Nobla dostali ci co natknęli się na szumy i nieskutecznie
    kombinowali jakby tu sobie z nimi poradzić, a nie ci co wcześniej
    przewidzieli teoretycznie, że takie szumy muszą istnieć i nie da się z nimi
    sobie poradzić.

    Ale nie jestem pewien, czy przypadkiem szumy we wszystkich elementach
    elektronicznych nie są skutkiem tych szumów mikrofalowych i w tym sensie jak
    odbiornik szumi to słyszymy skutki wielkiego wybuchu (ale nie szum na paśmie
    na które nastrojony jest odbiornik).

    Jeszcze raz - wszystko piszę wyłącznie na czuja.
    P.G.