  • 11. Data: 2012-11-21 20:42:22
    Temat: Re: Dlaczego rozdzielczości monitorów komputerowych są takie marne?
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 21.11.2012 18:18, Marcin N pisze:
    > Pytanie mam.
    >(..)
    > Kto za tym stoi? Przypadek?
    nie. to ludzie z mózgami LEmingów zagłosowali za tym stanem rzeczy
    swoimi portfelami.
    Zrobiłem kiedyś doświadczenie. na ekranie PDA 2.8cala, i rozdzielczości
    640x480, wyświetliłem na białym polu napis, jedno zdanie ale napisane
    czcionką 8 pikseli. czyli tak jak na zx spectrum bywało. dałem ten
    telefon w obieg, osobom które akurat siedziały wokół wielkiego
    imprezowego (trzeźwi) stołu. 1 osob na kilkanaście zobaczyła napis,
    reszta kreskę.
    Nasze oko nie widzi takich rozdzielczości. nawet jak widzi, to nie
    rozpoznaje szczegółów, nawet jak jeden na 10 je rozpoznaje to nie jest w
    stanie pracować z taką rozdzielczością długo. tak więc co wymyślili
    sprytni księgowi? Na ekranach o super hiper rozdzielczościach, (patrz
    iphone 5) ranty czcionek są łagodniejsze. tak są, i co z tego? nic, ale
    taki sprzęt lepiej się sprzeda. Oczywoście druga sprawa to odległość!
    komórkę przysuniesz na 15cm, a monitor PC nie bardzo. W przyszłości
    rozdzielczość PC wzrośnie, ale będzie to ewolucja, nie rewolucja.
    Natomiast ekran 19 cali jest większy jeśli ma stosunek 4:3 niż 16:10.
    czyli sprzedajemy mniej, kasujemy więcej, wmawiamy że to poto aby
    oglądać filmy. Szczególnie że pierwsze komputerowe LCD do filmów się nie
    nadawały przez kąty, fioletową czerń i smużenie.....

    ToMasz

  • 12. Data: 2012-11-21 20:54:52
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > A jak teraz na rynku z rodzajami matryc w laptopach?
    > Czy nadal króluje to gu... na które teraz patrzę: błyszczące i dużo gorsze
    > jeśli chodzi o kąty patrzenia niż 5-letni stacjonarny TN.

    Obawiam się, że króluje.

    latet

  • 13. Data: 2012-11-21 21:08:08
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-21 20:13, Radosław Sokół pisze:

    > 3) Filmy wymagają rozdzielczości HD, czyli właśnie 1366x768
    > albo 1920x1080.

    Wszyscy na tej grupie doskonale wiedzą, że 1366x786 ma się nijak do HD:
    1280x720. Powoduje, że obraz musi być bardzo niewygodnie interpolowany i
    rozmyty.

    To też jest dla mnie jedna z największych zagadek współczesnych
    telewizorów: czemu sprzedają 1366x768 do odtwarzania obrazu 1280x720. Co
    więcej - tu już wyboru nie ma - nie spotkałem ani jednego telewizora z
    natywnym 1280x720.

    --
    MN

  • 14. Data: 2012-11-21 21:10:35
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-21 20:54, Latet pisze:

    > Obawiam się, że króluje.

    A pamiętacie, jak to wprowadzali jako nowość? Cudny błyszczący ekran o
    soczystych kolorach.

    --
    MN

  • 15. Data: 2012-11-21 21:20:00
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > A pamiętacie, jak to wprowadzali jako nowość? Cudny błyszczący ekran o
    > soczystych kolorach.

    A, Tobie chodziło o połysk, a mi o rodzaj/jakość wyświetlacza (kąty, kolory).
    Ale w obu przypadkach gówno króluje. Chyba są jeszcze produkowane laptopy z
    matowym ekranem, ale wtedy jest to traktowane jak bajer, za który trzeba więcej
    zapłacić (IMHO).

    A może jakiś laptop z wyświetlaczem AMOLED się pojawi? W telefonach mnie ten typ
    ekranu zachwyca.
    (Choć LCD ze słabymi kątami w telefonie też ma pewne zalety - np. jak czytam czy
    gram w coś w nocy po ciemku, to wystarczy lekko zmienić kąt, aby mniej po oczach
    waliło, gdy się coś jaśniejszego na ekranie pokazuje - sto razy wygodniejsze niż
    regulowanie).

    latet

  • 16. Data: 2012-11-21 21:23:11
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 21.11.2012 21:08, Marcin N pisze:
    > Wszyscy na tej grupie doskonale wiedzą, że 1366x786 ma się nijak do HD: 1280x720.
    Powoduje, że obraz musi być bardzo niewygodnie interpolowany i rozmyty.

    Albo otoczony niezbyt szeroką czarną ramką, bez skalowania.

    http://hd1080i.blogspot.com/2006/12/1080i-on-1366x76
    8-resolution-problems.html

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 17. Data: 2012-11-21 21:24:22
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-11-21, Marcin N <m...@o...pl> wrote:
    > Ekrany 5 calowe mają rozdzielczość dorównującą tej, z monitorów 18 calowych.

    Porównanie z komórkami jest bezcelowe.
    Tam rozdzielczość ważna jest z dwóch powodów:
    1) bo na małym ekranie chcesz wyświetlić jak najwięcej treści (np.
    tekstu),
    2) bo producenci urządzili sobie wojnę na liczbę pikseli.

    Na monitorze komputera taka gęstość pikseli nie jest potrzebna.
    Z bardzo różnych powodów uznaje się, że piksel powinien mieć od 0.26
    do 0.28 milimetra szerokości. Do takich wartości jest projektowane
    oprogramowanie.

    > Dlaczego w monitorach LCD przyjął się taki fatalny standard: 1366x768?

    Skąd ta wartość? Z zeszłej dekady?
    Wejdź w monitory LCD na skapiec.pl i otwórz listę rozdzielczości. Podana
    przez Ciebie jest dopiero czwarta (względem liczby dostępnych modeli) -
    82 modele. Z najbardziej popularną dziś rozdzielczością 1920x1080 (tzw.
    Full HD) jest 626 modeli.

    > Czemu przyjął się standard 16:9? Wiadomo, że w komputerze wygodniejszy
    > jest 16:10.

    Ponieważ celem producentów było ujednolicenie proporcji między
    monitorami i telewizorami (ze względu na ujednolicanie tych rynków
    - za 10 lat, a może wcześniej, nie będziemy już dzielić wyświetlaczy na
    monitory i telewizory). 16:9 wybrano jako kompromis.

    Wygoda jest względna i zależy głównie od sposobu wykorzystania. Jeśli
    używasz programów z toolbarami po bokach (np. środowisk
    programistycznych, programów do obróbki grafiki itp), to docenisz
    szerszy ekran. Jeśli na komputerze głównie przeglądasz www lub np.
    pracujesz w Excelu, to wygodniejszy byłby kwadrat (do biur nadal
    kupuje się monitory 5:4).

    pozdrawiam,
    PK

  • 18. Data: 2012-11-21 21:30:31
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-11-21, Marcin N <m...@o...pl> wrote:
    > Też takie mam. Ale pytam, czemu one są tak wielkie. Czemu ppi monitorów
    > ciągle stoi na stałym poziomie. Co więcej - rośnie. Decyduje ergonomia,
    > czy ekonomia?

    Ergonomia.

    Zagęszczenie pikseli wpływa na cenę w znacznie mniejszym stopniu niż
    rozmiar monitora (tzn. materiały, transport itp).

    > Podobnie w laptopach - 15 cali zostało zdominowane przez 1388x768. 768
    > to strasznie mało przy przeglądaniu internetu, nie wspominając o
    > poważniejszych zastosowaniach.

    768px to wystarczająco dużo do obrabiania wyników z CERN czy
    inwestowania milionów dolarów w obligacje. Chyba że masz na myśli
    jakieś inne poważne zastosowania. Czyżby gry? :D

    pozdrawiam,
    PK

  • 19. Data: 2012-11-21 21:35:47
    Od: G Nowak <g...@g...com>

    > Na rynku telefonów komórkowych trwa wojna na rozdzielczości ekranów.
    >
    > Ekrany 5 calowe mają rozdzielczość dorównującą tej, z monitorów 18
    > calowych.

    W telefonach (przynajmniej tych z Androidem) elementy interfejsu daja
    sie skalowac, tzw. screen density.

    > Dlaczego w monitorach LCD przyjął się taki fatalny standard: 1366x768?

    Masz na mysli matryce w laptopach, nie monitorach.

    W Windows skalowanie UI nie dziala. Na laptopie z 15'' matryca full HD
    po skalowaniu czcionek do ilustam procent (przy 100% nie widac bez lupy
    pomimo zdrowych oczu) czcionki co prawda nabraly normalnej wielkosci,
    ale ikony i pasek zadan sa poszatkowane niczym krajobrazy w apple maps.

    --
    Pozdr

  • 20. Data: 2012-11-21 21:50:31
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 21 Nov 2012 20:24:55 +0100, z napisał(a):

    > A jak teraz na rynku z rodzajami matryc w laptopach?
    > Czy nadal króluje to gu... na które teraz patrzę: błyszczące i dużo
    > gorsze jeśli chodzi o kąty patrzenia niż 5-letni stacjonarny TN.

    IMVHO - tak. Szukając swego czasu laptopta dla siebie wybór mi się szybko
    zawęził. Najpierw kwotowo, potem matowa matryca. Rezultatów wyszukiwania: 0.
    Kupiłem poleasingowego Della D630 i sobie bardzo chwalę - przy przekątnej
    14" mam 1440×900 rozdzielczość. Oczywiście matryca matowa. Niestety - TN,
    ale nawet nie najbardziej tragiczny biorąc pod uwagę rozłożenie
    podświetlenia. Wiadomo, że koloru na tym dobrego nie będzie nigdy.

    > 3 lata temu kupiłem za 1700 zł telewizor FHD 32" z kątami podobnymi do
    > monitora na matycy IPS.
    > Nie chce mi się wierzyć że ludzie nie psioczą i jakaś lepsza matryca
    > jest koszmarnie droga.

    Jest droższa. A na większość ludzi niestety działa najbardziej magia
    cyferek. Kontrast pierdyliard do jednego! 52 cale! Jasność jak stąd w pizdu
    i trochę!

    [ What's God? - Well, you know when you want something really bad and you ]
    [ close your eyes and you wish for it? God's the guy that ignores you. ]
    [ (James McCord "The Island" ) ]