  • 1. Data: 2012-11-21 18:18:57
    Temat: Dlaczego rozdzielczości monitorów komputerowych są takie marne?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Pytanie mam.

    Na rynku telefonów komórkowych trwa wojna na rozdzielczości ekranów.

    Ekrany 5 calowe mają rozdzielczość dorównującą tej, z monitorów 18 calowych.

    Dlaczego w monitorach LCD przyjął się taki fatalny standard: 1366x768?

    Czemu nie chociaż 1400x900? Tylko o koszty chodzi? Czy aż taka różnica w
    cenie jest pomiędzy 1400x900 a 1366x768?

    Czemu przyjął się standard 16:9? Wiadomo, że w komputerze wygodniejszy
    jest 16:10.

    Kto za tym stoi? Przypadek?

    --
    MN

  • 2. Data: 2012-11-21 18:23:25
    Od: "Andy Niwinski" <a...@i...pl>

    "Marcin N" <m...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > cenie jest pomiędzy 1400x900 a 1366x768?
    >
    > Czemu przyjął się standard 16:9? Wiadomo, że w komputerze wygodniejszy

    E... A o co Ci właściwie chodzi? Bo ja mam 1920x1080 i 1680x1050 na stole. O
    jakichś 1366 to nawet nie słyszałem....

  • 3. Data: 2012-11-21 18:28:27
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-21 18:23, Andy Niwinski pisze:

    > "Marcin N" <m...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag

    > E... A o co Ci właściwie chodzi? Bo ja mam 1920x1080 i 1680x1050 na
    > stole. O jakichś 1366 to nawet nie słyszałem....

    Też takie mam. Ale pytam, czemu one są tak wielkie. Czemu ppi monitorów
    ciągle stoi na stałym poziomie. Co więcej - rośnie. Decyduje ergonomia,
    czy ekonomia?

    Podobnie w laptopach - 15 cali zostało zdominowane przez 1388x768. 768
    to strasznie mało przy przeglądaniu internetu, nie wspominając o
    poważniejszych zastosowaniach.

    --
    MN

  • 4. Data: 2012-11-21 18:59:57
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Podobnie w laptopach - 15 cali zostało zdominowane przez 1388x768. 768 to
    > strasznie mało przy przeglądaniu internetu, nie wspominając o

    Czemu? Może dlatego, że taniej. To raz. Dwa, przy upakowaniu pikseli jak w
    matrycy z telefonu, tak amatryca z 24 calowego monitora musialaby mieć
    niezłą rozdziałkę, co by to wyśwwietliło bez interpolacji? Trzy. Na ekranik
    smarfona/tableta patrzysz z mniejszej odległości niż na monitor i względne
    rozmiary pikseli się wyrównują.

    Ja mam np. 24 cale z 1920x1200 i jakoś nie wydaje mi się, że potrzebowałbym
    jeszcze wyższej rozdzielczości. Siedząc od niego w odległości ok 50cm nie
    jestem w stanie dostrzec pojedynczych pikseli. Więc po co przepłacać :)

    T.

  • 5. Data: 2012-11-21 19:03:14
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-11-21 18:28, Użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > Podobnie w laptopach - 15 cali zostało zdominowane przez 1388x768. 768
    > to strasznie mało przy przeglądaniu internetu, nie wspominając o

    Z towarami jest jak z monetami opartymi na kruszcu, gorszy wypiera
    lepszy. Dla większości użytkowników nie ma znaczenia rozdzielczość
    wyświetlacza ale ma duże znaczenie cena, więc kupuje ten najtańszy
    i najbardziej błyszczący.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-11-21 19:17:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-21 19:03, RadoslawF pisze:

> [...]
    > lepszy. Dla większości użytkowników nie ma znaczenia rozdzielczość
    > wyświetlacza ale ma duże znaczenie cena, więc kupuje ten najtańszy

    Stąd moje pytanie, czy ten 1366x786 są naprawdę o tyle tańsze, żeby
    wyprzeć te lepsze? 800 czy 900 w pionie jest stosowane od lat. Nie
    wymaga przecież lepszej technologii. Czemu więc wybrano takie gówno?

    Pamiętam, że gdy wchodził XP to Microsoft oficjalnie stwierdził, że 768
    to za mało i że zaleca 1280x1024 (ówczesne 17 i 19 cali) jako podstawowy
    standard. Minęło 10 lat i wróciliśmy do 768.

    --
    MN

  • 7. Data: 2012-11-21 19:40:31
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 21 Nov 2012 19:17:25 +0100, Marcin N napisał(a):

    (ciach...)
    > Stąd moje pytanie, czy ten 1366x786 są naprawdę o tyle tańsze, żeby
    > wyprzeć te lepsze? 800 czy 900 w pionie jest stosowane od lat. Nie
    > wymaga przecież lepszej technologii. Czemu więc wybrano takie gówno?

    Ale przecież są laptopy z różnymi rozdzielczościami. Ja na swoim 14" Dellu
    mam 1440×900. Owszem - podawana przez Ciebie rozdzielczość jest najczęściej
    spotykana, ale nie oznacza to, że nie znajdziesz modeli z innymi
    rozdzielczościami.

    [ Moje aukcje na Allegro - http://tinyurl.com/al53a ]

  • 8. Data: 2012-11-21 19:41:39
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-11-21 19:17, Użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    > to za mało i że zaleca 1280x1024 (ówczesne 17 i 19 cali) jako podstawowy
    > standard. Minęło 10 lat i wróciliśmy do 768.

    Bo znajduje nabywców. Gdyby nie znajdowało nikt by tego nie produkował.
    A dla zaopatrzeniowca kupującego setkę takich monitorów te kilka dolarów
    na sztuce to już jest znacząca oszczędność.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2012-11-21 20:13:23
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 21.11.2012 18:18, Marcin N pisze:
    > Na rynku telefonów komórkowych trwa wojna na rozdzielczości ekranów.

    Spowodowana głównie niewielką możliwością wojowania na innych
    frontach, bo użytkowo zwiększona rozdzielczość przynosi nie-
    wiele, a wiąże się ze spadkiem wydajności i czasu pracy na
    zasilaniu bateryjnym (i tak już idiotycznie krótkiego).

    > Dlaczego w monitorach LCD przyjął się taki fatalny standard: 1366x768?

    To zależy od rozmiaru ekranu przecież.

    Sensowne ekrany LCD (czyli co najmniej 19" 4:3 i 23" 16:9)
    mają zdecydowanie większą rozdzielczość.

    > Czemu nie chociaż 1400x900? Tylko o koszty chodzi? Czy aż taka różnica w cenie jest
    pomiędzy 1400x900 a 1366x768?

    1) Oprogramowanie słabo radzi sobie z większym ppi (a tym
    bardziej starsze wersje Windows).

    2) Gry w wyższej rozdzielczości zarzynałyby każdy sprzęt
    (a w nie-natywnej wyglądałyby słabo).

    3) Filmy wymagają rozdzielczości HD, czyli właśnie 1366x768
    albo 1920x1080.

    > Czemu przyjął się standard 16:9? Wiadomo, że w komputerze wygodniejszy jest 16:10.

    W komputerze wygodniejszy jest 4:3 (16:12).

    Czemu się przyjął 16:9? Moda. Bajeranctwo. Możliwość ogląda-
    nia panoramicznych filmów na komputerze.

    W efekcie żeby poważnie pracować trzeba kupować monitory
    22"-24", bo jedynie wtedy ma się w pionie wystarczająco
    dużo miejsca (czytaj: porównywalnie z monitorami 19"-20"
    nie-panoramicznymi).

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 10. Data: 2012-11-21 20:24:55
    Od: z <z...@u...pl>

    W dniu 2012-11-21 19:40, Przemysław Ryk pisze:
> [...]
    > mam 1440×900. Owszem - podawana przez Ciebie rozdzielczość jest najczęściej
    > spotykana, ale nie oznacza to, że nie znajdziesz modeli z innymi

    A jak teraz na rynku z rodzajami matryc w laptopach?
    Czy nadal króluje to gu... na które teraz patrzę: błyszczące i dużo
    gorsze jeśli chodzi o kąty patrzenia niż 5-letni stacjonarny TN.
    3 lata temu kupiłem za 1700 zł telewizor FHD 32" z kątami podobnymi do
    monitora na matycy IPS.
    Nie chce mi się wierzyć że ludzie nie psioczą i jakaś lepsza matryca
    jest koszmarnie droga.