  • 11. Data: 2012-12-28 23:06:20
    Temat: Re: Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Adam pisze tak:

    > Ponadto w ten właśnie sposób (zwarcie kabla [+] do masy) kasuje
    > się błędy w większości współczesnych samochodów. W niektórych
    > instrukcjach serwisowych jest to zresztą opisane, przykładowo
    > spotkałem się w jakimś audi czy vw, że kasowanie błędów Common
    > Rail i wtryskiwaczy to czterokrotne zwarcie kabli w ciągu 4
    > sekund.

    Qurczę ja w to niewierzę. Poczytałbym.

    Jest bateria przy kompie? Czy elektrolit wielkiej pojemności?
    Dlaczego taki uciążliwy sposób a nie guzik reset?

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87

  • 12. Data: 2012-12-28 23:24:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Dec 2012, PiteR wrote:

> [...]
    [...]
    > Qurczę ja w to niewierzę. Poczytałbym.

    Nie wiem gdzie czytać, ale potwierdzam że powyższe (reset
    przez wyłączenie zasilania - dowolna żarówka wyładuje ewentualne
    pozostałości) obejmuje również autobusy :P

    > Dlaczego taki uciążliwy sposób a nie guzik reset?

    Bo guzik reset wymagałby doprowadzenia tego resetu do wszystkich
    miejsc, które należy zresetować.
    Do tego "porządny" reset wymaga osobnego połączenia, fizycznego
    oddzielnego drutu do wszystkich możliwych elementów logicznych
    (bo co komu po rozkazie reset przesyłanym niedziałającą magistralą).
    A na deser jest pytanie, czy konstruktor fafnastego z kolei
    modułu czy czujnika taką operację przewidział.
    I wejście dla tego druta (czy przewidział).
    Włączanie zasilania zaś niemal na pewno przewidział, tyle,
    że układ resetujący w takim przypadku wręcz może być "schowany"
    nie tylko w jakimś module, ale wręcz w scalaku, bez wyjścia
    na zewnątrz.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2012-12-29 00:00:25
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>

    W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

    > Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos metalowego
    > kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy masowej
    > jest znacznie bezpieczniejsze.

    Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
    Ale to dziś już chyba rzadkość, o ile w ogóle występuje.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 14. Data: 2012-12-29 00:52:06
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Gotfryd Smolik news pisze tak:

    > Nie wiem gdzie czytać, ale potwierdzam że powyższe (reset
    > przez wyłączenie zasilania - dowolna żarówka wyładuje ewentualne
    > pozostałości) obejmuje również autobusy :P

    no ale impulsowanie jak widełkami telefonu? Nie wydaje Ci się śmieszne?
    Co wtedy zasila układ? Widziałeś jakieś wlutowane baterie w pcb?

    Dawaliby baterie tylko po to żeby z kabli zrobić titawę?

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87

  • 15. Data: 2012-12-30 02:33:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 28 Dec 2012 12:00:30 +0100, Adam napisał(a):

    > Witajcie.
    >
    > Przez blisko 100 lat odpinało się kabel minusowy, jeśli coś się grzebało
    > przy elektryce auta.
    >
    > Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.

    Kto niby tak zaleca?

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna

  • 16. Data: 2012-12-31 00:33:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Kto niby tak zaleca?

    Podobno producenci.
    Widziałem w instrukcji Toyoty LC 120, też w instrukcji bodajże
    Forestera. Nie pamiętam, ale też chyba jakaś nowa "Cytryna" albo coś
    innego na "f".

    Kilka razy też czytałem artykuły w różnych "Motorach" i "Autoświatach",
    gdzie tak zalecano. A w większości przypadków tych artykułów nie płodzą
    redaktorzy o poziomie intelektualnym jakiegoś dziennikarzyny z gazety
    wybiórczej ;)

    Ale też zauważyłem, że instrukcje nowszych aut różnią się
    niejednokrotnie w wersjach dla poszczególnych krajów.
    To, co zauważyłem w moim byłym Freelanderze: w instrukcji pl, franc, ang
    i jeszcze jakiejś: po odpaleniu silnika na dużym mrozie należy odczekać
    co najmniej minutę przed ruszeniem, żeby Webasto zaczęło ogrzewać silnik
    i olej w skrzyni biegów.
    Natomiast ta sama instrukcja dla tego samego pojazdu ale na rynek
    niemiecki nakazuje natychmiast po uruchomieniu silnika rozpocząć jazdę :(
    Widocznie w Niemczech są inne prawa fizyki ;)

    Jednak powyższe wynika z przepisów w poszczególnych krajach, a na razie
    jeszcze na szczęście w przypadku odpinania akumulatora w swoim aucie nie
    trzeba mieć uprawnień SEP ani spełniać norm HACCP ;)

    Chociaż z drugiej strony wkurzają mnie współczesne idiotyczne czasami
    instrukcje do aut. W porównaniu do instrukcji z lat 70-80 nie ma w nich
    w zasadzie nic. Nawet takie dość podstawowe rzeczy jak momenty
    przykręcania śrub czy luzy zaworowe trzeba już szukać w serwisówkach :(
    Pamiętam jeszcze, jak czasami niektórzy wymieniali panewki w silnikach
    dosłownie "na krawężniku", a teraz niektórzy jeżdżą do serwisu wymieniać
    żarówkę...
    Ale tak jest, jak jakiś debil projektuje samochód "w komputerze" i potem
    okazuje się, że trzeba rozebrać pół przodu, żeby wymienić żarówkę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 17. Data: 2012-12-31 00:40:27
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    In pl.misc.elektronika Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Podobno producenci.
    > Widziałem w instrukcji Toyoty LC 120,
    Be sure to disconnect the negative (-)
    lead from the battery terminals

  • 18. Data: 2012-12-31 00:44:30
    Od: Wmak <e...@u...narkive.com>

    >Widocznie w Niemczech są inne prawa fizyki

    Nie, w Niemczech są inne prawa dotyczące ochrony środowiska,
    Nie wolno truć powietrza spalinami z silnika pracującego na luzie.
    --
    Wmak

  • 19. Data: 2012-12-31 00:50:44
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 31 Dec 2012 00:33:23 +0100 osobnik zwany Adam napisał:

    > Ale tak jest, jak jakiś debil projektuje samochód "w komputerze" i potem
    > okazuje się, że trzeba rozebrać pół przodu, żeby wymienić żarówkę.

    przecież to działanie z premedytacją. Jakoś trzeba podtrzymać strumień
    dochodów ASO

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 20. Data: 2012-12-31 01:11:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 31 Dec 2012 00:33:23 +0100, Adam napisał(a):

    > Podobno producenci.
    > Widziałem w instrukcji Toyoty LC 120, też w instrukcji bodajże
    > Forestera. Nie pamiętam, ale też chyba jakaś nowa "Cytryna" albo coś
    > innego na "f".

    Sprawdziłem w instrukcji do Corolli i Imprezy (co by się chociaż marki
    zgadzały) i wszędzie najpierw minus.

> [...]
    > gdzie tak zalecano. A w większości przypadków tych artykułów nie płodzą
    > redaktorzy o poziomie intelektualnym jakiegoś dziennikarzyny z gazety

    Jeżeli ktoś mówi o tym żeby odkręcić najpierw plus to jednak sądzę że nie
    wie o czym mówi.
    Z elektrycznego punktu widzenia jest to zupełnie obojętne którą stroną
    odłączy się akumulator, natomiast jedyna różnica jest taka, że przypadkowe
    dotknięcie kluczem czegokolwiek w przypadku zabrania się najpierw za +
    skończy się zwarciem, być może pożarem.

    > Natomiast ta sama instrukcja dla tego samego pojazdu ale na rynek
    > niemiecki nakazuje natychmiast po uruchomieniu silnika rozpocząć jazdę :(
    > Widocznie w Niemczech są inne prawa fizyki ;)

    W całej UE od czasu wejścia normy chyba EURO3 należy od razu jechać
    niezależnie od temperatury.
    Wcześniej należało ruszać później.

    W silnikach nic się nie zmieniło :-)
    Po prostu norma ekologiczna wymaga od silnika żeby niezależnie od mrozu był
    zdolny do jazdy natychmiast - jeżeli wymagałby nagrzewania to taki samochód
    nie może być sprzedawany. No to piszą takie rzeczy w instrukcjach - bo
    fakt, silnik się nie rozpadnie, przynajmniej nie od razu.

    > Jednak powyższe wynika z przepisów w poszczególnych krajach, a na razie
    > jeszcze na szczęście w przypadku odpinania akumulatora w swoim aucie nie
    > trzeba mieć uprawnień SEP ani spełniać norm HACCP ;)

    No nie jestem przekonany czy nie trzeba :-)
    Bo taki palnik ksenonowy to już chyba powinien być elektryk z uprawnieniami
    - napięcia przecież spore.

> [...]
    > Pamiętam jeszcze, jak czasami niektórzy wymieniali panewki w silnikach
    > dosłownie "na krawężniku", a teraz niektórzy jeżdżą do serwisu wymieniać

    Ale to nie tyle samochody się zmieniły, co pewnie spadł poziom
    użytkowników.
    A raczej w nowym pokoleniu kierowców po prostu się nie narodziła
    umiejętność radzenia z takimi rzeczami, bo przyszły czasy powszechnego
    dobrobytu, każdego stać na tani i dostępny serwis i assistance (albo w
    razie gdyby nie był tani, to na nowy samochód).

    Bo te rzeczy o których mówisz nadal są proste, a dostęp do wiedzy sądzę że
    nawet lepszy niż kiedyś (internet). A tak jak mówisz ilość osób które
    potrafią zmienić żarówkę spada.

    > Ale tak jest, jak jakiś debil projektuje samochód "w komputerze" i potem
    > okazuje się, że trzeba rozebrać pół przodu, żeby wymienić żarówkę.

    Ale to jest też takie straszenie tym "pół przodu" - nawet jak trzeba
    zderzak zdjąć, to jest to zrobione tak żeby było w miarę łatwo. Tylko
    większość ludzi po prostu przeraża sama ta konieczność że coś trzeba będzie
    ruszać.
    Ci co sobie "panewki pod blokiem zmieniali", nadal sobie doskonale ze
    wszystkim poradzą.

    Nie poradzą sobie ci którym się wydaje, że samochód składa się z jakiś
    "komputerów" w których to w ogóle nie wiadomo o co chodzi, a pod maską pod
    plastikową płytą jest nierozbieralny silnik w którym te komputery siedzą i
    nie można go dotykać.
    Tylko w ASO gdzie mieszkają mityczne sześciorękie cyborgi da się cokolwiek
    zrobić, bo tam mają wyrocznie która wie wszystko o niezbadnym komputerowym
    samochodzie.