  • 1. Data: 2012-12-28 12:00:30
    Temat: Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Przez blisko 100 lat odpinało się kabel minusowy, jeśli coś się grzebało
    przy elektryce auta.

    Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.

    Jest na to jakieś racjonalne wyjaśnienie, oprócz spisku Unii i
    cyklistów? ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2012-12-28 13:55:16
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    Witam

> [...]
    > przy elektryce auta.
    >
    > Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.
    >
    > Jest na to jakieś racjonalne wyjaśnienie, oprócz spisku Unii i

    Serio? Przeciez to bez sensu jest.
    Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
    dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje
    mega....mega zabawny fajerwerk :)

    Kiedys przypadkiem zwarlem akumulatorek z UPS'a do obudowy i prawie
    stopila sie zlaczka :)

    --
    jarek

  • 3. Data: 2012-12-28 14:12:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-12-28 13:55, Jarek Pudelko pisze:
> [...]
    > Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
    > dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje

    A możesz wytłumaczyć, skąd ten potencjał się weźmie? Oprócz ewentualnie
    kondensatorów w końcówce mocy.
    Przecież zwierasz obwód bez zasilania, gdyż akumulator jest odpięty.

    Ponadto w ten właśnie sposób (zwarcie kabla [+] do masy) kasuje się
    błędy w większości współczesnych samochodów. W niektórych instrukcjach
    serwisowych jest to zresztą opisane, przykładowo spotkałem się w jakimś
    audi czy vw, że kasowanie błędów Common Rail i wtryskiwaczy to
    czterokrotne zwarcie kabli w ciągu 4 sekund.

    Co do "fajerwerków":
    Ewentualnie jeszcze zostaje zasilanie własne syreny od alarmu, ale
    jeszcze takiej nie spotkałem, której zasilanie podtrzymujące byłoby
    wpięte równolegle z zasilaniem głównym.

    Lub ktoś, kto wytworzył ów "fajerwerk" może zapomniał odłączyć drugi
    akumulator, gdyż w wielu modelach aut terenowych są dwa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 4. Data: 2012-12-28 14:17:50
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Adam pisze tak:

    > Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.

    Kto zaleca? Może tłumacze-debile ;) od ulubionych słówek:

    stosowny, optymalny, specjalistyczny, zaawansowana, technologia,
    zoptymalizowany, ekstremalny, superpłaski...

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87

  • 5. Data: 2012-12-28 14:38:07
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-12-28 14:12, Adam pisze:

    > A możesz wytłumaczyć, skąd ten potencjał się weźmie? Oprócz ewentualnie
    > kondensatorów w końcówce mocy.
    > Przecież zwierasz obwód bez zasilania, gdyż akumulator jest odpięty.

    Chodzi o zwarcie bieguna na akumulatorze a nie luźno wiszącego przewodu
    zasilającego, odłączonego od akumulatora.
    Odpięty jest plus ale jest nieosłonięty styk tego plusa. Minus jest na
    masie. Spadający klucz może zewrzeć styk plusa z masą.
    Zresztą sam proces odpinania plusa wymaga czasami poluzowania nakrętki.
    Może się zdarzyć, że podczas odkręcania zawadzisz drugim końcem klucza o
    masę. Jeśli najpierw rozłączasz minus (połączony z masą) to nic takiego
    nie grozi.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2012-12-28 15:42:05
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Może się też zdarzyć, że plomba z zęba wypadając zewrze plus do masy, a
    druga plomba (z drugiego zęba) minus.
    I dlatego trzeba opracować odpowiednią GMP (GSP) procedurę, wykonujący
    operację zdejmowania klemy powinien mieć aktualne uprawnienia UDT i
    zaświadczenie o szczepieniu ospy.
    Mają być wprowadzone specjalne Książki Zdejmowania Klemy, w których będą
    wypełniane data, godzina, numer uprawnień, powód oraz numer zezwolenia
    wydanego przez urząd gminy pod karą administracyjną.

    Szczęśliwego Nowego Roku !!!

  • 7. Data: 2012-12-28 16:20:22
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Fri, 28 Dec 2012 15:42:05 +0100 osobnik zwany zapinio
    napisał:
    > druga plomba (z drugiego zeba) minus. I dlatego trzeba opracowaae
    > odpowiedni? GMP (GSP) procedure, wykonuj?cy operacje zdejmowania klemy

    ja bym zaczął od procedury konfiguracji czytnika, żeby nie wysyłć smieci

    > Szcze?liwego Nowego Roku !!!

    nawzajem

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 8. Data: 2012-12-28 16:34:24
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-12-28 15:42, zapinio pisze:
> [...]
    > wypełniane data, godzina, numer uprawnień, powód oraz numer zezwolenia
    > wydanego przez urząd gminy pod karą administracyjną.

    Nikt nie zabrania robienia dziwnych rzeczy bez zastanawiania się nad
    ewentualnymi konsekwencjami. Ale czasami warto się zastanowić.
    http://www.sadistic.pl/scinanie-drzewa-vt161017.htm

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2012-12-28 17:43:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Dec 2012 13:55:16 +0100, Jarek Pudelko napisał(a):
    > Serio? Przeciez to bez sensu jest.
    > Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
    > dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje
    > mega....mega zabawny fajerwerk :)

    Tak nie bedzie, bo odpinasz kabelek od akumulatora, potem mozesz go sobie
    zwierac do masy, on juz niezasilany ...

    Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos metalowego
    kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy masowej
    jest znacznie bezpieczniejsze.

    J.

  • 10. Data: 2012-12-28 21:10:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "J.F."
    > Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos

    To się sprawdza. Znajomy podczas odkręcania plusa zamknął obwód metalową
    bransoletą zegarka.

    Robert