  • 1. Data: 2009-10-11 03:16:46
    Temat: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: "ASD" <a...@o...pl>

    Witam,

    Jakie dyski są lepsze do zastosowań typu CAD/CAE (projektowanie i obliczenia
    CFD)> Dyski SSD czy SAS / SCSI ? Które się lepiej sprawdzają ? Cenowo (cena za 1
    GB) niema ogromnej różnicy ?

    Wiem, że SSD mają świetny czas dostępu i niski pobór prądu. Ale chyba jeszcze
    mają mocno ograniczoną liczbę zapisów. Co z ich transferami, jak wypadają w
    porównaniu z SSD i SCSI ? Jak z niezawodnośćią, trwałością. Pamiętam, że u nas w
    firmie były sigi cheetach i chodziły non-stop przez kilka lat, aż się zestarzały
    moralnie i je wymienili na nowe.

    Które lepsze do desktopa (do CAD-a i obliczeń CFD (OpenFoam)) ? Proszę o rady,
    zalety i wady obu rozwiązań. SSD czy SAS/SCSI ?

    Dziękuje!
    ADAM

  • 2. Data: 2009-10-11 09:04:53
    Temat: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    ASD pisze:
    > Jakie dyski są lepsze do zastosowań typu CAD/CAE (projektowanie i obliczenia
    > CFD)> Dyski SSD czy SAS / SCSI ? Które się lepiej sprawdzają ? Cenowo (cena za 1
    > GB) niema ogromnej różnicy ?

    Czekaj, SSD to rodzaj nośnika, a SAS i SCSI to rodzaje inter-
    fejsów. To tak, jakbyś pytał, czy do transportu materiałów
    lepszy jest pick-up czy samochód z silnikiem wysokoprężnym...

    > Które lepsze do desktopa (do CAD-a i obliczeń CFD (OpenFoam)) ? Proszę o rady,
    > zalety i wady obu rozwiązań. SSD czy SAS/SCSI ?

    A dlaczego chcesz iść w takie rozwiązania, a nie zastosować
    zwykłe dyski SATA? Jeżeli ma być bardzo szybko w dostępie
    losowym, to wystarczy zastosować WD Raptor.

    SAS stosuje się obecnie raczej *wyłącznie* w serwerach, bo
    są lepsze od SATA jedynie w zakresie skalowalności dużych
    rozwiązań pamięci masowej. Pojedyncze dyski SATA/NCQ wcale
    nie są wolniejsze od SAS.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 3. Data: 2009-10-11 12:11:45
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Dyski SSD to nic innego jak CompactFlash z dodatkowa pamiecia Cache i
    innym sterownikiem. Czasy dostepu i odczytu sa oszalamiajace ale juz
    zapis to porazka. Nie patrz na belkot marketinfgowy tylko testy
    uzytkownikow i niestety w testach zapisu malych plikow SSD wypada fatalnie.

  • 4. Data: 2009-10-11 12:42:47
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    games pisze:
    > Dyski SSD to nic innego jak CompactFlash z dodatkowa pamiecia Cache i

    Bzdura. To o niebo lepszy kontroler. To większy obszar
    zapasowych sektorów. To - w sensownych dyskach - droższe
    pamięci SLC Flash, a nie tanie i powolne MLC Flash.

    Nie porównuj prymitywnej, taniej karty pamięci z urządzeniem,
    które ma mieć trwałość liczoną w latach i wydajność przekra-
    czającą osiągi szybkich dysków magnetycznych.

    > innym sterownikiem. Czasy dostepu i odczytu sa oszalamiajace ale juz
    > zapis to porazka. Nie patrz na belkot marketinfgowy tylko testy

    Zapis to porażka w przypadku tanich, *spierniczonych* w
    zasadzie napędów SSD z pamięciami MLC i marnymi kontrolerami.
    Popatrz sobie na Intela X25 -- kosztuje tyle co kilka magne-
    tycznych dysków twardych, pojemność ma śmiesznie niską jak
    na dzisiejsze standardy, ale wydajnością Cię pewnie zaskoczy.

    > uzytkownikow i niestety w testach zapisu malych plikow SSD wypada fatalnie.

    Bo użytkownicy kupują marne napędy SSD za 500 zł, a nie
    dobre za 1500 zł. To wciąż *drogie* zabawki.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-10-11 14:00:04
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Bzdura. To o niebo lepszy kontroler. To większy obszar

    Posiadanie o niebo lepszego kontrolera nie upoważnia do nazwania wypowiedzi
    przedmówcy bzdurą.

    > zapasowych sektorów. To - w sensownych dyskach - droższe
    > pamięci SLC Flash, a nie tanie i powolne MLC Flash.

    W zasadzie doszło już do rozdziału. Dyski konsumenckie są na MFC,
    profesjonalne na SLC.

    > Zapis to porażka w przypadku tanich, *spierniczonych* w
    > zasadzie napędów SSD z pamięciami MLC i marnymi kontrolerami.

    Nic podobnego, problemy z zapisem są bardzo podobne w dyskach marnych i
    wysokiej jakości. Mają swoje źródło w niedopasowaniu sposobu komunikowania
    się dotychczasowego interfesju przez cylindry, sektory itd, ze strukturą
    pamięci zarządzaną w zupełnie inny sposób.

    > Popatrz sobie na Intela X25 -- kosztuje tyle co kilka magne-
    > tycznych dysków twardych, pojemność ma śmiesznie niską jak
    > na dzisiejsze standardy, ale wydajnością Cię pewnie zaskoczy.

    Ale X25 jest zarówno w wersji SLC jak i MLC.

    > Bo użytkownicy kupują marne napędy SSD za 500 zł, a nie
    > dobre za 1500 zł. To wciąż *drogie* zabawki.

    Wydajność zapisu małych plików bardzo mocno zależy od historii dysku, w
    mniejszym stopniu od jego ceny.

  • 6. Data: 2009-10-11 14:13:58
    Od: "Chrispl27" <c...@w...pl>

    Jeśli profesjonalne zastosowania to najlepiej dyski SAS 15krpm (najlepiej
    ostatnio wypuszczone), polecam artykuł:
    http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3532 . Tak czy inaczej dysk SAS
    dobry to wydatek rzędu: 1500 PLN + kontroler w miarę znośny : 1200 PLN ...
    razem daje 2700 PLN. Jeden dysk jednak nie dorównuje wydajności SSD SLC
    X-25E 64GB... koszt jest porównywalny. Przy dużej ilości zapisów i pracy na
    projektach chyba lepiej wybrać SAS'owe rozwiązania , tyle że wyjdzie drogo
    jeśli ma być szybko. Więcej w artykule.

  • 7. Data: 2009-10-11 14:26:10
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    MC pisze:
    > Posiadanie o niebo lepszego kontrolera nie upoważnia do nazwania
    > wypowiedzi przedmówcy bzdurą.

    Wiesz, już dawno nauczyłem się, że - niestety! - jedynym spo-
    sobem na walkę z podawaniem nieprawdziwych lub nazbyt uprosz-
    czonych informacji jest kategoryczny sprzeciw.

    Poza tym zdajesz sobie chyba sprawę, że wyraz "bzdura" jest
    oceną -- może nie najłagodniejszą, ale też nie bardzo ostrą.
    Nie stanowi w jakikolwiek sposób obrazy.

    A kategorycznie musiałem się przeciwstawić, gdyż jest to
    *nie pierwszy* raz, gdy tak szkodliwy pogląd, że dysk SSD
    to "w zasadzie jest CompactFlash" pojawia się na grupie.
    Nie wiem, czy teraz pisze to ta sama osoba, co wtedy (nie
    zaprzątam sobie głowy nickami), ale już kiedyś czytałem
    to samo.

    > W zasadzie doszło już do rozdziału. Dyski konsumenckie są na MFC,
    > profesjonalne na SLC.

    IMHO jeszcze takiego podziału nie ma. Wciąż wchodzą na rynek
    *względnie* tanie dyski SLC przeznaczone dla typowych konsu-
    mentów z nieco wyższej półki, a nie tylko do komputerów
    stosowanych do celów profesjonalnych.

> [...]
    > komunikowania się dotychczasowego interfesju przez cylindry, sektory
    > itd, ze strukturą pamięci zarządzaną w zupełnie inny sposób.

    Zaraz, zaraz... dyski od dawna są adresowane LBA. Owszem,
    może istnieć niedopasowanie początków partycji i bloków
    systemów plików z blokami Flash EEPROM, ale tym się zajmuje
    oprogramowanie. Zresztą - co już kiedyś też pisałem na gru-
    pie - według mnie dobry kontroler i z tym powinien sobie
    nie najgorzej radzić.

    > Wydajność zapisu małych plików bardzo mocno zależy od historii dysku, w
    > mniejszym stopniu od jego ceny.

    Zgadzam się. Ale doświadczenie uczy, że o ile Intel X25 miał
    od początku co najmniej dobre wyniki wydajnościowe w więk-
    szości testów, to takie OCZ Core w zasadzie "umierały" pod
    byle większym wielozadaniowym obciążeniem w każdym teście.
    Więc związek jednak *jest*.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 8. Data: 2009-10-11 15:02:01
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sun, 11 Oct 2009 16:00:04 +0200,
    MC <m...@g...pl> screamed:

    > Posiadanie o niebo lepszego kontrolera nie upoważnia do nazwania wypowiedzi
    > przedmówcy bzdurą.

    Zgoda. Chyba, że jest bzdurą. SSD to nie CF i kropka.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:231B ]
    [ 17:01:28 user up 12222 days, 4:56, 1 user, load average: 0.81, 0.50, 0.87 ]

    For the next hour, WE will control all that you see and hear.

  • 9. Data: 2009-10-11 15:20:17
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Posiadanie o niebo lepszego kontrolera nie upoważnia do nazwania
    > wypowiedzi przedmówcy bzdurą.

    Chyba sobie jaja robisz.
    Następny delikatniś.

    To była bzdura i tyle.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 10. Data: 2009-10-11 15:45:30
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radosław Sokół wrote:

    > SAS stosuje się obecnie raczej *wyłącznie* w serwerach, bo
    > są lepsze od SATA jedynie w zakresie skalowalności dużych
    > rozwiązań pamięci masowej. Pojedyncze dyski SATA/NCQ wcale
    > nie są wolniejsze od SAS.

    Poważnie, nowoczesne dyski SAS 10000 i 15000 RPM nie są szybsze od dysków
    SATA/NCQ? Cekawostka przyrodnicza ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj