  • 141. Data: 2012-05-18 17:20:40
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 18.05.2012 17:00, J.F wrote:
    > Ale jak sobie zaczalem liczyc ... to jest 0.000nic milimetra, chyba cos
    > im sie pomylilo, bo sobie nie bardzo wyobrazam folie 0.1um.
    to jest 100nm - chyba MEMSy robią teraz mniejsze a folii by mieli nie
    zrobić?

    Michoo

  • 142. Data: 2012-05-18 18:09:20
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > Hm, szklo na zimno jest dosc dobrym izolatorem. Niby doswiadczenia z
    > cienkimi duzymy warstwami nie mamy ... ale butelki lejdejskie chyba dlugo
    > trzymaja.
    >

    > Za to na goraco szklo dobrze przewodzi ... moze jest jakis efekt ze jak
    > wpadnie elektron o duzej energii to wzbudza miejscowe przewodnictwo jonowe
    > ?

    Wiazka elektronow grzeje b. intensywnie. Miejscowa temperatura jest
    niewyobrazalnie wysoka. Promienie X to produkt tej miejscowej niesamowicie
    wysokiej temperatury.
    Elektrony wbite w szklo wylaza powoli (Faraday). Jezeli sa szturchane 24
    razy na sekunde to wola na druga strone szkla.

    Butelka lejdejska nie doswiadcza szturchania.
    S*

  • 143. Data: 2012-05-18 18:10:30
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 18.05.2012 11:01, J.F pisze:

    > czekaj czekaj. bo to zalezy. Z folii wyplywa -60uA. Czyli wyplywaja
    > elektrony. Czyli folia elektryzuje sie dodatnio !

    Ale ta folia stanowi źródło sem dla mikroamperomierza, więc musi mieć
    potencjał niższy niż masa. Gdyby ten mikroamperomierz zabierał elektrony
    to faktycznie tak by było. To tak jakbys powiedział, że z ujemnego
    zacisku baterii wychodzą elektrony, wiec ten zacisk ładuje się dodatnio ;)

    > Co prawda nalezaloby sie spodziewac .... taa, czego ?
    >
    > a) w szklo uderzaja elektrony, elektryzuja je ujemnie, odpychaja te na
    > folii, czy
    > b) luminofor jest podlaczony do anody, a na anodzie jest +25kV.
    >
    > Co prawda telewizor z reguly jest nieuziemiony, wiec trudno powiedziec
    > czy na anodzie jest +25, czy na katodzie -25kV,
    > ale tu mamy dekoder ktory moze telewizor uziemiac.

    Na pewno uziemia, bo wszystko do kablówki jest podłączone. Zadbałem o
    uziemienie i zwarcie tego, bo nie mam kabli z dobrą izolacja i nie chcę
    ryzykować przebicia w mierniku. A i dotknięcie takiej foli do
    przyjemności nie należy. Dlatego pomiar prądu zwarcia, bez konieczności
    zabawy z wysokim napięciem. Można więc przyjąć, że ta linka na
    kineskopie i pokrycie kineskopu są podłączone do uziemienia.
    A co do uziemienia telewizora, to faktycznie wybór punktu masy jest
    kwestią umowy i wynika z wygody. Można by uziemić anodę i do katody
    dawać -25kV

    > Ale - u kolegi prady plynie w miare stale. Wiec to nie jest efekt
    > pojemosciowy, tylko przeplyw. I folia faktycznie powinna byc ujemna.
    >
    > I jeszcze dwa drobiazgi:
    > a) ekran moze byc pokryty jakas warstwa ekranujaca, przewodzaca na
    > niskim potencjale, tzn katodowym.

    Mam nawet taki kineskop w monitorze. Pokryty jakąś warstwą
    przeciwodblaskowa, nic kurzu nie przyciąga. Zupełnie odwrotnie niż ten
    telewizor.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 144. Data: 2012-05-18 18:15:32
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 16.05.2012 09:33, janusz_kk1 pisze:

    > Przepraszam czy ja napisałem niewyraźnie? przestaje działać po wyłączeniu
    > telewizora i koniec. Jak się włączy to też od razu nie startuje tylko
    > widać jak się puszka ładuje bo coraz bardziej ściąga blaszkę aż dotknie
    > puszki
    > wtedy zaczyna blaszka latać pomiędzy puszkami.

    Też to zaobserwowałem, ale dotykając łapą. Napiecie rośnie przez kilka
    sekund. Od razu po rozladowaniu można bez większego strachu dotknąć :)

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 145. Data: 2012-05-18 18:19:38
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-18 18:09, Szczepan Bialek pisze:
> [...]
    > razy na sekunde to wola na druga strone szkla.
    >
    > Butelka lejdejska nie doswiadcza szturchania.

    Szczepan. To, że tymi mądrościami dzielisz się na psf
    zdążyliśmy się przyzwyczaić. Ale po co robisz nam obciach
    i bombardujesz tym elektronikę? Tam się nikt nie nabierze.

    pzdr
    bartekltg

  • 146. Data: 2012-05-18 18:20:38
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 18.05.2012 08:55, Szczepan Bialek pisze:

    > Uziemieniem jest nie tylko planeta Ziemia ale kazdy satelita czy samolot.

    Ale tego już bym nie nazywał uziemieniem, to jest masa. I może mieć
    potencjał bardzo wysoki.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 147. Data: 2012-05-18 18:25:10
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > to faktycznie tak by było. To tak jakbys powiedział, że z ujemnego zacisku
    > baterii wychodzą elektrony, wiec ten zacisk ładuje się dodatnio ;)

    Dlatego koniecznie trzeba pisac gdzie plyna elektrony.
    Czy masz ten sam wynik co Ktos z komentatorow: " it discharged all the
    electron through your hand to the ground"?

    > A co do uziemienia telewizora, to faktycznie wybór punktu masy jest
    > kwestią umowy i wynika z wygody. Można by uziemić anodę i do katody
    > dawać -25kV

    A ile ma Twoja anoda?
    S*

  • 148. Data: 2012-05-18 18:29:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.05.2012 09:45, Szczepan Bialek pisze:

    > Tu sednem jest "up?ywno??" szkla ekranu.

    Zapewne tak. Ale ja zmierzyłem ponad 0,1 mA, więc ta upływność jest
    wieksza niż jak telewizor nie działa. Jak nie działa to godzinami
    ładunek się utrzymuje.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 149. Data: 2012-05-18 18:38:09
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.05.2012 15:05, Piotr Gałka pisze:

    > Moje elektroniczne, a nie elektrostatyczne doświadczenie mi mówi, że jak
    > napięcie na jednej okładzinie kondensatora idzie w górę to na drugiej też.
    > Może w elektrostatyce jest jakoś odwrotnie...

    W elektrostatyce jest odwrotnie, ale tylko pozornie. Bo faktycznie ta
    dodatnia okładzina przyciągnie elektrony i okładzina naprzeciwko będzie
    ujemna, ale te elektrony są z doprowadzenia, które stanie się dodatnie.
    Wiec kondensator moze wchłonąć nieco elektronów przez 2 elektrodę.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 150. Data: 2012-05-18 18:43:13
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > Ale tego już bym nie nazywał uziemieniem, to jest masa. I może mieć
    > potencjał bardzo wysoki.

    Ziemia ma 207V. Kazde cialo zanurzone w plazmie ma nadmiar elektronow.
    Wydaje sie ze im mniejsze cialo tym mniejszy potencjal.

    Oczywiscie ze mozna zrobic chassis o zbyt malej powierzchni dla okreslonego
    nadajnika. Wtedy chassis może mieć potencjał bardzo wysoki.
    S*