  • 191. Data: 2012-05-19 09:35:56
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@B...com> napisał w wiadomości
    news:jp5fhk.6c8.6@poczta.onet.pl...
    > Gdy uziemioną folię położysz na ekranie i rozepniesz uziemienie przed
    > włączeniem TV to po włączeniu TV uzyskasz bardzo dużą iskrę przy
    > uziemianiu
    > folii przez miernik. Dlugość tej iskry tak na oko to 10-15mm. Długość ta
    > jest porównywalna do długości iskry uzyskanej przy rozładowaniu folii
    > naładowanej przez wyłączenie TV.

    Nie na temat.
    Zmontowałem kiedyś na biurku zapłon tyrystorowy, zamiast przerywacza
    generator (kilkadziesiąt iskier na sekundę) i próbowałem sprawdzić jak długą
    można uzyskać iskrę trzymając jeden przewód w jednej ręce, a drugi w
    drugiej.
    Były dość długie (nie pamiętam 20...30mm), aż w pewnym momencie przestały
    skakać między drutami a zaczęły przeze mnie....
    P.G.

  • 192. Data: 2012-05-19 09:44:37
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Jeśli tak byłoby to przez amperomierz uziemiający folię do masy TV
    > płynąłby
    > prąd rzędu:
    >
    > 20000V:20000000ohm = 1/1000A = 1mA.
    >
    > I to by się mniej więcej zgadzało z odczytem miernika kolego wskazującym
    > 1/10mA, jako ze grubość przedniej szyby dużego kinola to pewnie dużo
    > więcej
    > niż 4mm...

    Ja bym widział też niedoskonałość kontaktu folii z ekranem, bo tamto
    wyliczenie dotyczy pewnie sytuacji idealnej, gdy folia byłaby napylona na
    szkło. Taka przyłożona choć pozornie przylega to mikroskopowo pewnie jest
    daleka od przylegania.
    P.G.

  • 193. Data: 2012-05-19 10:14:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, May 19, 2012, 9:35:56 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > Były dość długie (nie pamiętam 20...30mm), aż w pewnym momencie przestały
    > skakać między drutami a zaczęły przeze mnie....

    Jestem pewny, że do końca życia tego nie zapomnisz ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 194. Data: 2012-05-19 10:33:17
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > W elektrostatyce i elektronice jest tak samo. Kondensator jest podlaczony
    > do ziemi (chassis) i tam odsyla/pobiera elektrony. Ziemia nie staje sie
    > przez to dodatnia.
    > Kazde urzadzenie elektroniczne potrzebuje niewyczerpalnego zrodla
    > elektronow.
    > "Moje elektroniczne, a nie elektrostatyczne doświadczenie mi mówi, że jak
    > napięcie na jednej okładzinie kondensatora idzie w górę to na drugiej
    > też." Szkoda ze Piotr nie dopisal jaka pojemnosc ma kondensator ktory
    > dostal napiecie ale bedac odlaczony od chassis.

    Pojemność kondensatora w mojej wypowiedzi jest bez znaczenia (moja
    wyobraźnia obejmuje od 1pF do 10F, ale dopuszcza też inne). Oczywiście przy
    założeniu, że jest to idealny kondensator.
    A "napięcie na jednej okładzinie kondensatora idzie w górę" oznacza, że
    chodzi o napięcie mierzone względem jakiegoś dowolnego zewnętrznego dla
    kondensatora potencjału odniesienia. Napięcie na drugiej okładzinie jest
    oczywiście mierzone też względem tego samego potencjału odniesienia.
    Mam wrażenie, że uważasz, ze tylko chassis (cokolwiek to znaczy - pojęcie
    jest mi obce) może być potencjałem odniesienia.
    W moim rozumieniu zachowania kondensatora potencjał odniesienia nie musi być
    jakimś obsolutnie stałym potencjałem. W szczególności to obie okładziny
    kondensatora mogą mieś stały potencjał (np względem ziemi), a potencjał
    odniesienia sobie leci w dół (względem ziemi) co tak samo dobrze odpowiada
    opisanej przez mnie sytuacji, że "jak napięcie na jednej.......w górę.....to
    na na drugiej też.".

    > Bez takiego zrodla kondensator nie dziala. Jest zwyklym cialem ktore moze
    > gromadzic elektrony jedynie na zewnetrznej powierzchni.

    Nie maiłem na myśli kondensatora jako zwykłego ciała, które po prostu całe
    ma taki sam potencjał tylko to, że jak na jednej okładzinie wymusimy skok
    napięcia za pomocą źródła napięcia to na drugiej zaobserwujemy skok w tę
    samą stronę (względem drugiego końca tego źródła napięcia, który to koniec
    nie musi być połączony z ziemią, chassis, czy czymkolwiek innym).
    P.G.

  • 195. Data: 2012-05-19 11:14:18
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 19.05.2012 02:13, Pszemol wrote:

    > No teraz to już w Twoich propozycjach jest tyle naukowego podejścia

    Jak to "teraz"? - to był mój pierwszy post w tym temacie.

    > że po prostu nie pasujesz na pl.sci.fizyka!!! Won na
    > pl.misc.paranauki!!! ;-)

    Uraziłem cię jako naukowca?
    Pisałem na pl.m.e. - nie zauważyłem crossposta (nieoznaczonego zresztą).

    Mirek.

  • 196. Data: 2012-05-19 11:30:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    wiadomości news:9569289975$20120519101449@squadack.com...

    > Jestem pewny, że do końca życia tego nie zapomnisz ;)

    Wyraźnie nie doceniasz mojej sklerozy ;-).
    Ja tak normalnie o tym nie pamiętam. Przypomniałem sobie czytając o iskrach
    z tej folii.
    Normalnie jakbym tego typu zdarzenie miał sobie przypomnieć to (już się tym
    chwaliłem) zawsze pierwsze będzie jak mnie 1200 DC (z tego mojego
    oscyloskopu) walnęło ręka-ręka. Źródło na tyle silne, że chyba niewiele
    siadło (uzwojenie anodowe trafa 100W i z wyjścia powielacz razy kilka na
    1N4007 +1uF).
    Było wtedy "widzę ciemność" przez chyba kilkanaście sekund, o ile moje
    poczucie czasu nie oberwało wtedy też.
    A z tego zapłonu to mnie "tylko" mocno telepało chwilę chyba dzięki temu, że
    jednak to jest małe wypełnienie no i trzymałem druty przez izolację więc
    większa część energii wydzielała się chyba w iskrach od końcówek drutu do
    rąk. Rzuciłem druty to zaczęło skakać wokół cewki zapłonowej.
    P.G.

  • 197. Data: 2012-05-19 11:30:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.05.2012 08:56, Szczepan Bialek wrote:
    > Użytkownik "Pszemol"<P...@P...com> napisał w wiadomości

    > Tak jest w szkole.
    > Kazde cialo generuje wszystkie fale. To tez nie jest tajemnica.
    ???
    > Produktem szybkiego hamowania elektronów na anodzie jest temperatura..
    Temperatura to _średnia_ energia. Imo mieszasz pojęcia używając tego
    terminu do 'kilku' wzbudzonych atomów.

    Michoo

  • 198. Data: 2012-05-19 11:47:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, May 19, 2012, 11:30:16 AM, you wrote:

> [...]
    > większa część energii wydzielała się chyba w iskrach od końcówek drutu do
    > rąk. Rzuciłem druty to zaczęło skakać wokół cewki zapłonowej.

    Mój najgłupszy wyczyn, to 220V ręka-ręka. Cieszę się, że żyję. Ale
    nadal wiele rzeczy pod napięciem robię ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 199. Data: 2012-05-19 12:13:54
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Ale Ty masz szkolny uraz...
    > Wyrzucono Cie z techniku elektrycznego?

    O ile najpierw było przyjęcie...

  • 200. Data: 2012-05-19 14:29:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message
> [...]
    > szkło. Taka przyłożona choć pozornie przylega to mikroskopowo pewnie jest

    też prawda...