  • 71. Data: 2012-05-17 08:45:33
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello TJ_Blues,

    Thursday, May 17, 2012, 3:39:09 AM, you wrote:

    > Rzad wielkosci sie zgadza. Napiecie katodowe zalezy od wielkosci TV.
    > Male kineskopy beda mialy ok. 25kV ale jako ciekawostke warto
    > wspomniec niezapomniane Rubiny, gdzie napiecie bylo w okolicach 40 kV
    > a wcale do gigantow nie nalezaly.

    Trochę się tych Rubinów przez moje ręce przewinęło i pierwszy raz
    słyszę o 40kV...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 72. Data: 2012-05-17 09:06:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości

    >Trochę się tych Rubinów przez moje ręce przewinęło i pierwszy raz
    >słyszę o 40kV...

    Tym niemniej kolorowe mialy wyzsze napiecie niz cz-b.

    Tak na zdrowy chlopski rozum to od wielkosci kineskopu nie powinno
    zalezec. Prad trzeba wiekszy do wiekszej powierzchni, nie napiecie.
    Ale byc moze latwiej podniesc moc napieciem a nie pradem.
    Ewentualnie zalezalo to nie tyle od powierzchni ekranu co od kata
    odchylania. Ale Rubiny plaskoscia nie grzeszyly :-)

    J.

  • 73. Data: 2012-05-17 09:11:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, May 17, 2012, 9:06:00 AM, you wrote:

    > Tym niemniej kolorowe mialy wyzsze napiecie niz cz-b.

    Czarno-białe miały 16-18kV. Wyjątkiem 12-calowe, które miały 12kV no i
    mniejsze zabaweczki, które miały jeszcze mniejsze.

> [...]
    > Ewentualnie zalezalo to nie tyle od powierzchni ekranu co od kata
    > odchylania. Ale Rubiny plaskoscia nie grzeszyly :-)

    Nie - tu chodziło o to, żeby tak przyśpieszyć elektrony, żeby ich w
    całości maska nie wyłapała - stąd konieczność podniesienia napięcia.
    Ale nie do 40kV - to by się już lampa rentgenowska wtedy zrobiła :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 74. Data: 2012-05-17 09:31:18
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message
    >
    > Co jest blachą pod napięciem? Anoda czy folia aluminiowa?
    > I napisz jeszcze raz skąd się według Ciebie to napięcie bierze?

    Anoda.

    > Nie rozumiem... Sugerujesz że działo elektronowe coś zmienia?
    > I co to znaczy że elektrony będą płynąć z człowieka? Sugerujesz
    > że dzwonek nie będzie działać gdy człowieka nie będzie w pobliżu
    > i TV będzie włączać z daleka, np. pilotem?

    Zabawne. Nie ogladnales filmiku a zawziecie dyskutujesz. Dzwonek dziala jak
    czlowiek trzyma w rece krokodylek od drugiej puszki.

    > A możesz mi napisać dokładnie, co dla Ciebie wynika ze znaku ładunku
    > jaki się gromadzi na folii aluminiowej? W jaki sposób i co to rozstrzyga?

    W tym doswiadczeniu prad plynie miedzy uziemieniem (czlowiek) a folia.

    Sa dwie mozliwosci:
    1. Elektrony plyna z ziemi przez szybe ekranu do anody.
    2. Elektrony sa "przebijane" przez szybe przez dzialo elektronowe. Elektrony
    plyna do ziemi.

    Mozna wylaczyc dzialo elektronowe i zobaczyc jak dziala ten dzwonek.
    S*

  • 75. Data: 2012-05-17 09:45:38
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message

    > Szczepan - jak weźmiesz dwa metalowe przedmioty i zbliżysz je do siebie
    > na ustaloną odległość to możesz dokładnie obliczyć pojemność takiego
    > kondensatora jak i jego "upływność" pochodzącą z niedoskonałości izolacji.
    > Wiadomo że nic w naturze nie jest "idealne" ale niech Ci to nie odwraca
    > uwagi od sedna zagadnienia.

    Tu sednem jest "upływność" szkla ekranu.

    > Jak naładujesz dodatnio jedną elektrodę kondensatora to przeciwna
    > elektroda
    > naładuje się ujemnie - trwale, jeśli ma dostęp do wolnych elektronów...

    Czyli jak jest polaczona z uziemieniem. Podczas ladowania plynie prad w
    przewodzie laczacym z ziemia. Potem "upływność" sprawia ze plynie bez
    przerwy.

    > A nasza folia ma do nich dostęp bo jest dotykana przez nas, jest w
    > wilgotnym
    > powietrzu pokoju itp, itd...

    Nasza folia ma dodatkowe polaczenie z ziemia przez dzwonek. Pewnie w b.
    wilgotnym powietrzu dzwonek jest mniej zywy.
    S*

  • 76. Data: 2012-05-17 09:55:03
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

    > Sugeruję że jak jedną okładzinę kondensatora naładujesz dodatnio
    > to przyciągnie ona elektrony do drugiej okładziny, ładując ją ujemnie :)

    To napisz jak rozumiesz naladowanie drugiej okladziny gdy ta jest uziemiona.
    S*

  • 77. Data: 2012-05-17 10:03:16
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Na pewno sprawdzę znak ładunku, bo mnie to interesuje. Ale elektroliza to
    > nie bardzo, prąd anody kineskopu to pojedyncze mA najwyżej, prąd z
    > powierzchni szkła kineskopu będzie dużo mniejszy, na widoczny efekt przy
    > elektrolizie trzeba by trochę poczekać.

    Napisalem o tym bo to przyklad rzetelnych badan. Wynik nie moze budzic
    watpliwosci.

    > Ale mam pomysł, zewrę folię do ziemi i podłączę mikroamperomierz. Jak
    > rozewrę to mikroamperomierz pokaże gdzie plus i minus, oraz jak duży prąd
    > płynie (przy zwarciu).

    Czekamy na wynik.
    Kiedys ustalal to nasz Tornad. Ale nie pamietam jego wyniku.
    S*

  • 78. Data: 2012-05-17 11:38:00
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > Ewentualnie zalezalo to nie tyle od powierzchni ekranu co od kata
    > odchylania. Ale Rubiny plaskoscia nie grzeszyly :-)

    A tak z innej beczki. Mam trzy oscyloskopy z lampami o wymiarach 10x8cm w
    dwóch napięcie anodowe 15kV a w trzecim 1900V.
    Zastanawiam się którego oscyloskopu należy spodziewać się, nie wiem...
    lepszych parametrów oglądanego obrazu o ile to ma oczywiście jakiś związek z
    napięć anodowym.

    Marek

  • 79. Data: 2012-05-17 14:10:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "4CX250" <t...@p...ornet.pl> wrote in message

    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > A tak z innej beczki. Mam trzy oscyloskopy z lampami o wymiarach
    > 10x8cm w dwóch napięcie anodowe 15kV a w trzecim 1900V.

    Skąd te wartości bierzesz?

    > Zastanawiam się którego oscyloskopu należy spodziewać się, nie wiem...
    > lepszych parametrów oglądanego obrazu o ile to ma oczywiście jakiś
    > związek z napięć anodowym.

    Myślę że ten z napięciem 1900V będzie miał najgorszą jakość obrazu
    bo prawdopodobnie jest zepsuty :-)

  • 80. Data: 2012-05-17 14:17:39
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > To napisz jak rozumiesz naladowanie drugiej okladziny gdy ta jest
    > uziemiona.

    Nie oglądałeś filmu?
    Okładzina z folii alu nie jest uziemiona! Między folią a Ziemią jest zawsze
    przerwa z warstwy powietrza. Folia się stopniowo rozładowuje poprzez
    pośrednie ładowanie i rozładowanie wahadła/dzwonka.